Een nacht niet slapen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Een nacht niet slapen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:24

Ja even rare topic naam.

Maar er is 1 ding wat ik wilde afvragen.

Laatse Zomer toen ik naar spanje ging vertrok de vliegtuig pas om 03.00 en kwamen 06.00 in Spanje aan vandaar met de bus naar het Hotel waren pas om 08.10.

De hele nacht had ik toen ook last van me maag en heb maar 2 uur van te voren geslapen. Ik dacht nog even te slapen in Spanje in de hotel maar na 08.00 was ik klaar wakker en alle vermoeidheid was weg zelf mijn maagprobleem was weg.

Ik ging normale tijd naar bed (23.00) en was volgende dag gewoon weer normaal wakker. Geen vermoeid of enige klachten.

Weet iemand eigelijk hoe dat kan dat je na een nacht slapen na 08.00 gewoon weer klaarwakker bent/kan zijn?

lissisanne

Re: Een nacht niet slapen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:26

inwendige klok?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:37

Ik kan zo een paar nachten niet slapen. En ook een hele tijd met maar 4 uurtje slaap per nacht. Geen problemen mee wat dat betreft. Als ik maar eens in de maand ong een dagje uit kan slapen.
Denk dat het per persoon wisseld. Misschien heb jij normaal ook niet veel slaap nodig, en heb je met die 8 uur slaap de nacht van daarvoor al een stuk ingehaald.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:44

Ook ik heb al vanaf baby af aan weinig slaap nodig.
Al moet ik zeggen dat ik wel graag lang kan en wil slapen.
Ga ik op reis,of net als vroeger een hele nacht stappen had ik echt geen problemen met een nachtje niet slapen.

Het moet gewoon in je zitten denk ik,de 1 moet op tijd naar bed voor de nodige slaap,anders functioneren ze niet goed,en de ander kan gerust toe met weinig slaap.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:46

Saskia9 schreef:
Ook ik heb al vanaf baby af aan weinig slaap nodig.
Al moet ik zeggen dat ik wel graag lang kan en wil slapen.
Ga ik op reis,of net als vroeger een hele nacht stappen had ik echt geen problemen met een nachtje niet slapen.

Het moet gewoon in je zitten denk ik,de 1 moet op tijd naar bed voor de nodige slaap,anders functioneren ze niet goed,en de ander kan gerust toe met weinig slaap.

Ik heb precies hetzelfde, ik kan makkelijk ook een nachtrust overslaan, dus meer dan 24 uur wakker blijven. :P

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:53

Ik ben ook regelmatig een aantal dagen achter elkaar wakker.
Zit gewoon echt vol energie, dus wanneer ik eens een dag niks doe, zit ik 's avonds echt te stuiteren op mijn stoel.
Daarbij kom ik nog eens ontzettend moeilijk in slaap, dus zo komt het wel eens voor dat ik een nachtje oversla. :)

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:53

Ooooh, ik heb echt het tegenovergestelde. Als ik een nacht niet slaap word ik de 2e dag echt niet okay. Misselijk, verhoging, koud, trillerig... Neh, mijn ding is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:55

Ik trek vaak genoeg een nacht door en heb er over het algemeen nooit last van. Al verschild het ook wel aan hoeveel alcohol ik in mijn bloed heb, met een kater voel ik me wat minder fruitig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:21

Ook ik blijf makkelijk een nachtje wakker. Krijg het er wel altijd koud van (maar dat is ook logisch, aangezien je lichaam relatief minder energie krijgt).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:33

daNiielle_ schreef:
Ik ben ook regelmatig een aantal dagen achter elkaar wakker.
Zit gewoon echt vol energie, dus wanneer ik eens een dag niks doe, zit ik 's avonds echt te stuiteren op mijn stoel.
Daarbij kom ik nog eens ontzettend moeilijk in slaap, dus zo komt het wel eens voor dat ik een nachtje oversla. :)

Zo herkenbaar!
Ben nu 2 dagen "ziek" gisteren heel erg, vandaag voelde ik me eigenlijk wel weer prima. Tot 12 uur uitgeslapen, vol energie. Zeg m'n ma:"Jij gaat nergenst naar toe, je blijft gewoon binnen."
Grrrr, nu zit ik dus te stuiteren en kan niet slapen.

