Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:00

Ik zit met het volgende:

Wij (pap, mams, zusje en ik) gaan al jaren elk jaar op wintersport (al minstens 10 jaar). Nou hebben we ondertussen vriendjes die ook mee gaan. Ik ben nu nu ruim 4 jaar samen en mijn zusje (na een andere vriend) bijna een jaar.

Mijn ouders betalen in principe de vakantie, mijn zusje en ik zijn dus eigenlijk verwend dat we nog steeds deze vakantie krijgen van mijn ouders. Ik betaal wel zelf mijn skie-uitrusting e.d. maar goed, de vakantie op zich is toch best duur, dus ik vind het erg fijn dat mijn ouders dit voor ons doen.

De moelijke kwestie gaat over geld. Wij hoeven dus niets te betalen, maar onze vriendjes wel. Dit is uiteraard meer dan logisch. Zij moeten betalen voor het huisje (dat gemiddeld neerkomt op 95 euro per persoon) en een klein gedeelte van het eten en drinken dat ze opmaken. De rest van de kosten die ze op de piste maken moeten ze gewoon zelf betalen (pasjes e.d.). Nou is de kwestie zo gesteld dat er hier thuis gevonden wordt dat mijn vriend meer moet betalen dan mijn zusjes vriend.
Dit vinden zij omdat:
- hij ouder is dan mijn zusjes vriend (hij is 28 en zusjes vriend is 22)
- hij meer verdient dan mijn zusjes vriend (hij heeft eigen bedrijfje opgezet en zusjes vriend gaat nog studeren)
- wij langer samen zijn dan hun en hij dus al vaker mee geweest is

Ik vind dit niet eerlijk en heb dit ook gemeld thuis, waar dan weer ruzie van gekomen is enzovoort. Allemaal niet leuk dus.

Ik voer de volgende argumenten aan:
- als m'n zusjes vriend het niet kan betalen dan moet hij niet mee gaan (hij had best een baantje kunnen hebben naast zijn studie)
- hij is ook gewoon een volwassen vent, dus leeftijd vind ik hier geen argument
- iedereen moet werken voor zijn geld, ik vind het gewoon niet kunnen dat je voor dezelfde vakantie mijn vriend meer zou laten betalen dan mijn zusjes vriend

Tja. Het probleem is ook niet dat zusjes vriend het niet zou kunnen betalen, maar bij mij thuis vinden ze gewoon dat mijn vriend geld genoeg heeft (hij maakt ondertussen redelijk winst met zijn bedrijfje) en dat zusjes vriend dit niet heeft. Dus vinden zij het een principekwestie dat hij meer moet betalen.

Ik vind het juist een principe kwestie dat iedereen evenveel betaald! Ik heb het hier voorzichtig met mijn vriend over gehad en hij zat hier echt mee (hij heeft een moeilijke jeugd gehad, moeder was alcolist e.d. en zijn rekening was vaak geplunderd door haar enzo). Ik denk dat het ook mede hierdoor komt dat hij er zo mee zat.

Op zich is het nu wel opgelost, ze betalen nu evenveel en het komt ook wel goed, maar ik zou heel graag weten wat jullie mening hierover is. Ben ik dan zo gek dat ik dit niet normaal vind? Ik weet dat het wel vaker gebeurd en ik snap de redenatie ook wel, maar ik vind het gewoon niet eerlijk.

Wat vinden jullie hiervan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:05

Op zich vind ik het redelijk dat jouw ouders zelf bepalen wat een redelijke bijdrage is en aan wie ze 'korting' geven. Zij denken dat ze alleen de vriendjes die dat nodig hebben, financieel een handje toe hoeven steken voor de vakantie. Dat is hun goed recht.

Ander verhaal is de achterliggende emotie van je vriend. Het lijkt alsof hij zich minder geaccepteerd voelt door jouw ouders. en dan denk ik dat dat voor hem veel belangrijker is dan dat geld. Het zou wellicht goed zijn daar eens een gesprek over te voeren met jouw vriend en jouw ouders gezamenlijk.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 01-02-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:05

Wil je een eerlijk antwoord? :D Ik kan de beredenering van je ouders eigenlijk heel goed begrijpen, ik vind het dus zeker niet vreemd. Als de fianciele situatie van jouw vriend idd beter is dan die van de vriend van je zusje, dan zie ik zelf het probleem niet zo als hij ietsje meer bij moet dragen. Wat vind jouw vriend er zelf van?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:06

Ik zou ook gewoon zeggen dat iedereen evenveel moet betalen,, ook met 22 jaar vind ik dat je het best kan opbrengen om 95 euro te betalen voor een vakantie, komop zoveel geld is dat nou ook weer niet en je gaat wel op wintersport.

