Rechtenstudenten HELP!! is aanbetaling geldend?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mhak

Rechtenstudenten HELP!! is aanbetaling geldend?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:20

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag en ik hoop dat hier enkele rechtenstudenten zijn die me kunnen helpen.

Ik heb voor een X-bedrag op 2 januari gordijnen besteld.
Dit zijn 3 soorten gordijnen, 1x vitrage, 2x gordijnen voor in de slaapkamer.
Ik heb op 2 januari een aanbetaling gedaan, en maandag a.s. komen ze de boel opmeten.
Maar nu wil ik de gordijnen van de slaapkamer bij nader inzien toch niet... Het was een overhaaste beslissing en vind ze toch niet zo mooi.
Maar nu zeggen ze dat ik de order al geplaatst heb en dat ik er dus niet meer kan af zien!!

De gordijnen van de slaapkamer zijn 1/5 van het hele totaalbedrag, dus ik vind het eigenlijk een beetje klantonvriendelijk, maar nu vroeg ik me dus af of ik toch van kan afzien? Want ze beweren dus dat dat alleen maar binnen 24uur kan....

SVP help me, want voel me er echt banketstaaf over!!!

DaanCats

Re: Rechtenstudenten HELP!! is aanbetaling geldend?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:31

tsja als je gordijnen opmaat gemaakt worden, lijkt het mij inderdaad dat je er niet vanaf kan zien.
Maar ze zijn dus nog niet in de maak?
Dan vind ik het apart dat je er niet meer vanaf kan zien..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:32

De gordijnen zijn dus nog niet opgemeten en besteld? Volgens mij is het idd een zaak van klantvriendelijk zijn. Als de winkel de gordijnen echter al besteld heeft, dan begrijp ik wel dat ze hier niet blij mee zijn...

Ben je al bij de klantenservice geweest om de boel uit te leggen?

edit danielle zegt het zelfde ;)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:37

Kristie schreef:
De gordijnen zijn dus nog niet opgemeten en besteld? Volgens mij is het idd een zaak van klantvriendelijk zijn. Als de winkel de gordijnen echter al besteld heeft, dan begrijp ik wel dat ze hier niet blij mee zijn...

Ben je al bij de klantenservice geweest om de boel uit te leggen?

edit danielle zegt het zelfde ;)

Er is dus een offerte gemaakt voor de prijzen zegmaar, maarja dit wijzigt natuurlijk nog omdat er nog niets is opgemeten.
Ik had het zelf ruw opgemeten voor een prijsindicatie, maar er is dus nog niets naar het naaiatelier ofzo! Want dat kan pas als het door hun mensen wordt opgemeten en dat is dus a.s. maandag.

En tuurlijk ik snap dat ze er niet blij mee zijn, maar ik vraag me dus af als het nog niet is doorgezet of ik dan nog van die gordijnen in de slaapkamer afkan...

Iemand met ervaring/kundigheid??? |(

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:43

Tegenwoordig ben je niet meer verplicht een aanbetaling te doen, dit is wettelijk zo geregeld. Vaak vragen winkels het wel als je bijvoorbeeld een bank gaat kopen, doe dit dan alleen als ze aangesloten zijn bij een waarborgfonds zoals het CBW, anders ben jij je geld kwijt als ze failliet gaan.

Citaat:
1. Kan een consument na de koop kosteloos annuleren?
Nee, koop is koop. Dit kan alleen bij colportage (=koop aan de deur) of koop op afstand (bijvoorbeeld via internet). Hier heeft men een bedenktijd van respectievelijk 8 en 7 dagen. Indien de consument al van de op- of aflevering in kennis is gesteld, is deze een schadevergoeding van 50% verschuldigd. Is dit niet het geval, dan bedraagt de schadevergoeding 30%. Deze percentages zijn de zogenaamde annuleringskosten.

Bron: website van het CBW

Volgens mij ben je nog niet van aflevering op de hoogte gesteld omdat ze nog moeten komen opmeten, dus volgens mij heb jij recht op annulering. Eigenlijk heeft er volgens mij zelfs geen koop plaats gevonden, mits je in bezit bent van een aankoopbon of een orderbon.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:49

Niet als ze al hebben 'aangegeven' wanneer ze klaar zijn.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:56

Let_be schreef:
Niet als ze al hebben 'aangegeven' wanneer ze klaar zijn.

Nee dat hebben ze niet aangegeven. De 19e januari zou het opgemeten worden en "daarna duurt het meestal 3-4 weken" zeiden ze.
Dus geen afleverdatum gekregen! alleen een opmeetdatum

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:18

Volgens mij kunnen ze je niets maken, zeker omdat het nog niet eens is opgemeten; er is verder nog niets besteld, of afgesproken. Staat het zwart op wit dat je ook gordijnen in de slaapkamer wilde? Anders gewoon ontkennen, en zeggen dat ze alleen voor die andere gordijnen zouden komen :Y).

