Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:51

Heej,
Oke de title is een beetje raar. Maar goed.
Ik wil een keer een kijkje nemen in het concentratiekamp auswitch. Gewoon om me in te kunnen leven ik hoe die mensen daar zaten, en hoe dat geweest moet zijn. Hoe alles eigenlijk een beetje in elkaar zat. Het lijkt me zeer interesant.

Is hier iemand een keer bij dat kamp geweest, en hoe vond jij dat?

Marleen. :)
(sorry als het vekeerd staat. En de schrijf fouten, als die er zijn!)
Laatst bijgewerkt door Winged op 16-01-09 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelling aangepast

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:59

Ik ben er geweest, met school.

Vond het zeer indrukwekkend, je krijgt er echt rillingen over je lijf, vooral als je de verhalen van de mensen die er vertellen bij hoord.
Volgens mij vertellen er zelfs mensen die het hebben meegemaakt zelf.
Je kunt je echt niet voorstellen sommige dingen die daar zijn gebeurt, als ze dat vertellen.

evanescence

Re: auswitch. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:04

Oke,
Ja ik had al wel van Fiffill (Bente) Gehoort dat daar een nare zweer hangt. (logies eigenlijk.)
Het lijkt me veel inpackt op mensen hebben als je die verhalen leest.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:04

Ik zag van de week weer een stukje op tv, van zo'n vakantie programma....
Ht lijkt mij ontzettend interessant, spannend ook... ben best gevoelig voor sfeer en denk dat ik daar best een flinke tik zal krijgen van de sfeer die daar hangt, maar goed... zou er erg graag eens een keer heen willen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:04

De mensen van wie ik het gehoord heb waren diep onder de indruk van hoe het daar was. Heel indrukwekkend om te zien, zeker als je bedenkt wat voor afschuwelijke dingen zich daar hebben afgespeeld... Idd bijna niet voor te stellen hoe vreselijk het daar moet zijn geweest.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:05

Ik ben er ook met school geweest.

De sfeer die je voelt is heel apart..

Ik vond het ook mega indrukwekkend. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de gaskamers, de 'Wall of death', en de overnachtingskamers.

Ik vind dat je er zeker heen moet gaan als je daar de kans toe krijgt :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:09

Coot schreef:
Ik ben er ook met school geweest.

De sfeer die je voelt is heel apart..

Ik vond het ook mega indrukwekkend. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de gaskamers, de 'Wall of death', en de overnachtingskamers.

Ik vind dat je er zeker heen moet gaan als je daar de kans toe krijgt :)

Naja als ik 18 ben, mag ik van mijn ouders een jaar naar het buitenland en daar ervaring op doen. Ik weet nu al dat ik het geen half jaar vol hou. := Dus ik wou graag een aantal weken daar heen, en dan een keer naar het kamp gaan. Wat ik eigenlijk al wel een tijdje wil. Mijn moeder gaat iniedergeval niet mee. Ze zegt dat je het beter niet kan doen als je kinderen hebt. Want er was iets met een kast met kinderschoentjes ofzo. (ik volgende haar niet helemaal.)

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:11

nog nooit geweest, maar staat zeker op mijn TO-DO list !
mijn vriend is met zijn werk (militair) al een paar keer daar geweest, en die verhalen grijpen me zo aan..

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:12

Ik ga er in April/Mei heen met school. :)
Ben echt blij dat ik bij Krakau ingedeeld ben, het lijkt me ontzettend indrukwekkend en ben er erg benieuwd naar.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:14

Vraag aan de mensen die er geweest zijn, ik heb wel eens gehoord dat je daar geen vogels hoort zingen/fluiten.
Klopt dat ?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:15

Ik ben er ook geweest
Je kunt de sfeer niet beschrijven, en wat ik ook heel apart vond er groeide niets geen bloemen en het is er echt stil (op de mensen die er lopen na)
Wij hebben er wel foto's gemaakt maar zelfs die zien er grauw uit.
Klopt er is een kast vol met schoenen (ook van volwassenen) en ook met koffers wij hebben de koffer van De zus van Anne Frank zien liggen
Wat mij ook het meeste bij blijft is de muur waar ze neer geschoten werden en natuurlijk Birkenau.
Met wat voor een smoes ze daar kwamen sprak mij ook aan.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:16

Ik ben gelukkig niet de enige die daar intressen in heeft.
Ik twijfelde namelijk al een tijdje of ik het topic zou openen. Was meer bang voor reacties van mensen, die het niet vinden kunnen op het forum. Maar dat valt gelukkig mee! :)

Erg intresant om te lezen wat andere er van vinden. En dat er nog meer naar toe willen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:17

Ik ben er geweest met school in 4Havo, naar Auschwitz en Birkenau. Ik vond Auschwitz niet heel interessant, al veel te toeristisch. Birkenau was wel indrukwekkend. Gewoon één grote oppervlakte met barakken waar een soort planken in waren geschroefd waar iedereen gewoon bij elkaar gepropt sliep etc. Verder ook nog naar een Joodse begraafplaats geweest, was ook erg indrukwekkend. De Duitsers hadden namelijk de grafstenen van de Joden vermorzeld en gebruikt om wegen aan te leggen, die grafstenen hadden ze op deze begraafplaats weer geprobeerd te herstellen, dus allemaal kapotte stenen in elkaar gezet.

