Waarom hangen mensen zo af van elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Waarom hangen mensen zo af van elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:27

Situatieschets:
ik heb niet veel échte vrienden
ik heb drie vriendinnen dat ik beschouw als goede vriendinnen, al de rest zijn meer, zeg maar, kenissen (collega's, mensen dat je tegenkomt tijdens stappen, etc)
die ene is al 8 jaar mijn beste vriendin, met up's en down's, maargoed
de tweede ken ik nu bijna twee jaar, via via, en wij zijn de enige twee die eigenlijk nog overschieten van het groepje, de rest zien we maar eens sporadisch
de derde ken ik van het werk, we kunnen altijd goed praten over alles, en lachen, en gaan regelmatig samen uit.

normaal zette ik altijd uit met vriendin nr 2, hebben altijd fun, is altijd gezellig, etc.
de laatste tijd slaat ze graag de vrijdag over
maar je hebt vriendin 1 en 3 toch nog?
nou, niet bepaald, vriendin 1 zit in een vaste relatie, en zegt graag alles op het laatste moment af, nu ook, vraag ik haar voor de film morgen, zal ze overleggen met haar vriend, gegarandeerd hoor ik daar niks nie meer van en moet ik morgen weer zelf smssen over het hoe en wat.
vriendin 3 zet ook maar 1 dag per weekend uit, meestal de zaterdag dus.

Morgen ben ik "uitgenodigd" op een drink van een klant van me in de winkel, nu, alleen gaan wil ik niet echt, ik ken daar niemand, en het is nogal een rare keet met raar volk en ben niet 100 % op men gemak

ik wil ook de film zien, maar vriendin 1 zal wss toch niet meegaan.

conclusie: ik heb drie "beste" vriendinnen, enorm veel kennissen, en 9 kansen op 10 zit ik morgen (zoals de laatste 4 weken) zielig thuis omdat er niemand wil meegaan, en ik niet alleen durf weg te gaan (om ee hele avond zielig te zitten wezen an den bar?)

dus, mensen hangen enorm af van elkaar, terwijl ze beseffen dat het dom en zielig is, maar veranderen er zelf niks aan ...

Liselot

Re: Waarom hangen mensen zo af van elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:29

ik ken het precies... heb maar 2 echt goede vriendinnen. ken wel heel veel mensen, maar dat gaat niet diep zeg maar.

het is soms klote ja, maar ja, kom je ook wel weer overheen.

misschien kan je je vriendinnen eens uitleggen hoe je je eronder voelt?

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:30

een oplossing voor jou (weet dat het moeilijk is) gewoon socializen begin een praatje hier en daar 'onder het mom van ze kennen je toch niet' en anders een kennis es meevragen of broer, zus familie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:32

ze weten het.
maarja, vriendin nr 2 bv, als ze niet wil weggaan kan ik ze maar moeilijk dwingen hé
vriendin nr 3 hetzelfde
en vriendin nr 1 heb ik al duizend keer gezegd hoe zeer ik het haat dat ze op het laatste moment afzegt, of me op tlaatste moment laat staan omdat er iemand haar uitnodigd om te gaan eten.
maar daar gaat ze gewoon niet op in
hoor ik dan achter men rug dat ze vind dat ik niet begrijp dat ze een relatie heeft, kom op zeg!

edit: socializen ben ik dus veel te schijtig voor :P
broer gaat maar zelden meer uit, familie heb ik niet in de jongere leeftijdscategorie
goh, had ik nou graag een tienerbroer/zus gehad, kon ik die meeslepen }>

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:34

zie dat je in roeselare woont kan je lekker met ons (een hele grote groep) in gent gaan feesten en socializen *geintje*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:35

Duhelo schreef:
Situatieschets:
ik heb niet veel échte vrienden
ik heb drie vriendinnen dat ik beschouw als goede vriendinnen, al de rest zijn meer, zeg maar, kenissen (collega's, mensen dat je tegenkomt tijdens stappen, etc)
die ene is al 8 jaar mijn beste vriendin, met up's en down's, maargoed
de tweede ken ik nu bijna twee jaar, via via, en wij zijn de enige twee die eigenlijk nog overschieten van het groepje, de rest zien we maar eens sporadisch
de derde ken ik van het werk, we kunnen altijd goed praten over alles, en lachen, en gaan regelmatig samen uit.

normaal zette ik altijd uit met vriendin nr 2, hebben altijd fun, is altijd gezellig, etc.
de laatste tijd slaat ze graag de vrijdag over
maar je hebt vriendin 1 en 3 toch nog?
nou, niet bepaald, vriendin 1 zit in een vaste relatie, en zegt graag alles op het laatste moment af, nu ook, vraag ik haar voor de film morgen, zal ze overleggen met haar vriend, gegarandeerd hoor ik daar niks nie meer van en moet ik morgen weer zelf smssen over het hoe en wat.
vriendin 3 zet ook maar 1 dag per weekend uit, meestal de zaterdag dus.

