Vogelspotters wat is dat toch ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Vogelspotters wat is dat toch ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:31

Wij wonen in de polder, er trekken heel veel vogels langs onze weilanden. Op zich wel leuk maar deze vogels hebben nogal wat aanhang in de vorm van mannen in autootjes die urenlang langs de kant van de weg staan met van die mega grote verrekijkers. Soms is het echt raak en staan er wel een stuk of 10 autos vol met vogelspotters. Vliegt de groep met ganzen naar een ander perceel dan rijd de hele horde er achteraan en wordt de boel verderop weer uitgestald. Wat is dat toch met die vogelspotters, wat maakt die hobby nou zo boeiend ??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:57

Net zoals jij paardrijden leuk vindt, loopt een ander warm voor het volgen van trekvogels. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde hobby ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:34

Ieder zijn hobby :D

Ik vind het ook wel leuk om naar vogels te kijken, al ga ik er niet achteraan. Wel blijf ik soms een tijdje staan om ze te observeren.
En niet alleen vogels. Vorige week zag ik ineens een vos in de schemering lopen en ben ik ook blijven staan om te zien wat hij aan het doen was en waar hij naar toe ging.

Noeps

Re: Vogelspotters wat is dat toch ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:47

Ik ben altijd aan het vogel(en andere dieren)spotten in de bus - maar dan zonder verrekijker. :)) Zie altijd heel veel reigers, buizerds maar ook hertjes enzo! Buizerds en andere roofvogels zitten veel op paaltjes langs de snelweg. Is meestal een kwartier snelweg met de bus, en ik zie er meestal wel een stuk of 7, 8!

Maar zoals de echte vogelspotters, compleet met verrekijkers en volgauto, niet mijn ding. Maar ieder zijn hobby toch? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:25

Oh, vogelspotters, vreselijk.

Mijn vriend en ik kwamen ze een keer tegen toen we met de hond in een natuurgebied liepen. Mijn vriend liep er naartoe en informaarde nou eens vriendelijk, maar op geheel eigen wijze of ze al iets gespot hadden, waarop een stel arrogante figuren zich omdraait, ons aankijkt en star zijn mond dicht houdt.

Waarop vriendlief dus hardop tegen me zegt, terwijl hij nog tussen ze in staat:"He, leuke mensen joh, die vogelspotters, gezellig!" :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:28

Hahaha een schoolvriend van de middelbare school deed dat ook! Ornitologen heten ze geloof ik :)
Ik ben zelf ook een keer meegeweest op excursie met hem, opzich best interessant om die dieren te herkennen aan hun manier van vliegen/roep. Maar diehard vogelaar zal ik nooit worden :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:30

Tja ik snap e lol ervan ook niet helemaal. Maar goed, ieder heeft tenslotte zijn eiegn hobby. Ken ook zat mensen die paardrijden helemaal niks vinden.
Zolang ik niet mee hoef om te gaan vogelspotten vind ik het al lang best ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:32

Een vriendin haar vader deed het ook. En ging zelfs soms helemaal naar texel ervoor met vrienden.. De verhalen waren wel altidj leuk om te horen...
Zelf spotten? Misschien leuk voor een dagje, maar ik denk niet dat ik het veel vaker zou doen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:34

De ene vind zus leuk, de andere zo. De ene zit de hele dag het liefst bij zijn paard, kan uren naar ene grazend paard kijken, en de andere wordt helemaal lirisch van een paar vogels.

Ik vind vogelspotten ook leuk :j Nu zit ik niet uren te gluren, maar zeker wel de bijzondere soorten blijf ik zeker wel in de gaten houden en koekeloeren. Zo laatst een zilverreiger dichtbij, daar kan ik het wel warm van krijgen :D Voor een 'simpel' meerkoetje ga ik niet stoppen, maar de grotere en bijzondere zeker wel. Dus ja, ik ben wel een beetje zo'n 'irritant' persoon :D Als Bioloog zijnde is het echt een hobby, al loopt die bij mij nog niet zo 'uit de hand'.

Waarom de vogelspotters niet leuk gingen babbelen? Waarschijnlijk omdat ze in een stilte gebied hopen op een bepaalde soort om dichterbij te komen en een keer dichtbij te kunnen spotten. Die "luidruchtige" wandelaars zijn dan erg irritant. Net zo iets als Wielrenners als je een buitenrit met je paard maakt zeg maar :))

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:35

Ik vind het wel leuk hoor. Beetje vogeltjes en andere beestjes kijken :D Alleen om nou speciaal er voor ergens naar toe te reizen. Zoals bijvoorbeeld naar die witte sneeuwuil die op Texel zat (zit??) nee dat gaat me toch echt te ver.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:42

Ik vind het ook leuk om vogels te spotten. Maar dan wel vogels die ik nog niet ken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:57

Mijn opa is ook een vogelgek. Hij gaat elk jaar naar een gebied om vogels te tellen en dat door te geven een Natuurbeheer ofzo. Hij gaat er vaak ook zo op uit met verrekijker om vogeltjes te kijken. Hij kan werkelijk elk gevederd, vliegend ding bij zo'n naam noemen. Ookal hoort hij enkel een roep of ziet hij een veer. VInd dat wel knap.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:31

Over vogelspotten gesproken: twee weekenden geleden was de jaarlijkse tuinvogeltelling. Nog iemand aan meegedaan?

http://tuinvogeltelling.nl/

Ik had de vrijdag ervoor een joekel van een roodborst in mijn vogelhuisje zitten, heb toch wel even tien minuten voor het raam zitten kijken tot hij weer weg was. :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:38

Nee, niet meegedaan. Was het weekend weg. Schijnt wel dat er veel mensen meegedaan hebben dit jaar :j

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:40

Yep, ik heb meegedaan. Ik voer ook altijd vol enthousiasme de vogels in mijn tuin!

