Interesse zich nog meer over de eerste&tweede wereldoorlog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Interesse zich nog meer over de eerste&tweede wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:46

Rare titel, maar oke.

Ik vroeg me af wie zich er nog meer in intereseerde.
Ik zelf heel erg, mede door mijn vader die er vaak naar toe gaat.
Ik zit er dan zelf erg van te kijken, maar ook te fantaseren dat daar een dorp heeft gestaan, of mensen hebben gevlucht voor de soldaten.

Ossuare De Douamont.
Verdun, begraafplaats voor gesneuvelde soldaten
Ong. 33.000 ongebekende soldaten liggen in een soort giga bak met ramen in de kerk.
http://i40.tinypic.com/2dm9qgz.jpg

Fleury, bij Verdun
Dorpje met een kleine 50/100 inwoners, helemaal plat gebombardeerd.
http://i40.tinypic.com/2rh4rax.jpg

In delen van Verdun en omstreken mag je niet komen, omdat er nog on-ontploffende granaten liggen

Vertel je ervaren ermee!
Foto's mogen, gelieve wel in link ivm jongere bokkers :)

Anoniem

Re: Interesse zich nog meer over de eerste&tweede wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:50

Uh, je interesseert je in de 1e & 2e wereldoorlog omdat je vader daar vaak naartoe gaat? Ik volg je niet? :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:44

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:07

Ja ik vind het ook zeer intressant, komt bij mij ook door m'n vader. Hij houdt zich erg bezig met WOI & II, films/plaatjes/boeken etc. Ook op vakantie naar momenten etc. We zijn ook op concentratiekampen enzo geweest. Heel erg indruk wekkend ook.

Zelf vind ik juist de jodenvervolging erg intressant. Het is niet 'mooi' wat er is gebeurd, maar dat "deel" vind ik super intressant. Die gevechten tussen de soldaten doen me dan wat minder ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:11

Marinke... ik heb precies hetzelfde... juist het wat er met de burgers is gebeurd, wat zij hebben gevoeld, hebben meegemaakt etc vind ik interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:29

Is een soldaat geen gewone burger dan? Het is echt niet zo dat de soldaten zich allemaal vrijwillig voor de dienst gemeld hebben, of bewust als beroeps dat leger in zijn gegaan om vooral tijdens de eerste wereldoorlog als kanonnenvoer te dienen. Je werd opgeroepen en je moest volgen, en met de vordering van de oorlog werden ze steeds jonger. Op het eind ook kinderen van jullie leeftijd, echte kindsoldaten.

De loopgravenoorlog tijdens WO I was afschuwelijk! Wat er is WO II is gebeurt is afschuwelijk. Je mag daar oprecht en gepaste interesse voor tonen, maar jongens, concentratiekampen en begraafplaatsen zijn geen pretparken, dus probeer het allemaal wat voorzichtiger en gepaster te formuleren.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:32

Ik vind het ook erg interessant, zeg maar. Wat er allemaal gebeurd is in die tijd..
Ik heb ongeveer alle oorlogs(lees)boeken gelezen uit de bibliotheek, het 'fascineert' me echt.

Verder ben ik al een paar keer op vakantie geweest bij de D-Day stranden in Normandië, en naar Ieper en omstreken vanuit de WO I.

Op mijn site staan ook foto's van Ieper en omgeving.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:33

'kinderen van jullie leeftijd' ...
Mag hopen dat die reactie niet naar mij gericht is? ;)

Soldaten hebben ook zat ellende meegemaakt, absoluut.
Ook hier ben ik in geinteresseerd in wat zij hebben gevoeld, meegemaakt etc, maar nou eenmaal niet in de apparatuur, gevechtswagens, hoe er gevochten is etc...
Dat is toch mijn ding, waar ík in geinteresseerd ben...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:58

Cassidy schreef:
Op het eind ook kinderen van jullie leeftijd, echte kindsoldaten.

Ik ben niet echt een kind meer :\ jammer genoeg ^)

De Duklapas is heel bizar als je daar loopt; er heerst stilte en het is een gewoon landschap, maar je 'voelt' gewoon 'iets' daar. Ik heb dat wel vaker en dan schijnt er inderdaad iets gebeurd te zijn. Wat ik bijzonder vond aan de Duklapas is dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar in de geschiedenis van de Oost-Europeanen en Russen is dit juist een enorm belangrijk punt geweest.
De Duklapas is trouwens geen concentratiekamp maar een pas op de Pools-Slowaakse grens waar een grote slag is geweest.
Dan realiseer je je weer dat die hele 2e WO voor zoveel mensen een enorme impact heeft gehad en ook over zo'n grote linie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:17

Ik interreseer me er ook wel voor :j.

Hier in de buurt regio Diksmuide/Ieper is wel veel te doen geweest in WOI.

In mijn kleine mini-dorpje ligt zelfs een begraafplaats van onbekende soldaten. Die soort begraafplaatsen heb je hier op heel veel. In diksmuide zelf is er nog een stuk origineel bewaard van de loopgraven en natuurlijk de ijzertoren.

