Afkeur vanwege een rolstoel??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Afkeur vanwege een rolstoel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:24

Hoi,

Naar aanleiding van een gesprek met iemand van de week ben ik toch wel een beetje na gaan denken.
Het zit zo, die gene ontmoet iemand en hebben leuk contact samen (jongen is door een ongeluk verlamd geraakt vanaf zijn middel en zit daardoor nu in een rolstoel).
De jongen is helemaal weg van deze meid en laat dat op een dag weten door een sms je te sturen, waarop zij antw: ik vind je niet leuk.
Jongen sms't terug waarin staat: zie je nou wel altijd door die rot rolstoel!!
Verder hebben ze heel leuk contact en heeft zij met een ander nog gesproken over het feit waarom ze hem niet leuk vind. Ik snap ook wel dat iemand die voor zijn leven lang in een rol stoel zit, dat afschrikt.
Maar aan de andere kant vind ik het ook best erg aangezien ze de persoon dus wel leuk vind

Nou heb ik zelf een leuke vriend, maar toch vraag ik me af wat ik in zo'n situatie zou doen? Misschien is het de liefde van der leven en zou toch zonde zijn om dat te laten schieten vanwege een rolstoel?
Daarbij ken ik ook nog iemand die er juist wel voor gegaan is en hun nu dus heel gelukkig zijn ook al zal zij altijd hulp nodig hebben en niks zelf kunnen! Heb erg veel respect voor hem.

Ben dus wel benieuwd wat andere mensen in zo'n situatie zouden doen, gelijk afkappen (wat ze overigens niet gedaan heeft hoor) of het toch een kans geven.

Nogmaals ik heb heel veel respect voor de mensen die een leven aan gaan met iemand die bv nooit meer kunnen lopen (je zul toch je leven aan moeten passen)
Laatst bijgewerkt door pantuf op 01-02-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Afkeur vanwege een rolstoel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:26

Ik denk dat je dat pas kan weten als je erin zit.
Zoals ik het nu zie zou ik voor de relatie gaan ondanks dat mijn vriend dan in een rolstoel zit.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:26

Als de persoon echt is wat ik zou zoeken/willen dan zou die rolstoel iets zijn waar ik overheen kan kijken, zonder je benen kun je ook nog erg veel, en in mijn ogen is het belangrijker wat hij wel met mij kan doen, dan wat hij niet met/voor mij kan doen.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:29

malih schreef:
Als de persoon echt is wat ik zou zoeken/willen dan zou die rolstoel iets zijn waar ik overheen kan kijken, zonder je benen kun je ook nog erg veel, en in mijn ogen is het belangrijker wat hij wel met mij kan doen, dan wat hij niet met/voor mij kan doen.

ik zou er ook gewoon voor gaan,... iemands persoonlijkheid telt voor mij zwaarder dan zijn lichamelijke gebreken. Daarbij komt dat er tegenwoordig veel hulpmiddelen zijn waardoor je nog praktisch alles samen kan doen.

en tja,.... wat de sex betreft of iets dergelijks zijn er ook genoeg andere manieren.En als diegene alleen daarvoor afgekapt word,..dan was de relatie sowieso gedoemd te mislukken.
Houden van is iemand nemen zoals ie is,.. en niet wanneer het je beter uikomt.
liefde overwint alles

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:31

Zo denk ik er ook over, maar ik kan ook heel goed begrijpen dat het mensen afschrikt.
Zoals die jongen reageert maakt hij het dus wel mee, en dat vind ik dan zo zielig. Zou iemand door zo'n rot ongeluk dan niet gelukkig kunnen worden?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:31

Ik denk dat het (en vooral op een bepaalde leeftijd) erg lastig is om door de rolstoel te kijken. Als je, als je jong(er) bent aan de liefde bent denk je aan een rennende, voetballende jongen, en dan past een rolstoel niet in het plaatje...

Ik denk echter dat als je ouder bent je er beter mee om kunt gaan, en het accepteert. Of als die jongen heel erg leuk is, je die rolstoel ook niet meer zit maar gewoon je 'beeld' aanpast ;).

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:34

Dus die jongen concludeert dat als hij niet in de rolstoel had gezeten dat ze hem dan wel leuk had gevonden??? waar baseert hij dat op? dat maakt hij er zelf van, als hij niet in de rolstoel had gezeten had die meid hem wellicht ook wel niet leuk gevonden, het is wel heel erg makkelijk om je beperking overal de schuld van te geven maar niet altijd terecht.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:40

mackkwek schreef:
liefde overwint alles

Hele mooie uitspraak!

