Oplichter in Groningen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Oplichter in Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:52

Beste bokkers,

Vorige week dinsdagavond was ik alleen thuis. Om ca. 23.30 uur wordt er aangebeld. In eerste instantie dacht ik dat het mijn vriend was, die verwachte ik elk moment thuis. Hij belt wel vaker aan als hij zijn handen vol heeft. Zoals altijd vroeg ik eerst wie er aan de deur was. Daarop kreeg ik de reactie: "De buurman!" Ik had op dat moment nog de wasmachine aanstaan en ik dacht dat hij daar over aanbelde.

Toen ik de deur opendeed stond er een grote, stevige jongeman voor mijn deur. Zag er niet bijzonder uit oid. Wij wonen in een oude volksbuurt en hebben weinig tot geen contact met de buren, dus ik vond het niet vreemd dat ik hem niet kende als buurman.

Hij vertelde dat hij net terug kwam van een studentenfeestje en dat hij zijn sleutels kwijt was. Hij zou zijn huis niet meer in kunnen komen en had geen geld ed. op zak. Nu vroeg hij of ik hem op de een of andere manier kon helpen. Voelde zich erg banketstaaf vertelde hij, en wat moest ik wel niet denken dat er zo laat nog iemand aan zou bellen. Zijn idee was om naar zijn vriendin in Hoogezand te gaan met de trein maar had geen geld voor de trein, of ik hem wat kon lenen. Ik vond het erg vervelend voor hem en verplaatste mij in zijn positie, ik stelde me zo voor dat ik of mijn vriend `s avonds laat zonder geld op straat stond en geen kant op kon. Dan zou ook ik maar al te graag willen dat er mensen van goed vertrouwen zijn die je hulp bieden.

Aangezien ik alleen thuis was wilde ik wel eerst mijn vriend bellen wat hij van de situatie vond, daarnaast had ik ook geen contant geld. Dat vertelde ik hem en deed de deur dicht om binnen vervolgens mijn vriend te bellen. Hij nam gelukkig op en vertelde mij dat hij met een paar minuten thuis was en dat hij het ook vervelend voor hem vond en als ik het vertrouwde hem wel even kon laten wachten.

Toen hem ik hem (stom stom stom!!!) binnen gelaten. Binnen had ik ook helemaal niet het idee dat hij niet te vertrouwen was oid. Heb even met hem gepraat, wat hij deed etc. Toen kwam al snel mijn vriend. De zogenaamde buurman stond op en begroette mijn vriend vriendelijk en verontschuldigde zich voor de vervelende situatie. M,n vriend had wel geld op zak en vroeg hoeveel hij nodig had, hij dacht een paar tientjes nodig te zijn voor de trein + taxi naar zijn vriendin, en daar aangekomen zou zij hem wel verder helpen. Hij wilde zijn paspoort of id-kaart wel als onderpand achterlaten, m,n vriend wees dat af want stel dat hij op straat zich moest legetimeren dan kreeg hij nog een boete ook (!) Hij zei dat hij `s nachts als hij weer terug in Groningen was een envelop, met €40,- + €10,- voor de moeite, in de brievenbus zou gooien. Toen vertrok hij.

Toen mijn vriend en ik op bed lagen en het nog eens evalueerder hadden we er allebij een gek gevoel aan over gehouden. Er klopte iets niet, maar we waren beide overvallen door het hele voorval. Hij kon toch wel bij vrienden aanbellen van zijn studentenfeestje? Wist hij geen telefoonnummer uit zijn hoofd? Waar was zijn mobiele telefoon? Geen pinpas? Nou en ga zo maar even door, heel wat vraagtekens. Toch verwachtte we eigenlijk de volgende morgen wel een envelop op de deurmat. Uiteraard lag die er de volgende morgen niet.

De volgende dag kwam hij het einde van de middag weer bij ons aan de deur. Hij vertelde dat zijn pinpas kapot was en dat hij al een nieuwe had aangevraagd en één deze dagen met het geld langs kwam. Inmiddels hadden wij er al zo,n onbehaaglijk gevoel bij dat we ook geen zin hadden in een escalatie dus we zeiden dat dat goed was en dat we het geld wel tegemoet zouden zien. Uiteraard bij het sluiten van de deur konden we ons wel voor de kop slaan dat we dit weer op deze manier lieten gebeuren. Maarja, dat was wéér achteraf. Op zo`n moment ben je overdonderd. We kregen ook een handgeschreven briefje met dit verhaal.

Nu, een week later, hebben we ons geld nog niet. We zijn maar eens gaan googlen op zijn naam... En ongelovelijk wat we toen allemaal te lezen kregen! We schrokken ons een ongelijk, met ons zijn er zoveel meer gedupeerden. Hij schijnt dj te zijn, had een zogenaamd eigen bedrijf waar hij mensen oplichtte (deze is inmiddels opgedoekt) verkoopt waren op speurders.nl, laat mensen geld overmaken om vervolgens nooit het gekochte goed op te sturen. Hij schijnt al een gevangenisstraf van een jaar te hebben uitgezeten voor oplichting, en ga zo maar even door.

