Wat voor opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpecialPearl

Wat voor opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:44

Hallo bokkers,

Ik zit nu in het laaste jaar van het MBO. Doe Paardenhouderij en zou graag nog een HBO willen volgen. Echter niet iets met paarden meer, maar een andere richting. Het probleem is alleen, ik heb geen idee wat!! Ik heb wel een aantal dingen wat me leuk lijkt, maar dat zijn er ook maar weinig. Hoe kan je er achter komen wat jou intereseerd en wat voor opleiding je wilt gaan doen? Behalve die stomme studiekeuzetesten :+ . Daar ben ik nu wel op uit gekeken.

Ik word er soms zo depri door, omdat ik gewoon niet weet wat ik wil en wat ik leuk vind.. Zijn er meerdere mensen met dit probleem?

Het probleem is ook dat ik gewoon TEveel denk, ik vind het leuk met kinderen om te gaan, maar als andere mensen me op de handen kijken kan ik weer niet tegen. En tja die opleiding is niet anders.. (pabo). Geen idee of les geven wat voor mij is. Verder lijkt het me leuk om iets met inrichten van huizen etc (creativiteit) te doen. Maar dan denk ik weer, dan moet je echt goed zijn als je daar werk in wilt vinden.

Zucht ik word gewoon moe vanmezelf..

Iemand tips?

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:50

Heej,
Je kunt het beste naar een decaan gaan (deze heeft jouw school vast wel). Die kan een beroepskeuze test met je doen.
Ook kan een decaan je meer vertellen over de opleidingen. Als je eenmaal een aantal dingen hebt die je echt leuk lijken kun je op
internet wel meningen van mensen vinden. Hierdoor krijg je een veel duidelijker beeld van de opleidingen dan dat je alleen de open dagen zou bezoeken.
Succes met je keuze!

Sjonniej

Re: Wat voor opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:48

Of beroepskeuzetesten maken en dan ook echt serieus maken en geen sociaal wenselijke antwoorden geven of antwoorden waarvan je denkt; die passen wel bij PABO bijvoorbeeld. Gewoon zonder enig vooroordeel die test maken. En echt iedere vraag in je opnemen en bewust over nadenken.
Of je vraagt van aantal HBO-opleidingen/scholen een brochure aan en leest van elke opleiding het verhaaltje en zet die opleiding daarna op een wel/niet lijstje. Daarna kan je de opleidingen op het wel-lijstje nog eens goed vergelijken.
Of open dagen bezoeken en je daar laten informeren.

Genoeg te doen.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:31

Bedankt, maar ik heb het een beetje gehad met die testen eerlijk gezegd.

Ik heb al weeeeeet ik hoeveel folders/ brochures.. Maar toch heb ik er niets mee..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:01

Weet je wat het is, als je alles een beetje op zijn elfendertigste maakt en doorleest, zonder échte motivatie, dan kom je nergens op uit. Zo ben ik na het VWO ook op een opleiding beland. Keuzetesten vulde ik zo snel mogelijk in, niet serieus over alle vragen nadenken, brochures werden tussen het tv-kijken door even snel gelezen, open dagen met een half oor en oog bezocht. Uiteindelijk heeft een enthousiast verhaal op een open dag mij ervan doen overtuigen dat die opleiding écht iets voor mij was!
Helaas bleek het na een half jaar al tegen te vallen en ik ben helemaal opnieuw begonnen met het zoeken van een opleiding en heb nu ál mijn energie, concentratie en nieuwsgierigheid erin gegooid. Serieus beroepskeuzetesten maken, bij elke vraag diep nadenken; Wat wil ik nu echt? Ben ik echt wel zo, of ben ik eigenlijk toch anders? Algemene brochure aangevraagd van universiteiten in de buurt. Die serieus doorgelezen, radio uit, iedereen weg, concentreren. Daarna jezelf de vraag stellen; zou ik dit willen, waarom wel, waarom niet? Van de interessante opleidingen de specifieke brochure aangevraagd, en weer hetzelfde.
En nu zit ik op een geweldige opleiding, heb het onwijs naar mijn zin en heb zeker een goede keus gemaakt. Maar een goede keus komt niet zomaar aanwaaien en daar moet je echt even je best voor doen.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 08:28

Oke dank je wel. Maar je had in het begin al wel ideeen ongeveer welke richtingen je op wou? Ik heb gewoon het idee dat ik weinig leuk vind..

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:36

Het scheelt ook al om voor jezelf een aantal richtingen/lijstje te maken van opleidingen die je echt niét wilt.
Dit vergemakkelijkt het zoeken in het algemeen, en daarmee ben je al wat gerichter bezig.
Mijn probleem was dat ik bij elke studie-naam al een heel beeld in gedachte had, waarvan ik dacht "dat vind ik neit leuk", maar als je het verhaal verder las dan bleek het ineens toch wel interessant te zijn :+
kijk ook vooral waar je eigen interesses liggen en wat je langere tijd vol kunt houden. Vaak zoek je in je opleiding je eigen weg wel, en is het dus ook vooral belangirjk om te kijken naar de vakken en activiteiten die bij de opleiding horen.

Ga vooral niet alleen op brochures af, voor oriënteren is het prima, maar als je iets wat leuker lijkt, ga vooral ergens kijken want mijn ervaring is dat de mooie verhaaltjes vaak helemaal niet is wat de opleiding echt is :)

Succes!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 10:30

aiselover schreef:
Het scheelt ook al om voor jezelf een aantal richtingen/lijstje te maken van opleidingen die je echt niét wilt.
Dit vergemakkelijkt het zoeken in het algemeen, en daarmee ben je al wat gerichter bezig.
Mijn probleem was dat ik bij elke studie-naam al een heel beeld in gedachte had, waarvan ik dacht "dat vind ik neit leuk", maar als je het verhaal verder las dan bleek het ineens toch wel interessant te zijn :+
kijk ook vooral waar je eigen interesses liggen en wat je langere tijd vol kunt houden. Vaak zoek je in je opleiding je eigen weg wel, en is het dus ook vooral belangirjk om te kijken naar de vakken en activiteiten die bij de opleiding horen.

Ga vooral niet alleen op brochures af, voor oriënteren is het prima, maar als je iets wat leuker lijkt, ga vooral ergens kijken want mijn ervaring is dat de mooie verhaaltjes vaak helemaal niet is wat de opleiding echt is :)

Succes!

Dat vind ik juist zo moeilijk.. Er zijn maar weinig dingen die ik kan bedenken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:14

Marriepowny schreef:
Oke dank je wel. Maar je had in het begin al wel ideeen ongeveer welke richtingen je op wou? Ik heb gewoon het idee dat ik weinig leuk vind..

Nee ik had echt geen flauw idee. Ik was er namelijk eerst van overtuigd dat HBO Ergotherapie echt dé opleiding voor mij was. Behoorlijk klap in je gezicht als na een half jaar al blijkt dat je het absoluut niets vind.
Gelukkig heeft iedere universiteit (in mijn geval) een mooie brochure met álle opleidingen die ze aanbieden en een klein verhaaltje erbij. Die verhaaltjes heb ik allemaal eens doorgelezen, incl. mogelijke beroepen. Juist bewust zonder ideeën welke richting ik op wilde, want soms is je idee daarover heel kortzichtig. Mijn 'wel'-lijstje liep dus ook uiteen van planologie tot geneeskunde tot psychologie en sociologie.