Studentenkamer in Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lllaura

Studentenkamer in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:55

Hallo,
Ik studeer in Amsterdam, maar ik woon in Utrecht. Dit omdat ik altijd heb gezegd dat ik naar Utrecht zou gaan, maar daar werd ik uitgeloot. Maar mn woonplannen bleven wel hetzelfde.

Maar, nu begint de treinreis elke dag toch wel een beeeetje te irriteren, het is wel goed te doen maar toch. Gewoon vervelend dat je niet op de fiets naar school kan zeg maar. Dus nu zit ik een beetje te kijken op kamernet, naar kamer aanbod in Amsterdam. Maar in mijn ogen is Amsterdam echt nog een 'big city' waarvan ik totaaaal niet weet wat een beetje goede buurten zijn om te wonen als student. In het Noorden Oosten Zuiden of Westen? Ik heb geen flauw idee! :Y)

Dus, wat zijn jullie ervaringen met studentwaardige buurten in Amsterdam, en waar zijn ze te vinden?

Groetjes!

Knoffer

Re: Studentenkamer in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:59

Ligt eraan wat je eisen zijn en wat je wilt. De leukste buurten krijg je kleinere kamers en in de buitenwijken krijg je waarschijnlijk makkelijker een grotere kamer/woning, maar zit je verder van de stad en is de buurt minder leuk.

Waar studeer je?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:03

pff...studentenkamers in amsterdam....good luck!
sta je ingeschreven in amsterdam?

en verder ..hmm ja..
centrum is duur en klein en moeilijk tussen te komen.
wijken als gein, slotervaart, diemen zuid enz..ja...dat zitten minder fijne straten tussen,maar ook straten die prima te doen zijn waarschijnlijk.

Ik ben ook al een tijdje echt fanatiek opzoek naar een kamer maar t wil niet lukken, al een aantal keer ergens gaan kijken maar t is echt heel moeilijk om iets te krijgen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:07

Ja, je moet wel al een aantal jaar staan ingeschreven, of via via aan een kamer/woning komen, of/en geluk hebben.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:09

Ja ik weet dat mn kansen niet echt goed zijn en dat het heel moeilijk is. Ik hoef niet in hartje centrum te wonen in een hele kleine kamer ofzo, dan liever wat verder weg met wat ruimte. Maar het gaat me er gewoon om dat ik in een beetje een goede buurt terecht kom.

Ik studeer aan de UVA, en dan het Psychologie gebouw, ligt op het Roeterseiland.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:10

ja precies...laatst was een van de kamers waar ik op had gereageerd toegewezen aan iemand met een wachttijd uit 2002 :S

ts : wat je ook kan proberen: kamer ruil doen.
jouw kamer in utrecht ruilen met iemand met een kamer in amsterdam

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:10

En ik sta niet ingeschreven ofzo, ook vooral omdat ik nog niet zeker weet of ik wel echt wil verhuizen naar Amsterdam. Maar ik dacht een beetje rondvragen en rondsnuffelen op kamernet kan geen kwaad.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:12

Zwitsal schreef:
ja precies...laatst was een van de kamers waar ik op had gereageerd toegewezen aan iemand met een wachttijd uit 2002 :S

Maar op wat voor kamer had je dan gereageerd? Want bijvoorbeeld op kamernet is er toch niks met wachttijden enzo? Dat is toch gewoon geluk hebben met hospiteren..? Want daar ga ik al mn kansen dan op gooien haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:17

Mijn zus woont in Westerpark en gaat in juni met haar container mee naar Zeeburg. :P Die container waar ze in woont is wel lekker hoor, eigen badkamer, keukentje etc. Maar ze willen op die plek gaan bouwen dus wordt alles verhuisd incl. studenten. :+ Volgens mij staan er trouwens nog wel containers vrij daar omdat er eerst dingen niet duidelijk waren en ze toen iets anders zijn gaan zoeken. Die containers zijn van de Key. Moet je maar eens op internet rondkijken. De Key heeft nog meer soorten studentenwoningen. Verder zou ik je wel inschrijven, anders kan je 't vergeten. De wachttijden zijn niet bepaald kort. Of je moet veel mensen kennen die weer mensen kennen die... je weet 't wel. ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:30

laugrease schreef:
Zwitsal schreef:

Maar op wat voor kamer had je dan gereageerd? Want bijvoorbeeld op kamernet is er toch niks met wachttijden enzo? Dat is toch gewoon geluk hebben met hospiteren..? Want daar ga ik al mn kansen dan op gooien haha

niet een heel bijzonder kamertje..
was op studentenwoningweb.nl
daar kun je reageren op kamers, 1 per week.
dan na een week kun je zien als hoeveelste je bent geeindigd.
en de hoogste 10 worden uitgenodigd voor een bezichtiging/hospiteer avond.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:50

De mensen die al jaren op de wachtlijst staan hebben misschien hoge eisen. Ik ken een aantal die binnen een jaar een kamer hadden in Amsterdam.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:52

Soms kunnen er echt behoorlijk wat wachtende voor je zijn, terwijl je op niets 'bijzonders' reageert. Maar daar weet ik het fijne ook niet van, want ik heb er geen ervaring mee.

