En even voelde je jezelf rijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

En even voelde je jezelf rijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:30

Hoi allemaal,

Sinds september ben ik dan toch eindelijk afgestudeerd en niet lang daarna kreeg ik een baan aangeboden bij de nachtopvang.
Omdat de nachtopvang niet echt mijn ding was (wilde graag mensen helpen en dat mocht in deze functie niet) ben ik opzoek gegaan naar een andere baan.
Binnen 3 weken ben ik aangenomen bij het gastenhof, helemaal mijn ding!
Mijn eerste en laatste loon van de nachtopvang, was behoorlijk wat geld, een 1500 euro, gedacht, overuren, vakantie geld, ORT het zal wel kloppen.
Tot dat ik kortgeleden een brief kreeg:

Beste mevrouw Massij,

blabla bla wat betekend dat u 700 euro teveel loon heeft ontvangen of u deze graag zou willen terug stroten.

Heb met de desbetreffende instantie even gebeld, en na gecheckt of dit echt klopte. HEt bleek helaas echt te kloppen. Ik kon het in 3 termijnen van 225 euro terug betalen *Slik* even netjes verteld dat dit voor mij onmogelijk is, het maximale wat zij mij konden geven waren 4 termijnen van 175 euro *slik*

Even een klein rekensommetje.

Loon nu ****
Vaste lasten ****
Over per maand om van de eten : 60 euro..

Waar moet ik in hemelsnaam die 175 euro vanaf gaan toveren???
Ja dat was niet het probleem van de instantie, ze vroegen zich af waarom dat geld al op was.

UH ja duh, dit hebben jullie 3 maanden geleden overgemaakt en in de tussentijd ben ik ook nog verhuisd, natuurlijk is dit op.

Enige mogelijkheid een lening, maar met het inkomen dat ik nu momenteel heb, krijg ik nergens geen lening om dit geld terug te betalen..

Ja ik voelde mezelf even rijk en nu letterlijk broke..

Ze durfde zelfs nog te vragen hoe ik aan z'n hoge vaste lasten kom.
Ja ik heb een paard en een auto.. Kreeg ik bijna als antwoord, dan moet je dat paard maar verkopen of die auto de deur maar uit doen.
Stond echt met mijn mond vol tanden. Ga mijn paard echt niet verkopen door een fout van hun en mijn auto, die heb ik nodig voor mijn werk.

Echt pff, sta momenteel met mijn rug tegen een zwaarmetalen muur...

Grtz Lara

Liezel1

Re: En even voelde je jezelf rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:33

wow... dat is even zwaar minder prettig.....
Wat heb je nou met ze afgesproken?
Heb je die andere baan trouwens al?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:35

1500 euro - 700 is 800 euro. werk je fulltime? zo ja is 800 euro veel te weinig!!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:35

Heb niets met ze afgesproken omdat het maximale die 175 euro was. Ga ze wel voorstellen dat ik iedere maand 25 euro ga storten en dat ze maar moeten wachten tot mei, dan krijg ik vakantiegeld en de teruggave van de belastingdienst.

Gelukkig heb ik die andere baan al, en ga kijken of ik daar niet een groter contract kan krijgen.. Maar dat zal ook geen 175 euro meer opbrengen, een groter contract betekend minder huursubsidie dus zeker geen 175 euro meer..

Nee werkte niet Fulltime. Werkte 32 uur daar, en heb er maar 3 weken gewerkt he..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:35

Mogen ze dit zomaar maken dan? :?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:36

geen idee... Het is wel hun geld dat ik schijnbaar onterecht heb gekregen..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:37

Fiffill schreef:
Mogen ze dit zomaar maken dan? :?