Die koffer van Frank heb ik ook gezien ja, die lag bovenop. De gaskamer vond ik trouwens wel doodeng, net als de kamer waar de ovens stonden voor de lijken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:17

Ik weet niet of ik hier in dit topic foto's mag plaatsen anders wil ik wel een kleine indruk geven hoe het er uit ziet

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:18

maj0 schreef:
Ik ben er ook geweest
Je kunt de sfeer niet beschrijven, en wat ik ook heel apart vond er groeide niets geen bloemen en het is er echt stil (op de mensen die er lopen na)
Wij hebben er wel foto's gemaakt maar zelfs die zien er grauw uit.
Klopt er is een kast vol met schoenen (ook van volwassenen) en ook met koffers wij hebben de koffer van De zus van Anne Frank zien liggen
Wat mij ook het meeste bij blijft is de muur waar ze neer geschoten werden en natuurlijk Birkenau.
Met wat voor een smoes ze daar kwamen sprak mij ook aan.

wat is eigenlijk birkenau? (Ken het niet uitspreken tegen me zelf. Dus weet ik mindersnel wat er staat. Mijn rare dislexty vorm. := )
Wat was de smoes? Ben denk iets te geintreseert..

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:18

misschien in links anders ???

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

Niet naar Auschwitz geweest, maar wel naar Terezin. Dat ligt in Tsjechië, Praag.

Echt heel indrukwekkend, die kamers waar wij als groep net met ze 40en in paste zaten hun daar met zo 3x zoveel.
Gaskamers, een tunnel waar ze gewoon richting de dood liepen.
Echt super donker en wanneer ze eruit kwamen werden ze dood geschoten. Stenen muur waar gewoon gaten van een ruim 30 cm in zaten door de vele schoten..
Heel indrukwekkend allemaal.
Laatst bijgewerkt door Chrissie op 16-01-09 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:19

maj0 schreef:
Ik weet niet of ik hier in dit topic foto's mag plaatsen anders wil ik wel een kleine indruk geven hoe het er uit ziet

Foto's anders in link!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:20

Als je een topic opent over zo een beladen onderwerp wil je dan asjeblieft de moeite nemen om het woord goed te spellen..
Het is Auschwitz
Laatst bijgewerkt door Echwel op 16-01-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amberrr

Ik ben afgelopen jaar met school naar kamp Buchenwald geweest en het maakt echt indruk op je! Je kreeg daar oortjes waar in het nederlands van alles over dat kamp werd verteld. ( Kon ook in andere talen ) Wij hebben ook rozen neergelegd bij de ovens. Vooral die ovens vond ik erg rot om te zien! Ook was er ergens zo'n kamertje met een gaatje waardoor een pistool doorheen kon en waar die mensen dus met een smoes moesten gaan staan. Het bloed zat nog gewoon aan de muur!
Echt vreselijk om te zien.. :(

inge81

Ik ben destijds op kamp 3 geweest met school en kamp 1, maar waar je moeder op doelt zijn de vitrines met ten toon gestelde spullen. Bezittingen van de omgekomen Joden, sommige vitrines zijn wel 10 meter breed en 2,5 meter diep (als t niet groter is)

Waar je aan moet denken:
Brillen
Schoenen
Prothesen
Hoofdhaar
Koffers (met namen erop)
Kinderschoenen

En geloof me ik ben er geweest en kan die vitrines van de kinderkleding, de kinderschoenen en de prothesen nog levendig voor me halen.

De gaskamers an sich hebben geen indruk op me gemaakt, die waren wel net zoals ik me daadwerkelijk had voorgesteld. Ik vond het meest indrukwekkende daar, dat op het moment je door de dodenpoort heenliep er geen één persoon (behoudens de gids) nog een woord heeft uitgebracht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:21

Echwel schreef:
Als je een topic opent over zo een beladen onderwerp wil je dan asjeblieft de moeite nemen om het woord goed te spellen..
Het is Auswitz

Spel het zelf dan goed, het is Auschwitz. ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:21

Ik denk ook dat het wel mag als de foto's in een linkje staan,
ben ook wel benieuwd maj0 :j

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:22

:D Echwel, het is Auschwitz. :+

Maar kan me wel in je reactie vinden, vind het ook niet kunnen dat men niet weet hoe je dat spelt. :n

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:23

ik vind t zo vreemd dat zoiets ergs.. dat dat er nog is voor toeristen zeg maar.. Heel dubbel, want het is voor ons hier allemaal onbegrijpelijk, geen idee hebben we erover.. pff.. vreemd hoor.. Maar zeker wel interesant, dat zeker.. heel dubbel:)