Wel of niet betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

Wel of niet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:50

Een tijdje terug heb ik bij bol.com iets gekocht van 10,99. Door omstandigheden (drukte, ziekte enz) ben ik per ongeluk vergeten deze rekening optijd te betalen. na de tweede herrinering (met 5 euro herrineringskosten) van bol.com, heb ik de acceptgiro op de bus gedaan. (erg laat,, beetje dom, maar goed) Dit was enkele dagen voor de uiterlijke betaaldatum en kort voor de jaarwisseling. Waarschijnlijk door de feestdagen en daardoor drukte bij zowel de post als de bank, is het bedrag op 6 januari aan bol.com betaald. Op 2 januarie heb ik een brief van Accountor-Incasso ontvangen dat ik 10,99 plus incasso en administratiekostenn van 19.80 moest betalen. In deze brief stond ook, dat als de betaalopdracht kort geleden gedaan was, deze en de brief zich waarschijnlijk gekruisd hadden en ik dan dus niets hoefde te doen. Omdat ik de betaalopdracht inderdaad kort vantevoren gedaan was heb ik dus geen actie ondernomen. Ik kreeg echter later weer een brief waarin stond dat 10,99 betaald was, maar dat ik nog steeds de incassokosten van 19,80 verschuldgid was. ik heb toen een email gestuurd naar het incassobureau, waarin ik uitgelegd heb dat de betaalopdracht op tijd op de bus gegaan was en ik de incassokosten dus niet gegrond vond. Hierop kreeg ik echter een email waarin stond dat het bedrag niet op tijd bij bol.com binnen was en ik hierdoor toch de incassokosten moet betalen.
Ik heb het juridisch loket om advies gevraagd en die zeiden dat het niet duidelijk was wie hier schuld is. Het is een soort grijs gebied. Zij betwijfelde of voor 20 euro een process gestart zou worden. Ik vind het niet eerlijk dat ik zo snel al een incassobureau op mijn dak krijg ivm feestdagen enzo, en ik heb toch wel betaald, ook de aanmaningskosten.
Wat zouden jullie doen, de 20 euro betalen om maar van het gezeur af te zijn (dat ik voor mij helaas wel een behoorlijk bedrag) of het risico toch nemen met de kans dat het nog veel duurder wordt?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:54

Als ik jou was zou ik even het incassobureau bellen en dan de situatie uitleggen. Per telefoon gaat dat toch makkelijker dan via de email. Blijven zij bij hun standpunt zou ik die 20 euro gewoon overmaken om van al het gezeur af te zijn. Je zou eventueel daarna nog kunnen proberen om het geld terug te krijgen, maar dan loop je in ieder geval niet het risico dat het bedrag nog hoger wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:01

Ik vind het wel jouw fout. Jij moet betalen. De eerste herinnering krijg je bij 2 weken (tijd genoeg gehad denk ik zo) 2 weken daarna krijg je de 2de aanmaning (dus we zijn nu al 4 weken verder)
Je hebt dus in die 4 weken geen 5 minuutjes de tijd gevonden om het geld over te maken?
Ik vind dat jij die 20 euro moet betalen en laat het meteen een les zijn. Betaal op tijd je rekeningen -:)

Kristie

Re: Wel of niet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:08

Ik zou betalen, vooral omdat het rechtslocet zegt dat het een grijs gebied is. Dadelijk betaal je niet, en kun je dadelijk nog veel meer gaan betalen aan juridische kosten ed. Heb je al (telefonische) contact gehad met bol, om de situatie uit te leggen? Misschien dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:09

Neem contact op met bol zelf?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:14

Ik denk niet dat je hard kunt maken dat je de acceptgiro ruim op tijd op de bus heb gedaan. De overschrijving is gedateerd van 4 dagen ná de termijn en de brief van het incassobureau.

Overigens lijkt het me hier géén kwestie van niet eerlijk vinden ivm feestdagen etc. Dat is snel te weerleggen, als je de eerste keer gewoon op tijd had betaald was er niets aan de hand geweest. Bol.com zal vele wanbetalers hebben ook, daar treden ze tegen op. I kan me wel voorstellen dat ze niet per persoon kijken dat jij het bent die het veel geld vind en het misschien met de feestdagen er een beetje in is geschoten. Hoe vervelend het nu ook is.

Ik raad je aan te betalen (en te zien als leermoment voor volgende keer?). En verder tipje: eenmalige machtiging of misschien internetbankieren in de toekomst een idee? Bespaart je de verwerkingstijd. ;)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:16

Ik ben het met het meerendeel eens.
Niet miepen, maar gewoon betalen. De fout ligt bij jezelf.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:18

Bij bol.com heb ik mijzelf aangeleerd om alles gelijk te betalen als het binnen is. Acceptgiro's gebruik ik nooit maar doe alles viaa i-netbankieren. Is een stuk sneller, makkelijker en je hebt bewijs dat het is betaald? Is dat niet eventueel een optie voor jou in de toekomst.

Ik zou ook eerst proberen te bellen en het hele verhaal uitleggen en anders gewoon betalen en het eventueel terug proberen te krijgen. Dan heb je iig niet dat het bedrag nog hooger wordt, zoals anieke al zegt.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:21

Kijk eerst maar even goed na op welke datum het bij jou is afgeschreven, ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ik een aanmaning kreeg omdat het betreffende bedrijf de boekhouding niet had bijgewerkt (betaal altijd precies op uiterste betaaldatum via electronisch bankieren). Als dat idd 6 januari is heb je geen poot om op te staan, is dat eerder dan kun je een kopie van je dagafschrift opsturen om aan te tonen dat het wel binnen de termijn betaald is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:49

Even een zakelijk opgesteld mailtje naar Bol.com. Misschien hebben ze nog wel wat goodwill. Anders ben ik bang dat het toch betalen word...

In ieder geval succes.