Volgens mij niet, hun fout en ze zijn niet bepaald vlot met oplossen. Ik zou even nakijken of wel klopt wat zij doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:38

Ik vind het een beetje krom dat jij het opeens terug moet betalen omdat het hun fout is, zij hebben teveel overgemaakt... ik heb er verder geen verstand van, maar het klinkt nogal krom. :=

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:39

Zij zien het als onverschuldigde betaling die teruggevorderd mag worden...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:40

Fiffill schreef:
Ik vind het een beetje krom dat jij het opeens terug moet betalen omdat het hun fout is, zij hebben teveel overgemaakt... ik heb er verder geen verstand van, maar het klinkt nogal krom. :=

Krom is het zeker niet. Bekijk het maar eens van de andere kant: ze mogen toch ook niet te weinig betalen?
Het is zeker niet netjes om het na 3 maanden nog eens terug te vragen, of dat zomaar kan weet ik ook niet.
Maar weet je zeker dat het bedrag klopt? Misschien kun je alles eens zwart op wit krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:40

Ik vind het zeer onbeschoft dat zij vragen hoe jij aan zo een hoge vaste lasten post komt. Jij hebt misschien onterecht geld gekregen maar hun hadden beter op moeten letten en hun zaakjes op orde moeten hebben.
Jullie zouden samen toch wel tot een zeer nette regeling moeten kunnen komen??

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:42

ik ken wel een andere situatie, was toen je nog bij de pinautomatien op de nee kon drinken zonder dat hij de betaling annulierne. Mijn stiefzus was wezen winkelen bij een vrij dure winkel en had voor veel geld kleren gekocht. Ze had per ongelijk dus op nee gedrukt, en de kassiere had de spullen meegegeven en akkoord gegaan, uiteindelijk konden ze wel vragen of ze het wilde betalen, maar ze was niks veprlicht, uiteindelijk was het toch gegeven, je vroeg er immers niet om toch? Lijkt mij in deze siuatie ook.. hun maken een fout, en jij zit in de oliebol! en belachelijk hoe ze door durven te vragen op jou situatie!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:42

Noppes schreef:
Fiffill schreef:

Krom is het zeker niet. Bekijk het maar eens van de andere kant: ze mogen toch ook niet te weinig betalen?
Het is zeker niet netjes om het na 3 maanden nog eens terug te vragen, of dat zomaar kan weet ik ook niet.
Maar weet je zeker dat het bedrag klopt? Misschien kun je alles eens zwart op wit krijgen?

Verjaringstermijn is 5 jaar...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:43

Had je een contract bij dit bedrijf ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:44

Noppes schreef:
Fiffill schreef:

Ik vind het krom in de zin dat ze het nu pas terugvragen en de manier waarop. ;)
Mocht het echt zo zijn, natuurlijk willen ze hun geld terug. Maar ik vind dan eigenlijk wel dat de TS de kans mag krijgen het te betalen zoals ze kan...
Ik zou sowieso uitzoeken of het wel klopt.

En kijken wat er in het contract staat, misschien staat er wel wat over in.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:45

Het is tevens jouw eigen verantwoordelijkheid om het te controleren. Het is zeker heel erg slordig van het bedrijf maar je geeft zelf aan dat je al verrast was door het hoge bedrag. Toen had er dus eigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Hoeveel uur werk je nu? €175 in de maand zou namelijk in principe makkelijk te missen zijn als je 32/40u werkt maar goed, dat zijn mijn zaken niet. Ikzelf werk fulltime, heb een auto, een paard en een heel groot sociaal leven maar zou dit wel kunnen missen. Ook ik ben pas 1 jaar afgestudeerd dus verdien niet belachelijk veel, enige oplossing is dan niet meer uitgaan en heel zuinig aan doen (voor zover dat uiteraard nog kan).

Heel veel succes en ik hoop dat je het op kunt lossen!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:49

Ik zou zeker nog eens als je papierwerk opzoeken en nachecken. Mischien dat er een derde even naar kan kijken, een boekhouder of iets dergelijks zodat je zeker weet dat het allemaal klopt. Ze lossen het iig niet erg netjes op vind ik.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:50

Denise_84 schreef:
Het is tevens jouw eigen verantwoordelijkheid om het te controleren. Het is zeker heel erg slordig van het bedrijf maar je geeft zelf aan dat je al verrast was door het hoge bedrag. Toen had er dus eigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Hoeveel uur werk je nu? €175 in de maand zou namelijk in principe makkelijk te missen zijn als je 32/40u werkt maar goed, dat zijn mijn zaken niet. Ikzelf werk fulltime, heb een auto, een paard en een heel groot sociaal leven maar zou dit wel kunnen missen. Ook ik ben pas 1 jaar afgestudeerd dus verdien niet belachelijk veel, enige oplossing is dan niet meer uitgaan en heel zuinig aan doen (voor zover dat uiteraard nog kan).

