broertjes in de puberteit..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

broertjes in de puberteit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:17

Ik heb een broertje en die zit momenteel midden in de puberteit.
En ik vind het echt lastig om hier mee om te gaan. Hij is regelmatig chagrijnig en loopt mij hele tijd af te bekken. Zet me ook graag voor banketstaaf tegenover andere mensen. In eerste instantie ga ik hier niet op in, maar op een gegeven moment ga ik erop in. Gevolg is dat wij ruzie krijgen en ik de schuld krijg van mijn ouders want 'je broertje zit in de puberteit, jij bent 20 en de wijste'.
Afgelopen weekend sloeg mijn broertje mij.. Ik werd boos, ik kreeg gelijk de schuld.
Als ik maar eventjes naar hem kijk is het al 'Wat mot je joh, trut'. En mijn ouders maar het hand boven zijn hoofd houden.
Tot 10 tellen werkt niet meer, want als er dagelijks ruzie gezocht word met me en ik telkens uit gescholden en afgesnauwd word wil ik op een gegeven moment ook eens van mij afbijten.
Wie van jullie hebben er nog meer broertjes of zusjes in de puberteit en hoe gaan jullie hier mee om?

Olikea

Re: broertjes in de puberteit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:21

Ik wil je heel veel succes wensen, en veel geduld..
Het gaat van zelf over..
Ik heb met mijn broertjes de hele puberteit gedonderd en gekloot.. Ik vond het werkelijk verschrikkelijk..
Maar nu zijn we een aantal jaren verder, en het zijn hele leuke kerels geworden.
Je moet maar zo denken, hij kan er ook niks aan doen dat zijn hormonen zo te keer gaan..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:28

Jammer dat je ouders net niet goed reageren..

Mijn broertje van 16 zit ook flink in puberteit, in het begin heb ik er flink moeilijk mee gehad omdat ik zelf ook een puber was. Nu weet ik precies hoe ik met hem moet omgaan.. Het gaat gelukkig over..

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:02

Haha niet mijn eigen broertje maar het broertje van mijn beste vriendin. Hij word volgende maand 18 en hij voelt zich al heel wat. Vroeger was hij altijd nog het lieve broertje maar nou begint het echt een jonge te worden met stoere praatjes. En dan probeert hij me weer te kussen en de volgende dag zegt hij weer dat ik tippellaarzen aan heb :D Maarja ik kan er wel mee lache.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:46

Dit herken ik heel erg! Ik ben 17 en mijn broertje 'nog maar' 14, dus hoop niet dat het nog erger wordt!
Eerst ging ik er ook altijd tegenin, ik kan daar echt niet tegen. Dat hij me uitscheld voor wat dan ook, maar me nog niet zoveel uit. Maar dingen als; net even tegen je aanstoten onder de tafel en je er niet langslaten op de trap, grr! hij haald dan echt het bloed onder mijn nagels vandaan!
Mijn ouder reageren precies zo als die van jou! Als ik er wat van zeg tegen hem, dan is het gelijk ''jongens even ophouden'' of ''nu even niet'' maarja, hij komt er wel steeds mee weg!

De laatste tijd is het gelukkig wat minder, waarschijnlijk omdat we nooit met elkaar omgaan en elkaar bijna nooit zien := Hij zit de hele dag op school of gaat voetballen en savonds zit hij achter zijn xbox. Ik ben naar de paarden of zit op men kamer/computer.

Ik weet ook wel dat negeren het beste werkt, praten heeft echt geen zin. Maar als ik piano zit te spelen en hij schreeuwt dat ik moet kappen, denk ik ja daag :wave: dus ik negeer hem en ga gewoon verder, nou dan ben ik niet meer veilig hoor :=

We hebben nou nooit echt een goede 'band' dus ik betwijfel of het ooit over gaat :o
Vroeger stoeiden we wel heel veel, maar hij is nu veel sterker, dus dat lijkt me niet zo'n goed plan.. :=

Iig succes ermee! ik hoop dat ik uit dit topic ook een paar nuttige tips kan halen!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:07

Ik had vroeger nooit goed contact met mijn oudste broer, nooit gehad.. Maar nu juist wel.. Ben nu 19 en hij bijna 21..

