Hoeveel houd jij over aan het eind van de maand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoeveel houd jij over aan het eind van de maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:18

Als eerste, ik hoop niet dat dit als opdringerig overkomt ofzo, dat is niet mijn bedoeling. :P

Het punt is..ik heb een (bijrijd)paardje gevonden waar ik gek op ben. Echt, helemaal stapelgek, vanaf het begin. En het zou ervan kunnen komen dat het paard verkocht gaat worden. Dit is niet zeker, en misschien vind ik het nieuwe paard (komt eerst op proef) net zo leuk en kan ik ermee leven. Maar als ik dat paard niet leuk vind, en de eigenaresse wel, tja, dan kan het er toch van komen dat ik dit paard koop.

Nou zou ik dit financieel net aan redden. Ik zou geld overhouden in de maand, maar niet heel veel. Ik heb nu een beetje met mezelf en met mijn ouders de discussie, hoeveel geld is een droom waard? Dit is dus minder relevant voor diegenen die een goedbetaalde baan hebben, of gewoon rijk zijn oid. Maar voor diegenen die veel moeten opgeven, voor die ene passie. Hoeveel houd je over per maand? Heb je ooit echt spijt gehad van die keuze, zijn er dingen die je vreselijk mist? En heb je het gevoel dat 'je wereld kleiner wordt' omdat je zo weinig kunt doen, behalve stal, werk/school (dat is waar mijn moeder bang voor is)?

Hoef verder ook geen uitgaves te weten, maar is meer uit benieuwdheid in hoeverre ik realistisch denk, of dat ik me echt te ver laat meeslepen door gevoelens.

fjordjes

Re: Hoeveel houd jij over aan het eind van de maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:23

Tsja, wat zijn je toekomstplannen? Studeer je? Wil je op jezelf wonen? Heb je een geld bedrag voor "later" ? Ik ben ook bezig met een eigen paardje, ik woon nog thuis, studeer voltijd ver van mijn woonplaats maar ik wil wel binnen een jaar of 2 samen gaan wonen met mijn vriend. Ik ben ook al een bedrag aan het sparen voor later. Voor de rest hoef ik er weinig voor te laten. Ik ben bijna elke dag laat thuis waardoor ik bijvoorbeeld toch niet naar de stad ofzo kan. In het weekend werk ik en op zondag ben ik vrij. Hoeveel vrije tijd heb je?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:26

ik hou meestal wel een paar dagen aan het eind van de maand over als mijn geld al op is :)

maar ik denk dat mijn paardje in pension me ongeveer 200 in de maand kost.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:26

Zet elke maand eens het geld aan de kant dat je denkt kwijt te zijn aan het paard, mocht dan de tijd aanbreken dat je het paard kunt kopen heb je een spaarpotje. Besluit je het niet te doen kun je altijd nog wat leuks er van kopen. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:32

Ik studeer nu ja. Heb nu nog geen baan wegens persoonlijke redenen, hoop dit binnen een half jaar wel voor elkaar te hebben. Vrije tijd..redelijk veel. Heb nu 2 dagen college, volgende periode 3. Jaar hierna zal het ook 3, hooguit 4 zijn, maar dan heb ik in principe altijd 's ochtends of 's avonds tijd, ben nooit een hele dag weg. Op mezelf wonen, uiteindelijk wel maar hoeft niet binnen een jaar ofzo.

En ik heb de tijd niet om het geld eerst aan de kant te zetten, omdat het vrij snel gaat allemaal..kan wel het paard eerst huren voordat ik haar zou kopen, dat wel. Maar dat het haalbaar is, weet ik al bijna zeker. Alleen zou ik dan weinig overhouden en ik vraag me of dat voor meer mensen geldt of dat ik gewoon stom bezig zou zijn..