Heel veel succes en ik hoop dat je het op kunt lossen!

Ben ik het eigenlijk ook volledig mee eens +:)+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:56

Wat ik zou doen is eventjes naar een rechtswinkel gaan, en kijken of zij je kunnen helpen. Ik vermoed dat je er niet onderuit komt om met terug te betalen, maar wie weet kunnen zij met iets komen dat je het rentevrij over een hele lange periode af kunt lossen...

En niet iedereen kan 175 euro missen. Als jij net verhuist bent, nieuwe inboedel of grote tv op afbetaling koopt...

Overgens vind ik het BIJZONDER asociaal dat ze voorstellen dat je je paard maar verkoopt. Zij maken de fout, en die moet je samen oplossen.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:57

nixx schreef:
Ik zou zeker nog eens als je papierwerk opzoeken en nachecken. Mischien dat er een derde even naar kan kijken, een boekhouder of iets dergelijks zodat je zeker weet dat het allemaal klopt. Ze lossen het iig niet erg netjes op vind ik.

Voor €700 een boekhouder in de arm nemen lijkt me zonde van het geld. Daarbij komt er weinig uit want het blijft ook jouw verantwoordelijkheid. Ik vind overigens dat ze het nog redelijk netjes oplossen door een betalingstermijn aan te bieden gezien het feit dat de TS maar 3 weken bij het specifieke bedrijf heeft gewerkt (de gang van zaken blijft slordig daar ben ik het mee eens). Zij heeft geen bepaalde vertrouwensband opgebouwd in die 3 weken.

Als je teveel geld terugkrijgt van de belastingdienst moet je het toch ook gewoon terugbetalen?

Vergissen is menselijk maar eerlijk is eerlijk; deze situatie had wel voorkomen kunnen worden! Ik controleer mijn salaris altijd en meld het ook gelijk als iets niet klopt (in de positieve en negatieve gevallen).

Overigens ben ik ook net verhuisd en woon ik ook op mezelf en zou ik het wel kunnen missen. Dat is irrelevant, dat begrijp ik maar we hebben het over €175 per maand, dat is echt niet veel voor iemand die 32/40 werkt, zelfs niet voor het minimumloon.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 06-02-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:58

Ik zou schriftelijk een voorstel doen waarin jij aangeeft hoeveel je precies kunt missen per maand. Ze hebben idd het recht om dit geld terug te vorderen, maar moeten jou ook tegemoetkomen met een fatsoenlijke betalingsregeling.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:00

Op zich is €175 per maand geen onredelijk bedrag.
Dat is op zich wel een "fatsoenlijke betalingsregeling" in mijn ogen.. vooral gezien het feit dat de TS er inderdaad maar 3 weken gewerkt heeft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:04

Maar hoe had je situatie er dan uitgezien als je wel gewoon gekregen had waar je recht op had? Had je dan nu in de schulden gezeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:06

Nou, ik vind het nogal een bedrag hoor. Mijn vriend en ik samen kunnen op dit moment nog geen eens 175,- euro missen. Wij zijn ook net verhuisd. Dus het is allemaal wel zo makkelijk gezegd van je zou dit of dat toch wel kunnen missen.. :oo je weet toch helemaal niet wat iemand verder nog te betalen heeft.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:10

Ik heb dit maar liefst 2x meegemaakt. één keer bij een zorginstelling en één keer bij Start uitzendbureau. Beiden keren heb ik het niet terugbetaald. Ik kon het gewoon niet, had het geld gelijk uitgegeven om andere gaten te dichten.
Bij beiden keren hebben ze uiteindelijk het geld kwijtgescholden. Ik zou een brief schrijven waarin staat dat je op dit moment niet in de gelegenheid bent om hun terug te betalen. Laat hun dan maar weer een volgende stap doen. Ik geloof nooit dat ze er een incasso voor gaan inschakelen omdat dit vaak meer kost dan dat ze zijn verloren.
Ik zou ook even advies vragen bij een rechtswinkel.
Succes!