Cassidy schreef:Is een soldaat geen gewone burger dan? Het is echt niet zo dat de soldaten zich allemaal vrijwillig voor de dienst gemeld hebben, of bewust als beroeps dat leger in zijn gegaan om vooral tijdens de eerste wereldoorlog als kanonnenvoer te dienen. Je werd opgeroepen en je moest volgen, en met de vordering van de oorlog werden ze steeds jonger. Op het eind ook kinderen van jullie leeftijd, echte kindsoldaten.
De loopgravenoorlog tijdens WO I was afschuwelijk! Wat er is WO II is gebeurt is afschuwelijk. Je mag daar oprecht en gepaste interesse voor tonen, maar jongens, concentratiekampen en begraafplaatsen zijn geen pretparken, dus probeer het allemaal wat voorzichtiger en gepaster te formuleren.
Ik zie het ook echt niet als pretperken, dat er jongens van mijn leeftijd (17 jr, dit jaar wordt ik 18) mee hebben gevochten dat realiseer ik me ook wel
Maar er zijn ook veel jongere jongens geweest. Dat ze op geroepen werden etc. M'n oom is opgeroepen geweest, echter wel in een later stadium na de oorlog ma toch zelfs toen ging dat nog door. M'n vader en z'n tweelingbroer waren voor 1960 geboren en die werden dus niet opgeroepen, m'n oom is godzijdank afgekeurd. Maar daar werd toen in de oorlog zelf niet naar gekeken, je was jong dus je kon vechten. Of je nou wat minder kon lezen of schrijven maakte geen bal uit als je die machines maar kon bedienen en kon luisteren naar wat je gezegd werd.
Maar in intreseer me gewoon veel minder in de gevechtstechnieken die "de hoge leiders" verzonnen, de wapens die er gebruikt werden enzo. Het gevoel van de mensen dat intresseert me en zoals ik al zei, niet omdat het "mooi" is, nee absoluut niet het was alleen maar ellende en echt verschrikkelijk! En ik heb ook echt diepe respect voor de mensen.
Klein voorbeeldje toen we naar Auschwitz waren gegaan, we konden het niet vinden (stond ook niet aangegeven enzo, en de burgers wezen ons steil de andere kant op), ze willen het niet weten. En ze willen het vergeten. Ze willen er niet aan herinnerd worden, ik vind het ook totaal niet vreemd dat ze 'toeristen' andere kanten op wijzen etc. Het is gewoon echt verschrikkelijk wat daar is gebeurd, en niet alleen daar. Zag laatst een documontaire over Auschwitz en Terblinka, Auschwitz weet ik al veel meer van, maar wat er in Terblinka is gebeurd, hoe dat is opgezet, en hoe daar gehandeld werd, hoe geheim het gehouden werd dat maakte echt een diepe indruk op mij. Het is nog verschrikkelijke als Auschwitz en het worden ook "moordfabrieken" genoemd. Maar er is zoveel meer, het is zo'n groot begrip.
En tussen WOI & II zit ook weer heel wat verschil tussen.