Ik vind het moeilijk erover te oordelen. Als mijn huidige vriend door een ongeluk in een rolstoel terecht komt is dat voor mij geen reden om de relatie te beeindigen. Of ik een relatie zou beginnen met iemand in een rolstoel? Ik denk dat je zon oordeel pas kan maken als je daadwerkelijk iemand tegenkomt waarmee het vlamt en die zit in een rolstoel. Maar goed, als het echt vlamt, overwin je die rolstoel en daarmee samenhangende beperkingen zeker ook wel!

Ik heb wel iets soortgelijk meegemaakt, maar dan met een vriendin. Nu bijna 5 jaar geleden, ze kwam samen met haar vriend kijken voor een hondje (onze hond had puppies). Toen ze voor de deur stond zei ze met een big smile, tja ik zit in een rolstoel, vergeten te vertellen. :D Het eerste contact klikte zo goed dat er nog vele volgde en we na 5 jaar nog steeds met elkaar omgaan. En zij (en hij ook!) inmiddels heel dierbare vrienden van me zijn geworden!

Tuurlijk heb ik ook getwijfeld. Ze heeft MS. Heb ik getwijfeld of ik een vriendschap wilde opbouwen met iemand waarvan de kans groter dan normaal is dat ik haar kan verliezen.... Heb dit ook met haar besproken. Ik vond het een egoistische gedachte, zij vond m logisch. UIteindelijk ben ik zo blij dat ik gekozen heb voor de vriendschap, want ik heb er hele goede vrienden aan die midden in de nacht voor me klaar staan (en wederzijds)!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:44

mackkwek schreef:
en tja,.... wat de sex betreft of iets dergelijks zijn er ook genoeg andere manieren.En als diegene alleen daarvoor afgekapt word,..dan was de relatie sowieso gedoemd te mislukken.
liefde overwint alles

Met een dwarslaesie werkt dat anders nog prima ;) Het zal wat anders moeten, en je hebt minder mogelijkheden dan andere stellen, maar in principe werkt 'ie' gewoon :+

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:06

En toch vind ik het iets waar je heel bewust voor moet kiezen.
"Liefde overwint alles" & "Innerlijk is véél belangrijker" klinkt zo simpel - maar is soms zó verdomd moeilijk... Het heeft soms zóveel invloed op je leven, dat ik bewust kiezen een héél eerlijke beslissing vind - juist dan kun je op gelijkwaardige manier verder. Kiezen uit principes die ik net noemde, vind ik gevaarlijker en een veel minder duidelijke basis voor de soms heel zware belasting die zo'n relatie op jou als persoon kan leggen :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:12

Als ik werkelijk weg zou zijn van iemand in een rolstoel zou mij dat niet tegenhouden.
Zelf heeft mijn vriend iets onbekends. Hij loopt daar al lange tijd voor bij ziekenhuizen, maar ze weten niet wat hij heeft. Hij heeft er dagen bij zitten dat ie niks waard is, maar ook normale dagen... Tsjah dat heeft mij ook niet afgeschrokken!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:19

Hallo,

Ik zit zelf ook in een rolstoel. Gelukkig niet hele dagen en kan ik best een stuk lopen. Verder waggel ik heel erg omdat mn rechterbeen scheeft staat door spasme. Maar ik weet niet hoe oud die jongen is. De jongen had ook wel anders kunnen reageren en kunnen vragen of het door zijn handicap komt. Tenminste dat zou ik doen. Zo ja dan kan er toch over gepraat worden. en meestal valt het reuze mee met de handicap en kan diegene zich heel goed zelfstandig redden voor een groot deel. Ik heb ook met veel mensen gechat en zodra ik over mn handicap vertelde waren ze meteen weg. Dan kan je wel zo reageren maar stel je je behoorlijk kwetsbaar op als je zegt zie je wel komt door mn rolstoel. Je kan toch vragen komt het daardoor? tjah valt toch over te praten. Tenminste vind ik wel. Dat zou ik doen. Nu heb ik een vriendje ook via internet leren kennen. Ik heb het hem ook verteld op het internet. Gelukkig bleef hij wel chatten en kon ik het rustig uitleggen.

Groetjes Linda

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:21

Evelyne79 schreef:
Dus die jongen concludeert dat als hij niet in de rolstoel had gezeten dat ze hem dan wel leuk had gevonden??? waar baseert hij dat op? dat maakt hij er zelf van, als hij niet in de rolstoel had gezeten had die meid hem wellicht ook wel niet leuk gevonden, het is wel heel erg makkelijk om je beperking overal de schuld van te geven maar niet altijd terecht.

idd!

