Huurverhoging met terugwerkende kracht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Huurverhoging met terugwerkende kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:54

Net kreeg ik een fijne brief van mijn huisbaas dat de huurprijs van mijn appartmentje is geïndexeerd en verhoogd is met 2,5%. Of ik de komende maand even het nieuwe bedrag wil overmaken, en ook de zgn. 'achterstallige' huur van deze maand januari. (Ik heb keurig op tijd de oude huur overgemaakt, dus die term achterstallig klinkt wat vreemd.) :(

Weet iemand hier op Bokt of dit wettelijk is toegestaan? Het betreft hier een particuliere huurwoning, maar houdt dat dan in dat je als huurder niet het recht hebt om twee maanden van tevoren bericht te krijgen over de huurverhoging én dat je ook met terugwerkende kracht huur moet gaan betalen? Met name dat laatste vind ik héél vreemd!

Meer mensen die te maken hebben gehad met deze situatie?

Bedankt, groetjes Veerle

Wiesje

Re: Huurverhoging met terugwerkende kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:10

ook de verhuurder van een particuliere huurwoning dient jou netjes minimaal twee maanden voorafgaand aan de verhoging middels een aangetekende brief in kennis te stellen.
Dikke pech voor jouw verhuurder dus, maar dit hoef jij niet te accepteren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:37

In je overeenkomst staat (naar alle waarschijnlijkheid, omdat dit eigenlijk altijd zo is.. maar je kan het voor de zekerheid checkken..) dat de huur op 1 jan ieder jaar geindexeerd wordt.. Je bent bij het tekenen van je huurovereenkomst hiermee akkoord gegaaan dus wat je huurbaas doet mag! Al was het wel netjes geweest om dit voor de kerst even te communiceren ipv eind januari!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:53

Mits dit in het huurcontract staat Romyv.
Vaak gaat de huur namelijk ook per 1 juli omhoog. Is maar net hoe de verhuurder het regelt. En iets zegt me dat dit niet in het contract geregeld is. ...

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:17

Volgens mij wordt het percentage waarmee de huur verhoogd mag worden pas in februari vastgesteld.. ik zou er nog even wat meer over proberen uit te vinden (ben je mee bezig ;) ) als ik jou was, voordat je gaat betalen..

Edit: 2,5% lijkt mij ook een beetje veel, maar misschien dat dit aan mij ligt
http://www.leerwiki.nl/Hoeveel_en_wanne ... ering_2009 waarschijnlijk dat je hier ook wat meer vindt, heb het niet helemaal doorgelezen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 09:05

Iedereen heel erg bedankt!
Heb net mijn contract bekeken en gezien dat er idd staat: "De huurprijs kan op voorstel van de verhuurder voor het eerst per 1 januari 2009 en vervolgens jaarlijks worden gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die wijziging toegestane percentage voor woonruimte met een niet-geliberaliseerde huurprijs."

Dus da's pech voor mij. Al blijf ik het nogal lomp vinden om dit pas half januari te horen.
Nu ik het trouwens eens goed lees: er staat 'niet-geliberaliseerde huurprijs'- en dat percentage is (tot eind juni dit jaar) 1,9% volgens mij. Toch nog even verder Googelen.