Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:41

Ja hoor, ook mij is het gebeurd. Ik zat net te kijken naar mijn girorekening, zag ik dat er 2x 250 euro van mijn rekening was afgehaald! En dat in een bank in Italie... Kan me niet herinneren dat ik daar ben geweest. Het is zondag dus naar de bank kan ik ook niet.
Het vreemde is, dat ik eind december een nieuw pasje heb aangevraagd en al weken niks doe met dat pasje. Hoe komen ze dan aan mijn pincode. Het nieuwe pasje heb ik nu een week. Eigenlijk tegelijk dat ze geld eraf hebben gehaald. 9-1-09 en de 14e is het verwerkt op mijn rekening.
Voel me er heel naar bij en heb het idee dat mijn geld niet meer veilig is.
Morgen snel de bank bellen en hopelijk krijg ik mijn geld terug.

Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe is het opgelost??

_Bonte_

Re: Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:43

Direct naar de bank gaan ...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:44

Gelukkig geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat je heel snel jouw pas moet laten blokkeren en aangifte doen bij de politie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:45

is het gepind of afgeschreven?

Ik heb namelijk ook wel eens gehad dat er gewoon geld was afgeschreven door een bedrijf waar ik nooit contact mee had gehad niks..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:46

Wat vreselijk zeg, ik kan me voorstellen dat dit een heel onveilig gevoel geeft. Ik zelf heb het niet meegemaakt, maar hier in de stad zijn ze er ook mee bezig. Ze hebben een aantal geldautomaten omgebouwd en als iemand er gepint heeft dan hebben ze een kopie van de pas en de pincode en halen zo dus heel veel rekeningen leeg.

Ook is er hier een 'postbode' actief (TNT jas) die mensen zogenaamd een pakje aan de deur brengt. Hij verteld de mensen dat het niet voldoende gefrankeerd is en ze nog 96 cent moeten betalen.
Hij heeft dan een mobiele pin bij zich, mensen betalen... en zijn twee uur later al hun geld kwijt.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:47

Via een geldautomaat in Italie. GELDAUTOMAAT
CREDITO BERGAMAS / ROMANO DI LOM

nicci88

Re: Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:48

Ja dan is het gepint.
Heb je echt geen 1 keer gepint met je pas??

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:48

Ik ben in november geskimt op het Centraal station in Almere.

2x een bedrag afgeschreven dat eerst gereserveerd stond maar dan kan je het al niet meer terughalen. In totaal was er 360 euro foetsie!!

Mijn vader de bank gebeld, pas geblokkeerd. Uiteindelijk zijn er heel veel mensen de dupe geworden van dit soort criminaliteit dus had de bank een aantal passen uitzichzelf al geblokeerd. We hoefden geen aangifte te doen omdat het zoveel mensen betrof. Geen idee hoe het er nu mee staat maar ik weer wel dat er speciale teams achterzitten.

Het geld heb ik netjes binnen 2 weken teruggekregen met een positieve wisselkoers ;) Geld was afgeschreven in Engeland.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:50

waarom niet je pas direct laten blokkeren? Bel even met interpay: 08000313 dan kan je alles laten blokkeren.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:50

In mijn omgeving heb ik het ook gehoord, dat was via de NS. Na eind december kon ik er niet meer mee pinnen. Pas deed het niet meer, leesfout. Heb een nieuwe aangevraagd. Die heb ik al wel gebruikt.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:51

Mas schreef:
Wat vreselijk zeg, ik kan me voorstellen dat dit een heel onveilig gevoel geeft. Ik zelf heb het niet meegemaakt, maar hier in de stad zijn ze er ook mee bezig. Ze hebben een aantal geldautomaten omgebouwd en als iemand er gepint heeft dan hebben ze een kopie van de pas en de pincode en halen zo dus heel veel rekeningen leeg.

Ook is er hier een 'postbode' actief (TNT jas) die mensen zogenaamd een pakje aan de deur brengt. Hij verteld de mensen dat het niet voldoende gefrankeerd is en ze nog 96 cent moeten betalen.
Hij heeft dan een mobiele pin bij zich, mensen betalen... en zijn twee uur later al hun geld kwijt.

het is idd echt doodeng, stond er laatst 1 met pinnen echt achter achter me, nog geen halve meter van me vandaan, ik heb heel boos achterom gekeken en gezegd dat het normaal is dat je een meter privacy geeft...

ook heel erg eng van die postbode zeg brrr moet er niet aan denken, belachelijk dat mensen dit doen,
anne-c heb je misschien op ebay oid iets gekocht iets laten verzend oid? dat is het enige dat ik me kan bedenken... hoop dat de bank er wat mee kan doen.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:53

Nee, niks via e-bay oid. Vind het zo vreemd.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:54

Nou ik werk dus in een winkel waar ze dat ook hebben willen doen.
ze waren er alleen optijd bij. ('s nachts ingebroken en net bewegingcensor geraakt).
Dus toen zijn alle kasjes gelijk vervangen.