Ik hoop dat ik met dit verhaal mensen heb gewaarschuwd. Wij zijn te goed van vertrouwen geweest. Vertrouwen in de medemens is nu bij ons wel even weg. We voelen ons zwaar opgelicht. Hij heeft recht in ons gezicht keihard gelogen, zonder blikken of blozen. We zijn er met open ogen ingetuint! Het gaat me niet eens om die €40,- maar gewoon het feit dat hij hier binnen is geweest en ons zo het bestolen waar we bij stonden. Hij weet waar we wonen en wat we in huis hebben. Morgen gaan we aangifte doen.

Ik geef hier geen naam vrij van deze persoon, ik zou het ook waarderen als mensen hier niet gaan gissen naar een naam. Als mensen wel willen weten wie het is wil ik dit eventueel wel via een PB geven.

Dus GEEN NAMEN in dit topic.

Nou hopelijk denken jullie na het lezen van dit verhaal wel twee keer na voordat je mensen hulp verleent.

Saskiaa_

Re: Oplichter in Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:58

Jeetje.. Lekker dan, denk je aardig te zijn voor iemand, blijkt het zo een te zijn.. Ik hoop dat hij aangehouden word! Succes ermee!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:18

Wow; dat is een lekkere actie :\ ! Vind het al lef hebben van jou om hem binnen te laten als je vriend niet thuis is! No way dat ik dat gedaan had... zeker als het een stevige man was, doodeng! Zeker om zo'n raar tijdstip!

Maar het is inderdaad erg, waar haal je nog vertrouwen vandaan tegenwoordig? Rot voor jullie!! Sterkte!! :(:)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:21

Princesje schreef:
Wow; dat is een lekkere actie :\ ! Vind het al lef hebben van jou om hem binnen te laten als je vriend niet thuis is! No way dat ik dat gedaan had... zeker als het een stevige man was, doodeng! Zeker om zo'n raar tijdstip!

Maar het is inderdaad erg, waar haal je nog vertrouwen vandaan tegenwoordig? Rot voor jullie!! Sterkte!! :(:)

Ja achteraf ook niet heel handig. Dit is ook geen verhaal waar ik nou trots op kan zijn wat dat aan gaat :o Maar je verplaatst je dan is die persoon en wilt de medemens dan een handje helpen... M,n vriend zou zo voor de deur staan anders deed ik het ook niet. Maar nu heb ik mijn lesje wel geleerd en doe uberhaupt de deur niet meer open.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:31

Lekker is dat zeg! Denk je iemand eens behulpzaam te zijn en te helpen, gebeurt je zoiets! Ga je ook aangifte doen?

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:39

vervelend zeg !

vooral dat hij in je huis is geweest, dat maakt het des te erger!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:45

Jeetje wat een lef zeg van die vent! Gewoon je huis binnen komen met een zielig verhaal en na jullie hulp gewoon weglopen met de centen :n
Wat een walgelijk mannetje, ik heb er geen ander woord voor..
Goed dat jullie aangifte gaan doen, zeker met een naam is de kans waarschijnlijk groter dat ze m pakken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:49

:oo waar die kerel heb lef vandaal haalt. :r
Aangifte doen :Y)
En sterkte met het verwerken, lijkt me niet dat je dit zo achter je laat.... :(:)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:51

Bij werd er pas ook aangebeld door een jongen die ik ook niet kende.
Ik ken mijn buren wel, woon in een studentenbuurt. Dus wist gelijk dat hij niet uit deze buurt kwam.
Voelde me toen ook niet op me gemak, hij kwam met een soort gelijk verhaal.
Het kwam er op neer dat hij geld wou.. Maar ik had geen contant geld in huis en me vriend die er toen (gelukkig vond ik) was ook niet.
Hij zou het verder proberen zei die, hij zeurde niet door ofzo.
Toen is hij weg gegaan.. Voelde me die avond nog wel rot. Vooral om het feit dat ik hem niet kon helpen. Maar nu ik jou verhaal hoor niet meer zo..

Echt vervelend wat er gebeurd is, helemaal omdat hij binnen is geweest!
Snap echt niet hoe iemand dat kan doen..
Hoop voor je dat ze wat met jouw aangifte kunnen doen! Sterkte ermee!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:56

Vervelend, ben je goed van vertrouwen en gebeurt je dit!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:57

Mijn vriend heeft een paar jaar geleden hetzelfde gehad toen hij ergens aan het werk was. Ik denk dat heel veel mensen er zo in zouden trappen... (ik ook).

