Dilemma op het werk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Dilemma op het werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:48

Jaja,

na 2 jaar vast in dienst begint het er nu wel heel anders uit te zien...

Ik ben begonnen met 20u per week, als parttimer. Nadien mocht ik meer uren gaan doen, dus 4/5 werken. Dit bevalt me perfect en ik wil het ook niet anders!

Vandaag had ik echter een gesprek met mijn baas dat ze eigelijk nood hebben aan een fulltime dame in mijn functie. Dus ik kreeg verschillende keuzes aangeboden, helaas vind ik geen enkele ok maar ik moet toch echt kiezen.

Dit zijn mijn opties:

- 20 u per week werken
- 36 u per week werken
- overplaatsing naar een andere winkel (half uur rijden verderop)
- een andere baan zoeken.

Ik sta aan het onthaal in een winkel. Doe de job 50/50 graag, het is niet meer echt de job die ik nog jaren wil blijven doen. 20 uur per week kan ik financieel niet dragen. Fulltime is ook geen optie. Ik werk in een shoppingcenter, mijn reistijd per dag is 3u dus dat wil zeggen dat ik NOG minder tijd heb voor mijn partner, paarden en familie en dat wil ik echt niet. Overplaatsing lijkt me wel wat maar dan is de reistijd nog eens dubbel zo lang!

Ik zit dus echt met een grote twijfel. Veranderen van job is altijd mogelijk, maar dan zit ik nog steeds met een opzeg waarin ik naar een andere winkel ga moeten hoogstwaarschijnlijk.

Ik heb maar 4 weken tijd om iets te beslissen en wil eigelijk geen keuze maken.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie...

Wil er wel nog even bijzeggen dat fulltime sowieso geen optie is, omdat ik heel wat last heb met mijn rug en nog een dagje in de week extra met wasmachines zeulen zie ik echt niet zitten...

Slotty

Re: Dilemma op het werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:50

en overplaatsing naar nog een andere winkel? :D dichterbij misschien, en misschien betere tijden?

tja, als fulltime echt niet kan, en 20u ook niet, dan blijven die andere 2 over... Succes!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:52

Nu heb je 3 uur reistijd.
Bij overplaatsing (1/2 uur verderop) ben je dubbel zoveel tijd kwijt?
Volgens mij 'maar' 1 uur extra.
Of mis ik iets??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:59

De enige winkels waar ik naartoe zou kunnen zijn vele vele verder ;)

Ik reis met het openbaar vervoer. Dus ik zou de trein moeten nemen, ergens overstappen, dan afstappen en dan de bus nemen, om vervolgens nog eens over te stappen. In totaal komt het net iets langer uit dan het dubbele...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:20

In jou geval zou ik een andere baan zoeken :j
Want met 20 uur kom je niet rond, dus dat val af, 36 uur gaat niet lukken, dus ook dat valt af, en meer reistijd zie je ook niet zitten ( wat ik best kan begrijpen ).

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:33

Ik zou ook een andere baan zoeken, de andere opties vallen in geen geval voor jou gunstig uit. Ik zou op zoek gaan naar een andere baan, en als je die niet kunt vinden kun je altijd nog kijken met je overige werkgever.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:37

Andere baan lijkt mij ook de enige optie in jow geval. Als 20 te weinig is, 36 teveel en meer reistijd ook geen optie is blijft er weinig over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:44

ben je lid van de vakbond? of heb je rechtsbijstand?
volgens mij kunnen ze dit toch niet zomaar maken, zomaar de arbeidstijden veranderen als je een vast contract hebt. Dat kan toch niet eenzijdig gewijzigd worden? ik zou toch zeker even juridisch advies inwinnen voor je iets tekent of besluit.

succes ermee!!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:47

Hmm ja Juval heeft wel een punt.

Hoelang werk je al meer dan 20 uur per week?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 09:42

Ik werk 12 maart 2 jaar bij mijn huidige werkgever. De eerste 2 maand heb ik 20u per week gewerkt, de rest 28u.