Ik kijk ook altijd om me heen en vind het ook erg leuk om een bijzondere vogel te zien. Moet zeggen dat ik dat ook met ander wild heb hoor en ook bijvoorbeeld met vlinders. Aantal jaar geleden heb ik zelfs een koninginnepage gezien terwijl ik aan het mennen was. Nou, daar praat ik dan 3 dagen later nog over.

Tja, wat zal ik zeggen. Ook de vogels horen bij de liefhebberij van dit buiten-beesten-mens.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:44

Goof schreef:
Oh, vogelspotters, vreselijk.

Mijn vriend en ik kwamen ze een keer tegen toen we met de hond in een natuurgebied liepen. Mijn vriend liep er naartoe en informaarde nou eens vriendelijk, maar op geheel eigen wijze of ze al iets gespot hadden, waarop een stel arrogante figuren zich omdraait, ons aankijkt en star zijn mond dicht houdt.

Waarop vriendlief dus hardop tegen me zegt, terwijl hij nog tussen ze in staat:"He, leuke mensen joh, die vogelspotters, gezellig!" :o

Dat heb ik ook al eens meegemaakt maar dan met zo'n stel kwasten dat de nestkasten in het bos aan het controleren waren. Ik wilde er ook belangstellend iets over weten maar kreeg een vergelijkbare reactie. Dat is inderdaad wel bizar, toch een steekje los misschien? }>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:46

Op de hooizolder bij ons op stal schijnt een uilenkast te zitten. Ik had laatst op een zaterdagochtend een meneer van de 'uilencontrole' voor mijn neus staan toen ik de paarden aan het voeren was. :D

Op het moment is-ie trouwens leeg, maar het lijkt me wel erg gaaf om jonge uiltjes op stal te hebben. De zwaluwen die er ieder jaar zitten vind ik ook altijd leuk om te volgen (minder leuk is het als ze tijdens hun vliegles verdrinken in een van de drinkbakken van de paarden...). En als ik aan het rijden of fietsen ben en een roofvogel zie, dan kijk ik ook even wat langer dan normaal.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:55

Bij mij zitten steenuiltjes. Er zaten 5!! jongen in de kast dit voorjaar en bij mijn vader voor het huis zitten ransuilen. Er zaten er laatst maarliefst 9 in de berk. Niet verzonnen, we hebben er foto's van gemaakt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:56

En dan heb je ook nog vliegtuigspotters..Mijn vriend is vliegtuigmonteur en die ziet regelmatig spotters..die er gewoon uren staan...Ieder zijn ding :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:58

Plien91 schreef:
Ik ben altijd aan het vogel(en andere dieren)spotten in de bus - maar dan zonder verrekijker. :)) Zie altijd heel veel reigers, buizerds maar ook hertjes enzo! Buizerds en andere roofvogels zitten veel op paaltjes langs de snelweg. Is meestal een kwartier snelweg met de bus, en ik zie er meestal wel een stuk of 7, 8!

Maar zoals de echte vogelspotters, compleet met verrekijkers en volgauto, niet mijn ding. Maar ieder zijn hobby toch? :)

goh wat voor vogels zijn dat dan? :D

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:17

Ik heb op de opleiding milieukunde gezeten en ik had een aantal klasgenoten maar vooral ook leraren die helemaal dol konden worden van een vogeltje.
Zo ben ik met school een week in Polen geweest. Ik zat toevallig bij een leraar in de kano en elke keer dat we een beetje vaart hadden was het weer hooooooo ik zie wat en dan was het de zoveelste Roerdomp of Ooievaar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:12

Karin schreef:
En als ik aan het rijden of fietsen ben en een roofvogel zie, dan kijk ik ook even wat langer dan normaal.

Dat krijg je gratis bij het buitenrijden .... oog voor de natuur 8-) .

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:20

Geluid van de tureluur: tsjinktsjinktsjink tubiejoo tubiejo tsjink tjoptjop tubiejoo _O-

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:41

Tja mijn zoon is een verwoed vogelspotter. Zit uren op zijn fiets of in een tentje te wachten op die ene vogel. En moet zeggen het werkt aanstekelijk. Regelmatig toeren we met de auto door de polders. Op zoek naar die ene vogel.

deze valk vloog vlakbij de auto
Afbeelding

en voor dit ijsvogeltje heeft hij een halve dag in een klein tentje zitten wachten
Afbeelding

over 3 weken krijgt hij een spiegelrefexcamera dus dan worden de foto,s nog mooier :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:47

Karin schreef:
De zwaluwen die er ieder jaar zitten vind ik ook altijd leuk om te volgen (minder leuk is het als ze tijdens hun vliegles verdrinken in een van de drinkbakken van de paarden...).

Die zitten ook ieder jaar bij ons in de stallen, wat ik jammer vind is dat ze vervolgens mijn paard onder schijten. :D