Verschil tussen een eerdere en latere druk bij studieboeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Verschil tussen een eerdere en latere druk bij studieboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:48

Ik ben weer eens bezig om een aantal nieuwe boeken te bestellen aangezien ik ze blijkbaar toch nodig heb. Ik probeer ze nu tweedehands te krijgen maar een enkel boek is van een oudere druk. Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat er een site oid is waar op staat wat er per boek per druk verandert is. Vaak maakt dit namelijk helemaal niets uit..maar ik heb ook een keer gehad dat het boek echt compleet verandert was en ik echt helemaal niets met het 'oudere' boek aankon dus dit wil ik liever voorkomen.
Dus misschien dat iemand hier ooit van een dergelijke website heeft gehoord?

Suuszels

Re: Verschil tussen een eerdere en latere druk bij studieboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:21

Nee, meestal verschilt het niet zo gek veel.. anders even op je studie vragen ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:25

Dat kan soms wel degelijk flink verschillen. Soms zijn er maar een paar zinnen anders, maar soms wordt ook een compleet hoofdstuk vervangen omdat de oorspronkelijke tekst verouderd is. In het eerste geval is het gebruiken van een oudere druk niet zo'n ramp, in het tweede geval sta je mooi te kijken bij je toets. Altijd even goed controleren dus, zodat je niet voor verrassingen staat.

Ik werk mijn hele werkzame leven al voor educatieve uitgeverijen, dus ik weet (helaas) waar ik over praat. ;)

De betreffende website kan ik je helaas niet aan helpen, ik wist niet eens dat zoiets bestond. Kan ik me ook haast niet voorstellen eigenlijk, er zijn wereldwijd zo veel verschillende uitgeverijen en zo veel verschillende boeken. Kan me niet voorstellen dat er op een website exact wordt bijgehouden wat er veranderd is in elke nieuwe druk.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:29

Bij mijn vorige opleiding was het echt van belang om de goede druk te hebben. Ik deed een juridische opleiding en wetsartikelen e.d. veranderen vaak dus het was erg belangrijk dat ik de juiste druk had! Verder sluit ik me bij Karin aan! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:32

Voor mijn opleiding geven ze verschillende leeropgaves per uitgave :+
Voor één boek scheelde het wel 3 hoofdstukken wat anders was, dus het kan wel degelijk veel uitmaken! Soms zijn het enkel wat paragrafen, of wat zinnen, maar soms dus ook het halve boek

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:39

Vaak is het grootste verschil hetgeen wat er in staat en de omslag.
In nieuwere drukken van boeken is vaak nieuwe stof toegevoegd of een uitbreiding op de bestaande stof.
Daardoor kan het wel eens zo zijn dat je later tijdens je lessen erachter komt dat het niet klopt.

vb. een klasgenootje van mij heeft een vorige uitgave van een boek wat ik heb. Bij haar gaat het tot 230 ong en bij mij tot ruim 300

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:42

Gewoon even op je studierondvragen, een oudere jaars aan zijn of haar staart trekken of zo nodig een docent vragen wat ie gebruikt voor 't maken van het tentamen ;)
Meestal is er in de bieb wel een oudere druk terug te vinden - kun je even zien of dat iets vergelijkbaars is :)

Overigens, zoals al eerder gezegd werd: het verschil tussen drukken kan variëren van wat kleine typfoutjes eruit, tot een complete nieuw boek...