Mijn hart in Aktie..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Mijn hart in Aktie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 23:55

Ik weet eigenlijk niet waar het thuishoort en waar ik het zou moeten plaatsen..
Een jaar lang heb ik stagegelopen vanuit stichting MEE. Eerste halfjaar als stagaire, het andere halfjaar als vrijwilliger. Ik ben in een gezin terecht gekomen, waarvan ik nu pas over het algemeen de lopende problematieken ken...
Moeder, heeft 3 zonen, alledrie hebben ze een stoornis uit het autistisch spectrum, later is ontdekt dat vader ook een stoornis heeft uit het autistisch spectrum, tegelijkertijd heeft hij hier een drankprobleem. Moeder heeft flinke gezondheidsklachten, ze heeft een hartinfract gehad en 2 x een hartstilstand. Op dit moment is ze erg moe, ze kan niet meer dan 1,5 uur zich flink inspannen, met de hond naar het bos is bij wijze van al erg zwaar. Ze heeft een hele poos in het ziekenhuis gelegen, hierdoor zijn de kinderen het huis uit gegaan, haar man kon niet terecht bij het GGzE vanweze zijn drankprobleem, Bij instellingen voor zijn verslaving kon hij niet terecht voor zijn stoornis. Van hot naar her gesleept, steed sweeer teruggevallen op moeders, Vanaf het begin van hun relatie had moeder de zorg om vader, wiens stoornis pas veel later is ontdekt, door zijn verslaving en stoornis had moeder dus de zorg voor haar 3 kinderen en haar man. Nu is het punt bereikt waarop ze voor zichzelf heeft gekozen, ze liggen dus in scheiding. Van een relatie was al jaren niet meer sprake.

Er zijn op dit moment dus verschillende problematieken gaande, eigenlijk teveel om op te noemen, moeder zal moeten gaan verhuizen, het huis moeten verkopen, maar dit kan ze er geestelijk en lichamelijk eigenlijk niet bij hebben. Ze heeft geen sociaal netwerk om hierop terug te vallen, geen vrienden die haar te hulp kunnen schieten bij de verhuizing die er over een poos aan zit te komen. Verder is haar oudste zoon die momenteel nog steeds bij het gezin zit die hem heeft opgevangen behoefte aan een eigen plek, dit heeft hij sinds zijn 11e( zolang is het nu al aan de gang, hij is nu 17..) niet meer gehad, thuis was niet meer zijn plek, bij zijn 'logeeradres;'niet meer. door zijn stoornis is het niet 1,2,3 mogelijk om op kamers te gaan. Bureau jeugzorg schiet niet op met het ebgeleid kamer wonen, hij heeft onverwacht een kamer aangeboden gekregen, wat hij helemaal niet aan kan. Uiteindelijk kan hij het nu niet betalen, dus dit gaat niet door, maar straks is hij 18 en staat hij op eigen benen, nu kan bureau jeugdzorg er nog acheraan.

Verder is de middelste zoon flink aan het puberen, emoties vna moeder worden niet begrepen, pas toen ze echt ontplofte liep hij naar haar toe, van mam, doe maar rustig.. moeder stapelt dus alles op en kan niets kwijt.. Verder moet hij weer van school verwisselen, nog meer geregel nog meer gedoe.
Met de jongste zoon gaat het nu eigenlijk allemaal goed, verder geen problemen op dit moment
Verder ook nog dus de financiele problemen. Voor de jongste zoon was eerst 5 dage naschoolse opvang, dit werd te duur, en opnieuw berekend, van 5 dagen wilde ze eerst naar 0 dagen gaan, uiteindelijk zijn het 2 dagen geworden. De zorg die moeder nog helemaal niet aan kan wordt op haar schouders gelegd.
Door de verkoop van het huis krijgt moeder straks enorm veel geld op haar rekening, ze krijgt daardoor geen uitkering voordat al dat geld op is, haar is dus aangeraden om erbij te gaan werken, bij het cbi is ze geweest alleen daar is ze teruggestuurd, uiteindelijk moet ze straks weer voor een uitkering aanvragen en zal ze moeten proberen werk te zoeken, ( weet overigens niet precies hoe het zit,) dus wordt er ook nog van haar verwacht dat ze enkele uren in de week gaat werken.

