mail rechtsgeldig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

neres

mail rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:25

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over toezeggingen per mail.

Mijn vriend moest zijn Propedeuse nog halen. Hiervoor moest hij nog 1 cijfer terug krijgen van het vak analoog. Verder is alles in orde.

Deze leraar is al een hele tijd ziek en school weigert om contact op te nemen met de leraar voor het punt.
Het project is al wel ingeleverd bij hem.

Gisteren kreeg mijn vriend een mail:
Deze mail was verstuurd naar ongeveer 10 studenten die hun p nog moesten halen.

Geachte student.

Bij deze feliciteren wij jou met het behalen van je propedeuse.Al jou punten zijn binnen en je hebt deze voldoende afgesloten.
Hierbij stuur ik jou de uitnodiging om aanwezig te zijn bij de uitreiking op ......

(Dit is niet de gehele tekst die ga ik nog even napluizen)

Nou vraag ik me af kan zon mail rechtsgeldig zijn?

Vandaag kreeg hij namelijk te horen dat zijn punt nog steeds niet bekend is en hij zijn P niet krijgt en dat deze mail verkeerd verstuurd was.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

groetjes

imd

Re: mail rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:27

Of de mail rechtsgeldig is weet ik niet, maar kun je niet gewoon zelf die leraar bellen? Wat een *** school zeg, dat ze daar niet achteraangaan voor je vriend! Ik zou er zelf echt meer werk van maken hoor! Zet die school maar eens goed onder druk!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:27

Ik denk toch dat als hij de punten niet heeft, dat hij dan z'n P niet krijgt. En niet omdat het secretariaat bij ongeluk een verkeerde mail heeft gestuurd, dat hij dan ineens die punten cadeau krijgt.

Soms worden er gewoon fouten gemaakt, en verkeerde mails gestuurd, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat juridisch hard kan maken.

Om je P te halen, heb je gewoon een aantal punten nodig, heb je die niet, dan geen P.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:37

@ anoeska dat begrijp ik natuurlijk, aan de andere kant als je studenten gaat mailen dat ze een P hebben gehaald met voldoende studie punten is dat wel een mega blunder!
Wij dachten namelijk dat de leraar die ziek is toch het punt heeft doorgestuurd.

Nou is het niet zo dat hij vind dat hij zijn P zonder de verplichte punten verdient.

Maar dat een zieke leraar er voor kan zorgen dat er niet voldoende punten zijn. Het gaat nota bene om 1 vak!
Waar zijn de vervangers?
Waar ligt het verantwoordelijkheidsgevoel van een school?

We willen de school flink onder druk zetten omdat dit een erg slechte gang van zaken is.
Maar dan moeten we natuurlijk wel wat drukmiddel hebben :) vandaar deze vraag!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:40

Een verzonden mailbericht is net zo rechtsgeldig als een fax of een brief. Het kan wel echter zijn dat een fax/brief/mail verkeerde informatie bevat. Ik vind het heel bijzonder dat een school geen contact opneemt met een docent als deze ziek is en studenten op bepaalde gegeven zitten te wachten.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:42

@ daniella,

School geeft aan dat ze een docent die ziek is niet gaan storen met schoolwerk. (hier kan ik dan nog inkomen maar zorg voor een vervanger)
School geeft geen telefoonnummer van de betreffende docent (snap ik ook privacy)
School neemt totaal geen verantwoordelijkheid hierin. (hier kan ik niet bij met mijn verstand)

Geen punt bekend? geen P ongeacht wat de reden is.