Of op kamp... De 2e nacht, dus de eerste nacht had iedereen wel een beetje slaap gehad.
"Zullen we de hele nacht wakker blijven?"
Ja doen we, leuk joh, vond iedereen en ik vooral.
Om een uur of 2, mischien 3, zat ik daar in m'n eentje lekker wakker te wezen. :')

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 03:45

Ik kan het wel maar ik heb dan wel de volgende dag een paar keer een dipje.. vooral overdag..zodra het dan weer 's avonds word kan ik er weer tegenaan..

nou was ik gisteravond uitgeweest en heb maar 2 uurtjes geslapen en toen smiddags naar werk gegaan..moesten we anderhalfuur heen en terug rijden.. ben nu pas net thuis, maar had net in de auto wel echt moeite om wakker te blijven.. 1 lange rechte weg in t donker.. pfff..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 03:52

ik ga ook wel es lat naar bed, en word dan alltijd gewoon wakker op de tijd dat ik er normaal gesproken uit zou gaan :D
is je inwendige klok he ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 04:08

Ik heb maar weinig slaap nodig.
Ik slaap doordeweek ongeveer 5 uur per nacht. Ik ben 14 trouwens. Zal misschien wel meespelen.
Soms slaap ik om 7 uur pas en ga ik er 11 uur weer uit. Nooit last van iets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:25

in de weekends dat ik het volledige weekend werk raak ik de vrijdag rond 3 uur in bed, sta ik op om 8 uur, werk de hele dag, ga savonds uit, en raak de zaterdag op zondag ergens rond 4-5 uur in bed, slaap tot 8 uur, sta op, en ga de hele dag werken, savonds wordt ik dn wel moe rond een uur of 21-22, maar na mijn klopje kan ik er weer een nacht tegenaan.

volledige overslaan heb ik nog niet geprobeerd,...
ik slaap dan wel de maandag en dinsdag goed uit, heb dat dan wel effe nodig...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:31

Ik kan ook goed tegen weinig slaap. Ik slaap sowieso altijd maar maximaal 8 uurtjes, maar kan ook prima tegen veel minder en een nachtje overslaan heb ik ook vaak zat gedaan. De volgende dag dan idd gewoon doorgaan waar ik mee bezig was en dan normale tijd naar bed, lichaam past zich dan vanzelf aan...

Denk inderdaad dat de één er veel beter tegen kan dan de ander

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:37

Blij ik dus niet echt het enigste bent en het is dus die inwendig klok.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik elke nacht 9 uur ging slapen (Mijn maximaal aantal slaapuren) En man wat kreeg ik een wallen ondermijn ogen. Had het geschrapt naar 7 uur p/d en dat was stukken beter

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:58

Slapen bestaat uit 4 fase's ... De eerste drie fases zijn een soort van "inleidende fase" en die duren normaal gesproken vrij lang. Als ik het goed heb de derde (kan ook tweede zijn) van die drie, is de fase waarin je wel slaapt maar je bewustzijn erg actief is, dit is dan ook de fase waarin je droomt.

De laatste fase is de meest effectieve fase. De fase waarin je lichaam en geest echt bijna compleet zijn "bewustzijn" uitschakeld en waarin je echt uitrust, de zogenaamde diepe slaap. Deze fase duurt niet zo heel erg lang en geeft je heel snel heel veel energie.

Als jij besluit een "dutje" te doen, dan weet je lichaam dat om de een of ander reden en kom je veeeel sneller in die 4de fase terecht. Een dutje (al is het maar 5 minuten) kan dus wel degelijk heel erg effectief zijn!

Hoogstwaarschijnlijk ben jij gewoon die nacht vanwege je biologische klok of zo heeeel snel in die 4de fase terecht gekomen, waardoor die korte slaap wel gewoon heel erg effectief is geweest.

@ Kensha: Hoe vreemd het ook klinkt, de regel geld over het algemeen, hoe korter je slaap, hoe efficienter je slaapt (dus hoe meer je uitrust per tijdseenheid). Dus op zich is 9 uur slapen en dood moe zijn en dan 7 uur slapen en wel fit zijn heel logisch. Toen je 9 uur sliep duurde je eerste fases gewoon veel langer en rustte je nog niet echt uit. Nu je minder "tijd" neemt om te slapen, heeft je lichaam ook "minder tijd" voor de eerste 3 fases, waardoor je sneller in die 4de komt en dus effectiever slaapt!

