Niet genieten van het leven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Niet genieten van het leven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:28

Ik ben een gierig mens, ik draai ieder dubbeltje wel 10 keer om voordat ik hem uitgeef.
Door ziekte kan ik niet werken waardoor ik genoodzaakt ben het te doen met een uitkering. Dit red het bij lange na nog niet wat iemand verdient als diegene gewoon fulltime werkt. Maar ach, het is ook weer meer dan niets.
Het probleem is alleen dat ik best veel moeite heb met geld uitgeven. Ik kan gerust nachten wakker liggen, piekerend over geld. Hierdoor doe ik veel dingen niet, omdat het allemaal geld kost. En omdat ik al niet veel verdien kan ik ook niet veel sparen. Ik blijf dus liever vaak thuis zitten zodat ik misschien 100 euro in de maand kan sparen dan dat ik leuke dingen ga doen. Het gevolg is dat ik down word omdat ik niets leuks doe. Niet denken dat ik nu duizenden euro's op m'n spaarrekening heb staan, dit valt ook erg mee.
Mijn vriend wilde graag een nachtje weg, heel leuk, gisteren geboekt. Maar ik maak me nu al druk om m'n geld. Ochjee, een nachtje weg gaat me geld kosten! Hotel, eten, dierentuin. Pff! Kan ik gerust een aantal nachten van wakker liggen dat ik deze maand misschien niets over ga houden. Dagjes weg met vriendinnen? Nee, dat kost me geld! Kortom, ik ben veel te veel bezig met geld ipv genieten van het leven en leuke dingen gaan doen. Ik ben op dit moment net een klein maandje 20. Eigenlijk veel te jong om me nu al zo druk te maken om geld, dit doe ik al een jaar of 3. Mijn vriend daarintegen die gaat allerlei leuke feestjes af en leuke dagen doen en stiekem ben ik daar wel jaloers om. Hij spaart weinig, geniet nu echt van het leven. Ik zou dat ook best willen! Maar als ik een dagje weg ga, dan denk ik hele tijd 'Pff, daar gaat weer 50 euro.. Kan ik weer niet sparen'. Mensen noemen me daarom ook terecht een gier :o Veel mensen zeggen ook 'Je leeft nu! Je bent pas 20! Ga leuke dingen doen ipv allemaal druk maken om geld, omdat je over een jaar of 4 samen wil gaan wonen.' Ja, dat wil ik ook, maar ik kan het niet. Hele tijd spookt het door m'n hoofd 'Over aantal jaar wil ik samenwonen, ik kan nooit fulltime gaan werken, dus een groot inkomen krijg ik niet. Dus ik moet nu maar flink rekening gaan houden met sparen en zo weinig mogelijk doen'.
Hebben jullie tips waardoor ik meer kan gaan genieten van het leven ipv me telkens druk maken over geld (en dan bedoel ik ook dat ik gerust 3 of 4 nachten per week slecht slaap omdat ik me daar allemaal druk om maak).

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:33

Oh dat is wel erg:S Daar kan ik me dus ook niks bij voorstellen! Ben meer zoals je vriend denk ik;) Misschien moet je het gewoon doen? Gewoon je geld uitgeven aan gezellige en leuke dingen? Op is op zeg ik altijd maar, dus ik leef pas zuinig als mn geld bijna op is.

maarja, als het echt heel erg is dan zijn vast daar ook wel opgeleide mensen voor die je kunnen helpen;)

roylinde

Re: Niet genieten van het leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:36

beter een overzicht maken met wat je uit kan geven en wat niet,
geef je zelf een beetje zakgeld per week, zie dat als een "verplichte uitgaven"
van de rest kun je dan sparen, en kun je dus bijde, leuke dingen doen en sparen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:37

Mijn vriendjes-figuur heeft/had ook wel een beetje wat jij beschrijft. Als we uit eten gingen vond ie het noodzakkelijk om te roepen 'wat we voor deze pizza betalen, hadden we thuis 6 pizza's kunnen eten.' Maar naar mate we vaker uit eten zijn gegaan gaat het steeds beter; hij zeurt minder, en stelt soms zelf voor om uit eten te gaan.

Je moet het dus gewoon doen! Ga lekker uit eten, dat hoeft niet in een drie sterren restaurant maar gewoon bij de pizza boer om de hoek. Spaar niet iedere maand E100,- maar E75,- en ga van die E25,- die je niet spaart lekker uit eten of wat anders leuk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:38

Zet al je vaste kosten op een rij. Maak dan een paar potjes, eentje voor eten, eentje voor kleding/schoenen, eentje voor kado's en eentje voor de leuke dingen.

Dan bedenk je voor elk een vast bedrag per maand voor die potjes. Eten zal het duurst zijn.

Bekijk altijd de aanbiedingen en gun je in tijden van veel koopjes zoals nu, bv 2 halen 1 betalen bij de boetieks, gun je dan ook een paar leuke dingen en dan ga je weer 2 of 3 maanden je potje vullen.

Als je nu al spijt krijgt dat je niet van je leven geniet, hoe zal dat over 10 jaar zijn, 20 jaar? Dan heb je ontzettttttende spijt, want dan kijk je terug en denk gôh was dat alles, als ik toen niet zo een krent was....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:56

Zoals russel het beschrijft zou ik het zelf ook doen, idd potjes maken voor je vaste lasten en wat je overhoudt in een ander potje voo de leuke dingen. Op die manier ben je zeker dat de belangrijkste dingen betaald zijn en kun je het geld uit het ''leuke dingen potje' met een gerust hart uitgeven :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:29

Ik weet niet of je dat als een probleem moet zien, misschien ben je een klein beetje doorgeslagen met je goede bedoelingen, maar het is later heerlijk als je vanaf jongs af aan gespaard hebt.

