trouwangst of relatieprobleem ???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

trouwangst of relatieprobleem ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:50

Hoi bokkers..

Ik moet het even van me afschrijven...
M'n vriend en ik zijn nu 5,5 jaar bij elkaar en op 9 mei gaan we trouwen.....als alles nog doorgaat.

M'n vriend is zwaar depressief geweest en nu gaat het langzaam weer de goede kant op en ineens krijg ik gisteren te horen dat onze relatie echt moet verbeteren en dat hij anders nee zegt bij het huwelijk. Alleen we trouwen in ZuidAfrika, en er gaan 9 vrienden/familie met ons mee. Echt alles is net geregeld, zijn ouders gaan zelfs voor het eerst vliegen en alles is betaald.....

Komt hij er nu ineens mee en ik weet echt niet wat er mis is gegaan, volgens hem praten we langs elkaar heen en begrijp ik hem niet, maar ik tast volledig in het duister...was vannacht dan ook behoorlijk aan het huilen en misselijk van de angst om het kwijt te raken want ik hou ontzettend veel van hem!
Donderdag kunnen we pas praten ivm wisselende diensten van hem en ik kom net thuis uit werk als hij weer net een uurtje vertrokken is naar het werk, en hij komt dan ook pas in de nacht terug..

Ik weet het even niet en kan wel wat advies/peptalk gebruiken! Sorry ik moest het gewoon even kwijt...

Storm

Re: trouwangst of relatieprobleem ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:55

Tjee zeg, dat is wel heel erg naar voor jou maar ook voor hem.
Kan je niet eens met een relatietherapeut gaan praten? Of met jullie huisarts?
Ik weet wel dat veel mensen op het laatst twijfels hebben, dat hoort er een beetje bij, je gaat ineens heel erg nadenken en je bind je voor het leven met een ander. Omdat jouw vriend zo depressief is geweest, zal hij er helemaal over na aan het denken zijn en is hij zichzelf dus een beetje dol aan het maken.
Heeft hij geen goede vriend waarmee jij eens zou kunnen praten en die daarna met hem kan praten?
Meis, heel veel suces, ik hoop dat jullie eruit komen en je het mooiste huwelijk krijgt die je je kan voorstellen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:58

Och meid, wat vervelend! Ik neem aan dat je vriend voor zijn depressie ook in therapie is geweest. Misschien een idee om ook samen eens samen therapie te gaan. Dan leer je vooral ook goed communiceren.
De oplossing van je vriend ik zeg 'nee' bij het huwelijk als het niet verbetert is natuurlijk niet echt constructief. Neem voor jezelf een soort deadline wanneer je het wilt weten. Want dat pas op 9 mei weten dat het niet doorgaat is helemaal verschrikkelijk.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:00

Hij is inderdaad wel in therapie geweest en nu is het wachten op de oproep voor de nieuwe therapie...zou in jan/feb moeten komen maar volgens hem werkt dat toch niet....

Ik voel me echt hopeloos....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:04

Och jee.. maar als hij een depressie heeft en niet in therapie gelooft dan is er dus ook een groter probleem. Zou echt proberen om z.s.m. in relatietherapie gaan.
Heeft hij ook meer aangegeven waar hij nu echt mee zit. We praten langs elkaar, je begrijpt me niet en ik zeg dan 'nee' klinkt allemaal niet dat hij daar ook een oplossing bij had.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:12

Ik heb ook gevraagd of hij zo een oplossing had maar die had hij ook niet. Dus ik had al voorgesteld of hij dan met zn moeder kon praten en dat zij hem misschien dan beter begrijpt...dit wilde hij dan wel doen en dan kunnen we wellicht met zn drieen praten zodat alles duidelijk wordt...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:52

he joh wat vervelend, om de zenuwen van te krijgen! snap heel goed dat je een flink potje hebt moeten huilen!

is misschien wel een heel goed idee van jou om hem naar zijn moeder te sturen en dan tzt met z'n drieën te praten... weet niet hoe de band tussen jou en zijn moeder is, maar misschien kun je ook eens naar haar toe gaan zonder hem... wie weet kan zij dan wat licht in jouw duisternis brengen rondom hem, zonder dat hij erbij is en je dus minder vrijuit kunt praten.

zal nog een boel geduld van je vergen denk ik!
veel succes en hopelijk stappen jullie straks zonder twijfels het huwelijksbootje in!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:24

Ah wat vreselijk dit, niets is erger dan je rot voelen omdat je niet begrijpt wat er aan de hand is.. Het is zo vermoeiend omdat je constant zit te malen (ook onbewust..)

Ik vind het goed van je vriend dat hij het aangeeft! Maar ik vind ook dat jij het recht hebt om hier echt een keer goed over te praten en de gehele situatie, inclusief jou en zijn gdachte en gevoel, in kaart te brengen en proberen samen tot een oplossing te komen!!

Veel mensen vinden het moeilijk om hun gedachte en gevoel onder woorden te brengen.. Wat wel eens wil helpen is een afspraak te maken voor bv. zondag. Dan heb je allebij een week de tijd om op papier te zetten wat je denk, voelt, vind, ziet, ervaart, irriteerd of wat dan ook.. Zowel positief als negatief. Omstebeurd lees je dit voor, de ander mag niet onderbreken en alleen aan het einde erop reageren. Vervolgens wissel je dit om.. Belangrijk is om niet in een discussie te komen, zo'n welles/nietus situatie. Wanneer dat gebeurd moet je de discussie stop zetten en verder gaan met iets positiefs en afspreken om weer alles voor jezelf op papier te zetten en dit aan elkaar voor te lezen..

Het klinkt heel kinderachtig, maar dit is vaak wel DE methode om echt alles op een rijtje te krijgen voor elkaar en elkaar de kans te geven dit de ander te vertellen.. Ik hoop dat je er iets mee kan, en ik hoop zeker dat alles goed komt en je op 9 mei de dag van je dromen hebt (wat zeker wel gaat lukken in afrika, hoe geweldig!!) koppie op houden meis, samen komen jullie er zeker uit!!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:29

Als iemand op die basis de therapie instapt heeft het weinig zin om er heen te gaan. Dan is je houding van het werkt niet, je zet je er niet voor in en dan gaat het inderdaad niet werken.
Het komt op mij zo over van dat hij het bij jou neer schuift en er dan zelf vanaf is. Dat is niet de manier. Jullie hebben samen een relatie dus moet je er ook samen voor gaan en niet het afschuiven.
Zou het wel erg egoïstisch van hem vinden als hij nu al twijfels heeft, alles door laat gaan en daardoor iedereen op kosten gaat jagen en daar nee gaat zeggen. Dan moet hij nu ook zo volwassen zijn en er voor uit gaan komen.