Vreemd toch?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:43

Dat is mooi poedersuiker zeg. Volgensmij is het niet rechtsgeldig. Want er hoort een handtekening op te staan. Alhoewel deze op de meeste brieven die je ontvangt gewoon gedrukt zijn.
Ik heb hetzelfde eens gehad met een school, dat ik geen mail van ze kreeg. Dus niet wist dat ik iets moest inleveren. Ik heb heisa gemaakt, maar zonder resultaat. Ik was niet geloofwaardig, ofzo.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:45

Een e-mail is pas rechtsgeldig wanneer hij elektronisch gehandtekend is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:47

Er zal toch enige vorm van overdracht moeten plaatsvinden. Kan mij voorstellen dat als een docent een griepje heeft en maandag weer verschijnt dat ze geen actie ondernemen maar ik begrijp dat die al wat langer duurt. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat een werkgever geen adresgegevens heeft van een werknemer, dan voeren ze geen deugdelijke personeelsadministratie en zij ze feitelijk strafbaar dus ze kunnen gewoon bellen. Dat ze het telefoonnummer niet geven kan ik goed begrijpen maar bel dan namens de school.

Er hoegt geen handtekening op, mail wordt persoonlijk verzonden dus de ondertekening en het adres is al een handtekening in feite.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:50

Slechte zaak inderdaad van de school.
De mail zal helaas wel een foutje zijn. Normaal gesproken is een mail wel rechtsgeldig maar jullie hadden zelf ook al wel begrepen, dat je vriend niet zijn P krijgt zonder het benodigde punt, dus aan die rechtsgeldigheid heb je dan niet zoveel ben ik bang.
Mocht het zo zijn dat je vriend nu niet verder kan met zijn studie, dan zou ik toch even subtiel met rechtsbijstand en/of pers dreigen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:57

Wel een rare gang van zaken hoor.
Ze kunnen best contact opnemen met de desbetreffende leraar toch?

Succes ermee!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:58

Welkom in de wondere wereld van het HBO!

Je kunt hoog of laag springen, zijn P krijgt hij niet want hij heeft de punten niet. Wel heel slordig van de school maar geloof me, ik heb in de 4 jaar meerdere van dit soort situaties meegemaakt op het HBO.

Het enige dat ik je vriend aan kan raden is volhouden. Hij moet gewoon met zoveel mogelijk personen op school praten, er is er vanzelf een die hem kan helpen. Doet de mentor bijv. niets? Overigens is het onzin dat de school geen tel. nummer heeft, dat zijn ze verplicht!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:01

Overigens vraag ik me nog wel iets af; zit je vriend op de grens van binnen 2 jaar je P halen dat het zo ontzettend belangrijk is? Anders is er een stuk minder haast bij geboden. Zolang hij binnen 2 jaar zijn P haalt is alles prima.

Uiteraard snap ik wel dat dit gewoon knap banketstaaf is. Ikzelf moest maar 1 vak herkansen na mijn eerste jaar, de school plande dit pas eind 2e jaar in en toen heb ik het ook nog 3x over moeten doen. Geloof me, dan knijp je hem ook wel!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:01

Denise_84 schreef:
Overigens vraag ik me nog wel iets af; zit je vriend op de grens van binnen 2 jaar je P halen dat het zo ontzettend belangrijk is? Anders is er een stuk minder haast bij geboden. Zolang hij binnen 2 jaar zijn P haalt is alles prima.

Uiteraard snap ik wel dat dit gewoon knap banketstaaf is. Ikzelf moest maar 1 vak herkansen na mijn eerste jaar, de school plande dit pas eind 2e jaar in en toen heb ik het ook nog 3x over moeten doen. Geloof me, dan knijp je hem ook wel!

Hij kan dan over een half jaar zijn p halen maar goed dat is dus een half jaar studie vertraging.

Maar er is een verandering. Na een gesprek gaat een andere leraar toch proberen om zijn project na te kijken als hij de zieke leraar kan bereiken en hiervoor goedkeuring krijg~t!

Ik ben benieuwd

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:04

Wij krijgen de cijfers ook altijd via mail...
Daaronder staat dan een disclaimer, dat er aan die mail geen rechten ontleent kunnen worden... hehe, tja, rechtenstudie he....

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:11

Liezel1 schreef:
Wij krijgen de cijfers ook altijd via mail...
Daaronder staat dan een disclaimer, dat er aan die mail geen rechten ontleent kunnen worden... hehe, tja, rechtenstudie he....

hihi heel slim,

Het gaat gewoon over de gang van zaken en dan kan ik zeggen dat de fontys er echt wat van kan!

