Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij het NL rechtssysteem goed werken?

Nee
46 (68%)
Ja
21 (31%)
Weet niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 67

Anoniem

Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:15

Ik kan me zo kwaad maken om sommige dingen.
Een man, die meerdere jonge kinderen heeft aangerand, krijgt 2 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf. (nog niet eens geloof ik!)

Voor de man die een valse melding van kaping van een vliegtuig heeft gedaan, staat een eis van 3 jaar!

Een man, die is betrapt met zijn broek op zijn knieeen achter een pony staand, met het tuingereedschap ernaast liggend, word vrijgelaten omdat hij niet op heterdaad betrapt is tijdens mishandeling van het dier.

En de straffen voor verkrachting zijn achterlijk laag.. ben ik de enige die dit vind?

edit: als ik wat ben vergeten in mijn poll hoor ik het graag.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:25

Ik vind dat je hier pas een mening over kan geven als je er daadwerkelijk iets van weet en niet slechts op basis van nieuws/krantenartikelen. Dat is nogal selectief namelijk...

Als je niet bij een rechtzaak aanwezig bent of het vonnis niet hebt gelezen weet je ook niet wat er allemaal speelt in die zaak waardoor een straf een stuk hoger of juist lager kan uitvallen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:27

Misser schreef:
Ik vind dat je hier pas een mening over kan geven als je er daadwerkelijk iets van weet en niet slechts op basis van nieuws/krantenartikelen. Dat is nogal selectief namelijk...

Zeker! Wij zien maar een heel klein gedeelte van het volledige dossier! En de meeste kranten of persbronnen dikken de slechte kanten en de lage straffen graag nog even aan!

Florale

Re: Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:29

Nee, het hele rechtsysteem mag wel grondig onder de loep worden genomen, de straffen zijn te licht en daders komen er te makkelijk vanaf.
Daarnaast vind ik het moment van betrappen/aangifte tot het voorkomen in de rechtbank veel te lang duren.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:29

hittepit_12 schreef:
Daarnaast vind ik het moment van betrappen/aangifte tot het voorkomen in de rechtbank veel te lang duren.

Heb jij énig idee wat er in die tussentijd gebeurd?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:30

Ik ben van menig dat de straffen die er in Nederland opgelegt worden voor zeden misdrijven te laag zijn. Vaak staan ze met een tik op de vingers en een taakstraf op straat. Dierenmishandeling is hier ook een voorbeeld van.
Ze mogen in nederland de straffen wel een beetje hoger leggen als het leed mensen of dieren aangaat.
Verder heb ik een te uitgespoken mening die ik hier niet uitspreek, omdat ik er mensen mee voor de bost kan stuiten. En ik vind dat er veel jong publiek is die ook dit kunnen lezen!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:32

Elaine_
Dus het is normaal dat er tussen het moment van aangifte en het daarwerkelijk voorkomen van de verdachte een jaar zit?
Ik vind het te lang.
Natuurlijk goed dat er dingen uitgezocht en bewezen moeten worden en ik begrijp heel goed dat niet in een maand kan. maar een jaar......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:34

imo Heeft Nl mbt delicten een wat te soft beleid, maar idd weten we de ins en outs niet van rechtzaken dus kunnen we vanaf onze pjoeter wel erg makkelijk oordelen. :o

Misschien zijn er rechtenstudenten of i.d. die hun keuze kunnen geven en het iets beter kunnen onderbouwen? :D

Wel is het goed dat dit systeem er is, want als we vanuit onze emoties gaan handelen wordt het een bende in Nl, vrees ik..
Laatst bijgewerkt door detour op 29-01-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Nl is veel te soft.
Mijn vader heeft bij justitie gewerkt, en hij vind/vond de straffen te laag voor de daden die de criminelen maakten.
Verkrachters komen na 4 jaar al vrij, moordenaars na 20 ofzo. Terwijl in verschillende landen kom je nooit meer vrij.

Sieppus

hittepit_12 schreef:
Elaine_
Dus het is normaal dat er tussen het moment van aangifte en het daarwerkelijk voorkomen van de verdachte een jaar zit?
Ik vind het te lang.
Natuurlijk goed dat er dingen uitgezocht en bewezen moeten worden en ik begrijp heel goed dat niet in een maand kan. maar een jaar......

Het kan zelfs nog langer zijn, 90 dagen voorarrest en dan ook nog eens een jaar de zaak proforma te kunnen rekken, terwijl de uitspraak lager kan uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:40

Misser schreef:

Als je niet bij een rechtzaak aanwezig bent of het vonnis niet hebt gelezen weet je ook niet wat er allemaal speelt in die zaak waardoor een straf een stuk hoger of juist lager kan uitvallen.

Ik heb een keer aangifte gedaan van bedreiging en diefstal.
De politie kwam ermee dat diegene was verhuisd en ze wisten niet waar diegene nu woonde. dus helaas :)
Toen zijn we er zelf achteraan gegaan, *klik klik* op internet en voila, gevonden!!
Doorgegeven aan de politie, en vervolgens nog niks doen.
Het ging om duizenden euro's aan gestolen spullen en malafide handel in auto's!!
Na een paar maanden kregen we een brief: wegens gebrek aan bewijs werd er niks gedaan :+
dan denk je ook, damn als ze die lui hadden gepakt! zouden minstend honderd mensen hun geld/spullen terug krijgen..
Okee dit gaat over politie maar dat valt in mijn ogen ook onder recht, omdat zij er naar handelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:41

Ess_Ramona schreef:
Nl is veel te soft.
Mijn vader heeft bij justitie gewerkt, en hij vind/vond de straffen te laag voor de daden die de criminelen maakten.
Verkrachters komen na 4 jaar al vrij, moordenaars na 20 ofzo. Terwijl in verschillende landen kom je nooit meer vrij.

20?? das nog lang hier hoor...
Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in NL 23 jaar...

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:46

Sieppus_ ik ben 15 jaar lang misbruikt en verkracht door mijn stiefvader en dan niet 1 keer maar meerdere keren per week.
Uiteindelijk op 30 jarig leeftijd aangifte gedaan.2 top rechercheurs gehad!! echt waar.
maar dat het daarna zo lang moet duren, hij had alles bekend, komt uiteindelijk voor wat krijgt hij 240 uur taakstraaf............
Nou sorry daar valt mijn mond van open en gelukkig niet alleen die van mij.
Hoger beroep is er geweest ook een jaar later en toen 3 maanden zitten en een cursus volgen en een schadevergoeding van 5000 euro.
En zijn advocaat die nog bij voor hem kwam pleiten, die kwam toen van een koude kermis thuis.
De straffen met namen in zeden zaken zijn veel maar dan ook veel te mild niet alleen omdat ik het zelf mee heb gemaakt.
Mijn zusje heeft hij ook te grazen genomen maar daar is wegens gebrek aan bewijs van vrijgesproken, daar bleef hij van ontkennen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:51

hittepit_12 schreef:
Sieppus_ ik ben 15 jaar lang misbruikt en verkracht door mijn stiefvader en dan niet 1 keer maar meerdere keren per week.
Uiteindelijk op 30 jarig leeftijd aangifte gedaan.2 top rechercheurs gehad!! echt waar.
maar dat het daarna zo lang moet duren, hij had alles bekend, komt uiteindelijk voor wat krijgt hij 240 uur taakstraaf............
Nou sorry daar valt mijn mond van open en gelukkig niet alleen die van mij.
Hoger beroep is er geweest ook een jaar later en toen 3 maanden zitten en een cursus volgen en een schadevergoeding van 5000 euro.
En zijn advocaat die nog bij voor hem kwam pleiten, die kwam toen van een koude kermis thuis.
De straffen met namen in zeden zaken zijn veel maar dan ook veel te mild niet alleen omdat ik het zelf mee heb gemaakt.
Mijn zusje heeft hij ook te grazen genomen maar daar is wegens gebrek aan bewijs van vrijgesproken, daar bleef hij van ontkennen.

Dat is wat ik mijn eerste stuk bedoelde, voor zulke zwijnerij is voor mij geen straf te hoog! De lef die zo iemand moet hebben om een ander zo kapot te maken.
Daarom vind ik wel dat zulk soort onmensen gewoon levenslang TBS moeten krijgen of gewoon in de Noordzee gedumpt met een lek bootje!!!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:52

Het punt is dat rechters zich moeten houden aan wat de wet voorschrijft. Een uitspraak doe je niet zomaar, er moet gekeken worden naar feitelijkheden en (vooral in geval van ernistige misdrijven) naar wat de wet voorschrijft.

Ik heb altijd het idee dat de réchters erop aan worden gekeken. Dat is in mijn ogen onterecht en dáár kan ik ook boos om worden.

Neemt niet weg dat ik ook met verbazing lees dat één of andere gek maar 2 jaar voorwaardelijk krijgt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:55

Het wrange is dat mijn moeder hem geloofd ikzou hem hebben verleid :+ ik was 6 jaar!!
Met mijn moeder heb ik uiteindelijk gebroken die komt er hier niet meer in.
Zij mocht van hem ook niet bij de rechtzaken zijn.
want dan had ze de waarheid gehoord,
af en toe heb ik de neiging om het complete dossier te kopieren en naar haar toe te sturen............
Maar ja wat zal ik bereiken....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:01

Ik vind het ook best wel soft.
Enig idee waarom marokkanen, arabieren, en andere midden-oostenaars hier compleet losgaan? In hun eigen landen wordt er namelijk absoluut niet gestolen ofzo. Nogal wiedes als je bedenkt dat als 1 iemand het ziet dat je steelt per direct je hand eraf wordt gehakt. Dan denk je nog wel even na.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:03

hittepit_12 schreef:
Het wrange is dat mijn moeder hem geloofd ikzou hem hebben verleid :+ ik was 6 jaar!!
Met mijn moeder heb ik uiteindelijk gebroken die komt er hier niet meer in.
Zij mocht van hem ook niet bij de rechtzaken zijn.
want dan had ze de waarheid gehoord,
af en toe heb ik de neiging om het complete dossier te kopieren en naar haar toe te sturen............
Maar ja wat zal ik bereiken....

Als jouw gevoel zegt dat je dat moet doen, dan moet je het gewoon doen!!!! Het gaat hier om jou en om niemand anders. Zij heeft jou ook veraden.
Een kindje van 6??? Daar zit nog niks vrouwelijks aan!
Ze heeft jou niet geloofd, maar wel een man die niet eens jouw vader is! Mag ik vragen of je vader nog leeft? En of hij ook notie van deze zaak heeft?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:05

verootjoo schreef:
Ik vind het ook best wel soft.
Enig idee waarom marokkanen, arabieren, en andere midden-oostenaars hier compleet losgaan? In hun eigen landen wordt er namelijk absoluut niet gestolen ofzo. Nogal wiedes als je bedenkt dat als 1 iemand het ziet dat je steelt per direct je hand eraf wordt gehakt. Dan denk je nog wel even na.

En al die Nederlandrs dan die hier zitten????
Het gaat er hier niet om om je een buitenlander bent of niet. Als je in Nederland woont ben je een Nederlander!
In hun eigen land wordt er ook wel gestolen hoor, dat gebeurt overal op de wereld. Denk dat je een beetje nationalistisch denkt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:12

Er is bij een ernstige zedenzaak(verkrachting bijv)ongeveer 46% kans dat de verdachte wordt vrijgesproken of een taakstraf oid krijgt.
OOK als er voldoende bewijs tegen de verdachte is; ik kan daar met mijn hoofd niet bij.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:18

Hoe kom je aan die informatie wildgirl? :)

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:20

Ik vind het waardeloos. Maar niet alleen het rechtssysteem, maar ook het aangifte doen bij de politie is waardeloos geregeld!
De politie doet veel te makkelijk over dingen. Zelfs als iemand schuld bekend word er geen zaak van gemaakt, omdat er onvoldoende bewijs is :n

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:20

sieppus mijnbiologische vader leeft nog.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of drie was.Ik heb nooit contacht met hem gehad en mijn moeder hield de boot af.
Af en toe een beetje losgepeuterd.
Ik heb wel zijn achternaam en wist ook uit welke plaats hij kwam.
Op 29 jarige leeftijd heb ik hem gevonden contact is even redelijk geweest maar nu hoor ik niks meer hij weet wat er gebeurd is maar ja............Hij woont ook al ruim 30 jaar in Belgie trouwens.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:21

Een goed/optimaal rechtsysteem moet nog uitgevonden worden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:22

Wat ik laatst op tv zag stond ik echt versteld van.. Overigens was die niet eens in NL maar in Amerika...
De advocaat van een verdacht van verschillende zedenmisdrijven.. Heeft dingen uitlaten zoeken als verdovende middelen in het bloed etc.
Wat kwam eruit? JA, er zat wel wat verdovende middelen in het bloed maar niet aantoonbaar dat hij het gedaan heeft.

Een andere onderzoeker kwam: We kunnen de verwondingen niet toewijzen aan het misdrijf.
Een scheurtje in de anus kan ook door andere dingen veroorzaakt worden.

Nou toen ik dit hoorde viel echt mijn mond open. JA, natuurlijk het KAN ergens anders doorkomen. Maar het lijkt me vrij overduidelijk waar dit een gevolg van is. !

En dit om een dader vrij te kunnen spreken.

Advocaat is een mooi beroep; maar ik zou echt niet met mezelf kunnen leven als ik dit soort uitspraken zou moeten doen om zo een walgelijk persoon VRIJ te laten spreken !!!!

En hier in NL niet bewezen is geen schuld. Ja, hoe kun je zoiets nu bewijzen.. Moet ik met een camera op zak gaan lopen: voor het geval ik van mijn fiets wordt getrokken en er weet ik veel wat gebeurd om de dader te achterhalen?