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:38

Hier nog 1 met een broertje in de puberteit

Voor mij was de beste oplossing lekker op mezelf gaan wonen :o
Natuurlijk is dat niet voor iedereen haalbaar maar ik kon echt niet met mijn broertje overweg en nu ik uit huis ben gaat het een stuk beter :)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:49

Hier nog een maar dan een vreselijk brutaal zusje. Ben nu pas 15 dus lijkt me op mezelf gaan wonen nou niet ideaal :P maar ik moet het maar uit zien te zitten denk ik. Ze is nu 12 maar ik wil niet weten wat het wordt als ze op het voortgezet onderwijs zit :o Ook allemaal precies dezelfde dingen als bij jullie. Gaan stilstaan op de trap en dan wordt ik boos en dat vind ze dan leuk en als ik dan zeg dat ze door moet lopen of ik langsloop gaat ze heeeel hard schreeuwen, en al van dat soort dingen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:21

Ach ja mijn zusje heeft ook zo haar buien. In het begin vond ik dit moeilijk en ging ik er ook tegenin. Nu vind ik het de energie niet meer waard. Als ze een lastige bui heeft trek ik een gezicht en zet ik haar in de negeer-stand totdat ze weer normaal kan doen.
Werkt erg goed voor je eigen zenuwen en bloeddruk moet ik zeggen ;)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:23

Ik kan je alleen maar heel heeeel veel sterkte wensen zolang hij in de puberteit zit. Je kunt dit gedrag ook niet veranderen. Het hoort erbij.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:39

Ik ben zelf het zusje in de pubertijd, maar ik kan hastikke goed met mijn zus (van 20) opschieten.. :) Ze helpt me met alles, en als ze volgend jaar een eigen huisje heb mag ik altijd langs komen, en ga ik haar stiekem toch best wel missen.. :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:54

Mijn broertje pubert al vanaf een jaar of 14 en is net 18 geworden en lijkt er nog niet klaar mee te zijn :+ Soms zien we hem een stap vooruit doen en vervolgens 2 stappen terug. Aan de ene kant voelen ze zich zo groot en volwassen, aan de andere kant mist hij een verantwoordelijkheidsgevoel wat je juist zou moeten krijgen rond je 18e: denken aan school, vervolgopleiding, sparen voor vakantie. Maar nee hoor, hij leeft met de dag en dat botst hier thuis nog wel eens ;)

Ik moet zeggen dat ik weinig moeite met hem heb, buiten de kleine broer-zus strubbelingen :) Ik heb er wel moeite mee gehad dat hij zich zo vreselijk tegen mijn ouders afzette, terwijl die juist het beste met hem voor hebben en écht niet streng hoeven te zijn, als hij maar toont dat hij die vrijheid aankan :j Hij ziet mij wel eens als het lievelingetje: VWO in 1x gehaald, altijd successen, mocht al met 15 alleen op vakantie, nooit regels wat betreft uitgaan en tijden van thuiskomen. Maar hij vergeet dat ik altijd heb laten zien dat ik die verantwoording aan kon, en zolang hij dat niet inziet zal hij zelf die vrijheid niet krijgen van m'n ouders, puur omdat hij dan de fout in gaat :j

En hoewel we af en toe met onze handen in het haar zitten wat er van 'm moet komen (VWO gedaan, HAVO gaan doen op aandringen van m'n ouders zodat hij het wat makkelijker zou hebben, vorig jaar uiteindelijk zelfs gezakt voor de HAVO en ook nu staat hij er niet best voor :') ), denk ik dat het allemaal best goed komt :) Er zit een goede opvoeding achter en een goed hartje, en ooit komt dat er dan wel uit denk ik maar :P

