De oorzaak kan alleen jijzelf achterhalen eventueel met de hulp van een maatschappelijk werkster of vertrouwenspersoon. (Volgens mij zit je nog op de middelbare school? Dan zijn deze eenvoudig te benaderen.)
Wil je dat niet, probeer dan voor jezelf inzichtelijk te maken waar je stress vandaan komt. Je geeft zelf al aan dat je vaak ruzie thuis hebt en dat je moeite hebt met school. Is dit misschien een oorzaak van je slaapproblemen en je emotionele buien? Misschien heb je wat teveel hooi op je vork?
Analyseer waar je gevoelens vandaan komen en bekijk wat je nodig hebt om je beter te voelen. Wat is voor jou een ideale situatie? En hoe ga je die creeëren? (dit kan betekenen dat je een aantal (moeilijke) keuzes moet gaan maken!)
Pak een schrift en schrijf iedere keer als je je zo rot voelt op wát je voelt en wat daaraan vooraf gegaan is. Bedenk wat er in die situatie anders had moeten zijn om je niet zo rot te voelen. Wanneer je je goed voelt, schrijf je dit ook op en benoem je wat er aan vooraf gegaan is waardoor jij je nu blij voelt. Uiteindelijk zul je ontdekken dat daar een soort 'patroon' inzit en kun je zien wat jij nodig hebt om je blij te voelen. Wanneer je weet wat je nodig hebt om je blij te voelen, kun je je situaties en ervaringen daarop instellen / creeëren. Weet wat je nodig hebt om je goed te voelen, en maak aan de hand daarvan je keuzes.
Het kan natuurlijk ook met leeftijd te maken hebben; ik weet niet hoe oud je bent?
Zo kunnen er heel veel redenen zijn, maar voor een bokker is het onmogelijk om zoals jij vraagt 'de precieze oorzaak' aan te wijzen. Dat kan alleen jijzelf doen. Verwacht geen pasklare adviezen, ook niet van maatschappelijk werkers. Wanneer je je niet goed voelt en verandering wilt, zal dat inhouden dat je zelf actief zult moeten worden. Andere mensen kunnen je daar enkel in begeleiden, maar je zult het zelf moeten doen! Dat vergt enige moed, wilskracht en doorzettingsvermogen, maar dan heb je ook wat.
Als ik je verhaal zo lees lijkt het me verstandig dat je met iemand gaat praten die jou kan helpen wat meer inzicht te krijgen in je situatie. Dit kan dus bijvoorbeeld je mentor zijn, vertrouwenspersoon op school, de (school)maatschappelijk werker of bijvoorbeeld een heel goede vriendin.
Sterkte!