Ik zou dus gewoon ieder evenveel laten betalen ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:08

Ik ben het helemaal met je eens, iedereen hoort in zo'n geval gewoon hetzelfde te betalen, ongeacht leeftijd en inkomen. Het slaat in mijn ogen helemaal nergens op om elk een ander bedrag te laten betalen. Ik snap de redenatie niet, en eerlijk vind ik het ook niet.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:09

ik begrijp je ouders ook wel, 22 en 28 is een groot verschil.

ik vond het laatste deel uit je verhaal verwarrend.
wat vind je vriend er van?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:09

vikki schreef:
Wil je een eerlijk antwoord? :D Ik kan de beredenering van je ouders eigenlijk heel goed begrijpen, ik vind het dus zeker niet vreemd. Als de fianciele situatie van jouw vriend idd beter is dan die van de vriend van je zusje, dan zie ik zelf het probleem niet zo als hij ietsje meer bij moet dragen. Wat vind jouw vriend er zelf van?

Ik begrijp de beredenering ook wel hoor, als hij (zusjes vriend) nou 16 geweest was en nog niet had kunnen werken enzo, maar dat is niet het geval! Het gaat hier om volwassen mannen, waarbij de één nu dus meer krijgt dan de ander.

En ja, ik wilde een eerlijk antwoord, anders heb ik er nog niets aan ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:11

Ik vind ook dat iedereen hetzelfde moeten betalen anders ga je onderscheid maken en als je zus haar vriend gewoon kan betalen, waarom dan moeilijk doen?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:11

Mijn broertje en ik hebben vroeger trouwens ook wel naar draagkracht moeten bijdragen aan dingen... :) en als mijn broertje minder verdiende dan ik, dan betaalde hij ook iets minder... en andersom gold dat natuurlijk ook. Ik geloof niet dat een van ons beiden daar ooit een probleem mee heeft gehad, in tegendeel :) .

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:14

beantsje schreef:
Op zich vind ik het redelijk dat jouw ouders zelf bepalen wat een redelijke bijdrage is en aan wie ze 'korting' geven. Zij denken dat ze alleen de vriendjes die dat nodig hebben, financieel een handje toe hoeven steken voor de vakantie. Dat is hun goed recht.

Ander verhaal is de achterliggende emotie van je vriend. Het lijkt alsof hij zich minder geaccepteerd voelt door jouw ouders. en dan denk ik dat dat voor hem veel belangrijker is dan dat geld. Het zou wellicht goed zijn daar eens een gesprek over te voeren met jouw vriend en jouw ouders gezamenlijk.

Dat bepalen ze ook zelf. Ik weet heel goed dat ik daar niets over te vertellen heb, ik vind het alleen niet eerlijk. Dat heb ik ze gewoon gezegd.
Het geld is ook niet het probleem. Als hij 600 euro had moeten betalen was het hem ook goed geweest, alleen kan hij de beredenatie niet bevatten. En helemaal met zijn verleden niet, en dat kan ik heel goed begrijpen.
Ik heb verder gezegd dat m'n ouders dit verder maar met hem moeten bespreken als ze dit zo willen doen, maar ja zeggen ze dan, dat doe je ook niet zo snel, zoiets recht in iemands gezicht zeggen... dat vind ik dan weer slap. Maar goed, ze betalen straks dus hetzelfde (al denk ik wel dat mijn vriend nog wel een paar 'rondjes' zal geven op de piste.. en zusjes vriend niet..).

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:14

ik vind dat iedereen hetzelfde moet betalen, omdat de een zich dan misschien ook minder geaccepteerd voelt dan de ander. echt eerlijk vind ik het niet. plus daarbij zijn ze allebei volwassen. als je zusjes vriend nu 16 ofzo was (zoals je zelf zegt) was het inderdaad anders

Karolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:15

ik vind de beredenering niet kunnen en niet eerlijk en zeker niet gestaafd! Op vakantie gaan is inderdaad luxe, en als je je het niet kan permiteren blijf dan thuis en spaar voor het jaar erop, het is dan nog zo leuk ;)
ik heb altijd geleerd dat je nooit een ander zijn rekening moet maken. ook al verdient jouw vriendje goed, hij hoeft toch de vakantie van jouw zus haar vriend niet te betalen???

