Voor en Na-delen eigen bedrijfje,advies gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Voor en Na-delen eigen bedrijfje,advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:03

Ik zal proberen er niet een heel lang verhaal van te maken.

Ik ben al een tijdje alleenstaande moeder en werk nu hooguit 3 dagen op een auto-rijschool (administratie)
Vandaag kreeg ik een aanbod van een bekende in mijn woonwijk, deze meneer heeft nu ong. 5 jaar een goed lopende uitlaatservice/honden opvang en wil dit graag verkopen omdat hij en zijn vrouw een camping gaan beginnen in Oostenrijk.

Ik kan het overnemen incl. 3 bussen, 1 werkneemster, klantenbestand en alle vergunningen voor een heel redelijk bedrag van 30.000 euro.
Het gaat hier om een uitlaatservice en tevens een terrein van 3000 m2 waar de honden op een omheind terrein( in een recreatie gebied) kunnen spelen en waar ook behoorlijke kilometers gemaakt kunnen worden met wandelen,ook is er een grote plas waar de honden kunnen zwemmen.

Het klinkt dus allemaal heel goed, alleen zou ik een lening moeten afsluiten en ik vraag mij dus af of dit makkelijk is voor mij omdat ik nu niet een heel geweldig salaris heb.
Mijn ouders willen mij eventueel financieel ook bijstaan, maar ik wil eigenlijk eerst weten of dit nou wijsheid is of niet.
Wat zijn de voor en nadelen van zo'n zelfstandige onderneming en hoe zit het met belastingen etc?
Ik heb a.s woensdag een gesprek met de huidige eigenaar en een vriend van mij die werkt als financieel adviseur maar wil mij nu alvast een beetje oriënteren.

Ik zou dus graag wat info krijgen van mensen die ook zelfstandige zijn of hier verstand van hebben en wat jullie van dit aanbod vinden, wat zou jij doen in zo'n situatie.

Ik wil er nog wel bij vermelden dat ik een aantal jaren terug ook bij een hondenuitlaatservice heb gewerkt, 2x per week met mijn hond aan cursus doe en dus geen leek ben op honden gebied. :o

Sorry als dit verkeerd geplaatst is

Kristie

Re: Voor en Na-delen eigen bedrijfje,advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:08

Ik zou het niet weten, maar heb je al nagedaan bij de Kamer van koophandel? Volgens mij kun je daar veel informatie krijgen/vinden over de voor en nadelen van een eigen bedrijfje.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:12

Dat ga ik ook zeker nog doen, alleen ben ik nu eigenlijk aan het werk.
Mijn planning is om navraag te doen na het gesprek woensdag.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:14

Ik zou inderdaad even een informatie in gaan winnen bij de kvk.
Daarnaast moet je met je adviseur samen eens goed in de cijfers van het bedrijf gaan kijken en goed nagaan wat de kosten en baten zijn.
Met die gegevens kom je al een heel eind en kan de adviseur/boekhouder je ook wegwijs maken met een eventuele lening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:16

Bij de kamer van koophandel een cd halen met het bedrijfsplan :)

Tijdens het invullen van alle vragen kom je zo de valkuilen tegen.... heb je hem helemaal ingevuld, kan je hiermee naar de bank voor een bedrijfsfinanciering.........

Kost wel even tijd het invullen van het bedrijfsplan, maar dan weet je zeker dat je niks over het hoofd ziet :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:19

Ik hoop dat je je beseft dat een eigen bedrijf runnen geen 9 tot 5 baan is. Je bent er 24/7 mee bezig.
Wil je dat?

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:21

Mijn vader heeft 11 jaar geleden een eigen bedrijf opgestart. Wel dan helemaal van begin af aan. Ik weet dat hij heel veel tijd kwijt is aan het bedrijf, zeker wel ca. 60 uur in de week en soms ook wel meer. Het draait goed en het geeft hem veel voldoening, maar voor ons gezin is het niet altijd even gemakkelijk geweest. Ook eventuele faillisementen van klanten, waarbij het soms spannend was of het bedrijf het zou redden. Gelukkig gaat het echt super en ben ik per 1 januari ook bij het bedrijf van mijn vader aan het werk en zijn we nu in totaal met 5 personeelsleden.

Dus je moet er erg veel tijd in stoppen wil je het winstgevend maken.

Voordelen: Je bent eigen baas dus als het rustig is en de laatste honden zijn om 3 uur weer bij hun eigen bassjes, kan jij zeggen om 3.01 uur ik heb geen zin meer en ga naar huis.
Laatst bijgewerkt door Sweetselina op 16-01-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:23

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:25

Je moet niet vergeten dat bij een lening van 30.000,- om je start te maken er nog altijd rente bij komt en je dus zo 35.000,- betaald. Daarnaast wil je aan PR doen, flyers/website, visitekaartjes kost ook nog geld. In deze tijd van economische crisis is het eerste waar men op gaat bezuinigen alle extra's, dus velen hondenbezitters zullen minder gebruik maken van een hondenuitlaatservice, want waar ze eerst hun hond wilde aanhouden, doen ze hem nu makkelijker weg. Het vaste klantenbestand zal dus krimpen. Daarbij moet je heel wat omzet draaien om en je lening eruit te halen en ook nog een eigen inkomen te realiseren, en een reserve moet opbouwen voor nieuwe investeringen of financiele armslag. Weet ook dat als de ene werknemer ziek word jij geen personeel meer hebt en geen geld hebt om een ander in te laten vallen.En je nog allerlei extra verzekeringen moet nemen die ook wat kosten want wat als jijzelf ziek word (ondernemersverzekering). Grof geschat kost dit bedrijf je niet alleen 30.000,- maar moet je aan het eind van het jaar zo'n 60.000,- verdient hebben, daar moet je heel wat honden voor uitlaten. Ik weet niet welk tarief de eigenaar van de hond nu moet betalen per keer. Zeg 5 euro per keer, dt betekend dat je 12.000 honden per jaar moet uitlaten, om 60.000,- op te hoesten....dat lijkt me geen realistisch verhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:28

wel meer :) komt namelijk nog belastingen kijken, huren, eneco, 1 personeelslid, leges, vergunningen, bijdrages aan diverse instanties........... en dan nog je eigen salaris :)

maar die DvD van de KvK loods je daar dus prima doorheen :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:50

KiWiKo bedankt voor je advies, ik ben inmiddels al flink aan het lezen geslagen op de website van de Kvk.

Issy ook jij bedankt ik hou jouw advies er woensdag mooi even bij.

Ik wilde er nog wel bij zeggen dat het om een behoorlijk uitgebreide hondenservice gaat, er is mogelijkheid tot uitlaten van ong. 90 min per keer of dagopvang op het terrein.
Ook werken ze nu met stagieres en vrijwilligers en de werkneemster geeft tevens ook trainingen en doet africhting.
Ik heb nog eens goed op de site gekeken maar het tarief is nu 11 euro voor ong.90 min en de dagopvang 19 euro per dag incl halen en brengen

Echt berekenen gaat nu nog niet omdat ik nog geen idee hebt van de grote van het klantenbestand.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:37

Draai het om.
Hoeveel honden moet ik uitlaten en in dagopvang hebben, om de kosten er uit te halen?