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 03:17

nou ik ben studente en betaal ook alles zelf. Op uitzondering van de veearts. Die geeft altijd de rekening na enkele maanden aan mn ouders haha :) en zij hebben dat altijd al voor hun genomen. Tot voor kort had ik 3 paarden die op mijn weide liepen. Dit deed ik met twee bijbaantjes naast mijn studies. Ik heb in novemer eentje moeten verkopen van mn ouders en heb nu nog 1 baandje voor een paard en D-pony. Lukt perfect. Ik heb sinds mijn 14e altijd van 1 paard stallingskosten betaald. Zelfs zonder baantje met m'n nieuwjaarsgeld/verjaardag/sint/klusjes doen/... Nu ben ik ouder en werk ik.
Nu met de examens werk ik 2 maanden niet en heb ik ze op pension gezet omdat ik dan makkelijk een dagje of twee kan overslaan ipv 2 à 3x per dag langs te gaan met al mn werk voor school.
Thuis gaat het allemaal perfect, ik hou nog wat over voor mezelf , paarden hebben alles wat ze moeten hebben en weide wordt netjes betaald. Nu op de pensionstal is het echt wel eindjes aan elkaar knopen + mijn privélessen die niet van de goedkoopste zijn en zal ik blij zijn dat ze trug thuis staan. Voor 1 paard op pension moet het zeker te doen zijn.
Ik heb wel het geluk dat als er iets met mijn paarden moest gebeuren met onvoorziene veeartskost (ik denk aan kliniek of operatie of whatever) dat ik mn ouders volledig achter me staan heb. Maar voor de rest ontworming/voer/lessen/harnachement/spulletjes/dekens/lessen/wedstrijden/weiland/stallen/... lukt het. Ik hou niet veel over maar ik ben tevreden.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 03:35

Ligt ook heel erg aan de buurt/stalling. Zelf woon ik in het "verkeerde" gedeelte van nederland. En alles bij elkaar genomen reken ik op ong 400 euro in de maand voor me paard.
Hier zit 290 stalling bij in en dan nog hoefsmid, da, extra muesli en alle andere bijkomende kosten van stukgaand tuig tot dagje weg/vakantie. Overigens zit daar niet zijn verzekering bij in.
Maar als je in voordeliger gebied woont kan je wellicht voor 400 in de maand wel 3 paarden houden, dus dat zul je beetje in de buurt moeten gaan informeren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:36

De stalling kost 150 euro in de maand, inclusief ruwvoer. De eigenaresse zei dat zij gemiddeld per maand zo'n 185 euro kwijt is, dat is inclusief extra voer, hoefsmid, inenting, en wormenkuur. Dat is heel redelijk dus, anders zou het voor mij echt niet haalbaar zijn.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:42

Ik wil elke maand minstens € 150,-- sparen omdat ik volgend jaar wil trouwen. Nu maak ik aan het begin van de maand een overzicht in excel van mijn kosten die ik van te voren weet. Aan de hand van dat overzicht kan ik kijken wat ik overhoud. Dan kan ik precies zien hoeveel ik die maand nog kan uitgeven.
Zo kan van te voren bepalen wat ik deze maand kan doen, en mis ik zo weinig mogelijk.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:43

ik ben ook ongeveer 400 euro kwijt per maand, incl. hoefsmid, les, stalling, en spullen die je zo door het jaar heen nodig hebt. mijn stal is 250 euro per maand waar wel alles bij zit, behalve muesli. les is 20 euro per keer. en dat doe ik zo'n 3 keer per maand en dan hoefsmid iedere 7/8 weken 75 euro.. en dus spullen.. ik koop tegenwoordig alles van goede merken waar ik heel blij mee ben en lang mee kan doen. dat scheelt uiteindelijk ook in de portemonnee! veeartskosten betalen mijn ouders. de rest betaal ik zelf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:47

Citaat:
Hier zit 290 stalling bij in en dan nog hoefsmid, da, extra muesli en alle andere bijkomende kosten van stukgaand tuig tot dagje weg/vakantie

Vind ik persoonlijk nog aan magertjes

Ik woon ook verkeerd maar goed stalling 215 per maand voor pony en 235 per maand voor paard
Hoefsmid pony is al 117 dus je begroting is aan de lage kant

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:45

[PP] > [LZP]
Omdat dit meer over uitgaven gaat en wat er over is aan het einde van de maand, dan specifiek over paarden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:02

Ik heb het geluk dat ik heel veel verdien voor mijn leeftijd en woonsituatie (woon thuis, omdat ik studeer betaald mn pap mn inwoning ed.).. Ik heb wel veel vaste lasten (paard, studie, autotje, tel rek, verzekering ed.)..

