Hoe warm stoken jullie de huiskamer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Hoe warm stoken jullie de huiskamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 00:17

Naar aanleiding van een 'discussie' die we hier net hadden willen we graag weten hoe warm 'de gemiddelde Nederlander' zijn woonkamer stookt.

Ik heb uiteraard gegoogled, maar behalve de standaarddefinitie van kamertemperatuur kan ik niet echt wat vinden, dus ik vertrouw op bokt als vertegenwoordigers van de Nederlandse samenleving :D

Aanleiding was trouwens dat we het hier normaal altijd 19,5 hebben, máár als mijn vriendin een dag weg is vergeet ik de verwarming hoger te zetten zodat het 17,5 blijft. Ik voel dit dus niet!! Mijn vriendin wel direct die snapt dat dus niet. :=
Discussie ging nog verder over hoeveel je bespaart als je lager stookt, dat zou volgens sommige bronnen 7% per graad zijn (50-70 euro per jaar) maar wij geloven dit op zich wel voor de eerste graag, maar wij geloven niet dat je met 10 graden lager 70% bespaart :n Weet iemand hier meer van? :D

mick75

Re: Hoe warm stoken jullie de huiskamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:22

Hier staat de verwarming overdag op 16 graden, als ik boven zit zet ik hem soms 1 graadje hoger om het boven warm te krijgen. s'Avonds staat ie op 21 graden.

Merk wel dat het enorm afhangt van wat voor soort huis je hebt. In een nieuwbouwwoning van beton hoef je minder hard te stoken dan in een oudere woning met houten vloeren en van kalksteen opgetrokken. Hiervoor woonde ik in een flat (beton overal), daar was 19 graden al warm genoeg, vaak voldeed 18 graden ook prima. Nu wonen wij in een vooroorlogse woning met slechte isolatie en houten vloeren, en die 21 graden is echt wel nodig om het een beetje comfortabel te houden beneden. En om geen vochtproblemen te krijgen, ook wel belangrijk. (huurwoning)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:23

Het is hier nu 21graden :o Normaal variërend van de 19.8 tot 20.3

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:24

overdag staat ie op 18 graden en s,avonds op 21 en als ik het koud heb zet ik hem meestal op 23. Als ik stil zit heb ik het heel snel koud en dan heb ik ook al een deken over me heen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:25

Mijn ouders stoken hem op 24 graden :wow:

Ik heb zelf een gaskachel, geen idee. Soms zet ik 'm niet aan en kruip onder een deken, want ik blijf anders stoken hier :\ (oud huis, duurt lang eer het warm is)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:26

overdag 19 graden, savonds 20 tot 21 graden..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:27

23 graden ongeveer. Maar wij hebben een vloerverwarming en dat is lekker aan je voeten maar zo vreselijk onhandig! Het duurt uuuuuren voordat het eens een keer warm is in de huiskamer en ik zit veel op mijn kamer en daar duurt het nog langer eer het warm is. Is het eenmaal warm, dan blijft het ook lang warm dus dan moet er weer een raam open. In 1 woord, zeer onhandig die vloerverwarming!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:29

Ik heb hem hier op 17 graden staan, trek wel een extra trui aan :D

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:30

Hoe warmer hoe liever ! Kan echt niet tegen de koude.
Nou is het hier 25.8 graden, lekker warm aan de kachel zit ik hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:32

Ik zet hem meestal op 23, totdat m'n ouders erachter komen en 'm op 15 zetten.. Bij kennissen hebben ze 'm zelfs standaard op 13 staan..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:33

Overdag op 20, en 's nachts op 15.
Als we een hele dag weggaan zetten we hem overdag op 16/17.

ps vloerverwarming is bedoeld om een lange tijd op een bepaalde temperatuur te hebben. bv de hele dag op 18 en 's nachts op 15. Ook is het niet bedoeld als hoofd- maar als bij verwarming.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:42

Overdag op 19 graden, 's nachts op 15 graden. Altijd standaard elke dag. :D Heb je 't koud, dan trek je maar een trui aan. Als iedereen het in huis koud heeft, gaat hij wat omhoog.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:58

Snachts 16 graden verder tussen 19,5 en 20,5

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:16

13 graden, hele dag door :+

Ik ben niet zo'n koukleum dus met trui en pantoffels zit ik bij temp nog rustig paar uur stil achter de computer :j
Bovendien ben ik zo weinig thuis dat ik niet eens de kans krijg om het koud te krijgen :P

Vind het dus ook zonde om voor die paar uurtjes dat ik in huis ben de hele dag een oud en slecht geïsoleerd huis warm te houden :+

