Ergernis over collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Ergernis over collega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:22

Hallo,
Ik werk al 2 jaar bij een erg leuk bedrijf elke zaterdag. Ik doe een opleiding dierverzorging en mijn bazen hebben geen opleiding gehad in de dieren. (dierwinkel werk ik) Daarom hebben wij eigelijk met zijn 3 en het bedrijf opgezet.
Ik heb er nu sinds kort (3/4 maanden)een collega bij omdat het niet te doen was op zaterdag met zijn 3en.
Hartstikke aardig meisje. Kan goed met haar overweg en kan goed samenwerken.
Maar:
Ze loopt de hele dag achter mij aan. Als ik de vogels ga voeren gaat ze ineens de vissen doen omdat deze naast de vogels staan. In het begin dacht ik nou ze zal wel haar draai nog moeten vinden. Maar het is niet overgegaan.

Ook toont ze weinig initiatief. Als ik zeg van nou ik ga zo even de knaagdier hokken schoon maken en vliegt ze naar achter en gaat ze ineens de knaagdieren schoonmaken en doet dan ook tegen over onze bazen dat het haar idee was. (meestal laat ik het dan maar zo)

Nu kon ik afgelopen zaterdag en die zaterag ervoor gewoon zo kwaad worden als ik me niet had in gehouden. Ik sta een klan advies te geven. Springt ze er uit het niks tussen. Verteld ze even tegen de klant dat ik er helemaal naast zit en dat ze beter advies van haar op kan volgen. (en neemt dus heel de klant van mij over)
Dit heeft ze dus al meerdere keren gedaan. Terwijl het advies wat ze geeft niet klopt. En ze mij dus zo hup de grond in boort bijwijzevan.
Ik heb het de eerste keer dat het gebreurde het een beetje door laten schemeren maar de keer erop deed ze het gewoon weer.
Wat moet ik hier mee aan?
Wat zouden jullie doen?

Schuur_

Re: Ergernis over collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:25

Met haar een gesprek aangaan en ook met je bazen.
Dadelijk krijg jij een hoop commentaar door haar toedoen

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:27

Ik zou 1 op 1 even met haar praten en in ieder geval zeggen dat ze dat soort dingen niet moet doen als er klanten zijn. Beter tegen jouw achteraf zeggendat het misschien beter zo of zo zou kunnen.
Lastig blijft het altijd als je je gaat regeren aan iemand, ken dat gevoel maar al te goed.
Misschien kan je samen met je bazen eens om de tafel gaan of weer persoonlijk tegen haar zeggen dat je het fijn zou vinden als ze zelf wat meer d'r handjes laat wapperen i.p.v. d'r mondje ;)

Sterkte!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:27

Het enige wat je naar mijn idee kan doen is het hier met haar over hebben. Probeer dit wel goed voorbereid te doen en echt voorbeelden aan te dragen met het moment waarneer ze dat deed (recente momenten). Geef aan waarom je dit vervelend vind en hoe je je daarbij voelt (kwetst het je, maakt het je boos). Probeer dan samen tot een oplossing te komen.

Het blijft een moeilijke situatie, veel sterkte ermee.

Ik zou niet direct naar je baas lopen, daar wordt de werksfeer echt niet beter door. Probeer er eerst samen uit te komen, daarna kun je altijd nog de stap zetten om naar je baas te lopen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:29

Ja ik was van plan om even mijn bazen op de hoogt te stellen en dan zelf een gesprekje met haar aan gaan maar ik vind het zo lastig om haar ermee te confronteren.
Vinden jullie dat een goed plan?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:32

Maar dat is juist zo moeilijk wat elke kaar als ik iets tegen haar zegt negeert ze mij een soort van ze zegt ja is goed en doet het de volgende keer weer gewoon.
Ik had hier ook een beetje iets over gezegt. Ik had gezegt ja als je een eigen mening hebt over een product kan je dat wel overbrengen maar dan kan je beter zeggen waar een klant bij is dit en dat kan ook een goed advies voor uw dier kunnen zijn. (dat had ik al direct gezegt maar tog deed ze het opnieuw)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:37

OohafoO schreef:
Maar dat is juist zo moeilijk wat elke kaar als ik iets tegen haar zegt negeert ze mij een soort van ze zegt ja is goed en doet het de volgende keer weer gewoon.
Ik had hier ook een beetje iets over gezegt. Ik had gezegt ja als je een eigen mening hebt over een product kan je dat wel overbrengen maar dan kan je beter zeggen waar een klant bij is dit en dat kan ook een goed advies voor uw dier kunnen zijn. (dat had ik al direct gezegt maar tog deed ze het opnieuw)

Dat is een beetje een opmerking tussen neus en lippen door.