Snap het zelf niet dat ze mij zomaar eventjes mogen verzetten van winkel :s ze vragen natuurlijk wel of ik het wil, maar ze hebben mij al duidelijk gemaakt dat als ik zelf geen keuze maak of zelf niet kies voor de 36u dat ik dan zowiezo mag schuiven naar een andere winkel. In mijn contract staat dat het kan voorvallen dat ik verplaatst kan worden of extra uren moet draaien, met een max van vier weken. De vakbond vind het een rare situatie, ze gingen info voor me zoeken.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:50

Nou en rare situatie is het zeker..
Het is niet dat je niet meer WIL werken, je KAN het gewoon niet.
Vind het raar dat je dan alsnog een keuze moet maken..
Ik zit zelf ong. in hetzelfde schuitje.
Ik werk partime bij een supermarkt, want ik zit nog gewoon op school.
Ik heb een contract voor min. 12 uur.
Ik heb zelf aangegeven dat ik wel meer wou werken, dus ik werk nu 24uur.
Nu zit ik dus midden in mijn examens, dus ik zei dat ik tijdelijk minder wou werken.
En toen werd er ontzettend moeilijk overgedaan, en ze plannen me alsnog vaak extra in!
Is echt ontzettend vervelend..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:56

juval schreef:
ben je lid van de vakbond? of heb je rechtsbijstand?
volgens mij kunnen ze dit toch niet zomaar maken, zomaar de arbeidstijden veranderen als je een vast contract hebt. Dat kan toch niet eenzijdig gewijzigd worden? ik zou toch zeker even juridisch advies inwinnen voor je iets tekent of besluit.

succes ermee!!

Als dit in het contract staat kan dit dus zeker wel, hier op stage nemen wij het volgende mee in een arbeidscontract; De werkgever is gerechtigd binnen de grenzen der redelijkheid deze arbeidsovereenkomst en al hetgeen tussen de partijen uit de overeenkomst voortvloeit, eenzijdig te wijzigen c.q. aan te vullen met inachtneming van het bepaalde in artikel 7:613 BW

Dus even kijken wat er in je contract staat! En anders zou ik gaan voor 20uur in de week en daarnaast verder solliciteren! Iets is beter dan niets, toch! Want vindt maar eens even een andere baan, ook niet altijd makkelijk!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:02

Dus dan heb je 22 maanden 28 uur per week gewerkt.

Volgens mij is het dan zo dat ze je sowieso niet kunnen korten op je uren. Als je namelijk langer dan drie maanden meer uren hebt gewerkt dan in je contract staat, dan is het gemiddeld aantal uren wat je in die drie maanden hebt gewerkt het aantal uren waar je recht op hebt om te werken.

Het staat in art. 610b Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek:
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Dus wat ik hier eigenlijk mee probeerte zeggen is, dat ze je niet zomaar naar 20 uur terug kunnen zetten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:11

De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken ;)

Volgens mij kan het wel degelijk hoor wat de werkgever wil..zij zoeken met spoed een fulltimer, bieden ts deze kans maar is voor haar niet haalbaar, ze mag ook parttime blijven werken maar ook dat is niet haalbaar, ze willen haar zelfs overplaatsen maar ook dat is geen optie. De werkgever heeft dus alle mogelijkheden geboden en ziet straks geen andere oplossing meer...ik denk dat de kantonrechter de werkgever zeer zeker in het gelijk gaat stellen..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:24

Maar dan moet hij wel een beding in het contract hebben opgenomen,toch?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:34

Jij bent de student rechten hier haha

Ik weet het niet, ik vraag het me af! Het lijkt me namelijk sterk dat de werkgever voor altijd vast zit aan het aantal uren dat hij jou ooit geboden heeft..hij stelt zich flexibel op door haar alternatieven te bieden maar deze zijn niet haalbaar, ik denk dat een werkgever hier echt wel mee weg komt voor het kantongerecht..het is niet zo dat er gezegd wordt; je moet fulltime werken en anders niet! Hij biedt wel degelijk meerdere opties!

Hier op stage (advocatenkantoor ;) ) gaat er een secretaresse uit omdat ze niet met meerdere op 1 kamer wil zitten..werkgever heeft meerdere opties geboden maar het was allemaal niet goed genoeg! Volgens onze arbeidsrechtadvocaten zouden ze hier mee wegkomen zonder haar ook maar iets mee te geven..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:42

Hmm ja maar dat van jullie secretaresse vind ik wel een heel ander verhaal. Ik bedoel van kamer wisselen kan iedereen, daar moet iemand gewoon niet moeilijk over doen.