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:03

Hier heb ik geen thermostaat en moet ik dus aan de kachelknop draaien voor de temperatuur. Dat betekend dat als ik 's avonds thuis kom ik het koud heb en de kachel op 4 zet. Als ik naar bed ga, vergeet ik hem, en smorgens (omdat de houtkachel uitgaat) is het nog zo'n 18 graden. Ook dan vergeet ik hem, en kom ik 's avonds weer thuis zet ik mn elektrische kacheltje aan tot het zo'n 23 graden is. Die gaat in de avond weer uit, en met de kachel op 4 word het in de nacht weer een graad of 18 :=

Dus als ik er niet ben: 18 graden. En als ik er wel ben: zo'n 23 graden :=
nu moet ik wel zeggen dat het huis hier waardeloos geisoleerd is. :P

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:42

Ik heb ook geen thermostaat, net als Chantalvdv. Alleen ik geef de verwarming meestal een draai tot de 5 als ik thuis ben :D Maar het is dan ook wel zo dat als de verwarming uit staat 's nachts (altijd, tenzij ik het vergeet), het hier ook maar 17 graden is als ik wakker word. Dat vind ik gewoon té koud, kan ik wel een trui aan doen maar dat haalt meestal niks uit. Als mijn verwarming op 5 staat, is 't hier 22-23 graden, dat is net mooi. Al zit ik dan vaak genoeg nog met een deken om het koud te hebben...

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:48

Hier s'nachts en als we werken altijd 18 ivm een oude hond, en overdag en sávonds als we thuis zijn 20.
Hier ook als je het koud heb neem je maar een extra trui.
Hebben wel cv maar een huis uit 1900

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:58

's nachts en als we weg zijn staat die op 15. Overdag op 20. Ik doe hem om een uur of half vier terug naar 15 omdat om 17 uur de houtkachel aangaat. Door omstandigheden zit ik nu overdag thuis en ik kan zelf de houtkachel niet aan de praat houden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:00

Omdat ik heel erg zuinig ben met de energie die er nog is ( en uiteraard groene stroom heb) gaat de verwarming via een tijdklok aan en uit. Uit is op 16.5 graden ook overdag, behalve een uurtje bij het ontbijt, even naar 19 graden. Daarna ligt het aan het weer, maar normaal als ik thuis ben
18.5 maximum. Tijd om het koud te krijgen heb ik niet, en zo wel trui aan of dekentje op.

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:25

hier is het overdag 19 graden maar savonds moet de kachel echt wel op 23 a 24 graden! Ik werk in een verlichtingswinkel waar het overdag in de winter zon 24 graden
In de zomer zelfs tegen de 40 graden jullie zullen wel snappen dat ik aan die warmte gewent ben en het dus redelijk snel koud heb..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:34

Wij zitten op een hoekhuis. Maar als er niemand is en 's nachts zetten we hem 15 a 16 graden (ligt eraan of het echt vriest buiten) en als we thuis zijn op 20 in de winter. Maar toen het min 15 was wel op 21 graden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:36

rond de 20 graden, afhankelijk van de temperatuur buiten.
overdags gaat hij nog weleens iets lager en s avonds wat hoger.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:36

Pfff....wat een hitte (bijna) overal... :oo
Hier staat de cv op 14.5 overdag en als ik thuiskom én het koud heb zet ik 'm op 17, 's avonds wil ik 'm nog weleens op 18 zetten, heb ik het écht koud dan gaat ie op 19 en ben ik ziek dan pas op 20...
Ik gooi wel, als de zon een beetje schijnt gelijk de gordijnen open. Krijg je gratis warmte van de zon!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:40

Bij normale huishoudens, met normale verwarming is het het rendabels om een max temp verschil dag/nacht van 3 graden te hebben. Het kost namelijk best veel energie om in één keer de overbrugging te maken. Procenten kan ik je niet geven, maar dat is wat ik geleerd heb met installatie techniek.

Dat vloerverwarming niet als hoofdverwarming kan is niet waar. Het ligt eraan wel wat voor vloerverwarming je hebt! Door radiatoren gaat een water wat verwarmt wordt tot 95 graden. Bij confectoren is das 55 graden en bij vloerverwarming kan dan nog minder zijn. (ligt aan de vloerverwarming) Als je met vloerverwarming de ruimte stookt moet je juist niet gaan schommelen met de temperatuur omdat vloerverwarming met massa stookt (de vloer). het kost tijd (en dus energie) om de vloer warm te krijgen, maar als hij eenmaal warm is kost het heel weinig energie hem warm te houden. en is het dus goedkoper met de hele nacht op 20 graden te houden dan om hem omlaag te stellen naar ca 17 en 's ochtens weer te verwarmen tot 20 graden.

Momenteel verwarmen wij dmv radiatoren met thermstaat kraan. De meesten staan standaart op 1.5 (nachtstand) En als we thuis zijn gaan de houtkachel aan en hiermee stoken we het huis warmer. temperatuur? Geen idee :o

Na de verbouwing zal beneden overal met vloerverwarming worden gestookt en boven met radiatoren.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 19-01-09 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:42

ik heb hem nu op 21.
zijn echte kou kleumen :P