@Cassidy, dingen uit de WO zijn wel meer en meer pretpark achtig, en zo worden ze ook aangeprezen :\ ...

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:50

Ik kom me ook even melden.. Ikintresseer me ook altijd in de verhalen over de oorlogen, ook wil ik graag een keer de concentratie kampen bezoeken.. Wel ben ik met mijn opa naar Westerbork gebracht, alleen dat is niet in de staat zoals het was in de woII. Moet het nog even uitzoeken, zelf dacht ik aan auschwitz, of Bergen Belsen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:05

Cassidy schreef:
Is een soldaat geen gewone burger dan? Het is echt niet zo dat de soldaten zich allemaal vrijwillig voor de dienst gemeld hebben, of bewust als beroeps dat leger in zijn gegaan om vooral tijdens de eerste wereldoorlog als kanonnenvoer te dienen. Je werd opgeroepen en je moest volgen, en met de vordering van de oorlog werden ze steeds jonger. Op het eind ook kinderen van jullie leeftijd, echte kindsoldaten.

De loopgravenoorlog tijdens WO I was afschuwelijk! Wat er is WO II is gebeurt is afschuwelijk. Je mag daar oprecht en gepaste interesse voor tonen, maar jongens, concentratiekampen en begraafplaatsen zijn geen pretparken, dus probeer het allemaal wat voorzichtiger en gepaster te formuleren.

Ik zie het ook echt niet als pretperken, dat er jongens van mijn leeftijd (17 jr, dit jaar wordt ik 18) mee hebben gevochten dat realiseer ik me ook wel ;) Maar er zijn ook veel jongere jongens geweest. Dat ze op geroepen werden etc. M'n oom is opgeroepen geweest, echter wel in een later stadium na de oorlog ma toch zelfs toen ging dat nog door. M'n vader en z'n tweelingbroer waren voor 1960 geboren en die werden dus niet opgeroepen, m'n oom is godzijdank afgekeurd. Maar daar werd toen in de oorlog zelf niet naar gekeken, je was jong dus je kon vechten. Of je nou wat minder kon lezen of schrijven maakte geen bal uit als je die machines maar kon bedienen en kon luisteren naar wat je gezegd werd.

Maar in intreseer me gewoon veel minder in de gevechtstechnieken die "de hoge leiders" verzonnen, de wapens die er gebruikt werden enzo. Het gevoel van de mensen dat intresseert me en zoals ik al zei, niet omdat het "mooi" is, nee absoluut niet het was alleen maar ellende en echt verschrikkelijk! En ik heb ook echt diepe respect voor de mensen.

Klein voorbeeldje toen we naar Auschwitz waren gegaan, we konden het niet vinden (stond ook niet aangegeven enzo, en de burgers wezen ons steil de andere kant op), ze willen het niet weten. En ze willen het vergeten. Ze willen er niet aan herinnerd worden, ik vind het ook totaal niet vreemd dat ze 'toeristen' andere kanten op wijzen etc. Het is gewoon echt verschrikkelijk wat daar is gebeurd, en niet alleen daar. Zag laatst een documontaire over Auschwitz en Terblinka, Auschwitz weet ik al veel meer van, maar wat er in Terblinka is gebeurd, hoe dat is opgezet, en hoe daar gehandeld werd, hoe geheim het gehouden werd dat maakte echt een diepe indruk op mij. Het is nog verschrikkelijke als Auschwitz en het worden ook "moordfabrieken" genoemd. Maar er is zoveel meer, het is zo'n groot begrip.

En tussen WOI & II zit ook weer heel wat verschil tussen.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:38

Ik verzamel oorlogsverhalen die nooit vergeten mogen worden!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:48

mijn broer is altijd ook diep geintresseert geweest in de wereld oorlogen. hij kan er veel over vertellen en is ook op auschwitz geweest. hij vertelde dat het erg indrukwekkend was, maar meer kwam er niet uit. ( ik denk dat het hem heeft geraakt )
nu zit hij zelf in het leger en heeft niet zo lang geleden in afghanistan gediend. ik krijg er kippevel van ! als ik al die verhalen hoor, van de eerste wereld oorlog tot aan de oorlog in afghanistan. al die soldaten die NIET vrijwillig gingen, hoe moeten hun zich hebben gevoeld, wetende dat je eigenlijk ten dode was opgeschreven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:52

De discussie of het net pretparken zijn of niet, vind ik heel moeilijk. Ik kom uit de tijd dat ik op de lagere school nog werkstukken over de slag om Arnhem moest maken bijv. en ik begrijp, dat er nu minimale kennis is bij de jongeren over de WO II.

Dan heb ik liever dat ze de interesse op deze 'pretpark' achtige manier (ik ervaar dat niet zo, ik vind er geen onvertogen woord in dit topic bijv. gevallen) tonen, dan dat ze zich niet interesseren en zelfs gedenktekens slopen en de herdenking verstoren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:31

Het zijn zeker geen pretparken nee.
Ik heb dan ook altijd respect om te fluisteren enzo..
En om gewoon stil te staan en te denken wat er gebeurd is.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:45