opruimen hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

opruimen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:19

Ik heb heb hekel aan rommel maar overal waar ik kijk is het een zooitje!
Mijn slaapkamer,woonkamer,kasten,schuren,tuin(heel groot ) zelfs mijn kast op stal!
Ik baal daarvan! Er zijn dagen dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Wie heeft de goude tip, hoe wordt ik geordend?

Janine1990

Re: opruimen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:30

Begin eerst maar eens om het helemaal op te ruimen. Stuk voor stuk.
Ik kan heel moeilijk opruimen, het wordt beter gelukkig. Ben verschrikkelijk chaotisch in mijn hoofd.
Daarom haald ik altijd mijn slaapkamer helemaal leeg, ging schoonmaken, daarna stofte ik alle spullen af en zette ik ze terug op hun plek.

Als je daarmee begint, en vervolgens zo af en toe rondkijkt. Wanneer je gaat stofzuigen alle schoenen wegzetten, netjes neerzetten, wat dan ook. Daarmee kom je een heel eind, denk ik.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:32

1) pak vuilniszak
2) alles wat je 3 maanden niet gezien hebt, in je handen gehad hebt, of wat dan ook mee hebt gedaan: WEGGOOIEN
3) gebruik handige bakjes om zo dingen te ordenen/bij elkaar te leggen > overzichtelijkheid!

en verder het gewone afstoffen, stofzuigen, dweilen, etc :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:35

Kies 1 kamer uit en maak die eerst netjes. Pak twee dozen eentje voor alles wat je niet meer gebruikt en dus weg kan en eentje voor alles wat in de kamer moet blijven.
Ga zo alles bij langs en ruim zo alles langzaamaan op.
Je kan zo kamer voor kamer bezig gaan. Ik ga ook altijd zo te werk en het werkt eigenlijk prima

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:38

Ik zou stap voor stap te werk gaan, één kamer per keer doen. Eerst alles uit die kamer leeghalen en weggooien wat je niet meer gebruikt. Dan idd alles ordenen en op een logische plaats opbergen. Vanaf het moment dat alles opgeruimd is hoef je alleen nog maar te zorgen dat je alles dat je pakt weer netjes teruglegt op hun eigen plaats.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:40

ik zou als eerste leuke dozen kopen sorteer daar je spullen in en zet het leuk neer op planken, probeer altijd alles van de grond te houden, wat weg kan gooi het gelijk weg . je hebt bij ikea ook van de handige opberg kisten of dozen net wat je leuk vind!
succes ermee groetjes van bren!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:46

Ariebombarie schreef:
2) alles wat je 3 maanden niet gezien hebt, in je handen gehad hebt, of wat dan ook mee hebt gedaan: WEGGOOIEN

Maar dan blijkt altijd na een paar dagen dat ik net datgene toch ergens voor nodig had......
(ik kan dus ook heeeeel slecht weggooien)

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:59

Beginnen met het opruimen, kamer voor kamer en niet alles in 2 dagen af willen hebben..
Idd alles wat je niet nodig hebt weggooien, maar ik ken je probleem want ook ik ben daar heel slecht in... Ik doe altijd alles wat ik niet vaak gebruik naar zolder en als ik het daar een jaar lang niet aanraak en het niet iets is wat ik wil houden ivm herrinneringen (zoals foto's enzo) dan gooi ik het weg.

Wat ook erg kan helpen is hulp vragen van iemand die goed netjes kan houden en knopen door kan hakken.. Zo heeft mijn meoder bij mijn tante geholpen alles uit te mesten en als het eenmaal netjes is is het makkelijker bijhouden... Maar dan moet je ook echt alles doen, kastjes, kamers etc.

Mogelijk kan je, als je een kamer over hebt of bijv op de zolder een ruimte maken waar je alles wat je niet weg wilt gooien maar ook zorgt voor rommel en je niet vaak gebruikt daar bewaren. Zet daar dan wat opberg (of verhuis)boxen neer zodat je het niet losgooit maar gewoon de dozen vult.

Voor het netjes houden, meteen terugzetten of opruimen werkt niet altijd, dat doe ik al niet en mijn vriend bijvoorbeeld nog minder... Wat ik doe is bij het bekijken van de post meteen alles wat ik niet lees de prullenbak in.. Verder hebben we een postlade waar alle post ingaat en 1x in de zoveel tijd werk ik die door en doe alles in de mappen. Dingen die snel betaald moeten worden betaal ik wel eerst maar meeste gaat bij ons via automatische incasse... Verder 's avonds voor het naar bed gaan eventjes de glazen op het aanrecht en alles wat je nog niet afwast even netjes opstapelen en als de vaatwasser leeg is (als je die hebt) drekt in de vaatwasser doen... Daarnaast schoenen in de gang, tas in de hoek, jas aan de kapstok etc. Meeste doe je atuomatisch al, de rest iig voordat je gaat slapen. Is echt 2 minuten werk en je komt smorgens in een heerlijk opgeruimde kamer beneden (behalve als je vriendje later gaat dan jij want dan staat er vaak nog een lege frisfles en een glas ;-))..
Tuurlijk blijft er toch wel eens wat rondslingeren, dit ruim ik op tijdens de schoonmaak, ik probeer 1x per week even door het huis te werken en ruim dan alles meteen op waar het hoort...
Bijhouden is het toverwoord, voor jezelf moet je daar ene goede weg invinden.. Bij mij is het ondertussen automatisme om alles bij te houden en heb ik dus alleen het schoonmaakwerk plus beetje bijwerken nog maar...