Morgen ben ik "uitgenodigd" op een drink van een klant van me in de winkel, nu, alleen gaan wil ik niet echt, ik ken daar niemand, en het is nogal een rare keet met raar volk en ben niet 100 % op men gemak

ik wil ook de film zien, maar vriendin 1 zal wss toch niet meegaan.

conclusie: ik heb drie "beste" vriendinnen, enorm veel kennissen, en 9 kansen op 10 zit ik morgen (zoals de laatste 4 weken) zielig thuis omdat er niemand wil meegaan, en ik niet alleen durf weg te gaan (om ee hele avond zielig te zitten wezen an den bar?)

dus, mensen hangen enorm af van elkaar, terwijl ze beseffen dat het dom en zielig is, maar veranderen er zelf niks aan ...

Pardon?
Wat verwacht je dan; dat ze aan de deur komen of je als-je-blieft meegaat>?
Hup, naar dat feestje toe; gooi maar 3 borrels achterover en zoek contact

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:36

als je nou in de buurt van almelo had gewoond had je gerust met ons meegekund. ik weet hoe vervelend het kan zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:38

Wildgirl; Precies, jee, het is zo moeilijk als je 't jezelf wilt maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:41

nou, ik zeg heel eerlijk dat ik ook niet naar zo'n borrel zou gaan waar ik niemand ken...

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:44

natuurlijk ga je daar wel heen , je komt altijd wel mensen tegen .
maak het gewoon gezellig ... ga met iedereen een praatje maken ! je komt vanzelf echt gezellige mensen tegen .

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:44

LiSSy schreef:
nou, ik zeg heel eerlijk dat ik ook niet naar zo'n borrel zou gaan waar ik niemand ken...

dat is nog iets anders lissy dan zielig thuis op de bank blijven zitten en je zo in de steek gelaten voelen door mensen die ook gewoon hun eigen leven hebben

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:04

Ik herken het wel, ik ga ook niet snel ergens alleen naar toe waar ik niemand ken, wil altijd iemand mee hebben.
Maar soms moet je ook maar gewoon doen, je weet nooit wat er gebeurt. En anders heb je weer een verhaal om te vertellen :')

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:17

Wildgirl schreef:
Pardon?
Wat verwacht je dan; dat ze aan de deur komen of je als-je-blieft meegaat>?
Hup, naar dat feestje toe; gooi maar 3 borrels achterover en zoek contact

Inderdaad het leven is te mooi om alleen te zijn...
Geniet er van *\o/* en zoek mensen op :D.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:22

Annn schreef:
Ik herken het wel, ik ga ook niet snel ergens alleen naar toe waar ik niemand ken, wil altijd iemand mee hebben.
Maar soms moet je ook maar gewoon doen, je weet nooit wat er gebeurt. En anders heb je weer een verhaal om te vertellen :')

Wat kan je nu helemaal gebeuren dan? In het ergste geval zit je de hele avond in een hoekje zonder enige aanspraak en dat heb je dan nog steeds aan jezelf te danken. In het beste geval heb je leuke gesprekken, heb je ook aan jezelf te danken, bevalt het niet dan kun je altijd nog naar huis gaan. (of naar de kroeg, vrienden, enz)

Ik was vroeger ook zo, durfde niks als er geen bekende bij was, durfde ook echt geen vreemde aan te spreken enz. Je moet daar gewoon even overheen, ga naar iemand toe die ook alleen staat en knoop een gesprekje aan, 99% kans dat je daarna een leuk gesprek hebt.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:24

Ik zou ook niet alleen naar de borrel gaan, maar ik zou een van mn kennissen meevragen.
Kenissen kunnen altijd vrienden worden he.

Een avondje alleen thuis kan best leuk zijn.
Neem een lang heet bad, huur een filmpje, trek een fles wijn open, kaas oid erbij en genieten maar :D

Ik begrijp wel dat je je soms in de steek gelaten voelt.
Maar het gaat mss meer over het op de laatste moment afbellen enzo... Het is anders wanneer je op voorhand weet dat er niemand meekan, dan voelt het misschien minder eenzaam?

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:43

Ik denk dat iedereen weleens een avondje alleen thuis zit omdat iedereen andere plannen heeft. Maar als het echt heel vaak gebeurd, kan je altijd zelf je vrienden, kennissen, collega's toch smsen van goh zullen we wat gaan doen.