Tuurlijk is je uiterlijk belangrijk bij de eerste ontmoeting en een rolstoel hoort daarbij.
Als je iemand beter leert kennen kan het zijn dat je gevoelens gaan groeien en dat de rolstoel dus niet belangrijk meer is. Er zijn meer mensen met een beperking die ook hun liefde vinden.
imo kan je bij sommige wel eens denken dat die liefde nog puurder kan zijn.
Geld en/of looks is ook niet altijd handig. ;)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:23

@kleinelinda: daar heb je wel gelijk in ja, vind het altijd zo zwak dat mensen gelijk weg zijn als je over een rolstoel begin.
Zeker in een vriendschap moet dat toch geen probleem zijn=

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:26

daarom. Ik denk niet veel na over mn handicap en zou ik eerder denken dat het ergens anders aan zou liggen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:29

Ik kan mij best voorstellen dat je niet noor iemand kiest omdat hij/zij gehandicapt is, eerlijk gezegd. Dat heeft weinig te maken met of je iemand wel of niet leuk of aardig vindt, lijkt me. Iemand die zijn leven lang gehadicapt is of blijft kan bijvoorbeeld nooit zomaar even mee op vakantie, zal waarschijnlijk nooit een volledig inkomen kunnen genereren, heeft een aangepast huis nodig, samen kinderen krijgen zal lastig zijn..alle dingen die voor een niet gehandicapte partner wat gemakkelijker zullen zijn.

De vraag is dan ook of je zelf ook een beperkter leven wilt leiden voor je partner? Ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest, hoe lief en leuk iemand ook is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:30

ik stel het andersom ,
zou niemand willen hebben die mij vanwege mijn rolstoel zou willen , of daarom zou bij me blijven

nu zit ik er alleen bij afstanden in
(kan niet ver lopen , ook soms bij boodschappen doen)
maar dat zal er niet minder om worden

denk dat als je iemand echt leuk vind dat dat geen
belemmmering zal zijn

als "kenissen" geen vrienden willen worden door mijn belemmeringen
dan vinden ze mij zelf dus niet leuk genoeg , simpel ..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:39

vanitymay schreef:
De vraag is dan ook of je zelf ook een beperkter leven wilt leiden voor je partner?

Waarom beperkter? Tegenwoordig zitten die mensen niet meer opgesloten thuis, maar hebben die ook een volledig leven incl inkomen etc etc.
Waar het vroegah een probleem was om met een rolstoel ergens te komen zijn nu veel plekken rolstoelvriendelijk en word er rekening mee gehouden... Tuurlijk het blijft een rolstoel, maar ik denk pieker niet zoveel over het leven en als je echt iemand leuk vind ga er voor want voor alles is een oplossing.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:49

Rianneke schreef:
vanitymay schreef:
De vraag is dan ook of je zelf ook een beperkter leven wilt leiden voor je partner?

Waarom beperkter?

Dit vind ik wel enigzins naïef... :) Ik weet niet of je enige ervaring hebt, maar een handicap hééft invloed op je leven, hoe dan ook. Dat je er goed mee om kunt gaan - dat heeft meer te maken met persoonlijkheid, keuzes, jezelf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:09

WhiteRose schreef:
Ik weet niet of je enige ervaring hebt, maar een handicap hééft invloed op je leven, hoe dan ook. Dat je er goed mee om kunt gaan - dat heeft meer te maken met persoonlijkheid, keuzes, jezelf.

Tuurlijk heeft het invloed, maar waarom zou je als partner een beperkter leven moeten lijden omdat je partner in een rolstoel zit?
Net alsof iemand in een rolstoel compleet afhankelijk is en nergens naar toe kan en geen normale baan kan hebben... Rolstoelers zijn tegenwoordig zo onafhankelijk vind ik!
Is misschien makkelijk gezegt, maar ik zie het echt zo. Zelf zit bijv. mijn overbuurmeisje nu in een rolstoel. Wel tijdelijk, maar goed. Mijn tante zit ook in een rolstoel, maar ook die gaat overal en nergens naar toe zonder dat haar of het leven van mijn oom beperkter was als eerst. Waar ze eerst samen liepen of fietsten, loopt of fietst mijn oom nu en mijn tante rolt :D Tuurlijk is het iets om rekening mee te houden, maar als je dat al niet voor iemand over hebt...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:11