Ik ben 1,5 uur in gesprek geweest met haar, ik wist wel al eerder wat 'vage dingen' maar dat er zòveel speelde... En als je ziet hoe positief ze in het leven staat en doorvecht... omdat ze niet op kan geven,
Als ze al hulp zou hebben bij bijvoorbeeld de verhuizing over een poos, een team dat haar helpt om haar te helpen over huizen/inrichten etc. Er voor zorgt dat instellingen opeens wèl moeite voor haar doen, haar tehulp schieten... Het zou al zo'n goeie eerste stap zijn.
Ik dacht meteen aan hart in aktie.. ik dacht ik moet een brief schrijven.... Meteen naar de site gegaan maar helaas zijn de uitzendingen voorlopig afgelopen, Is er nog zo'n dergelijk programma? heeft iemand ideeen....
Ik heb echt zoveel bewondering voor deze vrouw. Op stage is me ook wel geleerd met afstand en nabijheid, en ik weet ook wel dat je als hulpverlener niet iedereen kunt helpen. Heb mijn andere 'maatje/ ook gewoon afgesloten, maar dit is toch iets wat me erg aanraakt, wilde er eerst blijven om haar even een middag/avond in de week te ontlasten van haar jongste zoon zodat ze lekker de tijd voor harzelf had, en dat dit vanuit pgb betaald zou worden, maar er moet zoveel geregeld worden op dit moment financieel dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Ze benadrukte wel dat ik altijd welkom was, vond het erg raar om weg te gaan, dacht echt, dit kan toch niet zomaar.. Waarschijnlijk ga ik er toch gewoon af en toe heen, om ze even te ontlasten...

Sorry voor mijn lange verhaal...... moest het even van me afschrijven,
maar ik vind het wel echt een bijzonder levensverhaal..

Sammetje_

Re: Mijn hart in Aktie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:12

Jee dat is niet niets... altijd rot zulke dingen zeker als je er zo dicht bij staat! Zijn er geen andere 'acties' die kunnen helpen? Vind het goed van je dat je zo nu en dan langs wilt gaan, denk dat ze dat echt heel erg wardeert; zeker als ze niet een sociaal netwerk heeft. Ben benieuwd of je nog wat kunt regelen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:13

Misschien wachten op het volgende seizoen? Ik neem aan dat ze niet met het programma stoppen.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:45

Bij onze instelling hebben we nog genoeg plek voor de jongen .. maar dat is in Leeuwarden .. Geen idee waar deze mensen wonen .. Als je meer wil weten kun je me wel even pb-en ..

Maar zoals je zelf al zegt, raak er niet teveel in betrokken, straks rust alles op jou schouders en word er gigantsisch op jou geleund.. bewaak je eigen grenzen goed! Maar vind het goed dat je dit allemaal voor het gezin wil doen ..

Heel veel succes !

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:52

ja, dat is ook. Ik heb er thuis ook al met mijn moeder over gehad, en die zij ook al, als je straks als professional aan de slag gaat, dan kom je veel meer met dit soort gezinnen in aanraking, En dat is ookw el, maar toch een aparte ervaring om zo'n verhaal te horen, en eigenlijk ook mijn eerste persoonlijke ervaring zeg maar.
Ik schrok eigenlijk van de problemen die ze had met instellinen en alles, hoe ze aan haar lot over wordt gelaten, juist mensen als zij heeft het allemaal extra nodig, enz elfs dan staan ze niet voor haar klaar.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:55

1 woord:

bezuinigingen ..
wij komen er ook continue mee in aanraking, het is soms echt heel erg .. juist dit soort gezinnen hebben meer zorg nodig.. de juiste zorg vinden is ook niet makkelijk ..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:59

nee klopt, en vaak weten instellingen niet eens waar ze wel terecht kunnen en worde ze van de ene naar de andere plek gestuurd. Bovendien lootp zij ook tegen het probleem aan dat de ontwikkeling van de gezondheidszorg nog niet de hulp en zorg kan aanreiken die hij nodig heeft omdat het nog niet goed ontwikkeld is, pas de laatste tijd wordt er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar volwassene mensen met eens toornis uit het autistisch spectrum, laat staan ook nog de verslaving erbij,

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:04

Mijn eerste gedachte was eigenlijk.. Wat goed dat je dit wilte doen, maar raak je niet TE betrokken?