En is er niet iets van een kroeg bij je in de buurt, waar je wel kennissen tegen kan komen? Dan moet je gewoon een x daarheen gaan, heb je toch een beetje aanspraak en zo kom je vanzelf weer met meerdere in contact...

Soms moet je het echt zelf doen om lol te hebben in je leven... Succes ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:44

Wildgirl schreef:
LiSSy schreef:

dat is nog iets anders lissy dan zielig thuis op de bank blijven zitten en je zo in de steek gelaten voelen door mensen die ook gewoon hun eigen leven hebben

nou, ik voel me wél zielig, simpelweg omdat iedereen belooft om mee te gaan, en dan zo vlak ervoor afzegd.
ik heb vriendin nr 1 gister om halfacht gesmst over de bioscoop vanavond, 9 kansen op 10 krijg ik zelfs geen antwoord niet meer terug, en mag ik vanavond om 19.00 (na men werk) zélf bellen of ze nu meegaan of niet (bioscoop begint om 20.00, heb ik nog veel tijd over om me klaar te maken hé)
vriendin nr 3 gaat de vrijdag niet weg, voor mij geen probleem, ik weet dat.
vriendin nr 2 zal ook nog laten weten of ze weggaat of niet (wss dus ook vanavond na 17.00)
nou, de vrijdag is voor mij een leuke werkdag, is dan vrij losse sfeer op het werk, kan me erop verheugen om een stapje te zetten, kom je dan thuis, krijg je berichtjes dat er niemand meegaat, mag je al je plannen verzetten en toch thuisblijven.
DAARVOOR voel ik me zielig, niet omdat ik moet thuisblijven, maar omdat ik me verheug op iets en het dan weer het laatste moment afgezegd wordt!

Maargoed, mss ga ik toch wel naar die verjaardag, alhoewel het in een uitgaanscafe is waar ik niet graag alleen naar toe ga (zou het nu in men "vaste" danscafe zijn zou ik direct gaan, maar ik vertrouw die plek gewoon niet (ben al es achtervolgd geweest door een marrokaan, vond ik niet echt fijn :D ) )

nouja, ben blij dat ik niet alleen ben die er "last" van heeft :D

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:49

Ik heb geen idee want ik zou lekker gaan :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:22

nou, borrel heb ik afgezegd
simpelweg omdat ik die keet daar niet vertrouw alleen ...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:37

Hej ik weet precies wat je bedoelt.. en soms voelt dat echt k.u.t.

Voordat ik echt uitging zat ik vaak alleen enzo, miste eigenlijk echt vriendinnen om me heen. Had ze wel, maar elke keer weer andere plannen of iets of idd afzeggen op het laatste moment of helemaal niet en gewoon niet op komen dagen :? En dan was jou avond weer verpest, omdat jij lekker alleen thuis moest zitten... >;)

Pff, heb veel vrijdag- en zaterdagavonden gesleten.. Uiteindelijk lekker vaak uitgaan, vaak vragen wat je vrienden gaan doen die avond en als ze bv. gaan stappen of iets waar jij evt. ook mee kan; "Goh leuk! K ga meej! :D " **meestal werd mij gevraagd of ik mee ging dan vandaar ook dat ik dan soms ook wel zij van leuk ik ga mee haha :P

Njah toen kreeg ik een relatie, en was ik elk weekend bij m'n vriend.. Dus ben weer beetje "alleen" geraakt.. mijn eigen schuld i know mjah.. Uiteindelijk gaat ene vriendin vrijdagavond altijd richting dr vriend, en zaterdagavond wel vaak uit.. Maarja dan kan ik zelf dus vaak net niet mee omdat ik dan wat anders heb wat te lang duurt en ik het net niet kan redden om optijd te zijn enzo.. En als ik graag wil en kan dan kunnen hun weer niet... pff en dat is nou vnaaf precies hetzelfde.. :\ En de andere zijn 's weekends ook altijd bij hun vriend te vinden,, en dan is het wel flink balen als jij (net) single bent en de rest dus niet.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 10:30

jeuj, lotgenootje :D
ik heb me gister wel geamuseerd hoor, wat gebokt, netlog, wat tv gekeken, vroeg in men bedje, nu kan ik zometeen naar men paardje, wat anders niet lukt.
maar stiekem vond ik mezelf wel zielig dat ik alle fun mistte :D
ik heb 1 vriendin dat nog vrijgezel is (vriendin nr 2 dus) maar al de rest heeft een relatie (ook bijna al men kenissen enzo) dusja, die moeten dan al overleggen wat ze gaan doen, op het laatste moment heeft een van de twee dan geen zin meer, etc.
vriendin nr 1 laat trouwens niks meer van haar horen, heb gister nog gestuurd wat ze nou gisteravond deed, en of ik maandag mijn geld kon ophalen, geen antwoord!?