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:16

Ik zat met mijn broer gelijk in de pubertijd dus dat was wel behoorlijk knallen. Ik denk dat je dat niet kan voorkomen, maar misschien is het een idee om op een rustig moment eens met hem te praten, zonder hem verwijten te maken. Dat hielp bij mij en mijn broer altijd wel om elkaar te begrijpen en te laten merken dat we van elkaar houden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:31

Mijn broertje en ik zaten samen in de puberteit en we hebben elkaar zo afentoe echt bijna afgemaakt :P
Maar wat je zegt even aanschoppen onder tafel, op de trap stilstaan en naar achteren leunen.
Owja....de lucht is vrij truc....met zijn handen net voor je gezicht heen en weer slaan al roepend lucht is vrij.

Ik was dan altijd de grote zus die het negeerde tot de bom barste en dan uithaalde terwijl ik de eerste klap is een daalder waard zong :P
Dat kan tegenwoordig niet meer, hijs nu een euro waard hahaha.

Op een gegeven moemnt ben ik aan het negeren geslagen en dat ging perfect, als die etterde ging ik leuke dingen doen, je mag best beloond worden voor het feit dat je een puberbroertje hebt toch :P

Wat dat betreft is het denk ook vaak zo dat het broertje wat slinksere manieren heeft om te treiteren, schoppen onder tafel.....en ik een klap terug geven boven tafel en natuurlijk de pineut zijn.

Nu ben ik 28 en hij 26, we hebben tot aan zo'n 5 jaar geleden alleen maar ruzie gehad en dat is dus in die 5 jaar helemaal veranderd, gaan tegenwoordig zelfs weleens samen stappen, met andere mensen erbij natuurlijk, je moet het niet overdrijven he.
Hij is zelfs mijn bodyquard als er jongens naar me toe komen :P
Die worden vakkundig weggestuurd door broertjelief.

Dus nog eff geduld, maybe gaat jouw puisterige puberbroertje ook nog weleens veranderen in een leuk jong ;)

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:42

Ik heb een broertje en zusje van 16 (tweeling), mijn broertje heeft dit wel eventjes gehad, maar heeft er helemaal geen last meer van. Maar dan mijn zusje, ik woon gelukkig niet meer thuis, maar als ik haar zie. en dat is meestal 1 keer in de week, dan is het altijd raak.
Ik heb het geluk dat ik er niet heel de week mee zit, en zeker omdat ik toch al niet zo heel goed met mijn zusje overweg kan. Ik vind haar nogal kinderachtig, en zij is nogal snel jaloers, en gunt niemand iets behalve zichzelf.

Mijn broertje is een heel lief jong, is 1 van mijn beste vrienden.
Al moet ik zeggen dat zijn we niet altijd geweest, vroeger hadden we veel ruzie en gingen we niet zo goed samen, nu zijn we echt goede vrienden!!

Maar dat komt bij jou ook goed, als ie dadelijk wat volwassener word.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:45

Zusje (van 8 jaar jonger) in de pubertijd is ook niet makkelijk. Ik ben blij dat ik al 3 jaar samenwoon, dus niet meer thuis, anders weet ik zeker dat het huis te klein zou zijn geweest. Want ik kan niet zo goed omgaan met de manier hoe zij mij ouders behandeld....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:47

Ik heb 2 broertjes in de puberteit!

Je went er vanzelf aan.. Af en toe is het wel irritant hoor, als die koters elkaar weer eens bijna afmaken. Of het vertikken wat voor m'n ouders te doen.

