HBO toelatingstest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

HBO toelatingstest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:21

Nadat ik mijn diploma voor het MBO heb gehaald ben ik nu aan het kijken wat ik verder zou willen doen. Omdat ik beveiliging heb gedaan op niv. 2 zit het HBO er zowieso niet in en het mooiste zou zijn als ik door de keuringen bij de politie heenkom. Maar als ik daar niet doorheen kom wil ik toch iets anders als meteen gaan werken. Criminologie lijkt me echt een mooie opleiding maar de uni is echt te hoog voor mij. Nu lijkt me die Juridische hogeschool ook wel wat. Rechten op HBO niveau. Ik zag dat je daar een 21 + toelatingstest voor kunt doen. Iemand die zo'n test gedaan heeft? Zijn de kansen groot dat je er doorheen komt en is HBO te doen na mijn opleiding MBO. Moet er wel bijvertellen dat ik wel naar niveau 4 kon, maar omdat beveiliging alleen niveau 2 was heb ik daarvoor gekozen.

Frances

Re: HBO toelatingstest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:09

Mijn broer heeft dit gedaan an zijn mbo niveau 3.
Hij moest 3 toetsen maken nederlands rekenen en nog wat.... voor rekenen had hij een 10 en voor de andere 2 onvoldoende... ik weet niet of je hiet wat aan hebt :) ?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:24

Dus uiteindelijk heeft hij hem niet gehaald?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:00

Interessant, ik lees even mee. Ben nog geen 21, maar mijn leraar op het mbo wil proberen of ik zo'n test mag doen. Ik doe momenteel mbo niv 3/4, maar ik ben wrs pas in november klaar en mis dan net de aansluiting met het nieuwe schooljaar op het hbo(bij de meeste opleidingen waar ik naar zit te kijken dan).

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:14

hij heeft het inderdaad niet gehaald, helaas...
Balen Njen dat je die aansluiting dan net mist, dat is wel erg vervelend...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:40

Toelatingstoets is niet zo ingewikkeld, voor iedere opleiding krijg je verschillende, voor de jouwe heb je waarschijnlijk nederlands, engels en maatschappijleer. De toelatings toets bestaat uit een examen op havo niveau van het betreffende vak. Voor Nederlands en Engels kun je die niet echt leren, hooguit oefenen want deze bestaan voornamelijk uit tekstverklaren. Maatschappijleer kun je wel leren, schap hiervoor het boek aan wat ze gebruiken voor dit vak in havo 5. Ook is het erg verstandig om de examenbundels aan de schaffen voor de vakken waar je examen in moet doen. hier staan namelijk ook proef examens in. Op de website van de hogescholen zijn vaak ook proef examens te vinden van de vakken voor het toelatingsexamen. Ik zou het gewoon proberen, zelf vond ik de toetsen nederlands en engels heel makkelijk maar had hier op mijn MAVO examen al een 8 en een 9 voor.

Succes!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:41

Oja als je voor drie vakken een toelatingstoets gaat doen kost dat ongeveer 120 euro!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:01

Veel Hogescholen bieden ook een soort summerschool idee aan voorafgaand aan deze toetsen. De vakken die moet doen zijn meestal inderdaad Nederlands, Engels en Economie of wiskunde (afhankelijk of je voor een HEA of een HTS gaat).

Informeer even bij studievoorlichting van de hogeschool van je keus hoe of wat met de toelatingstoets.

Overigens is deze bij ons echt alleen voor mensen van 21+ zonder toelaatbare vooropleiding. Eigenlijk is de toets bedoeld voor mensen met een buitenlands diploma.

@Njen: je kan bij het HBO vragen of je toelaatbaar bent ondanks dat jij nog niet je hele MBO hebt afgerond. Dat gebeurt wel eens als er nog herkansingen gemaakt moeten worden etc. Nadeel is alleen dat je moet stoppen halverwege het jaar als je voor een bepaalde datum niet je MBO diploma hebt.

edit: toevoeging