Wat ik heel belangrijk vind is dat je nog ruimte hebt om te sparen, wat als je een keer onvoorziende kosten krijgt? Daarbij is het leuk als je net rond komt, maar heb je ook DA kosten ingecalculeerd ed!? als je het net red, misschien kan je iets verzinnen waardoor je wat meer ruimte hebt (andere stal, samen met iemand oid?) anders zou ik er niet aan beginnen..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:56

Ik was ook nog student toen ik mijn paardje kocht, maar woonde wel bij m'n ouders wat het wel makkelijker maakte. Van mijn bijbaantje in een kledingzaak betaalde ik de stalling voor mijn (inmiddels bijna 2-jarige) merrie. Ik heb het geluk dat mijn paardje aan huis staat bij haar fokker waar ik een aantal merries rijd en hier mede daarom voor een vriendenprijsje kan staan. Ik was altijd gek op mooie kleding en winkelen maar dat heb ik ook veel meer moeten laten, en als ik ga shoppen is het meestal voor het paardje. :)) Ook stappen en lekker uit eten gaan doe ik veel minder, omdat ik mijn geld nu gewoon wel beter kan besteden.

Inmiddels ben ik afgestudeerd & woon ik samen. Heb nog niet de baan gevonden waar ik voor heb gestudeerd en werk nu parttime in een winkel wat ik echt superleuk vind! We hebben een knus, gezellig appartementje wat echt bijna niks kost! Ik spaar ook zo'n 150 p.m. voor onvoorziene kosten, stel dat het wat gebeurd idd. Ik red het makkelijk, maar moet er zeker dingen voor laten!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:41

ik werk onregelmatig en heb een 4 weken rooster. de ene periode werk ik rond de 160/170 uur en de andere rond de 120. dat verschilt bij ons heel veel.

standaart geef ik mijn ouders 150 euro die ze appart houden om te sparen. daarnaast zorg ik dat ik 400 euro over hou op mijn betaal rekening. de rest gaat naar mijn spaar. hoeveel ik dus overhou ligt eraan hoeveel ik nog op mijn betaal rekening heb staan, snap je? voordat ik de beveiliging in ging was ik kapster. ik knip mijn schoonfamilie nog, wat vrienden en knip veel op een gehandicaptezorgcentrum. daardoor zit ik ook wat makkelijker in het geld. de lessen die ik met de paarden heb, betaal ik daar dus van en leuke extra dingen(ik heb na lang sparen min auto er van kunnen kopen, nu koop ik mijn motor ervan ect.) zoals dagjes weg gaan daar ook van. opzich spaar ik dus zn 1000/1500 euro in de maand. nu scheeld het voor mij dat ik thuis woon

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:48

ik verdien bizar weinig (detailhandel) dus kom op ongeveer 950 netto in de maand...

Woon op mezelf, heb een auto en een paard... ik moet er veel voor laten, maar ik vind het het waard, mn paard heb ik alles voor over.

Maar ik doe echt niks extra's, niet stappen en dat soort dingen.
Dat is een bewuste keuze geweest en ik ben er blij mee, maar je moet je er wel zeker bewust van zijn en het paard moet je het zeker waard vinden

*edit: ik werk fulltime

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:50

Sommige mensen houden een stukje maand over aan het einde van hun geld. ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:53

Ik ben student, heb een bijbaantje (vrij. en za. avond) en woon nog thuis..ik hou aan het einde vd maand 200eur over! Dit heb ik mezelf gewoon opgelegd, ik mag niet onder die 200 komen :) en ik kan er goed van leven hoor, heb ook niet echt het idee dat ik er veel voor moet laten!

