Koken met een tajine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Koken met een tajine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:29

In mijn kerstpakket zat een tajine, ik helemaal blij, ik vind het zoiets moois om zo lang met eten bezig te zijn. Dus nu wil ik het morgen eens gaan uitproberen. Ik heb een kookboekje erbij gekregen, maar ik vroeg mij af of jullie ook nog ideeën hadden.
Wat zijn nou echt lekkere gerechten die te maken zijn met een tajine. Ik eet geen vlees, maar wel vis.
Ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Koken met een tajine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:37

O heerlijk, eten uit de tajine!
In principe kun je alle combinaties vis/groenten maken die je lekker vindt. Vergeet vooral niet die heerlijke combi tussen heet en zuur te maken die je in Marokko op je bordje krijgt. Dus hete pepers erin, maar ook een paar stukken citroen om het mals en frisser te maken...

Eet smakelijk!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:19

Van mijn moeder gekregen :)) (behalve de bovenste komen de recepten uit het NRC Handelsblad):

Citaat:
Tajine met lamsvlees, venkel & paprika
Deze is van eigen vinding: voor 4 personen

700-800 g lamsvlees van de bout, in blokjes
1 ui, gesnipperd
2 t. knoflook gesnipperd
3 tomaten, ontveld en ontpit of 1 blikje puree
2 venkelknollen in reepjes
1 rode paprika, in reepjes
2 el. olijfolie
1 volle thl. gemberpoeder
kaneelstokje
1 thl gemalen koriander (ketoembar)
plukje saffraan
zwarte peper,
zoutsap
dun afgesneden schil van 1 sinaasappelstukje
citroenschil
handvol zwarte olijven
vers koriandergroen

Verhit de olie in de tajine, doe er de gember en ketoembar in en schroei het vlees rondom aan. Voeg ui en knoflook toe. Giet er het sinaasappelsap en zoveel warm water bij dat het net bedekt is, voeg ook de citrusschillen (dunschiller!), kaneelstokje en saffraan toe en laat in de gesloten pan een uur stoven. Schep er de venkel, de paprika en de klein gesneden tomaat door. Maal er flink zwarte peper over. Laat 10 minuten zachtjes pruttelen, voeg de olijven toe en laat nog 20 minuten op heel zachtvuur gaar worden. Voeg voor het serveren het kleingeknipte koriandergroen toe en eet er Marokkaans brood bij.

NB: wij zijn dol op pikant en doen er graag een lepel scherpe Turkse paprikasaus bij. Een rood pepertje of wat sambal kan ook.

Citaat:
Boulette Tajine van lamsvlees & pompoen
voor 4 personen:

450 g lamslappen van de bout
600-700 g pompoen
1 ui1
50 g verse zilveruitjes of sjalotten
2 el olie
1 thl gemberpoeder
1 thl zwarte peper
1 zakje saffraandraadjes
zout
kaneelstokje
150 g diepvrieserwtjes of 1 kleine courgette
2 el honing (of zoetstof n. smaak)
1 el. sesamzaad of pijnboompitten
0,5-1 thl kaneel

Snijd het vlees in brokken van ca. 50 gram en de pompoen in schijven.Verwijder daarvan schil en pitten en snijd het vruchtvlees in blokjes van 2-3 cm. Pel en snipper de ui en pel de zilveruitjes. Verhit de olie in tajine of braadpan. Schroei het vlees rondom dicht op halfhoog vuur. Doe er gember, peper, saffraan en zout bij. Bak ui en zilveruitjes even mee. Schenk ca. een halve liter warm water erbij of zoveel dat het vlees net onderstaat en voeg het kaneelstokje toe. Stoof het geheel in de gesloten tajine op laagvuur, ca 1 uur. Verdeel dan de pompoenblokjes en erwtjes of stukken courgette over het vlees en druppel er honing (of zoetstof) over. Schep wat stoofvocht over de groenten en breng aan de kook. Sluit de pan en laat nog 20-30 minuten stoven. Rooster sesamzaad of pijnpitten in een apart pannetje en strooi over de inhoud van de schotel. Serveer met Marokkaans brood of stokbrood.

Citaat:
Tajine van kalfsvlees, erwtjes & courgette

Net als de tajine met kip en ui komt ook deze uit een oude NRC: ik heb in beide gevallen de hoeveelheid olie drastisch verminderd. De courgette kan vervangen worden door een zakje krieltjes.

Voor 4 personen:

600-700 g kalf(rib)lappen
2 el (olijf)olie
1,5-2 thl zwarte peper
1,5-2 thl gemberpoeder
zout,
mespuntje saffraan (of enkele draadjes)
1/2 thl kurkuma (koenjit)
2 uien in repen gesneden
1-2 teentjes knof gesnipperd
3 tomaten zonder vel en pitjes
3 el. gehakt korianderblad1 el gehakte peterselie
1 kleine courgette in plakjes
450 g diepvrieserwtjes

Snijd het vlees in stukken van 4-5 cm. Zet de tajine op eenvlamverdeler en verdeel de olie over de bodem. Doe er het vlees, de peper,gember, saffraan en kurkuma bij en schroei het vlees in 5 minuten rondom dicht. Schep er reepjes ui en de knoflook door. Voeg ook het in stukjes gesneden tomatenvlees erdoor, met de koriander, peterselie en wat zout. Schenk er 2 dl. heet water bij en laat het vocht aan de kook komen. Laat 1,5 uur sudderen. Voeg 15-20 minuten voor het einde van de gaartijd courgette en erwtjestoe en lepel er wat van het vocht over. Breng opnieuw aan de kook en laatnog even garen. Serveren met brood.