In het artikel staat ook in 'redelijkheid' ik vind het eerlijk gezegd niet zo redelijk om TS er dan maar gewoon uit te gooien omdat zij niet gehoor kan geven aan de opties. Die opties passen haar immers niet en ik vind persoonlijk dat ze wel een punt heeft. Het is voor haar niet redelijk om naar een ander filiaal te gaan, dat kost veel meer extra reistijd.
Minder uren werken, tja dat is iets wat ze financieel gezien niet kan behappen. Dat zal ze dan duidelijk moeten maken.
Dat ze niet fulltime wil werken, tja dat vind ik ook een lastige zaak. Niet willen is iets anders dan niet kunnen. Dus mijn gevoel zegt me dat ze daar op gaat struikelen. Maar goed dat is mijn gevoel, arbeidsrecht is nooit mn sterkste vak geweest.

(even off topic: door jouw manier van schrijven Jeanine84 dacht ik dat je ook rechten studeerde, dus vandaar ;) :+ )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:43

Werk je in Nederland of in België?Als je niet in Nederland werkt heb je aan alle goedbedoelde verwijzingen naar het Nederlandse recht weinig...

Ik zou bij mijn beslissing ook meewegen dat het in het huidige economische klimaat misschien niet zo gemakkelijk is een andere baan te vinden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:48

Haha ik heb wel iets met rechten maar ben geen rechtenstudent :D Ik kan me ook zeker wel vinden in de situatie van de TS, absoluut! Maar de werkgever zit omhoog en heeft een fulltime kracht nodig..hij bied haar deze optie en evt. andere mogelijkheden..het lijkt mij sterk dat de werkgever nu met de rug tegen de muur staat omdat zijn mogelijkheden niet passen in het straatje van de TS (niet negatief bedoeld hoor) want wat zouden ze nu moeten doen dan? De TS kan alleen haar uren blijven werken, niet meer en niet minder..maar de werkgever heeft er dringend iemand bij nodig anders redden ze het niet..maar om iemand erbij aan te nemen voor 36u is financieel niet haalbaar voor de werkgever (ga ik dan maar vanuit)..ik denk dan niet dat ze hier samen uit gaan komen? En ik denk wel dat de werkgever zich redelijk opstelt tov de TS! Hij zoekt wel naar een oplossing die voor beiden haalbaar zou zijn..

Offtopic; ben je pas afgestudeerd aan de HAN? Een voormalig vriendin van mij heeft ook die studie gedaan namelijk!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:02

Hmm ja dat is ook nog wel iets om over na te denken. De werkgever moet maar aantonen dat het voor hem financieel niet haalbaar is. Al zal dat in deze tijden wel makkelijker zijn. En hoe dringend hebben ze iemand nodig die fulltime werkt? Ze hebben het tot nu toe toch ook gered met de tijden van TS? Wat is er verandert in de situatie dat ze nu ineens iemand nodig hebben die wel fulltime werkt?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:18

Jeanine84 schreef:
De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken ;)

Volgens mij kan het wel degelijk hoor wat de werkgever wil..zij zoeken met spoed een fulltimer, bieden ts deze kans maar is voor haar niet haalbaar, ze mag ook parttime blijven werken maar ook dat is niet haalbaar, ze willen haar zelfs overplaatsen maar ook dat is geen optie. De werkgever heeft dus alle mogelijkheden geboden en ziet straks geen andere oplossing meer...ik denk dat de kantonrechter de werkgever zeer zeker in het gelijk gaat stellen..

Dat denk ik ook.
Wanneer het van (zwaar wegend) bedrijfsbelang is dat je meer gaat werken (of minder wanneer een 2e persoon wordt aangenomen), dan zal een werkgever zeker in het gelijk gesteld worden.
Hij heeft hierbij ook nog eens meerdere oplossingen aangedragen en staat dus erg sterk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:17

Ik woon trouwens in België ;)

Ik vind het toch in elk geval al tof dat ik van mijn werkgever andere opties krijg, maar hij begrijpt niet dat het voor mij niet haalbaar is. Ik ben nu al elke dag 3 u onderweg naar mijn werk en naar huis, kun je wel begrijpen dat ik het echt rot vind als er nog meer reistijd bijkomt natuurlijk ;)

Ik ga met mijn werkgever proberen overeenkomen dat ik eventueel tijdelijk fulltime draai, maar dat voor de rest ons contract er helaas wel opzit... Als ik opstap begrijpt hij het, zegt hij toch... Mijn baas verlaat zelf de firma deze zomer dus nog iemand meer of minder raakt zijn koude kleren niet meer (even cru gezegd). Bij ons vertrekken er elk jaar meer en meer dus het verbaasd hem niet echt meer.

Vind het best wel jammer dat ik moet vertrekken natuurlijk, maar ik wil tijd overhouden voor mijn paarden en met de huidige problemen zie ik dat niet goedkomen...