Als het mijn vriend zou overkomen, zou ik hem er niet voor verlaten.
Als ik geen relatie zou hebben en ik zou iemand tegenkomen die in een rolstoel zit, weet ik niet hoe ik zou reageren... Dat weet je op dat moment pas.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:24

Ik heb ook een beperking maar kan gewoon kinderen krijgen. en als de huizen aangepast zijn kan je je prima redden. terwijl ik dat ook niet heb. En red me prima. En je kan echt wel mee op vakantie geen probleem rolstoel in de kofferbak of mee naar het vliegtuig. Dat is echt allemaal te regelen. Mensen zonder beperking maken het probleem terwijl iemand met ene beperking dat helemaal niet ziet als een probleem

vanitymay schreef:
Ik kan mij best voorstellen dat je niet noor iemand kiest omdat hij/zij gehandicapt is, eerlijk gezegd. Dat heeft weinig te maken met of je iemand wel of niet leuk of aardig vindt, lijkt me. Iemand die zijn leven lang gehadicapt is of blijft kan bijvoorbeeld nooit zomaar even mee op vakantie, zal waarschijnlijk nooit een volledig inkomen kunnen genereren, heeft een aangepast huis nodig, samen kinderen krijgen zal lastig zijn..alle dingen die voor een niet gehandicapte partner wat gemakkelijker zullen zijn.

De vraag is dan ook of je zelf ook een beperkter leven wilt leiden voor je partner? Ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest, hoe lief en leuk iemand ook is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:25

Helemaal mee eens. En op een gegeven zien de vrienden of je vriend het helemaal niet meer als een beperking.

nickyu schreef:
ik stel het andersom ,
zou niemand willen hebben die mij vanwege mijn rolstoel zou willen , of daarom zou bij me blijven

nu zit ik er alleen bij afstanden in
(kan niet ver lopen , ook soms bij boodschappen doen)
maar dat zal er niet minder om worden

denk dat als je iemand echt leuk vind dat dat geen
belemmmering zal zijn

als "kenissen" geen vrienden willen worden door mijn belemmeringen
dan vinden ze mij zelf dus niet leuk genoeg , simpel ..

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:26

Rianneke schreef:
Waar ze eerst samen liepen of fietsten, loopt of fietst mijn oom nu en mijn tante rolt :D Tuurlijk is het iets om rekening mee te houden, maar als je dat al niet voor iemand over hebt...

Ik ben het er wel mee eens dat je leven met een mindervalide partner wel beperkter wordt. Stel je bent zelf helemaal gek van skydiven. Of van mountainbiken in het ruwe gebied. Dat waren altijd je vakanties. Tuurlijk kan je met een mindervalide partner best zonder partner eens gaan skydiven oid, maar een hele vakantie weg en je partner alleen laten? Nee dan pas je dus je eigen wensen aan aan die van je partner (dat hoeft overigens totaal NIET negatief te zijn hoor!)

@Rianneke, in hun geval gaat dat op. Maar zie jij de tante al rollen door een modderige mountainbike tocht gaan door bossen, over heuvels etc? Het is gewoon heel realistisch dat je beperkter wordt. En nogmaals, beperkter is niet per definitie negatief!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:29

kleinelinda schreef:
Ik heb ook een beperking maar kan gewoon kinderen krijgen. en als de huizen aangepast zijn kan je je prima redden. terwijl ik dat ook niet heb. En red me prima. En je kan echt wel mee op vakantie geen probleem rolstoel in de kofferbak of mee naar het vliegtuig. Dat is echt allemaal te regelen. Mensen zonder beperking maken het probleem terwijl iemand met ene beperking dat helemaal niet ziet als een probleem en ik werk ook gewoon 36 uur in de week dus ik heb ook een normaal inkomen net als iedereen. Vind eigenlijk een beetjeeen botte opmerking. Het lijkt net of de mensen met een handicap niks kunnen. Maar er zijn zoveel verschillende soorten handicaps en er is bijna niks wat opelkaar lijkt. De een heeft het erger dan de ander en met aanpassing of sommige mensen kunnen zonder anapassingen echt prima redden. Kinderen krijgen kan ik ook gewoon of kunnen mensen met een handicap geen sex hebben haha. Tjah . Ik las het boek van lucille werner en toen moest ik er ook enorm om lachen. Er waren mensen die dachten dat mensen met een beperking geen sex kunnen hebben. Tjah hahah

vanitymay schreef: