Part-time werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Part-time werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 08:26

Hey allemaal,

Even een vraagje. Ik ben van plan om bij mijn huidige werkgever een aanvraag in te dienen tot een 32-urige werkweek in plaats van een 40-urige werkweek. Ik wil graag 2 halve dagen minder gaan werken, zodat ik mijn privé activiteiten nog beter zou kunnen combineren met zakelijk.
Ik weet alleen niet wanneer je ‘recht’ hebt op part-time werken zeg maar.
Kan ik dat zomaar aanvragen en zijn er een aantal voorwaarden waaraan ik zou moeten voldoen?
Bij de huidige werkgever werk ik nu bijna 3 jaren.
Hopelijk kunnen jullie me van info voorzien voordat ik mijn aanvraag ga indienen. Ik wil het wel even goed kunnen onderbouwen namelijk ;-)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:57

Bron: Ministerie SZW
http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id ... set_id=216

Inleiding
Een werknemer heeft het recht zijn arbeidsduur te wijzigen. Hij kan de werkgever vragen het aantal uren dat hij werkt aan te passen. Minder of meer werken is in principe altijd mogelijk. In een cao kunnen geen afspraken staan over uw recht om minder te gaan werken. Over uw recht om meer te gaan werken, kunnen in een cao wel nadere afspraken staan.

Imago01

Re: Part-time werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:06

Ik weet niet of het mogelijk is in combinatie met jouw werkzaamheden? Ondervindt jouw werkgever en veel hinder van als jij er een middagje niet bent? Moet je regelmatig overwerken? Zo ja, dan zou ik als ik jou was gaan voor geen 2 middagen, maar voor 1 hele dag, anders moet je steeds doorwerken en heb je nog niets aan je middag! Werken er al meerdere mensen in jouw bedrijf minder uren?

Hou je er wel rekening mee dat alles verminderen gaat zodra je parttime werkt? Dus je hebt naar rato recht op je vakantiedagen (maw: je krijgt er minder per kalenderjaar), je bouwt minder pensioen en overige zaken op en natuurlijk wordt je salaris op je loonstrookje lager!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:07

Ik ben een aantal maanden geleden overgestapt van 32 naar 24 uur werken, was wel wegens gezondheidsredenen maar dat doet er verder niet toe. Ik was van alle 'nadelen' op de hoogte, zoals minder salaris etc. Maar dat nam ik voor lief, gezondheid gaat voor.
Ik heb een gesprekje met mijn bazin aangeknoopt en gezegt dat ik 32 uur werken en een dag school niet aankon. En of het mogelijk was dat ik teruggezet werd naar 24 uur.
Ondanks dat ik leidinggevende ben was dit geen probleem, mijn contract werd aangepast en toen dat verwerkt was op het hoofdkantoor (paar weken later) ben ik gewoon 24 uur gaan werken.. :)

Ik zou alleen ook zelf kiezen voor een hele dag en geen 2 middagen, ivm overwerken oid..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:15

Ik deenk dat het, afhankelijk van hoe hard je nodig bent (drukte etc) wel mogelijk moet zijn als je het gewoon vraagt. Zoals Lien2 al post heb je recht je uren te wijzigen in ieder geval naar beneden, dus ik zou het gewoon even vragen bij je werkgever.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:22

Mijn inziens moet het met mijn werkzaamheden wel lukken als ik 32 uur ga werken. Voor de telefooncentrale heb ik zowiezo altijd een backup. Dus die eerstelijns communicatie loopt gewoon door.
Misschien is inderdaad 1 hele dag wel het makkelijkste maar 2 halve dagen vind ik ook niet verkeerd omdat ik uit ervaring weet hoeveel werk ik dan verzet kan krijgen thuis. Ik heb ondertussen ook al uitgevonden dat indien er geen zwaarwegende bedrijfsactiviteiten in het gedrang komen, het verzoek om part time werken niet zomaar kan worden afgewezen.
Dat ik op andere vlakken e.e.a. moet inleveren, is mij bekend. Dat heb ik van te voren al allemaal uitgerekend en daardoor ben ik tot dit besluit gekomen. Anders had het ook niet gekund zegt maar. Maar mijn vrije tijd en privé activiteiten zijn voor mij belangrijker dan 40 uur werken. Ik ben hier al bijna 3 maanden over aan het nadenken en ik heb e.e.a. eerst zorgvuldig uit zitten werken omdat het qua financiën ook moet kunnen. Dit laatste is geregeld en nu moet ik gewoon zeker weten dat ik e.e.a. correct naar mijn werkgever regel. Om de eenvoudige reden dat ik een super baan heb met super collega’s en ik heb het hier fantastisch naar mijn zin. Daarom wil ik dat netjes aanpakken en in overleg doen, maar ik wil wel benadrukken dat het voor mij belangrijk is om meer privé tijd te hebben en ik hoop dat zij hierin mee willen/kunnen denken en dat wij in overleg tot een nieuwe invulling van mijn uren kunnen komen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:24

Zo te lezen heb je al je 'huiswerk' prima gedaan, dus op naar je baas om de situatie voor te leggen, zou ik zeggen.. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:25

Zo te lezen heb je alles al uitgedacht en weet je dus waar je aan begint. Idd heel netjes van je dat je dit goed geregeld wilt hebben naar je werkgever toe, een werkplek waar je het naar je zin hebt is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Ik denk dat als je het zo netjes brengt allemaal als hoe je het hier in je post omschrijft je al goed op weg bent :j

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:31

Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat ik het ook zo maar op papier ga zetten, gewoon met mijn gevoel erbij.
Ik ga het de komende dagen even netjes uitwerken en dan doorsturen aan mijn werkgever. Ik zat er zelfs aan te denken om het meteen maar in een mondeling gesprek voor te stellen. We zijn hier nogal van de directe communicatie ;-)
Dan maak ik een afspraak en dan neem ik mijn schriftelijke aanvraag mee die ik dan toelicht, zou dat wat zijn???

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:36

Nou dat vind ik al helemaal supernetjes van je.
Als de cultuur bij jullie is dat alles direct in een gesprek gebeurt, waarom bel je dan niet even je leidinggevende en vraag je of hij/zij binnenkort tijd voor je heeft voor een persoonlijk gesprekje?
Gewoon op tafel kwakken. Gevoelens kun je beter gewoon zelf uitspreken dan op papier zetten. De officiële aanvraag, áls die al schriftelijk moet gaan gebeuren, kun je beter gewoon kort en zakelijk houden.
Je hoeft overigens niet al je gevoelens op tafel te kwakken hoor. Zeg gewoon dat je het super naar je zin hebt maar dat je privétijd je ook veel waard is, dat je er al een tijd goed over nagedacht hebt en het nu gewoon wilt bespreken of het binnen je/de mogelijkheden ligt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:39

Zwelgje schreef:
Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat ik het ook zo maar op papier ga zetten, gewoon met mijn gevoel erbij.
Ik ga het de komende dagen even netjes uitwerken en dan doorsturen aan mijn werkgever. Ik zat er zelfs aan te denken om het meteen maar in een mondeling gesprek voor te stellen. We zijn hier nogal van de directe communicatie ;-)
Dan maak ik een afspraak en dan neem ik mijn schriftelijke aanvraag mee die ik dan toelicht, zou dat wat zijn???

Ik dacht eigenlijk dat het de bedoeling was dit in eer persoonlijk gesprek tedoen ;)
Persoonlijk vind ik dat iets netter naar je werkgever toe en je kunt meteen een en ander toelichtan als hij vragen heeft.
Prima idee dus om een afspraak te maken en dan meteen je aanvraag toe te lichten :j

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:42

Ja, persoonlijk gesprek is beter. Als het dan akkoord is kan ik de officiele aanvraag nog altijd achteraf doen.
Ik ga zo effe bellen of een mail sturen voor een afspraak. Beter plan! Dan kan ik het gelijk op tafel gooien en afwerken. YEP! Wij zijn toch al niet zo van de formaliteiten ;-)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:03

[LZP] > [STW]