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:38

Duhelo schreef:
Morgen ben ik "uitgenodigd" op een drink van een klant van me in de winkel, nu, alleen gaan wil ik niet echt, ik ken daar niemand, en het is nogal een rare keet met raar volk en ben niet 100 % op men gemak.

Je maakt het jezelf wel een beetje moeilijk, heb ik het idee... als je met zo'n attitude gegaan zou zijn, had je waarschijnlijk ook geen leuk contact gemaakt. Want als je mensen niet vertrouwt, hebben ze dat door. En dan hebben ze vaak helemaal geen zin om hun vingers aan je te branden. Met je zielig voelen, schiet je nooit iets op. Overigens vind ik het wel banketstaaf dat je vriendinnen pas op het laatste moment afzeggen, heb je het daar wel eens met ze over gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:12

Nou, ik snap op zich wel waar je gevoel vandaan komt, maar je 'kiest' er op een bepaalde manier wel zelf voor :) Wat let je om niet wat meer contact te zoeken met al die kennissen uit je omgeving? Om daar gewoon wat leuks mee te gaan doen of af te spreken.

Daarnaast kun je jezelf op vele manieren vermaken, ik zie nu dat je graag naar de bios gaat, eens stappen, maar je zou ook andere dingen kunnen doen om je te vermaken. Waarom ga je niet eens alleen naar de bios? Of zoek andere bezigheden / hobbies om jezelf te vermaken :)

Zo ga ik bijvoorbeeld heel graag schaatsen en skaten. "Probleem" is alleen dat degenen waar ik die hobby / passie mee deel voornamelijk zo'n 200 km verderop wonen :+ Nouja, dan ga ik er gewoon lekker alleen op uit, skaten doe ik meestal gewoon lekker alleen, grote ronde. Schaatsen ga ik ook gewoon op de bonnefooi, en soms loop je dan vanzelf iemand tegen het lijf waar je lekker mee aan de klets raakt, en dan vervolgens kom je weer iemand anders tegen om mee te praten. Het is de houding die je je zelf aanmeet of dat je in gesprek raakt met anderen, of dat anderen jou aanspreken :)

Het 'zielig' alleen thuis zitten. Je zou ook gewoon zo'n avondje als een avondje voor jezelf van kunnen maken? Dus lekker uitgebreid in bad tuttelen, leuke film of tv-programma gaan kijken, boekje lezen met een lekkere kop thee en wat chocola bijvoorbeeld. Heerlijk om zo eens tot rust te komen, en dan investeer je ook in rust voor jezelf.

Andere bezigheden zijn er ook volop, je zou eens naar de sportschool kunnen gaan, je bij een sportvereniging kunnen aansluiten. Of je gaat yoga doen bijvoorbeeld of andere activiteiten die jou aanspreken. Zo leer je ook nieuwe mensen kennen, en je doet dingen die je zélf leuk vind, en zo vul je je eigen agenda :)

Voor die drink / keet, nou, als je daar niet op je gemak voelt, dan ga je simpelweg niet. Je bent niet van andere mensen verantwoordelijk om plezier te hebben :)

Ook kun je mensen eens bellen als je wel graag een antwoord wilt krijgen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 08:52

ik denk dat de meeste het niet écht snappen, het "zielig" thuis zitten was dus wel vooral sarcastisch bedoeld.
een avondje thuis is idd wel eens lekker, anders kon ik gister niet vroeg opgestaan hebben om men paardje te doen, blablabla.
ik voel me gewoon wat in de steek gelaten door mijn "vriendinnen", that's all.

en ja, ik ben een sociaal gestoord geval, ik leg héél moeilijk contacten, ben vroeger veel gepest en vernederd geweest, gister tijdens het uitgaan een bende mannen opgescharreld, samen met vriendin, zij wilden me constant laten dansen en plezier maken, maar ik durf dus bv niet te dansen, behalve als ik denk dat er niemand kijkt, en dan is het gewoon maar beetje bewegen, niet echt meer uit angst voor anderen, maar gewoon ...
ik ben gewoon erg moeilijk :D

trouwens: andere activiteiten, met mijn werk, twee paarden en uitgaansleven ben ik gemiddeld 60-70 uur per week weg van huis, geen idee waar ik die activiteiten moet steken :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:59

Citaat:

Ik vind dat je nogal wat verwacht van je 'vriendinnen'.
Ik zou wel eisen dat ze op tijd afbellen als ze niet me gaan, want dat vind ik mezelf wel waard. Maar verder moet je elkaar ook vrij laten en een eigen leven leiden naast de vriendschap. Mensen die zich regelmatig afhankelijk opstelen in de zin van 'anders heb ik niemand', vind ik vervelend :x