Voelen jullie 'de crisis'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 01:24

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in B voel je het.

Veel vriendinnen zijn ontslagen of zonder werk gevallen en vinden niks.
Mijn autoverzekeraar is failliet en overgenomen.
Ik ben fortisklant.
Mijn vorig werk heeft 2 mensen tijdens hun proefcontract buitengesmeten en 1 kantoor gesloten.
Mijn huidig werk is voorzichtig.

Hoe zit het bij jullie?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:40

ik had op 2 januari ( gelukkig nieuwjaar anne) mijn ontslagbrief op de mat liggen terwijl mijn manager aan had gegeven dat hij me graag wou houden.. na veel heen en weer gebel heb ik uiteindelijk een verlenging gekregen van 3 maand.. nog niks over binnen gehad maar moet het maar geloven

of dat met de crisis te maken heeft, geen idee..

poes

Re: Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 01:43

Nou in België leeft het toch wel, de leningen zijn goedoper maar het is ook moeilijker om te verkopen. Auto's zijn flink goedkoper. En op het werk heerst onzekerheid. ik vind het toch maar eng eigenlijk... Wat een 'ver van onze bedshow' was, is plots erg dichtbij...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:51

hier zijn domweg geen leningen te krijgen
of iig erg moeilijk

tot in december ook met de zaak weinig vd crisis gemerkt
buiten dus dat er over een roodstand mogelijkheid
van 500 erg heel erg moeilijk gedaan word
(in en uit rekeningen lopen elkaar soms net mis
leek me wel handig ,, maar nee ..trwijl er maandelijks toch 3000 binnen komt ..)

sinds 31 dec is het ook in de zaak wel knap stil
even veel orders maar lagere bedragen
veel niet of laat betalende of mag het volgende maand ? betalende klanten

verder nog steeds in de rij bij de kassa vd super
autos zijn , voor ons althans , nog niet goedkoop genoeg :+

huis tegen overons staat te koop met garage
vrijstaand ,, 115,000 -> staat toch al even te koop
ja der moet wel iets gebeuren maar nou niet echt veel
schockbarends oid
je vraagt het je af ..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:58

mijn vriend en ik kunnen ook geen huis meer kopen nu..
willen het heel graag en zijn al vaak wezen kijken maar der is niemand die ons een hypotheek gaat geven.. ondanks intentie verklaringen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:07

dat hor ik wel meer om me heen dat mensen moeilijk hypotheek krijgen

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:07

Ikke niet, salaris verhoging gekregen, zorgtoeslag omhoog (premie hetzelfde) en winkelprijzen zijn ook niet echt gestegen, niet dat ik merk in elk geval :)

Ik heb dan alleen niet te maken met huizen, hypotheken etc ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:28

wat ik om me heen hoor
zijn alleen de banken moeilijk ..
verder schijnen de mensen weinig last te hebben van
denk ook dat als iedereen door blijft gaan zoals die deed
de crisis niet zo erg is als het klinkt
muv paar ex hele rijke stinkers
die verkeerd belegd hebben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 07:17

Eerlijk gezegd merken wij er niet veel van. We kunnen toch geen huis kopen en een vriendin kreeg gewoon een hypothecaire lening voor (imo) veel geld. Ik kan bijna geen baan vinden, maar dat was al zo, dat is gewoon omdat ik moet wachten tot alle oude docenten geschiedenis met pensioen gaan. Mijn vriend heeft afgelopen week promotie gekregen en verder hebben we niet te klagen. We hebben gisteren ook nog voor veel geld kleren gekocht, dus ook onze uitgaven passen we niet aan. Het schijnt wel dat met name dure kleren nu in de solden gingen, heb iig voor weinig geld veel echt mooie dingen kunnen kopen. :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:34

Heb sinds november een goede baan. Hier verdien ik voor een starter goed. Kan dus ook eindelijk eens leuke dingen kopen en doen. Wat ik met studiefinanciering niet kon.

Dus nee ik persoonlijk merk op dit moment weinig van de crisis. Maar goed ik weet dus niet hoe het allemaal nog gaat lopen in de toekomst en hoever de crisis zich doorzet en gevolgen gaat hebben. :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:36

Ik kan niet zeggen dat ik er persoonlijk veel van merk..
Wij zijn gewoon bezig met een huis kopen en de hele romslomp erbij.. En dat lukt allemaal gewoon, mijn geld rolt ook nog lekker en ben ook niet van plan om mijn uitgaven aan te gaan passen. Als iedereen gaat bezuinigen dondert alles juist helemaal in elkaar.

Maar in mijn omgeving merk ik het wel..
Vooral op mijn werk, klanten denken 3x na voordat ze wat kopen. Het is heel rustig in de zaak.

Mijn broer heeft zijn huis te koop staan, nu bijna een half jaar, en er is gewoon geen animo voor. Terwijl het echt een heel mooi, groot en vrijstaand huis is in het centrum. Best jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:41

Muisbal schreef:
Ikke niet, salaris verhoging gekregen, zorgtoeslag omhoog (premie hetzelfde) en winkelprijzen zijn ook niet echt gestegen, niet dat ik merk in elk geval :)

Ik heb dan alleen niet te maken met huizen, hypotheken etc ;)

Das bijzonder.. Dat zou ik ff checken, normaal gaat je zorgtoeslag namelijk omlaag als je meer gaat verdienen ;)

Hier merk ik weinig verder..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-09 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:45

Prijzen in de winkel stijgen trouwens wel degelijk.. :o Maar nu is het nog her en der opruiming en merk je dr weinig van.