Citaat:
Tajine met kip, uien en rozijnen
Voor 4 personen:
(Dit gerecht kan ook van konijn gemaakt worden en wie geen tajine heeft, neme een zware braadpan.)

1 flinke kip in 8 stukken verdeeld of 8 kipdelen naar keuze (met bot,maar liefst zonder vel)
1 kg uien
2 el. olijfoliezout
2 thl. zwarte peper
2 thl. gemberpoeder
1 mespunt of enkele draadjes saffraan
1/2 thl. kurkuma (= koenjit, geelwortel)
1 teentje knof
1 kaneelstokje
2 takjes peterselie
125 g gele rozijnen

Dep de stukken kip droog met keukenpapier. Halveer de gepelde uien van boven naar beneden en snijd de helften tot smalle repen: houd de reepjes van twee uien apart. Zet de tajine op een vlamverdeler en giet de olie op de bodem van de schaal. Bak de stukken kip hierin ongeveer 5 minuten, samen met de specerijen. Regelmatig keren. Voeg dan de reepjes van de twee uien, de gesnipperde knoflook, peterselie en kaneelstokje toe. Schenk 2 dl warm waterin de tajine en laat de kip met het deksel erop 20 minuten zachtjes stoven. Was de rozijnen en verdeel ze met de resterende uien over de kip. Sluit de schaal weer en laat nog 20-30 minuten garen. Schep af en toe wat van het stoofvocht over het gerecht.

Serveren met Marokkaans brood en een salade bij, bij voorbeeld:

Marokkaanse vruchtensalade
Meng in een slakom:
ijbergsla (reepjes),
partjes sinaasappel,
schijfjes kiwi,
snufje kaneel,
1-2 el. oranjebloesemwater (drogist ofTurkse/Marokk. winkel).

Citaat:
Tajine van inktvis & doperwten

Bij het eerste gebruik moet de tajine 24 uur in koud water weken,daarna, bij geregeld gebruik 2-3 uur.
Inktvis rauw is niet duur, telt maar 92 kCal. en levert naast eiwitten ook vrij veel calcium. Door het gebruik van volkorenspaghetti verzadigt het gerecht langer; ook kan het worden bereid met blokjes aardappel (Nicola of andere vastkoker) en dan zonder spaghetti. Zelf gebruik ik ansjovis in zout (128 kCal, halfuurtje laten ontzouten in wat melk), als die niet te vinden is, neem dan die op olie (206 kCal. per100 g) en neem iets minder olijfolie. Visbouillon is te koop in tabletvorm, maar ook in potten (visfond). Daar houd je van over: ik giet restantenbouillon in ijsblokzakjes en vries ze in voor sauzen etc.

Voor 4 personen:

1/2 thl saffraanpoeder
1 thl gemalen piment (allspice)
3 el. + 2 dl. visbouillon
400 g. inktvisringen
zout,
versgemalen peper
2 el. olijfolie
1 grote ui in dunne plakjes gesneden
2 grote tenen knoflook, fijngehakt
4 ansjovisfilets, fijngehakt
2 el. gehakte peterselie
1 dl. droge witte wijn
150 g. diepvrieserwtjes, ontdooid
3 el. grof gehakte verse muntblaadjes
2 el. citroensap
250 g (volkoren)spaghetti

Meng in een kom het saffraanpoeder met het piment en de 3 el.visbouillon. Schep er de inktvisringen door en breng op smaak met zout & peper. Dek af en laat 2-3 uur marineren. Verhit de olijfolie in de voorgeweekte tajine op een vlamverspreider op matig vuur. Schep er de ui, knoflook en ansjovis door. Zet er het deksel op en laat ca. 40 minuten sudderen. Schep er de erwtjes, munt en citroensap door (en eventueel in kleine dobbelsteentjes gesneden aardappel) en laat nog een paar minuten sudderen. Kook ca. 10 minuten voor de tajine gaar is de spaghetti beetgaar in een grote pan water met zout. Giet af en verdeel over vier (verwarmde) diepe borden. Schep de inkvis met erwtjes er over, met de bouillon. Geef er brood bij om het lekkere nat op te 'dweilen' en eventueel een flinke salade.

muppetmayo

Re: Koken met een tajine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:34

Dat bovenste recept hebben wij ook eens gemaakt, erg lekker!
Ik heb hier een heel boek liggen met tajine recepten. Zal eens kijken of ik het ergens kan vinden!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:34

Ik ben ook fan van de tajine en gebruik 'm redelijk vaak.
Eigenlijk maak ik er altijd de groenten in en doe ik het vlees apart. Wat groente betreft kun je eigenlijk alles wel kwijt in de tajine. Doorgaans bestaan mijn mixjes uit: worteltjes, brocolli, paprika, ui, (soms) bloemkool, courgette en soms doe ik er aardappeltjes bij. Ik rangschik de groentes meestal om een tomaat heen die ik in het midden leg, zodat het ook nog leuk uit ziet als je het serveert. Wat ook leuk is, is om een ei boven je "tajine-vulling" te laten lopen. Als je dat dan laat garen, dan krijg je bovenop je schotel een spiegelei.

Vis heb ik er eigenlijk nog nooit ingehad, dus daar kan ik je niet mee verder helpen. Wat ik zelf erg lekker vind (als ik er al vlees bij doen) is kalkoen, rundvleesreepjes of gehaktballetjes.
Nu ik er zo over nadenk, lijkt het me ook wel heel lekker om scampi's in de tajine te bereiden.

Zelf heb ik overigens afgelopen week voor mijn verjaardag een slowcooker van BK gehad. Die ga ik morgenavond voor het eerst proberen, ben benieuwd...