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:17

vikki schreef:
Mijn broertje en ik hebben vroeger trouwens ook wel naar draagkracht moeten bijdragen aan dingen... en als mijn broertje minder verdiende dan ik, dan betaalde hij ook iets minder... en andersom gold dat natuurlijk ook. Ik geloof niet dat een van ons beiden daar ooit een probleem mee heeft gehad, in tegendeel :) .

Dat argument voerden zij ook aan. Ik snap dit wel, hier zou ik ook geen probleem mee hebben. Als we in de familie een kadootje voor opa en oma kopen bijvoorbeeld, betaal ik ook meer als mijn zusje. Ik heb hier wel geld voor. Maar dat vind ik anders! Dat gaat onderling in de familie en dat is niet echt voortrekken of hoe je dat ook maar wilt zien.
Dit vind ik heel anders, dit zijn twee mensen van buitenaf, waarbij de één in feite meer geld 'toekrijgt' dan de ander. Weet niet goed hoe ik dit moet zeggen, maar dit voelt heel anders dan iets met m'n zusje delen zeg maar.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:19

Karolientje schreef:
ik vind de beredenering niet kunnen en niet eerlijk en zeker niet gestaafd! Op vakantie gaan is inderdaad luxe, en als je je het niet kan permiteren blijf dan thuis en spaar voor het jaar erop, het is dan nog zo leuk ;)
ik heb altijd geleerd dat je nooit een ander zijn rekening moet maken. ook al verdient jouw vriendje goed, hij hoeft toch de vakantie van jouw zus haar vriend niet te betalen???

Van haar vriend dan... Maar inderdaad, dat vind ik dus ook. Hebben we hier nog duidelijkere argumenten voor? Al denk ik niet dat ik m'n ouders op een andere gedachtengang kan brengen, wat die principe kwestie betreft.. maar toch. Al zal het voor mezelf zijn dat ik ze nog probeer te overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:24

Als jouw vriend meer verdiend, mag hij ook meer bijdragen vind ik. Je mag sowieso blij zijn dat jouw ouders nog zo veel bijdragen. Eigenlijk vind ik wel dat je zelf ook wel redelijk mag blijven. Jij bent ook 22 geweest en al 4 jaar wordt je vakantie voor jullie beiden betaald.

Zou leuk zijn dat jouw ouders eens door hun volwassen schoonzoon en dochter vrij gehouden worden voor een leuk diner.. ;) ipv bakkeleien over de extra euries die jullie nu niet krijgen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:25

Ik kan me de redenering wel voorstellen eigenlijk. Je ouders willen graag de hele familie compleet mee op vakantie. Dus ook de vriend van je zusje mee.

Dat íe dan maar niet mee moet gaan vind ik een rae opmerking. Dan begin ik bijna te denken dat je dat aanhaalt omdat je hem niet aardig vind en niet mee wil hebben. :+

Laat je trouwens ook echt alle kosten van de vakantie van je vriend op zijn 'bankrekening' vallen. Of kom je hem ook wat in de kosten tegemoet, aangezien jouw ouders jouw vakantie volledig bekostigen? Dat laatste lijkt me niet meer dan logisch. En als de verhouding tussen inkomsten van jouw en je zusje dan ook al hetzelfde zijn. Zie ik niet in waarom het helemaal óneerlijk' is.

Behalve dan dat de manier waarop het waarschijnlijk ter sprake is gekomen, misschien niet zo ideaal was. Maar dat is achteraf gepraat.

Shadow0

Ik denk dat er twee dingen spelen. Ik vind het geen enkel probleem als jouw ouders vragen naar draagkracht bij te springen, zoals je al zegt: ze zijn verder heel schappelijk met het aanbieden van een vakantie en het niet terugvragen van alle kosten. En ik vind het persoonlijk altijd een positieve eigenschap dat ze willen kijken naar de situatie, en dat zullen ze zeker ook omgekeerd doen.

Maar je geeft aan dat je vriend het heel moeilijk vindt, onder andere door zijn verleden. En dat is wel iets waar je ouders, jij en je vriend over kunnen praten. Niet vanwege de financiele situatie, maar vanwege de emoties. Ik denk dat je vriend banger is voor de afwijzing die hij voelt, waardoor hij liever de zekerheid heeft van 'iedereen gelijk'. Maar als je vriend kan inzien, en je ouders kunnen uitleggen, dat het zeker geen afwijzing is en dat de financiele ongelijkheid JUIST is omdat je ouders beide partners zien als eigen personen met eigen waardevolle eigenschappen, waar ze rekening mee willen houden, dan is het misschien makkelijker te accepteren?

