kosten samenlevingscontract.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

kosten samenlevingscontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:17

Hallo,

Aangezien ik en mijn vriend gaan samenwonen willen we beide graag een samenlevingscontract.
Wij hebben maandag 26-01 een gesprek bij de notaris, maar we waren eigenlijk best wel nieuwsgierig wat een samenlevingscontract nou kost.
Ik ben al even via de zoekfunctie wezen zoeken maar hier staat niet de informatie in die ik zou willen weten.
Hebben jullie een samenlevingscontract opgesteld en wat hebben jullie hiervoor ongeveer betaald, wie het niet openbaar wil maken maar wel graag met mij wil delen, mag ook een PBtje sturen.

Grietje

Liezel1

Re: kosten samenlevingscontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:18

hangt er ook een beetje vanaf wat je erin wil hebben, maar reken op zo'n €300-€400 volgens mij.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:19

reken op iets van 500 euro (anders even googlen)
wil je ook een testament? ivm samen een huis?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:19

Silviabol schreef:
reken op iets van 500 euro (anders even googlen)
wil je ook een testament? ivm samen een huis?

Dat is ook nog zoiets ja, als je die ook nog wil, moet je op meer rekenen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:22

Wij zaten een paar maanden geleden rond de 400 euro.
Met testamenten. kan zijn dat we iets goedkoper uit waren omdat we verschillende dingen daar geregeld hebben vlak na elkaar.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 22-01-09 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:22

:j kost inderdaad rond de EUR 400,-

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:23

wij moesten meer dan 600 euro afrekenen incl 2 testamenten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:24

waarom bel je niet gewoon de betreffende notaris even op? is een hele normale vraag hoor!

wij hebben zowel een samenlevingscontract als een testament opgesteld. in januari 2003 waren we daarvoor in totaal 610 euro kwijt...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:26

Trouwen blijkt goedkoper te zijn als je geen feest enzo natuurlijk geeft!! (heb er zelf geen ervaring mee, maar hoorde laatst iemand op de rijvereniging dat zeggen)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:27

Ja je hebt op het gemeentehuis tijdstippen waarop je gratis kan trouwen of een geregistreerd partnerschap aan kan gaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:28

als je trouwt, kan dat in veel gemeentes op bepaalde momenten gewoon gratis.
hier in alphen is dat op de woensdag van 9.00 tot 10.30. als je trouwt staat er gelijk vast of je in gemeenschap van goederen trouwt of op huwelijkse voorwaarden. denk er wel aan dat er dan nog wel een testament moet komen!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:30

Wij waren voor een samenlevingscontract en twee testamenten ruim € 600,- kwijt. En dat was goedkoop. Het loont de moeite om te shoppen bij verschillende notarissen , de verschillen in prijs zijn vrij groot. Zeker als je een standaard samenlevingsovk wilt. Wil je er hele specifieke dingen inhebben, dan zou ik het prettiger vinden om een notaris te hebben waar het goed mee klikt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:31

Trouwen is absoluut goedkoper, maar niet iedereen wil dat. Ik moet er zelf ook niet aan denken.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:34

Wij hebben bij 4 of 5 notarissen een offerte aangevraagd. Wij hadden voor 1800 euro een samenlevingscontract, testamenten, overdracht woning (ivm kopen van een huis) en een machtiging omdat mijn vriend vaak van huis is.

Wij hebben in het testament ook gelijk laten opnemen wat er met onze (toekomstige) kinderen moet gebeuren als er iets met ons gebeurt. Stel dat je per ongeluk zwanger raakt en je wilt het kindje graag houden, moet je dan weer terug en dat kost ook zo weer een paar honderd euro om het testament aan te laten passen.

Het is dus ook zeker aan te raden om offertes aan te vrage ivm grote verschillen.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:37

Het huis is door mijn vriend gekocht en die blijft ook gewoon van hem, in principe heb ik vanuit mijn oude huis alles verkocht dus ik neem alleen mijn fiets en PC mee naar mijn vriend, wanneer er iets aangekocht word, dan word dat wel van ons samen, maar in principe is alles wat hier in huis staat is van mijn vriend.
Trouwen, poeh ja daar heb ik ook welleens aan zitten denken, maar ik wil niet trouwen hahaha.
Aangezien ik na de dood van mijn vader in de finaciele problemen ben komen zitten wat nu heel erg netjes af is te betalen, hou ik toch een klein beetje een scheel oog op eventueel beslaglegging (gaat hopelijk absoluut niet gebeuren, maar stel ik heb tijdelijk even geen inkomen waardoor ik die maandelijkse kosten niet kan betalen) wil ik het dus heel graag gescheiden houden dus maw dat ze mijn vriend niks kunnen afpakken, vandaar dat we een samenlevingscontract op willen stellen, dit moet meer als genoeg zijn om dat gescheiden te houden volgens de notaris.
Waar ik wel mee zit is dat ik een dochtertje heb.
Is het belangrijk dan om zowel een samenlevingscontract en een testament op te laten stellen?
Wat voor verschil zit er tussen een geregistreed partnerschap en samenlevingscontract?
Wij wonen in Friesland, en volgens een aantal sites is dit de goedkoopste notaris in het noorden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:15

Kaka schreef:
Trouwen is absoluut goedkoper, maar niet iedereen wil dat. Ik moet er zelf ook niet aan denken.

Geregistreerd partnerschap is ook een optie. Dat klinkt minder 'beladen' dan trouwen, je kunt het zien als 'je zaakjes goed geregeld hebben'. Mijn ervaring met samenlevingscontracten is dat je minder hebt voor meer geld dan bij een GP. Hoewel het ontbinden van een GP dan ook weer niet goedkoop is (want ontbinding moet via de notaris).

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:57

wij waren voor t samenlevingscontarct plus testament +/- €630,00 kwijt volgens mij

[quote]Geregistreerd partnerschap is ook een optie. Dat klinkt minder 'beladen' dan trouwen, je kunt het zien als 'je zaakjes goed geregeld hebben'. Mijn ervaring met samenlevingscontracten is dat je minder hebt voor meer geld dan bij een GP. Hoewel het ontbinden van een GP dan ook weer niet goedkoop is (want ontbinding moet via de notaris).
[quote="Kaka"]

maar dan kun je niet meer trouwen als je GP hebt

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:00

Bij samenlevingscontract en testament waren wij zo'n 450 euro kwijt..

Testament zou ik zeker wel doen.. anders als een van jullie komt te overlijden dan erft je familie jou nalatenschap en niet je vriend. Dan is bijvoorbeeld de helft van het huis opeens van de ouders van de overledene...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:03

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:08

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:22

Poeh dat is echt veel geld...
om 9 uur kun je inderdaad gratis trouwen, veel mensen die niet willen trouwens 'partneren' .. ook gratis!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:29

Verschilt per gemeente, gratis trouwen is niet altijd 'om 9 uur'. Bij sommige gemeenten kan het op maandag de gehele ochtend, bij 'mijn' gemeente kan het maandag- én woensdagochtend. Geldt zowel voor huwelijk als GP. En geheel gratis is het ook niet: je bent wel administratiekosten e.d. verschuldigd maar dan moet je denken aan een bedrag van zo'n 50 euro (verschilt ook per gemeente).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:34

Wij waren in totaal 475 euro kwijt voor een samenlevingscontract en testament.