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:59

Meryl schreef:
Princesje schreef:

Ja achteraf ook niet heel handig. Dit is ook geen verhaal waar ik nou trots op kan zijn wat dat aan gaat :o Maar je verplaatst je dan is die persoon en wilt de medemens dan een handje helpen... M,n vriend zou zo voor de deur staan anders deed ik het ook niet. Maar nu heb ik mijn lesje wel geleerd en doe uberhaupt de deur niet meer open.

Je intenties waren goed en die man heeft daar op een rotmanier vreselijk misbruik van gemaakt en jou/jullie vertrouwen in mensen beschaamd, belachelijk! Ja dat is waar, je vriend kwam bijna thuis en je had hem op de hoogte gesteld dat is wel slim! :D Blijf het echt een rotstreek vinden van hem, bah!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:04

imd schreef:
Lekker is dat zeg! Denk je iemand eens behulpzaam te zijn en te helpen, gebeurt je zoiets! Ga je ook aangifte doen?

Ja, we gaan aangifte doen. Neem het handgeschreven briefje mee, en wat informatie en quotes van internet wat ik kan vinden. Heb zelfs een foto gevonden dus die gaat ook uitgerpint en wel mee.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:06

Sannn wees inderdaad maar blij dat je geen geld in huis had op dat moment! Maar zoals je beschrijft, je rot voelen over de situatie dat hadden wij dus ook. We wilden gewoon een buur helpen, maar achteraf niet goed nagedacht en doorgevraagd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:07

Ben ik blij dat ik niet open doe als ik niemand verwacht.
Soms haal ik ook de deurbel nog eens uit de stroom.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:09

Ik normaal ook niet, maar dacht dat hij aan belde ivm de wasmachine. Maarja voor de volgende keer blijft de deur ook zeker dicht.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:09

Oh jakkes wat naar.. !! Vind het ook erger dat de man misbruik heeft gemaakt van jullie goedheid en vertrouwen !! Dat zou gewoon betekenen dat jullie dit soort dingen niet snel weer zullen doen wat ook heel logisch is !!
Wel aangifte doen inderdaad dat die man nu bij jullie in de buurt bezig is.. Maar denk dat je inderdaad het geld niet weer terug ziet..
Brrr ..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:10

Pff, dat is even schrikken! Ik hoop dat jullie hem te pakken krijgen.
En ik hoop dat hij hier niet in de buurt woont! Zou je me een pb'tje
willen sturen waar jij (ongeveer) woont en hoe hij heet?

Sterkte nog!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:11

Meryl schreef:
Sannn wees inderdaad maar blij dat je geen geld in huis had op dat moment! Maar zoals je beschrijft, je rot voelen over de situatie dat hadden wij dus ook. We wilden gewoon een buur helpen, maar achteraf niet goed nagedacht en doorgevraagd.

Ja maar dat is ook logisch. Zou denk ik bijna iedereen doen.
Je verwacht niet dat er misbruik van gemaakt wordt..
Het is jammer want je zou het nu niet nog een keer doen als het bijvoorbeeld wel echt nodig is.
Ik had denk ik ook gezegd dat ik anders wel even kon pinnen als me vriend er niet bij was geweest... Pinautomaat zit hier opzich dicht in de buurt.
Echt vervelend hoe er misbruik gemaakt wordt van jouw goedheid. :n

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:15

Dat pinnen ging inderdaad zelfs even door mijn hoofd := Heb zelfs 1 moment gedacht: ach moeten we hem niet even brengen. Maar gelukkig zijn mijn verstand dat dat toch echt te ver ging. Gewoon het feit dat je zo aan het meedenken bent met iemand en dat die je dan zo bedonderd waar je bij staat.. :(

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:20

Dat zou ik ook denken hoor! :=
Idd het feit dat je zo meedenkt.. Maar des te rotter voel je je nu. Jammer dat je goedheid zo geschaadt wordt...
Hoop echt voor jou/ jullie dat de politie hier wat mee doet!
Helemaal als ze hem kennen en hij al in gevangenis heeft gezeten hiervoor.
Sterkte ermee!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:22

Dankje wel! Ik hoop ook echt dat ze er wat mee doen, alleen al om te voorkomen dat hij andere mensen oplicht. Want ons geld zien we vast niet meer terug.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:24

Denk dat de kans dat je je geld terug krijgt heel klein is. Maar het is idd te hopen dat ze er wat meedoen! Kan haast niet anders toch lijkt me..

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:48

Denk ook dat de politie niks voor jullie kan betekenen, jullie hebben het geld vrijwillig gegeven .. Maar politie kan wel de ogen open houden voor deze man ..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:50

Meryl schreef:
imd schreef:

Ja, we gaan aangifte doen. Neem het handgeschreven briefje mee, en wat informatie en quotes van internet wat ik kan vinden. Heb zelfs een foto gevonden dus die gaat ook uitgerpint en wel mee.

Mooi! Dan hoop ik dat ze die vent eens aanpakken, als hij al langer zo te werk gaat...