Zelf heb ik ook al zon blunder meegemaakt (meerdere) maar dit is er 1 van:

We moesten op stage en je wordt geloot voor een plek
Je mag pas op stage als al je punten binnen zijn. Dus ook isa punten. Isa zijn modules die niets te maken hebben met je opleiding maar die je wel voldoende moet afronden.

Mijn isa module mode (jaja en ik deed fysiotherapie) had ik voldoende afgesloten. Echter de school had mijn punt van de betreffende leraar van een andere opleiding!! niet ontvangen.

Ze weigeren om mijn adres bekend te maken. Zelfs als ik zwart op wit laat zien dat ik heb heb gehaald want ze willen het horen van de isa leraar.

Maandag moest ik op stage en de donderdag ervoor kreeg ik mijn adres pas te horen. Ik meteen een sollicitatie brief gestuurd.
Wordt ik gebeld door dit adres: ja sorry wij nemen allang geen stagaires meer aan en dat weet jou school
En daar stond ik 1 dag voor mijn officiele stage. zonder stage plek.

Dus krijg nu een deja vu gevoel je kan op je kop gaan staan en toch gebeurt er niets...

:(

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:25

seren schreef:
Denise_84 schreef:

Hij kan dan over een half jaar zijn p halen maar goed dat is dus een half jaar studie vertraging.

Maar er is een verandering. Na een gesprek gaat een andere leraar toch proberen om zijn project na te kijken als hij de zieke leraar kan bereiken en hiervoor goedkeuring krijg~t!

Ik ben benieuwd

Het is onmogelijk een half jaar studie vertraging op te lopen o.b.v. 1 vak. Als je het minimum aantal punten van (ik geloof iets van) 45 punten hebt gehaald in het 1e jaar mag je je studie gewoon vervolgen. Het is alleen wel belangrijk dat je dat ene vak daarnaast wel nog binnen een jaar haalt. Ik zou het in dit geval ECHT niet pikken van de school maar dat doe je ook niet! Blijven volhouden dus!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:29

@ denise,

Hij mag idd het 2e jaar doen behalve de projecten! dus loopt hij toch die vertraging op.
Het blijft allemaal maar ingewikkeld :)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:31

@ Seren

Ontzettend balen! Hopelijk kunnen jullie het oplossen!

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:34

Dat is wel vervelend zeg, ik heb mijn P ook pas gehaald in het derde jaar :o
Maar ik ben wel gewoon op stage geweest, kan hij geen brief aan de examencommissie schrijven? Desnoods samen met de andere studenten om ontheffing te krijgen zodat hij toch kan mee doen aan de projecten? Via de studieloopbaanbegeleider kan je daar meer info over krijgen. Ik vind het ook vreemd om door één vak een half jaar vertraging op te lopen..

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 16:36

Jeaulijn schreef:
Dat is wel vervelend zeg, ik heb mijn P ook pas gehaald in het derde jaar :o
Maar ik ben wel gewoon op stage geweest, kan hij geen brief aan de examencommissie schrijven? Desnoods samen met de andere studenten om ontheffing te krijgen zodat hij toch kan mee doen aan de projecten? Via de studieloopbaanbegeleider kan je daar meer info over krijgen. Ik vind het ook vreemd om door één vak een half jaar vertraging op te lopen..

Hij had meerdere dingen die hij nog moest herkansen he, dus het hing niet van 1 vak af. Hij zat zeg maar in een herkansings half jaar. Nu is alles gehaald behalve dat 1e punt wat niet bekend is.
Omdat dit punt dus niet bekend is (door ziekte leraar) kan hij zijn p niet krijgen en krijgt hij dat pas de volgende ronde over een half jaar (ongeacht of hij het wel of niet heeft gehaald). Omdat hij de p niet heeft kan hij de projecten het komend half jaar niet maken. Dit geeft dus een vertraging van een half jaar.

Steeds weer als ik het vertel klinkt het idioot in mijn oren haha maja zo
Het klinkt ook echt onlogisch maarja heb nog geen update hoe het verder loopt