Edit: ik stap nog gewoon en zie mijn vriendinnen net zo vaak als eerder..soms is het even passen en meten maar het lukt altijd!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:30

Ik ga 1 dag in de 3 weken naar school voor de rest werk ik.
Heb een vrij goed inkomen vind ik zelf, dus hou ik aan het eind van de maand vrij veel over.

Heb geen huis of auto waar ik naar om hoef te kijken met geld. Woon nog thuis. Waar mijn geld heen gaat dat is alleen naar mijn scooter, kleding, vriendje (uitstapjes enzo) en mijn paardje.
Paard is rond de 200 euro per maand. Dit is exclusief hoefsmid ect ect..

Mijn moeder zegt altijd: als het niet meer gaat finanicieel, dan springen wij wel bij. Maar dat is nog niet het geval.

Ik zit dan niet krap bij kas, maar heb wel zeker 3 x goed nagedacht over paard kopen en hoe het dan zit met geld, want je weet immers ooit nooit hoe het gaat lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:31

ik hou altijd een hoop dagen over aan het einde van de maand :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:38

Haha, mijn ouders denken daar net iets anders over, die gaan echt niet zomaar bijspringen.

Doet me wel goed om te lezen dat er meerderen zijn die het ook niet echt ruim hebben ofzo, haha, dat het dus wel kán ookal heb je niet heel veel te besteden.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:18

Ik hou meestal wel een paar dagen over aan het eind van de maand :Y).

Maar aangezien ik niet rood kan staan moet ik gewoon wachtten op de nieuwe maand, ik spaar dus niet maar sta ook niet rood; meestal eet ik aan het eind van de maand een keer extra pasta met kaasaus :)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:30

Waar een wil is een weg ;)

Ik ben opdit moment druk met studeren en woon daarbij op mezelf.
Heb ook een eigen paard en die staat vrij duur voor deze kant van het land ;) Maar is wel all inclusief dus dat scheelt weer een hele hoop. Ben wel gemiddelt een 300 euro in de maand voor hem kwijt dus ik moet er wel dingen voor laten.
Nou scheelt het een hele hoop dat ik niet zo shopper ben en ook niet elk weekend uit ga want anders zou ik het niet redden.

Maar het wil wel hou niet bijster veel over in de maand soms zelf niet zoals de afgelopen 2 maanden omdat mijn paard naar de DA 3x is geweest en de ostiopaat op bezoek is geweest.

Maar kan nog steeds normaal leven en hoef er vrij weinig echt voor op te geven.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:00

DaniBanani schreef:
Haha, mijn ouders denken daar net iets anders over, die gaan echt niet zomaar bijspringen.

Doet me wel goed om te lezen dat er meerderen zijn die het ook niet echt ruim hebben ofzo, haha, dat het dus wel kán ookal heb je niet heel veel te besteden.

ik heb het ook niet ruim...maar je vergist je met je 185€ alleen voor je paard.

er komt echt nog meer bij,op een gegeven moment wil je les,een nieuw dekje,dierenarts extra en hoefsmi komt regelmatig extra langs.
misschien ga je eens van stal verhuizen?

ik heb 3 ponys voor 420€ staan aan alleen stalling.
biks apart
hoefsmid p/mnd 70€
les 60€ in de maand
wedstrijd per keer 40€

al mijn spulletjes koop ik 2dehands...ik ben geen uitgaanderen ik geef niks om kleding/kapsel..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:05

Ik snap wel dat er extra kosten bijkomen hoor, ik zou ook wel wat geld overhouden per maand. Niet veel, en ook studieboeken en garagekosten moeten daarvan betaald worden, maar er is dus wel ruimte voor kleine extra dingen.

Het is alleen, tja, als er ineens een torenhoge dierenarts rekening komt dan zal dat problemen geven. Daar is mijn moeder ook bang voor. Alleen, wat ik als tegenargument gaf, is dat er volgens mij zoveel mensen zijn die geen duizenden euro's apart hebben staan 'voor het geval dat'.