Ik zou gewoon eens langsgaan bij de klantenservice en als ze daar niet mee willen werken naar de manager vragen, of het nummer van het hoofdbureau.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:22

Maar heb je een orderbon of aankopbon gehad? Zo niet, dan heb je ook nog niks besteld en weet je nog niet precies hoeveel het gaat kosten (dat weet je bij gordijnen toch pas als ze het hebben opgemeten?)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:33

Marieke_K schreef:
Maar heb je een orderbon of aankopbon gehad? Zo niet, dan heb je ook nog niks besteld en weet je nog niet precies hoeveel het gaat kosten (dat weet je bij gordijnen toch pas als ze het hebben opgemeten?)

Ja ik heb de bon van aanbetaling natuurlijk meegekregen, en de totale offerte. Maar die offerte zijn calculaties die gebaseerd zijn op mijn metingen en niet op die van de "echte opmeter".

Maar ik heb dus niet echt een poot om op te staan als ze echt moeilijk gaan doen? |(

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:37

Ik zou het ontken-idee van Kristie uitvoeren in dat geval als ze blijven moeilijkdoen. Zolang als dat er nog niets is besteld vind ik het raar als je eraan vast zou zitten. Als je een offerte opvraagt is dit vaak vrijblijvend!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:44

Een offerte is altijd vrijblijvend, tenzij vantevoren afgesproken is dat er kosten aan verbonden zijn, of dat je op de een of andere manier op hun algemene leveringsvoorwaarden gewezen bent. Als dat niet het geval is en je wilt op je eerdere beslissing terigkomen, dan kan dat en heeft de winkelier geen been om op te staan. Ik begrijp uit je verhaal dat men nog geen werkzaamheden verricht heeft ( de gordijnen moeten zelfs nog opgemeten worden, er is nog geen stof geknipt) dus kun je er gewoon vanaf door te melden dat je je bedacht hebt en geen gebruik zult maken van hun diensten.

Ze proberen je met een loze kreet als klant vast te houden. Wat ik echter niet begrijp: heb je een aanbetaling gedaan? Waarvoor eigenlijk?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:41

Contango schreef:
Maar ik heb dus niet echt een poot om op te staan als ze echt moeilijk gaan doen? |(

Ik zou eerst eens flink moeilijk gaan doen, en anders gewoon eens de consumentenbond gaan bellen etc. Het is waarschijnlijk gewoon een manier om te proberen geld van je los te krijgen.

Ben het ook wel een beetje met Jannepauli eens: waarom een aanbetaling doen als je nog niks gekocht heb? Het is logischer een aanbetaling te doen nadat je gordijnen zijn opgemeten etc. Maar ik vermoed dat dit een wijze les is.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:51

Voor zover ik weet heb je niet echt kans om dit terug te draaien. Je bent een overeenkomst aangegaan en je wil en verklaring waren hierbij geldig waarschijnlijk zonder dat er wilsgebreken waren (geestelijk gehandicapt, minderjarig, schizofreen enz.). Het bedrijf heeft dit aanvaard. Ze hebben het proces voor deze gordijnen al in gang gezet.
Hierdoor kan de overeenkomst niet meer teruggedraaid worden zonder ernstige reden.
Dit, voorzover ik geleerd heb! ;)
Ik denk dus dat je weinig kans maakt bij de civiele rechter.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:52

Aanbetaling is trouwens nooit verplicht! Zij moeten eerst leveren, dan betalen. Ruil-ruil-situatie staat in de wet voorgeschreven.

Edit: bij consumentenkoop toch wel! Heb het even nagezocht; kan tot 50% aanbetaling verplicht worden gesteld. Art. 7:26-2 BW
Laatst bijgewerkt door Jess1435 op 16-01-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:57

Jess1435 schreef:
Voor zover ik weet heb je niet echt kans om dit terug te draaien. Je bent een overeenkomst aangegaan en je wil en verklaring waren hierbij geldig waarschijnlijk zonder dat er wilsgebreken waren (geestelijk gehandicapt, minderjarig, schizofreen enz.).

VOlgens mij is ze nog niet echt een overeenkomst aangegaan omdat er nog niets is opgemeten en daadwerkelijk gekocht. Zij heeft alleen toegezegd gebruik te willen maken van de diensten van de gordijnenwinkel.

Hoe kan er een overeenkomst plaats vinden als er nog niet duidelijk is wat er geproduceerd en/of daadwerkelijk gekocht is? De gordijnen bestaan nog niet en zijn ook nog niet besteld.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:17

Ik denk dat je het opmeten als een service moet zien. Ze heeft al wel doorgegeven hoeveel ze grofweg wilt. Hun service is om het precies na te komen meten. Verder is het specifiek genoeg aangegeven wat ze wilt (vitrage + 2 gordijnen).