Of de vriend van je zus moet werken vind ik eerlijk gezegd niet iets wat jij moet beoordelen. En dat hij thuis moet blijven vind ik wel een vrij harde uitspraak. Het is toch iets wat je niet alleen maar om de wintersport doet, maar ook om het 'met elkaar' zijn - en ik snap dat je ouders het op deze manier willen oplossen om ook de vriend van je zus een kans te geven mee te gaan. Bedenk maar: juist dat ze die moeite doen is heel waardevol. Veel leuker toch dan ouders die precies op hun strepen gaan staan en alle financiele zaken tot op de stuiver verrekend willen zien? (Dat is een situatie waar je op verliest, dat weet ik zeker.)

Cassagrande

Karolientje schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan..

Karolientje

als het hier inderdaad om een cadeaux ging, dan snap ik het wél.
maar zoals ik al zei op vakantie gaan is luxe. De beide vriendjes krijgen toch wel dezelfde accomodatie? Dan betalen ze gewoon wat ze moeten betalen.
Stel je ouders voor een voorbeeld. Bijv: ze willen elk een auto kopen. Ze gaan naar dezelfde verdeler en kiezen elk dezelfde wagen uit. Wat zouden zij ervan vinden moest de verkoper zeggen tegen hen: nou mevrouw ik zie dat u maar zoveel verdient en meneer een pak meer; dus mevrouw u betaalt 20000 euro en meneer u betaalt 30000 euro. zelfde redenering...

Cassagrande

Re: Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:27

hahaha die beredenering is goed uitgelegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:27

Karolientje schreef:
ook al verdient jouw vriendje goed, hij hoeft toch de vakantie van jouw zus haar vriend niet te betalen???

Zoals ik het gelezen heb is dat in elk geval zeker niet het geval. Zowel de vriend van de TS als de vriend van haar zus dragen minder bij dan ze kwijt zouden zijn voor een eigen reis.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:28

Ik vind het normaal als beide vriendjes evenveel betalen.
Ze zijn beide volwassen.

Karolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:30

Shadow0 schreef:
Karolientje schreef:
ook al verdient jouw vriendje goed, hij hoeft toch de vakantie van jouw zus haar vriend niet te betalen???

Zoals ik het gelezen heb is dat in elk geval zeker niet het geval. Zowel de vriend van de TS als de vriend van haar zus dragen minder bij dan ze kwijt zouden zijn voor een eigen reis.

ik bedoel dat dan ook niet letterlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:31

Karolientje schreef:
als het hier inderdaad om een cadeaux ging, dan snap ik het wél.
maar zoals ik al zei op vakantie gaan is luxe. De beide vriendjes krijgen toch wel dezelfde accomodatie? Dan betalen ze gewoon wat ze moeten betalen.
Stel je ouders voor een voorbeeld. Bijv: ze willen elk een auto kopen. Ze gaan naar dezelfde verdeler en kiezen elk dezelfde wagen uit. Wat zouden zij ervan vinden moest de verkoper zeggen tegen hen: nou mevrouw ik zie dat u maar zoveel verdient en meneer een pak meer; dus mevrouw u betaalt 20000 euro en meneer u betaalt 30000 euro. zelfde redenering...

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. :+ Het zijn haar ouders die de reis betaald voor hun dochters en op een gegeven moment hebben gedacht, nu wordt het tijd om wat zelf bij te gaan dragen, dus ouders betalen gewoon wat minder bij, omdat de tijden gewoon duur zijn geworden en omdat schoonzoon-lief zelf ook wel behoorlijk wat verdiend met zijn eigen bedrijfje, ondertussen toch wel 28! is geworden. :+

Het is een kado van mams en paps en hoezo profiteren??? Ik vind het gewoon gênant, zou zo iets zelf nooit durven bediscussiëren, lijkt wel jaloezie op jongere zus en dito vriend. Ipv zelf verantwoording nemen voor je gekregen bijdrage in een familie vakantie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:33

Karolientje schreef:
Shadow0 schreef:

ik bedoel dat dan ook niet letterlijk ;)

Misschien dat het dan handiger is om te omschrijven wat je bedoelt? Ik kan niet veel anders dan afgaan op wat jij schrijft.

Daarnaast: als je te hard over dat soort eerlijkheid gaat roepen, zou ik als ouders het probleem simpel oplossen: iedereen betaalt alles zelf. Dat is heel eerlijk :j