Ik moet elke dag een hoop prijswijzigingen lopen door de winkel, het varieert van 2 euro tot zelfs 20 euro dat er dingen omhoog gaan, dit gaat echter wel om speelgoed. Maar toch.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:44

@ Relaxed: zolang je onder een bepaalde inkomensgrens zit kan dit best hoor. de zorgtoeslagen zijn omhoog gegaan dit jaar omdat het eigen risico ook verhoogd is. ik krijg nu ook 4 euro meer per maand dan in 2008. toch is mijn salaris ook omhoog gegaan per 1 januari.
ik kan dus ook (nog) niet zeggen dat ik veel merk van de crisis.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:59

bij ons op het werk hangt er ook het een en ander boven ons hoofd,wachten met spanning eind februari af.
niet dat zij zelf zo'n enomre last van de CC haebben,mijnsinziens gebruiken ze het meer als excuus om weer eens te reorganiseren.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:10

Bij ons merken we het niet bepaald nee! Kregen beiden van onze werkgevers brief op de mat met dat we goeie salarisverhoging hebben gekregen :D En wij hebben geen enkele moeite gehad om ons appartement in A.dam te verkopen stond net een maand te koop en meteen verkocht met goeie winst :D

En vorig jaar ook ons nieuwe huis gekocht voor een goeie prijs ... En nadat van ons alles rond was zowel het verkochte appartement en het aankopen van ons nieuwe huis hoorden we van de zogeheten ´´crisis´´... Maar wij merken er heel weinig van :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:16

Persoonlijk heb ik er niet veel last van, maar op het journaal hoorde ik dat we het pas echt rond 2010 gaan merken...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:17

Hier ook nog niks van gemerkt...

Heb sinds december een goede nieuwe baan, met een dik salaris, geld rolt nog steeds enorm hier :o :D

Deze of volgende maand nieuw kittentje ophalen van 1500 euro.. die zijn helaas nog niet goedkoper geworden :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:19

Ik heb helemaal nergens last van. Ik leef nog steeds zoals altijd! Ga waarschijnlijk zelfs een paard kopen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:19

Ik werk sinds kort, een fulltime baan verdiend toch wel lekkerder dan een studiefinanciering, dus ik heb niets te klagen ;) . Ik merk wel om mij heen dat bedrijven het lastig hebben. Een kennis heeft een aanemersbedrijf en die merkt dat ze steeds meer klein werk krijgen, bijv. plaatsen van een dakkapel, uitbouw etc. mensen krijgen geen of moeilijker een lening voor een neiuw huis, en gaan dan maar hun eigen huis verbouwen. Een andere kennis is financieel directeur bij een groot vervoersbedrijf. Die hebben het op dit moment moeilijk, tijdelijke contracten worden niet verlengd en vrachtwagens staan stil.

Ik persoonlijk vindt het niet zo'n ramp, ik hoop dat ook de starterswoningen straks in prijs dalen, dan kan ik mooi inspringen over een paar jaar en dan trekt de economie wel weer aan :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:20

Ik voel er momenteel nog niets van... Heb een baan waarvan ik 100% zeker van mag zijn dat ik ze houd (vinden namelijk al 2 jaar geen nieuw personeel meer). Heb wel een tweede auto moeten wegdoen omdat het niet te betalen was. Voor de rest is het eten veel en veel duurder geworden en maatschappijen van gas en electriciteit sturen veel sneller aanmaningen en vragen veel sneller onkostenbedragen.

Mijn vriend (carrossier) merkt het enorm! Minder mensen laten de auto maken, worden minder auto's verkocht etc.

Wij gaan volgend jaar een huis kopen, hoop dat alles dan wat gestabilisseerd is...

Ben trouwens ook een belgje :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:30

Mijn vriend en ik merken er niet echt wat van. We hebben allebei een vaste baan en onze werkgevers lijken geen financiële problemen te hebben.
We hadden wel kleine plannen voor een ander huis, maar niet op korte termijn. Ons eigen huis nu verkopen is moeilijk. Er staat hier zo veel te koop. We wachten wel even af.

Een vriend van ons wonende te Brabant raakt z'n baan kwijt wegens faillisement. Hij heeft gelukkig alweer een nieuwe baan gevonden.
Bij een andere vriend van ons is 't niet zeker of z'n contract verlengd wordt aangezien 't bedrijf niet goed loopt, maar ook hij kan waarschijnlijk gemakkelijk ergens anders terecht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:55

Ik merk er ook nog niks van, heb vorige week een werkoverleg op mijn werk gehad. We hebben te horen gekregen dat onze locatie dankzij het al zuinige beleid geen grote bezuinigingen etc. hoeft te doen en dat wij iig het komende jaar niks gaan merken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:06

Ik merk het zelf als student ook niet, maar in de omgeving zie ik hier wel heel wat gebeuren. Wij wonen bv kort bij een aantal DAF-fabrieken, ken dus redelijk veel mensen die daar werk(t)en. Heel wat mensen hebben daar hun job verloren, anderen moeten opeens maar 2dagen per week gaan werken ipv een voltijdse 5dagen. Al een aantal bedrijven hun productiedagen zien terugschroeven van 5/6 dagen naar een vierdagenweek..

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 122008_062
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=EO24MPFV
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=3I23O7IB

Ja.. Ik zie veel mensen in mijn omgeving zonder werk vallen, of terugvallen op tijdelijke 'economische werkloosheid'

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:26

Ik merk er persoonlijk niet zo heel veel van. Ik heb deze maand weer kleedgeld verhoging gekregen, omdat de prijzen wel naar boven gaan, voor mij alleen maar mooi, maar als ik kleren zie die ik wil hebben, dan koop ik ze gewoon.

Mijn contract op m'n werk loopt nog tot 31 december 2009, hoef ik voorlopig ook niet heel bang voor te zijn, behalve natuurlijk gewoon netjes doorwerken. Ik ben wel benieuwd wat de nieuwjaarsbonus wordt, als we die krijgen.