Sportvraagje uithoudingsvermogen (fysio, sporters)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Sportvraagje uithoudingsvermogen (fysio, sporters)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:17

In mijn huiswerk ben ik vastgelopen. Heb al zo'n beetje iedereen gevraagd die ik ken, maar niemand kan het zodanig vertellen dat ik het snap. Leraren ook niet :o

Wat is het nut van de anaërobe lactische capaciteit? En het anaërobe lactische vermogen? Training hiervan dus.
Ik dacht bij het eerste aan de lactaat-drempel verhogen en bij het tweede de verwerking van het lactaat versnellen.

Wie oh wie helpt mij?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 14:23

Niemand? |(

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:24

Uithoudingsvermogen = Het vermogen van de sporter om weerstand te bieden aan psychische en fysieke vermoeidheid bij aanhoudende belastingen en/of snel te kunnen herstellen na dergelijke belastingen.

Capaciteit voor uithoudingsvermogen = totale voorraad aan energieke sporten

Vermogen voor uithoudingsvermogen = Energie die per tijdseenheid uit capaciteit kan worden vrijgemaakt

soorten uithoudingsvermogen

1ste indeling
• Anaëroob a-lactisch uithoudingsvermogen = kort U.H.V
• Anaëroob lactisch uithoudingsvermogen = middellang
• Aëroob uithoudingsvermogen = Lang
2de indeling
• Basisuithoudingsvermogen
• krachtuithoudingsvermogen
• snelheidsuithoudingsvermogen
3de indeling
• Algemeen uithoudingsvermogen
• specifiek uithoudingsvermogen

Je wisselt dus steeds van systeem. Het energie proces van anaeroob lactisch uithoudingsvermogen = Glycogeen + ADP: ATP + lactaat. Je hebt een bepaalde tijdsduur, 20 seconde tot 2 minuten zit je op dit systeem. Als je met dit systeem over de 2 minuten komt ga je melkzuur vormen in je spieren.

edit; ik zie dat je fysio studeert. Ik doe een sportopleiding op MBO niveau, dus waarschijnlijker is de stof die jij moet leren uitgebreider. Denk dus niet dat dit het al is. Want het is veel uitgebreider.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:40

Lactaat is een stof die niet schadelijk is voor het lichaam. Het komt vrij bij anaerobe verbranding bij de glycolyse. Bij de glycolyse wordt glucose (uit bloed) of glycogeen (glucose opgeslagen in de spieren) omgezet tot pyruvaat, dit gaat de citroenzuurcyclus in. Maar die czc kan de hoeveelheid pyruvaat niet aan en daardoor wordt het pyruvaat tijdelijk omgezet in lactaat. Bij deze omzetting komt H+ vrij, waardoor de pH iets zal dalen --> verzuring.
Wanneer je het anaerobe systeem meer gaat trainen, zal er uiteindelijk minder lactaat geproduceerd worden en dat wat er wordt geproduceerd, wordt beter afgevoerd. Ook wordt de buffering beter, de H+ wordt dus beter weggevangen, waardoor er minder snel verzuring optreedt, en je dus langer door kunt gaan.
Het lactaat kan gebruikt worden als energie bron voor de hartspier, lever en nieren.

@eknein, je wisselt tijdens inspanning niet tijdens systeem. Alle systemen zijn actief, alleen per intensiteit het ene systeem wat meer dan de ander. Na langdurige duurtraining zal je meer vetten gaan gebruiken dan koolhydraten. Maar ook het anaerobe systeem is actief, hetzij minder dan het aerobe systeem.