Als het wel gelukt was, zie je er niets van.
Ze zetten namelijk een apparaatje in het pinkasje.
op dat apparaatje komen alle gegevens te staan.
Later halen ze dit apparaatje weer eruit en hebben ze alle gegevens van alle klanten die met de pin betaald hebben.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:54

ACSM schreef:
Nee, niks via e-bay oid. Vind het zo vreemd.

nee het gebeurd ook meestal met een pin automaat in de winkel of uit de muur.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:55

Kunnen ze dat bj alle pinmachines erin doen of alleen bij winkels?? Of ook pinautomaten?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:56

Laatst bijgewerkt door slimmerik op 18-01-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nicci88

ook pinautomaten.
al zijn de meeste beveiligd met een camera, maar het kan zeker!

xDramaQueen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:59

Helaas is het dus niet goed te zien.

Hoe kunnen anders honderden mensen de dupe worden? Als het er gek uit ziet dan kijk je wel 2x. Het probleem is dus dat het dus niet goed te zien is. Het zit vaak helemaal in het apparaat wat je niet goed kan zien.

Op het moment doe ik altijd mijn portomonee er boven houden en dan typen. Hebben ze iig ze code niet!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:00

Mij is het kort geleden ook overkomen. Ik was rond 1 december een paar dagen in Brighton (UK) en drie weken later is in twee pintransacties 150 pond van mijn rekening geschreven vanaf een pinautomaat in Londen waar ik op dat moment niet was (ik was gewoon thuis). Mijn geluk was dat mijn rekening toen zo goed als leeg was (en ik heb twee betaalrekeningen), hadden ze direct na payday gepind, dan was ik meer kwijt geweest. Ik kon meteen plaatsen waar en hoe het moet zijn gebeurd, aangezien de vriendin met wie ik daar was hetzelfde was overkomen en één va de adressen waar met haar gegevens was gepind kwam overeen met die van mij, alleen ging het bij haar om heel wat meer geld. We hebben gekeken bij welke pinautomaat in Brighton we dat weekend allebei hadden gepind en toen realiseerde zij zich dat die automaat een week later buiten werking gesteld was (zij studeert tijdelijk in Brighton). Blijkbaar was die inmiddels al geregistreerd als 'verdacht'.

Anyway, ik ben direct de ochtend nadat ik het ontdekte naar mijn bank gegaan, aangifte gedaan (later voor de zekerheid ook bij de politie), pas geblokkerd (+ nieuwe aangevraagd). Melding is in behandeling genomen door Equens (die over internationaal betalingsverkeer gaat) en binnen een week had ik het betreffende bedrag terug op mijn rekening. Hulde voor de Rabobank dat het allemaal zo snel is opgelost!

Mijn vriendin (die in Duitsland woont) heeft overigens van haar bank nog steeds niets concreets vernomen, dat duurt maar en dat duurt maar. :\

Hoe je skimmen kunt voorkomen? Niet, werd mij verteld bij de Rabobank. Je kunt de kans verkleinen door het intoetsen van je pincode af te schermen en zo mogelijk alleen te pinnen bij automaten met camerabewaking (lees: in een halletje of muur van een bankgebouw), maar dan nog zijn er technieken waarmee criminelen je pincode kunnen achterhalen of je magneetstrip kopiëren. En het gebeurt helaas overal ter wereld, oom van een vriendin van mij was 8000 euro lichter na een vakantie in Italië.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:02

Je kan gewoon maandag contact opnemen met je bank dan krijg je het geld terug, je moet binnen een bepaalde tijd met je bank contact opnemen dan krijg je het geld terug meestal iets van 2 weken. Ik werk bij het postkantoor/postbank en onze automaat was ook al een keer omgebouwd. Wel apart dat je net een nieuwe pas hebt.. waarschijnlijk was je oude dan nog net niet geblokkeerd..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:02

__Esther__ schreef:

Hoe kunnen anders honderden mensen de dupe worden? Als het er gek uit ziet dan kijk je wel 2x. Het probleem is dus dat het dus niet goed te zien is. Het zit vaak helemaal in het apparaat wat je niet goed kan zien.

Op het moment doe ik altijd mijn portomonee er boven houden en dan typen. Hebben ze iig ze code niet!

ikzelf heb het godzijdank nog nooit meegemaakt maar ik geloof het absoluut wel :j het ziet er wel anders uit, maar niet zo anders dat je zegt oh nee daar steek ik me pas niet in hoor.
gelukkig valt er bij mij ook niet zoveel te halen :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:03

Marieke_K schreef:
waarom niet je pas direct laten blokkeren? Bel even met interpay: 08000313 dan kan je alles laten blokkeren.

Naar dat nummer was ik dus op zoek, zie dat het er al staat. Idd direct je pas blokkeren!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:04

xDramaQueen schreef:
__Esther__ schreef:

ikzelf heb het godzijdank nog nooit meegemaakt maar ik geloof het absoluut wel :j het ziet er wel anders uit, maar niet zo anders dat je zegt oh nee daar steek ik me pas niet in hoor.
gelukkig valt er bij mij ook niet zoveel te halen :o

bij een pinkasje in de winkel zie je het dus niet.
ze zetten het echt in het kasje (zelf gezien)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:04

Karin schreef:
Marieke_K schreef:

Naar dat nummer was ik dus op zoek, zie dat het er al staat. Idd direct je pas blokkeren!

Voor giropassen moet je niet naar interpay maar naar de Centrale Meldkamer van de Postbank 058-2126000