Botsing, punt kwijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Botsing, punt kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:32

Ik ben laatst tegen de stilstaande bus van de buren gereden. Erg slim, had een soortblack out. Maar nu had mijn pa dus contact gehad met het autoschadebureau en volgens die meneer kost dat me een punt. Ik heb even rond gezocht en ik zag wel dat je een punt kwijt bent als je een verkeersovertreding begaat en daarbij schade rijd. Maar in ik heb eigenlijk geen regel overtreden? Iemand enig idee of ik nu een punt moet inleveren?

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:33

Edit: Anwb zegt:
1 - het alleen punten geeft voor de overtredingen, die onder het verkeersstrafrecht vallen, de zwaarste overtredingen dus. Bijvoorbeeld voor door rood licht rijden, krijgt u geen punten. Als u door rood licht rijdt en een ongeluk veroorzaakt, krijgt u wel punten.

Dus dan zou je even in het wetboek moeten kijken of het rijden tegen een stilstaande auto een overtreding is ;)
Laatst bijgewerkt door SuzieQ op 22-01-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Botsing, punt kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:35

Mmm daar ben ik mooi klaar mee. Opzich goed dat er regels zijn,maar ik vind dit behoorlijk knullig. Maar goed,bedankt voor je snelle reactie.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:41

Volgens OM de overtredingen die worden geregistreerd zijn:
bumperkleven
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard)
het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer
veroorzaken van materile of immaterile schade door onjuiste naleving van de verkeersregels
het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel

Ik twijfel er nu alleen aan of het blackout hebben tijdens het rijden onjuiste naleving van de verkeersregels is :=
Ik denk het eerlijk gezegd wel..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:44

Eigenlijk banketstaaf dat je daarvoor al een punt kwijt raakt. Zoiets onbenulligs.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:48

Op schade staat geen boete en naar mijn weten kun je alleen punten aftrek krijgen op iets waar je een boete voor krijgt, zoals bumper kleven, meer dan 30 km te hard.
Vriendin van mij ( ook beginnend bestuurder) heeft laatst ook een aanrijding met een stilstaande auto gehad. Het koste haar geen punten.
Bel anders even met het CBR ( of misschien een rijschool in de buurt) dat ben je van de "stress" af

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:19

Het lijkt mij niet dat je daar een punt aftrek voor krijgt hoor,
maar je kunt idd voor de zekerheid even met het CBR bellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:38

Ergens tegenaan rijden is dé overtreding. Verkeersregels zijn bedoeld om dát te voorkomen :)*

hc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:41

Je raakt geen punt kwijt.

Niet bij een normale aanrijding.
Alleen als de politie erbij is geweest. ;)

Edit: Ik bedoel: alleen bij een zware aanrijding waarbij jij een verkeersovertreding begaat.
En dat haal ik niet uit jouw verhaal.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 23-01-09 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:41

Huertecilla schreef:
Ergens tegenaan rijden is dé overtreding. Verkeersregels zijn bedoeld om dát te voorkomen :)*
Nee hoor ergens tegen aan rijden is gewoon toegestaan :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:43

ManonR_ schreef:
Huertecilla schreef:
Nee hoor ergens tegen aan rijden is gewoon toegestaan :)

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

hc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:44

Ja dat is het inderdaad wel. :)
Er staat nergens, gij zult niet tegen iemand aanrijden.

Daarom zijn verzekeringsmaatschappijen geen politie-agenten en omgekeerd.

Voorbeeld: Iemand rijdt tegen een verkeerd geparkeerde auto aan. Ik vertel hem dat hij daar aansprakelijk voor is. Hij wordt boos en zegt dat die auto daar niet had mogen staan. >> Correct!
Maar dat geeft hem niet het recht om daar tegen aan te rijden! Maar dat betekent nog niet dat hij in overtreding is. Wel aansprakelijk. Dat is iets heel anders.

EDIT: Die andere andere persoon is wel in overtreding omdat hij daar zijn auto niet neer had mogen zetten. Maar ik kan en mag en wil en zal dat niet doorgeven aan de politie. En ik mag dat ook niet meenemen in mijn beslissing.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 23-01-09 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:45

Plus als ik graag tegen mijn garagedeur aan rijd dan is dat prima. Er staat nergens; gij zult niet tegen uw eigen garagedeur aan rijden of iets dergelijks :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:48

Helemaal correct. :))

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:13

Hihihi anders was ik al twee punten kwijt :+
het moet wel een heftig ongeluk zijn wil je een punt kwijt raken hoor!!!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:35

Ik heb mijn autootje totall loss gereden op de a28 Volledig mijn schuld...
De politie is ter plaatse geweest en aan hun heb ik het ter plekke gevraagd (nadat ik bij was gekomen van de schrik) of ik ook een punt kwijt raakte. Hun gaven mij precies hetzelfde antwoord als het CBR alleen als er letsel is dan ben je een punt kwijt. In mijn (en jou geval) is er alleen sprake van blikschade en kost het je dus geen punt. Het kan iedereen een keer overkomen dat er schade gereden wordt op een andere auto door je eigen schuld. Daar zijn we mensen voor het zou dan wel heel idioot zijn als je door een kleine schade al punten kwijt gaat raken.
Je raakt pas een punt kwijt als er letsel optreedt door jou toe doen...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:07

En volgens mij ook alleen zwaarder letsel. Een klasgenoot van mij is ook een keer op een stilstaande auto gebotst alleen zaten daar mensen in. Die hadden wel wat last van hun nek maar ze was geen punt kwijt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:53

Ik ben ook een keer tegen een stilstaande auto aangereden, ik zag hem niet :o
Maar er is geen punt vanaf gegaan.
Overigens.. kan de verzekering dit zeggen? dit is toch iets wat via politie zou gaan, of dat er een punt vanaf gaat of niet?
Bijvoorbeeld bij doorrijden na een aanrijding? Grote kans dat dat wordt aangegeven bij politie, maar zouden ze dit aangeven bij de verzekering en niet bij politie.. en ze hebben je kenteken en gegevens niet. Hoe willen ze dit doen dan?