En wat vind jij goede buurten? Ik zou zelf niet graag in Zeeburg of Noord willen wonen, maar andere vinden dat misschien prima buurten. Ik zou eerder het Centrum, (Oud) Zuid, Buitenveldert, ofzo aanraden. Zuidoost is volgens mij behoorlijk opgeknapt en misschien ook niet verkeert, maar daar kom ik niet vaak, dus daar kan ik moeilijk over oordelen.

Ohja, sommige plekken van west en oost zijn ook prima.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:02

En klasgenootje van mij is naar amsterdam gegaan om te wonen. Ze is daar in een appartement gegaan waar je maar 1 jaar in mag, dus dat geeft je de tijd om iets nieuws te zoeken. En andere mensen een plek te bieden. Weet alleen niet precies waar dit is....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:06

Anti-kraak of tijdelijke woningen kan idd ook. Dat zijn vaak vet chille woningen. Alleen wel een termijn dat je eruit moet of dat je na een tijdje er elk moment uitgeschopt kan worden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

anti kraak kom je maar heel moeilijk tussen, dat gaat vooral via via.

tijdelijke kamers zijn inderdaad beter te krijgen dan kamers voor onbepaalde tijd, maar zelfs dat gaat erg lastig merk ik.

ik bijvoorbeeld zou noord oid echt prima vinden.
zuid, centrum en buitenveldert zijn (voor mij) echt niet te betalen.
dan zit je vaak zo aan de 500/600 euro per kamer (alles wat ik voorbij zie komen dan)

(die tijdelijke kamers of cabines zijn nu ook t enige waar ik op reageer, de kamers waar zo min mogelijk mensen intresse in hebben)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:14

Ja, klopt, zijn niet voor niets de betere buurten, daar wil iedereen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:40

Klasgenootje van me woont in Noord en heeft daar geen problemen enzo. :) Zeeburg schijnt ook wel fijn te zijn. Rond het centrum is natuurlijk ideaal, maar heel moeilijk te vinden. M'n zus heeft bijv. 3 jaar op de wachtlijst gestaan.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

misschien de studentencontainers op de wenckebachweg iets? echt superveel ruimte en eigen keuken/badkamer.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

Juul schreef:
Klasgenootje van me woont in Noord en heeft daar geen problemen enzo. :) Zeeburg schijnt ook wel fijn te zijn. Rond het centrum is natuurlijk ideaal, maar heel moeilijk te vinden. M'n zus heeft bijv. 3 jaar op de wachtlijst gestaan.

Precies, sommige mensen vinden Noord of Zeeburg prima. Maar mij lijkt het gewoon niets. Maar ik ben ook wel een beetje verwend en kieskeurig :P

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:11

tisje schreef:
misschien de studentencontainers op de wenckebachweg iets? echt superveel ruimte en eigen keuken/badkamer.

containers op de weckebachweg zijn inderdaad vrij groot naar wat ik heb gehoord..
containers op de oslofjord weg zijn ook fijn (daar ben ik telkens op aan t reageren maar schiet ook niet zo op).
die op de tt melaniaweg zijn maar heel erg tijdelijk (tot de zomer geloof ik of zelfs nog eerder).
en waar had je ze nou nog meer die je wel veel op de sites ziet..ben de naam even vergeten.. die waren iig behoorlijk klein van formaat.

maar zo'n container lijkt mij echt ideaal..
dus als de ts zoiets kan krijg moet je dat zeker doen!

ts: probeer anders via de uva een kamer te huren (de uva en ook de vu hebben allebei een 'eigen' kamer-verhuur-projectje waar ze regelmatig kamers aanbieden).
ook kun je kijken naar kamers waarbij uva studenten voorrang krijgen.
(zoals bijvoorbeeld uilenstede voor vu studenten)

en verder geldt: niet direct een kamer afkeuren op de wijk waarin het ligt..
gewoon gaan kijken , met voorkeur samen met iemand anders. een keertje overdag kijken, lijkt het je dan wat, ga dan savonds laat nog een keertje terug.
want ook in de buurten die niet goed aangeschreven staan zijn best wijken of studentenflats te vinden die wel prima te doen zijn en die wel veilig zijn.
en andersom net zo goed. ook in 'veilige' buurten liggen minder goede straten en complexen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:26

Wil je echt in A'dam zelf wonen dan? Ik woonde voorheen in Doetinchem (bij Arnhem) en ging in Utrecht studeren. Nu zijn woonruimtes in Utrecht nogal prijzig dus ben ik in Zeist gaan wonen en zit nu met de bus 15 min. van school af. Toch beter dan Doetinchem «--» Utrecht elke dag. Misschien een idee om iets ervoor te zoeken?