Ik snap dat je iets voor ze wil doen. Zoiets als hart in aktie zou hartstikke mooi zijn, ik ken zo eigenlijk geen ander programma waar ze dit doen.

Maar je zegt over de oudste zoon, dalijk wordt hij 18 en staat hij niet meer onder begeleiding. Maar begeleidt wonen is toch juist vanaf 18? (tot een jaar of 23/25?).

Ik hoop voor je dat je iets kan betekenen voor deze mensen, lijkt me erg moeilijk om dit aan te moeten zien en horen en zelf niks voor ze te kunnen doen.
Succes er iig mee.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:10

Nou meer in de zin, dat hij dan zijn eigen keuzes kan maken en dat je hem neit meer kunt dwingen bijw ijze van. hij zal dus echt gemotiveerd moeten zijn en zelf de keuze maken om iets te ondergaan omdat hij inprincipe kan gaan en staan waar hij wil.

Ik weet ook dat ik uiteindelijk vrij weinig voor dit gezin kan betekenen, zeker omdat ikg een professional ben, het lijkt me wel een uitdaging, en zeker iets wat ik later wilg aan doen, door dit gesprek heb ik ook een beter beeld gekregen van wat ik eigenlijk wil doen, en zelfs als professional kun je niet altijd alles betekenne voor zo'n gezin, en ik denk inderdaad dat je ervoor moet zorgen dat je om kunt gaan met afstand en nabijheid, en dat ik inderdaad niet te betrokken raak. moest het ook even van me afschrijven, omdat het zoveel in 1 x was. En natuurlijk ook de eerste keer dat ik uberhaupt overladen werd met zoveel informatie :)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:15

Begeleid wonen via jeugdzorg is onder je 18de juist. Je hebt het geloof ik ook via het ggz, maar daar zijn altijd nog langere wachtlijsten en dit is vanaf je 18de(correct me if i'm wrong).

Ik weet wel precies wat je bedoeld met je verhaal, ik loop er ook continu tegenaan als ik dingen probeer te regelen voor iemand waarbij het zelf gewoon niet meer gaat. (als je meer wilt weten pb me maar :) ) Instanties werken gewoon niet mee enz of ze sturen je van het kastje naar de muur en weer terug...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:15

JA dat is denk ik het hele moeilijk van je werk. Het om 5 uur van je af kunnen zetten. Een rede waarom ik hier niet in verder ben gegaan. Toch denk ik dat je dit ook wel kunt leren.
Je zegt als dat dit de eerste keer is, je wordt overstroomt met info en hebt echt met deze mensen te doen.
Als je straks als proffesional 4 gezinnen op een dag zo een verhaal te horen krijgt, wordt het wel een ander verhaal. En leer je hier denk ik wel mee om gaan.

Knap van je, dat dit je juist motiveerd om hierin verder te gaan, om wel iets (of in ieder geval meer) voor deze mensen (of andere gezinnen met dit soort problemen) wilt gaan doen.
Ipv dat het je afschrikt..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:22

Klopt, het intereseert me ook echt heel erg, en zou ze eht liefst willen helpen, maar ik was wel aan het nadenken, inderdaad van wat als ik inderdaad hulpverlener ben, waar moet je beginnen? wat kun je betekenen, er is zoveel aan de hand en de helft kan je niet oplossen, omdat het niet binnen je vakgebied ligt.. En dat lijkt me toch wel erg moelijk.

ja het is ook een kwestie van ervaring op doen denk ik, als je elke dag van die verhalen krijgt, dan leer je ook meer om te gaan met afstand en nabijheid, en is het makkelijk om niet te betrokken te raken bij zulke gezinnen :)