Probeer echt even samen hierover duidelijk te praten. Voor jou kan zo'n opmerking heel duidelijk zijn, maar voor een ander vaak niet. Ze is het blijkbaar vergeten. Probeer echt duidelijk te laten merken dat jij het niet leuk vind en dat het niet een advies is hoe zij met klanten om dient te gaan.

Confronteren is altijd moeilijk, maar als ze geen idee heeft wat er speelt (ondanks dat je een vermoeden hebt van wel) en ze krijgt je baas over haar heen, dan is dat nog veel vervelender. Eerlijkheid duurt het langst toch?

edit: en als je niet het idee hebt dat ze luistert, probeer dan open vragen aan haar te stellen. Zoiets van "hoe vind je dat we dit op kunnen lossen?"

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:39

Ja dat is wel zo.
Alleen heb ik geen mogelijkhied om haar niet ongestoort te kunnen spreken als mijn bazen en niks van weten want anders komen ze continu binnen vallen in het kantoor.
Zou ik hun wel kunnen vertellen dat ik gewoon ergens mee zit onder werk tijd en dat ik dat met haar wil bespreken?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:42

OohafoO schreef:
Zou ik hun wel kunnen vertellen dat ik gewoon ergens mee zit onder werk tijd en dat ik dat met haar wil bespreken?

Dat lijkt me prima. Je laat dan wel licht doorschemeren dat er wat speelt, maar dat je bereidt bent het zelf op te lossen. Dat kunnen ze vast waarderen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:44

Ik zou juist wel je bazen op de hoogte stellen dat er wat speelt op de werkvloer.
Moest er echt iets zijn (bv een verkeerd product aangeraden en dier is ziek, en dat jij zegt: ik had nog gezegd dat ze het andere moesten gebruiken maar toen kwam X zoals altijd met haar teut erdoor) Geloof me, dan heb je de poppetjes aan het dansen.

Hoe langer het duurt, hoe groter de uitbarsting gaat worden
en inderdaad dit is ook iets wat jij zelf moet oplossen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:48

Ik heb dat ook gehad toen ik nog in de winkel werkte. En ik heb dat meisje even apart genomen, en haar gezegt dat het niet de bedoeling is dat ze dit doet waar klanten bij zijn. Ik zou als ik jou was gewoon even met haar samen gaan zitten en een gesprek houden. Ze mag jou niet tegenover een klant eigenlijk een beetje afkraken, dat jij een fout advies geeft. Je mag dat gewoon tegen haar zeggen op een nette manier. En ik zou het ook bij jou bazen aangeven. En ik neem aan als je er al zo'n tijd werkt dat jou bazen wel weet hou jij in elkaar steekt en hoe jij met klanten omgaat. Succes

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:42

Ja mijn bazen weten indd hoe ik in elkaar zit. Ze laten ook de winkel aan mij over als ze op vakantie gaan dus dat vertrouwen is er wel dat ik de kennis heb om alleen te kunnen werken zeg maar.
Nou ik ga er maar even goed overnadenken. En misschien even voor me zlef wat dingen op papier zetten

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:50

Ja gewoon een gesprek met je bazen houden, en zeggen dat je het er graag eerst zelf met haar over wilt hebben. En mocht dat niet lukken dat je dan wel naar hun komt.

Ze laten niet voor niks de zaak aan jou over als hun met vakantie gaan! Dus dat komt best wel goed meis.
Succes, en hou ons op de hoogte, mocht je er nog over willen praten kan je me pmen

Groetjes

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:00

Latsig dit zeg, maar ik ga mee met Nikki_L dat het een heel goed idee is om tegen je bazen te zeggen dat je het er eerst met haar zelf over hebt. Zo laat je ook je goeie wil zien en ook dat je eerst zelf moeite doet om er met haar uit te komen.
Lukt het dan nog niet kun je hen altijd nog om hulp vragen.