Mijn ouders hebben sparen er bij mij flink ingehamerd en daardoor heb ik nu een mooie som geld op mijn rekening staan en kon ik gelijk mijn droomauto kopen toen ik mijn rijbewijs kreeg. Ik heb nooit veel geld uitgegeven aan kleding, cds, telefoons en dat soort dingen, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.

Nu ik ouder ben (en meer inkomen heb) geef ik sneller geld uit aan dingen die ik niet nodig heb, maar ik spaar nog steeds veel. Ik heb liever geld om belangrijke dingen (auto, paard, huis, etc) te kopen, dan voor kleine dingen waar je maar een tijdje van geniet.

Ik denk inderdaad dat het voor jou een goed idee is om uitgave potjes te maken. Dan kan je toch nog sparen en dan hoef je je over de rest geen zorgen te maken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:06

gekke is ik ben het typ wat helemaal niet veel geld uitgeeft hecht weinig waarde aan spullen en ook aan geld

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:11

Potjes maken lijkt me inderdaad ook een goed idee. Heb je toch wat achter de hand om iets leuks te gaan doen.

Maar er zijn ook genoeg leuke dingen te doen die niets tot bijna niets kosten. Gratis entree, zelf dan eten/drinken meenemen. Kortingsbonnen uitprinten. Doen wij ook met de kids. Heb je toch een leuk dagje uit en het hoeft niet veel te kosten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:37

misterylady dat is een goede tip!

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:38

volgensmij was het al gezegd maar idd de potjes, spreek met jezelf een vast bedrag af per maand voor leuke dingen. is dit op? nou dan is het op en heb je pecht .. heb je wat over , dan heb je alsnog gespaard en leuke dingen gedaan.

hoeveel je in het potje kan doen is verschillend voor iedereen, kijk hoeveel je kunt missen per maand, en neem daar wat van.

hoop dat je veel leuke dingen gaat doen nav de tips hier want je bent nog maar 20, je hebt nog een heel leven voor je om je zorgen te maken over geld :D

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:57

Ik ben echt het tegenover gestelde van jou. Ik maak altijd te veel geld op aan leuke dingen, niet echt aan gadgets als telefoons en kleren maar meer aan uit gaan.
Ik wou dat ik beter kon sparen.

Ik denk dat je gewoon op zoekt moet naar een mooi evenwicht tussen sparen en genieten. Dat van die potjes is een goed idee, misschien moet ik dat ook maar gaan doen maar dan met een potje voor sparen.

Voel je niet schuldig als je een keer wat uit geeft en wees er trots op dat je goed kan sparen(ernstige geld zorgen zal je nooit krijgen).

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:09

Juist als je een leuk uitje in de planning hebt, heb je iets leuks om naar uit te kijken, bijvoorbeeld saunabezoek of filmpje pakken of wat dan ook. Ik vind het zelf ook prettig als ik weer wat leuks in de agenda heb staan om te doen! Doordat jij altijd alleen maar aan geld zit te denken en ook niks leuks doet word je down zou ik denken. Ik weet natuurlijk niet waarom je niet werkt, maar zou je ook niet een paar uurtjes ergens kunnen werken, of vrijwilligerswerk doen? Misschien schat ik het verkeerd in maar heb jij ook alle tijd om te piekeren? Daar wordt een mens ook nooit beter van. Ook door een paar uurtjes te werken kan je je al beter cq. nuttig voelen! Van de ene kant trouwens wel een pluspunt dat je van een klein inkomen toch nog iets kan sparen, alleen bij jouw gaat het misschien ietsje te ver! Bedenk voor jezelf wat je ECHT leuk vind en spendeer daar een klein bedragje per maand aan, plan dat dan een paar weekjes van te voren en je hebt iets om naar toe te leven! :D :D
Veel succes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:36

ik weet wat het is zo te piekeren en elk dubbeltje om te draaien, geen leuke dingen kunnen doen.. maar er zijn ook echt wel dingen die je kan doen die geen tot weinig geld kosten :(:) een verzorgpaardje waar je op de fiets naar toe kan, wandelen buiten, een mooie puzzel waar je uren zoet mee kan zijn, samen met vriendinnetje thuis appeltaart bakken en thee drinken. filmpje thuis kijken (misschien kan je dvdtjes lenen bij de bieb).
je moet wat creatiever zijn en soms kan het nog steeds balen zijn als je iets niet kan door te weinig geld, maar er zijn echt wel dingen die je van het leven kunnen laten genieten :)

sparen is geen slechte eigenschap, het is goed dat je zo verantwoordelijk bent, maar soms mag je jezelf ook best wel verwennen. Je kan ook iedere week een klein bedrag voor jezelf in een potje doen waar je dan 1x in de zoveel tijd iets leuks van mag doen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:45

Ik hou mijn finaciën heel goed bij. Aan het begin van de maand spaar ik de helft van het bedrag dat ik die maand wil sparen (dus overschrijven naar de spaarrekening). Dan begin ik uit te geven :D Geregeld check ik eens hoe ik ervoor sta en hoeveel ik nog mag doen. Op het eind van de maand spaar ik wat over is. Meestal spaar ik wat meer dan voorzien, maar als ik zie dat ik echt veel ga overkomen ga ik vaak nog wat leuks doen of koop ik nog iets.
Ik probeer wel verstandig uit te geven :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:39

Tips van Russell zijn de moeite waard!
Daarnaast moet je niet vergeten dat je maar een keer leeft en daar eigenlijk wel van zou moeten genieten. Het is te kort om overal beren op de weg te zien! Soms moet je je (betrekkelijke) 'ellende' even kunnen laten voor wat het is en 'gewoon' genieten!!