Kun je leren te dromen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Kun je leren te dromen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:22

Ja misschien een iet wat vreemde titel..
en sorry, weer mannengezeur topic..

Ik heb nu 5 maanden een vriend, gaat super.. Het is echt goed en zijn erg blij met elkaar..
Alleen ik mis iets aan hem.
Ik ben nu 17, Volop bezig met studie, veel plannen voor vervolgstudie.. Heb een hobby waar ik veel mee bezig ben.. drukke weken, maar kan er van genieten.. (werk van 8 tot 5/6 uur op stage ga daarna paardrijden, rond 7 uur thuis douchen eten, en dan naar vriendinnen en mijn vriend)
Mijn vriend is 23.. Hij werkt nu als schilder van 7 tot 4.. Woont nog thuis. Komt erop neer: om 4 uur is ie klaar, zijn eten wordt gekookt, zijn kamer wordt schoongemaakt enal. Alles wordt voor hem gedaan. En hij vind het goed zo.

Tuurlijk, nu denken jullie misschien van: waarom is er iets te zeuren? Nou hierom.
Ik ben wel eens gesprekken met hem aangegaan.. Gewoon om te vragen wat hij in zijn leven wil. Hoe hij zijn leven voor zich ziet. Of ie doet wat ie wil..
Enige wat eruit kwam was: ik heb t toch goed zo.. en hij draait weg.

Komt er opneer dat hij zich niet echt wil doorontwikkelen. Hij heeft ook totaal geen behoefte aan dingen te willen leren, zien of doen. Hij wil ook zeker nog een paar jaar thuis blijven wonen. Want t is toch goed zo?

Ik begrijp dit niet zo, ik heb namelijk veel passies, ik geniet en wil dingen doen.. Een uitdaging in mijn leven..
Hij dus niet..
Maar van huis uit, is hem ook niet geleerd om te dromen.. (ouders zijn net zo)

Dromen mag altijd, dromen over wat je later als werk wilt doen enz. En ik vind dit persoonlijk ook belangrijk. Zo ontwikkel je jezelf, je komt erachter wat je wilt, en wat je niet wilt.
En ik denk ook dat iedereen droomt en fantaseert, over wat je wilt.

Ik probeer hem wat te stimuleren, om iets met zijn leven te gaan doen, behalve van 7 tot 4 werken..
Maar kan dat, kan je iemand leren, om te gaan dromen, zodat die persoon erachter komt wat ie echt wil?
Ik weet namelijk niet zeker of ik mijn leven lang met iemand samen kan zijn die geen passie in zijn leven heeft.

Hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, en misschien tips, of ervaringen hebben.

Groetjes, Maaike

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

MaaikeMo schreef:
Ik begrijp dit niet zo, ik heb namelijk veel passies, ik geniet en wil dingen doen.. Een uitdaging in mijn leven..
Hij dus niet..

Ik probeer hem wat te stimuleren, om iets met zijn leven te gaan doen, behalve van 7 tot 4 werken..
Maar kan dat, kan je iemand leren, om te gaan dromen, zodat die persoon erachter komt wat ie echt wil?

Wat vooral uit je verhaal naar voren komt is dat je vriend tevreden is met zijn 'manier van leven' waarom zou hij dat dan moeten veranderen, omdat jij wel die passies en dromen hebt? Misschien heeft je vriend wel hele andere standaards van leven; hij hoeft niet de directeur van het bedrijf te worden, maar wil gewoon twee keer per jaar op vakantie naar Center Parcs; als hij daar gelukkig en tevreden mee is, wat is daar dan verkeerd aan?

Het lijkt mij heerlijk om 'zo tevreden te zijn met alles', je schikken in het lot en niet altijd maar beter, anders of verder willen zijn dan dat je nu bent; gewoon tevreden en gelukkig zijn met alles wat je hebt.

Of jij daar mee kan leven kan ik niet voor je beschikken, je moet gewoon goed onthouden dat jullie andere belangen hebben in het leven, maar dat betekent niet dat een van jullie verkeerd bezig is, jullie staan gewoon anders in het leven.

Meikje

Re: Kun je leren te dromen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:44

Tja denk je echt dat het er mee te maken heeft dat hij het niet kan? Dromen? Ik denk dat sommige mensen er gewoon geen behoefte aan hebben. Dat het iets in hun karakter is. Hij heeft vast wel dromen, maar dan op een heel ander vlak. Ik denk inderdaad, net als Kristie, dat je gewoon anders op het leven kijkt. Waarschijnlijk zit zijn geluk niet in de best betaalde baan, maar in gewoon lekker aan het werk zijn en lekker ouwehoeren met collega's.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, het is heerlijk om samen te fantaseren over 'later'. Maar ik denk dat je het zal moeten accepteren. Je kunt het altijd van een andere kant bekijken: hij is blij met z'n leven. Ook met jou dus :)

MaaikeMo

Re: Kun je leren te dromen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:46

Het maakt mij trouwens niks uit hoor! wat hij als werk doet ;)

Ik wil gewoon zeker weten of hij wel gelukkig is.. Met alles wat hij doet. Bij hem thuis wordt nooit over zoiets gepraat.. Over de dingen die je doet, en of je er blij mee bent. Niet alleen werk hoor ;)

En inderdaad staan we waarschijnlijk wat anders in het leven. Maar ik snap gewoon niet dat hij geen dingen heeft die hij graag zou willen.. Of er gewoon niet over kan praten?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:52

Ik snap het. Je mist gewoon iets bij hem, hij is te 'saai' voor jou om het zo maar even te zeggen.
Een vriend van mij die heeft precies hetzelfde. Hij is 18 en weet niet wat hij wil, wat hij wil bereiken, hij vindt alles wel best...
Hij is heel nonchalant, het is zijn manier van leven en dat is niet erg maar soms denk je van Ga iets doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:53

MaaikeMo schreef:
Het maakt mij trouwens niks uit hoor! wat hij als werk doet ;)

Ik wil gewoon zeker weten of hij wel gelukkig is.. Met alles wat hij doet. Bij hem thuis wordt nooit over zoiets gepraat.. Over de dingen die je doet, en of je er blij mee bent. Niet alleen werk hoor ;)

En inderdaad staan we waarschijnlijk wat anders in het leven. Maar ik snap gewoon niet dat hij geen dingen heeft die hij graag zou willen.. Of er gewoon niet over kan praten?

Of hij heeft gewoon al wat hij wil : Vriendin, werk en goed kosthuis.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:15

Ik wou eerst ook heel veel worden, veel geld verdienen, hoge positie op mn werk later..
Maar nu hoeft het allemaal niet meer zo. Met zon topbaan verdien je veel geld, werk je veel, maar wat heb je daaraan als je geeneens tijd hebt om er van te genieten? Nu doe ik iets waar ik niet rijk van ga worden, maar wel tevredenmee kan zijn:) Misschien denkt je vriend er ook zo over?

Maareh, k bent wel met je eens dat je vriend een hobby ofzo kan zoeken. Anders worden we veels te lui!