EDIT: blijkbaar had ik het niet helemaal goed... ik heb hier een tijd terug een college over gehad en blijkbaar is niet alles blijvan hangen zoals het hoort. De "droomslaap" komt na de "diepe slaap" en er zijn 5fases in plaats van 4. Zie deze link... http://www.teleac.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728#b578157 als je dan op "slaapcyclus" klinkt wordt het echt goed uitgelegd...
Overigens staat op die website niks uitgelegd over het "hoe korter je slaapt hoe effectiever je slaapt" overigens is dit wel zo, is een wetenschappelijk onderzoek naar geweest, maar is gewoon nog niet algemeen bekend...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-01-09 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:02

Wij gingen een keer met schoolreis naar Disney met de bus. Ik kan gewoon NIET slapen in een bus of in een auto, het lukt me echt niet :n
We vertrokken om 3 uur s nachts en de hele weg naar het park toe ben ik dus wakker geweest tussen de slapende mensen in. Toen hebben we de hele dag in het park gelopen, en op de terugreis was het hetzelfde verhaal. We waren om half 3 uur s nachts pas thuis en weer was ik de hele weg wakker geweest.
Heb toen nog een paar uurtjes in bed geslapen en de volgende dag om 9 uur stond ik fris naast mijn bed :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:03

Ik heb ook niet veel slaap nodig. Dit weekend nog, om 6 uur in bed maar werd wel om half 9 wakker (wat al laat is voor mijn doen). :)
Ik word automatisch wakker; doordeweeks 5 minuten voor mijn wekker (die ik vaak vergeet te zetten ook, heb hem toch niet nodig). :+
En als ik voor het slapengaan tegen mezelf zeg: "ik wil om 3 uur 's nachts wakker worden" dan gebeurt dat ook. Ik kan niet uitslapen overigens, ik slaap totdat mijn lichaam genoeg heeft en niks meer. ;) Word in het weekend meestal ook rond 8 uur wakker.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:06

Fiffill schreef:
En als ik voor het slapengaan tegen mezelf zeg: "ik wil om 3 uur 's nachts wakker worden" dan gebeurt dat ook.

Dat heb ik ook ja :j
Meestal als ik moet werken denk ik: om 7 uur moet ik echt wakker zijn, an meestal ben ik dan half 7/ kwart voor al wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:35

De 1e nacht dat ik taxi ging rijden heb ik die nacht meteen overgeslagen omdat ik de volgende ochtend met iemand mee op concours zou gaan. Ik was kapot! Maar dat kwam denk ik vooral door alle indrukken van die 1e nacht taxirijden.. 's middags op die wedstrijd stond ik echt te tollen op mijn benen..

Later ging het wel veel beter, toen had ik regelmatig na een nacht werken maar 3-4 uurtjes slaap (vond het vaak zonde om de hele zondag op bed te liggen, dus rond 12 uur ging ik er weer uit) en kon er toen prima tegen. Zondagavond op tijd naar bed en ik was er weer ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:05

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik veel of weinig slaap nodig heb. Als ik een paar uurtjes slaap dan ben ik heel de dag redelijk actief, slaap ik tussen de 6 en 9 uur dan ben ik heel de dag duf en doodmoe, voel me of ik slaaptekort heb. Maar langer wakker blijven schiet vaak ook niet op omdat ik anders heel de avond zit te knikkebollen. De ene keer kan ik er dus makkelijk tegen en de andere keer totaal niet. Ik moet alleen niet net iets teveel alcohol ophebben als ik een keer ben uitgeweest, want dan ben ik echt heel de dag een lopend lijk ondanks dat ik geen kater heb, als ik precies genoeg of weinig op heb dan hoef ik echt maar een paar uur te slapen en ik voel me heel de dag perfect. Op dit moment heb ik ook het idee dat ik oververmoeid ben(kom er s'ochtends ook niet uit), maar eerst kon ik echt redelijk makkelijk een nacht doorhalen of maar 2/3 uurtjes slapen en ik kwam makkelijk mijn bed uit, enige wat ik overdag nodig had was tijdens een dipje wat energydrank.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:45

Kan d'r niet zo goed tegen... toen ik nog smorgens werkte moest ik om 4 uur mijn bed uit maar eerde dan 2u zie je mij niet in bed liggen. Als ik niet voor 8u opmoet dan lig ik standaard voor half 4 er niet in....ben nu bv ook klaarwakker kwart voor 3...
maargoed dan slaap ik 2 uurtjes en op zich gaat het dan wel, maar moet dan wel smiddags kunnen slapen want dan krijg ik een inzinking.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 03:49

Voor mijn gevoel is het leeftijdgerelateerd , tot mijn 25e had ik er nooit moeite mee, sloeg regelmatig een nachtje over.
Nu ben ik al van de leg als ik een keer wat later naar bed ga :')

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 03:52

Ik heb de laaste weken constant dat ik om 3/4 uur wakker word, klaar wakker ben ik dan. Dan kom ik ook écht niet meer in slaap, maar rond een uur of 2/3 s'middags als ik naar school ben merk ik toch echt wel dat ik slaap tekort kom vooral als het vaker in een week gebeurd ben ik altijd echt kapot aan het eind van de week. Aan de tijd van mijn post is nu zeker wel te zien dat ik het vandaag weer heb :')