Maar het hoort erbij he, zelf ben ik ook een vervelend puberkind geweest.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:02

Mijn broertje zit nu net in de puberteit (hij is laat, bijna 16) en ik ben er al een tijdje uit (ben nu 18). Ik heb altijd ruzie met hem en we kunnen geen woord wisselen zonder dat de een de ander het licht in de ogen weer niet gunt. Ik wil dit best veranderen, maar mijn broertje steelt van mij (en mijn vriend als hij bij me is), hij vernielt mijn spullen, verstopt mijn spullen en is heel erg aggressief (met name tegenover mij en mijn moeder). Dit is vreselijk stressvol :(

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:27

Er is hoop, het gaat ooit over.
Maar tot die tijd... Wat was mijn broetje vroeger een kl**tzak ongeloofelijk. Het punt was alleen dat mijn ouders hem in alles zijn zin gaven. Hij kreeg alles voor elkaar, en als ik er eens wat van zei moest ik me niet aanstellen. Kreeg ook altijd de schuld, want ja ik was de oudste. Hij was gemeen, dus stiekem schelden, slaan, schoppen etc, ik gaf hem openlijk een beuk, en ja dan had ik het gedaan. Als ik dan mijn blauwe plekken liet zien een dag of 2 laten geloofden ze me nog niet. Op een gegeven monet werd het zo erg dat als hij zijn zin niet kreeg, hij ramen ingooide of durde spullen kapot maakte. En dan nog kreeg ik de schuld want ja ik was zo'n lastig kind daar moest hij wel stess van krijgen...
Oke ik beken, als hij duur speelgoed kreeg (nintendo, pc spelletjes etc wilde ik ook wat hebben maar ik reeg nooit wat omdat ik het toch wel kapot zou maken, en ja dan kon ik ook kwaad worden)
Uiteindelijk hebben mijn ouders hem naar een internaat gedaan en zijn gaan inzien dat ze fout bezig waren.
Nu een aantal jaar later kunnen we goed met elkaar opschieten, ik woon op mezelf en af en toe komt ie zelfs langs om te stappen en blijft dan ook slapen.
Maar ik neem het mijn ouders nog steeds kwalijk wat ze vroeger gedaan hebben.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:30

ik ben 17 en heb het zelfde probleem. Mijn broertje zit ook in de puberteit. vroeger luisterde hij nog wel naar mij maar nu luistert hij niet naar een woord van wat ik zeg . heeeel iritant. Meestal haal ik mijn ouders erbij maar vaak krijg ik ook zelf de schuld. een ding is dat ik hem vaak negeer. dan wordt hij boos en dan is hij niet de gene die van alles voor jou bepaald maar heb JIJ eens de touwtjes in handen. ook dingen die ik zeg kom ik na. Laatst wilde hij achterop de scooter wat alleen mocht als hij de helm na die tijd opruimde anders mocht het niet weer. hij heeft de helm gewoon in de regen laten liggen dus nu word hij aldoor boos omdat hij moet fietsen maar dat is dan jammer heeft ie zelf gedaan :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:15

the_leOnii schreef:
ik ben 17 en heb het zelfde probleem. Mijn broertje zit ook in de puberteit. vroeger luisterde hij nog wel naar mij maar nu luistert hij niet naar een woord van wat ik zeg . heeeel iritant. Meestal haal ik mijn ouders erbij maar vaak krijg ik ook zelf de schuld. een ding is dat ik hem vaak negeer. dan wordt hij boos en dan is hij niet de gene die van alles voor jou bepaald maar heb JIJ eens de touwtjes in handen. ook dingen die ik zeg kom ik na. Laatst wilde hij achterop de scooter wat alleen mocht als hij de helm na die tijd opruimde anders mocht het niet weer. hij heeft de helm gewoon in de regen laten liggen dus nu word hij aldoor boos omdat hij moet fietsen maar dat is dan jammer heeft ie zelf gedaan :)

Dat soort dingen doe ik ook veel, kan hij dat achteraf niet tegen me gebruiken :)

Hoe mijn broertje soms ook tegen mijn ouders doet :oo Dan neem ik het voor hun op, maar vaak komt het er dan op neer dat 'ik met er niet mee moet bemoeien' :\

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:44

Eigenlijk is dat ook zo dat je er eigenlijk niet mee moet bemoeien. Je ouders zijn volwassen en die horen het zelf kunnen oplosssen ;)