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:31

Ik woon op een studentenkamer in Osdorp. Prima buurt moet ik zeggen! Voordelen voor mij zijn dat ik redelijk dichtbij mijn paard in Aalsmeer zit, voor zover je ergens dichtbij kunt zitten als je in Amsterdam woont zowieso... Eén tip, wen er maar alvast aan dat werkelijk alles ver weg zit in Amsterdam, ongeacht waar je woont. Gelukkig is het openbaar vervoer hier goed te doen.
En je kan hier vrij parkeren wat voor mij voordelig is aangezien ik een auto heb :D (student met auto.. waar kom je dat tegenwoordig nog tegen)
Anyways, ik heb hier een ruime kamer en op 5 min loopafstand heb ik gewoon het winkelcentrum van Osdorp, dus ik hoef niet ver weg om dingen te kopen. En Leidseplein is 15min met de tram. Het is wel een beetje een schotel-tv buurt (als je snapt wat ik bedoel), maar wel veilig.
Deze kamer heb ik via een studiegenootje, ik woon samen met haar. Studentenwoningweb zou ik voor de komende 2 jaar gewoon vergeten. Daar krijg je pas een kamer als je minstens een jaar ingeschreven staat. Dus als je nou nu viavia een kamer(tje) probeert te krijgen, dan kun je later altijd nog één via studentenwoningweb krijgen.
Kamernet valt ook te proberen, maar dan moet je wel eindeloos hospiteren, of je kan ook net geluk hebben.
Het beste voor nu is om aan zoveel mogelijk mensen te laten weten dat je een kamer zoekt. En aan mensen vragen waar zij wonen etc., dan krijg je ook een beeld van wat de beste buurten zijn.
Veel succes met een kamer zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:35

Oh als je bij Amsterdam iets zoekt.. De studentencontainers aan de Scholtenstraat in Zaandam zou ik niet nemen. Zit vol met h*eren en dealers daar (ken mensen die er gewoont hebben), ze gaan ze geloof ik ook afbreken.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:02

Ik heb op kamers gezeten in Osdorp, wat cctje ook aangeeft; geen verkeerde beurt, goede voorzieningen en met 20minutjes trammen sta je midden in de stad. Ik moest echter mijn kamer uit en een betaalbare kamer in Amsterdam vinden is bijna niet te doen :Y), het is gewoon allemaal errrug duur.

Is woningruil voor jou geen optie? Je zou dan een advertentie op marktplaats kunnen zetten. Verder veel reageren op woningnet.nl, kamergezocht.nl enzo, je moet gelukkig hebben en wat geschikts (en betaalbaars) vinden. Succes!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:32

Osdorp is idd ook prima. Alleen wel wat verder weg. Maarja, 'ver weg' is natuurlijk ook relatief.

cctje schreef:
Eén tip, wen er maar alvast aan dat werkelijk alles ver weg zit in Amsterdam, ongeacht waar je woont.

Wat vind jij bijvoorbeeld ver weg?

Ik ervaar het namelijk helemaal niet zo, dat alles in Amsterdam ver weg zit. Al mijn scholen zaten altijd op een afstand van max. 20 minuten fietsen, maar de meeste juist minder (uitgezonderd van een gebouw bij Sloterdrijk). Baantje zit op 5 min. afstand. Boodschappen kan ik lopend doen. Alleen de manege is wat verder weg (klein half uurtje fietsen of kwartier met de auto).

Ik vind juist dat alles dichtbij zit :P

Zwitsal schreef:
en verder geldt: niet direct een kamer afkeuren op de wijk waarin het ligt..
gewoon gaan kijken , met voorkeur samen met iemand anders. een keertje overdag kijken, lijkt het je dan wat, ga dan savonds laat nog een keertje terug.
want ook in de buurten die niet goed aangeschreven staan zijn best wijken of studentenflats te vinden die wel prima te doen zijn en die wel veilig zijn.
en andersom net zo goed. ook in 'veilige' buurten liggen minder goede straten en complexen.

Helemaal mee eens!