Als je hulp nodig heb, wil je best wat op weg helpen hoor!!

Heb je nog andere dingen die standaard rondslingeren? Was bijvoorbeeld? Wij hebben in de badkamer een washoek, strijk ligt allemaal bij elkaar en in de slaapkamer trek ik het geregeld weg.
Waar bestaat je troep vooral uit? Dan is het ook makkelijker te kijken hoe je je troep kan voorkomen nadat je het opgeruimd heb...

Schort voor, nieuwe rollen vuilniszakken, opbergboxen en aan de slag maar!

Succes!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:54

Ik was vroeger ook erg slordig, maar ik had er wel een trucje voor dat ik op móést ruimen.
Ik nodigde mensen uit.
Dan wilde ik niet dat het een zooitje was, dus ruimde ik flink op.
Tegenwoordig heb ik een hulp die me helpt in de huishouding, en die wil ik ook niet in een zooitje laten werken, dus ik ruim alles op zodat ze er makkelijk kan werken en niet teveel spulletjes hoeft schoon te maken of op hoeft te ruimen, dat doe ik dus zelf.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:58

Ik heb tegenwoordig een poets die wat minder chaos in haar hoofd heeft dan ik, en dat is DE oplossing. We lopen samen een kamer per keer door en je ziet mijn huis opknappen :D

Dat wat Storm zegt helpt ook :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 07:44

Eerst de kamer leegmaken gaat moeilijk omdat de bovenverdieping heel klein is.
Gisteren wel twee vuilniszakken weggegooid en 1 kledingkast uitgezocht. Het is bij mij vooral het overzicht en het alles alleen moeten doen. Bv de schuur staat vol met zware dingen, alleen bijna niet te tillen! Ook kan ik altijd pas om 1 uur beginnen omdat mijn bedrijf dan een paar uurtjes dicht gaat.
Met een week rot weer kan ik weer weinig buiten doen en na die week ligt er weer over blad (het is hier 2600 vierkante meter)
Ik val van het een in het ander en dat maakt me moedeloos.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:50

Dat buiten en in je schuur nu opruimen even niet lukt geeft niks.
Dat komt nog wel.
Maak anders een afspraak dat iemand je kan helpen met de zware dingen.
Geef een buurjongen/buurmeisje geld om te komen vegen.

Je hebt binnen al 2 vuilniszakken weggegooid en een kledingkast uitgezocht. Dat is al een mooi begin.

De kamer waar die vuilniszakken uitkomen is die nu leeg genoeg naar je zin?
Zo ja kan je naar de volgende kamer.
Zo nee dan heb je nog wat weg te gooien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:04

ik ben dol op opruimen heeeerlijk en schoonmaken ook, misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen?

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:32

misschien om alles opgeruimd te laten een paar grote opberg boxen kopen? dit systeem heb ik thuis ook en bevalt me goed, overal misschien een klein stickertje op plakken met wat wat is?

deze dozen zijn ook met erg leuke opdrukjes te kopen ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:39

Jolanda_ schreef:
Kies 1 kamer uit en maak die eerst netjes. Pak twee dozen eentje voor alles wat je niet meer gebruikt en dus weg kan en eentje voor alles wat in de kamer moet blijven.
Ga zo alles bij langs en ruim zo alles langzaamaan op.
Je kan zo kamer voor kamer bezig gaan. Ik ga ook altijd zo te werk en het werkt eigenlijk prima

Dit werkt voor mij ook heel goed.
Als het eenmaal netjes er wel goed voor blijven zorgen dat je alles direct op blijft ruimen om het netjes te houden. Je valt zo makkelijk terug in het oude..
Niet alles tegelijk op willen ruimen, eerst met 1 kamer/ruimte gaan beginnen. Het geeft een goed gevoel als die netjes is, dan ga je vanzelf met dan goede gevoel aan de volgende stap beginnen!
Ik kan aardig slecht iets weggooien maar mijn man is echt erg. Die kan nog geen simpel dingetje weggooien wat hij in nog geen 5 jaar heeft gebruikt/nodig gehad!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:41

SecretLIN schreef:
ik ben dol op opruimen heeeerlijk en schoonmaken ook, misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen?

bij deze bne je VAN HARTE uitgenodigt :D