Door ziekte kan ik niet werken waardoor ik genoodzaakt ben het te doen met een uitkering. Dit red het bij lange na nog niet wat iemand verdient als diegene gewoon fulltime werkt. Maar ach, het is ook weer meer dan niets.
Het probleem is alleen dat ik best veel moeite heb met geld uitgeven. Ik kan gerust nachten wakker liggen, piekerend over geld. Hierdoor doe ik veel dingen niet, omdat het allemaal geld kost. En omdat ik al niet veel verdien kan ik ook niet veel sparen. Ik blijf dus liever vaak thuis zitten zodat ik misschien 100 euro in de maand kan sparen dan dat ik leuke dingen ga doen. Het gevolg is dat ik down word omdat ik niets leuks doe. Niet denken dat ik nu duizenden euro's op m'n spaarrekening heb staan, dit valt ook erg mee.
Mijn vriend wilde graag een nachtje weg, heel leuk, gisteren geboekt. Maar ik maak me nu al druk om m'n geld. Ochjee, een nachtje weg gaat me geld kosten! Hotel, eten, dierentuin. Pff! Kan ik gerust een aantal nachten van wakker liggen dat ik deze maand misschien niets over ga houden. Dagjes weg met vriendinnen? Nee, dat kost me geld! Kortom, ik ben veel te veel bezig met geld ipv genieten van het leven en leuke dingen gaan doen. Ik ben op dit moment net een klein maandje 20. Eigenlijk veel te jong om me nu al zo druk te maken om geld, dit doe ik al een jaar of 3. Mijn vriend daarintegen die gaat allerlei leuke feestjes af en leuke dagen doen en stiekem ben ik daar wel jaloers om. Hij spaart weinig, geniet nu echt van het leven. Ik zou dat ook best willen! Maar als ik een dagje weg ga, dan denk ik hele tijd 'Pff, daar gaat weer 50 euro.. Kan ik weer niet sparen'. Mensen noemen me daarom ook terecht een gier
Veel mensen zeggen ook 'Je leeft nu! Je bent pas 20! Ga leuke dingen doen ipv allemaal druk maken om geld, omdat je over een jaar of 4 samen wil gaan wonen.' Ja, dat wil ik ook, maar ik kan het niet. Hele tijd spookt het door m'n hoofd 'Over aantal jaar wil ik samenwonen, ik kan nooit fulltime gaan werken, dus een groot inkomen krijg ik niet. Dus ik moet nu maar flink rekening gaan houden met sparen en zo weinig mogelijk doen'.Hebben jullie tips waardoor ik meer kan gaan genieten van het leven ipv me telkens druk maken over geld (en dan bedoel ik ook dat ik gerust 3 of 4 nachten per week slecht slaap omdat ik me daar allemaal druk om maak).