Ronduit belachelijk! Wat betekent trouwen nou nog!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Ronduit belachelijk! Wat betekent trouwen nou nog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:01

Okee.. Werkelijk belachelijk.
Ik ben afgelopen 4 juli getrouwd. Even dacht ik dat automatisch mijn adres zou veranderen van mijn ouders adres naar die van hem, maar dat bleek al snel niet zo te zijn. Geen probleem. Ze kunnen ook niet ruiken wie bij wie intrekt natuurlijk.

Nu begon mijn frustratie al bij mijn paspoort maken vorige week. Het is nieteens normaal je mans achternaam in je paspoort te zetten! Dus dat moet je extra aangeven. (ik kan nieteens pakjes van het postkantoor halen nu, omdat er een andere achternaam op mijn ID stond)
Prima, en schijnt al heel lang zo te zijn, maar dat had ik niet verwacht.
Ik ben niet Jansen maar Pietersen, echtgenoot van Jansen. (schijnen ze in het buitenland ook niet te snappen zei mijn moeder later)

Primaprima allemaal, maar ik wilde ook graag mijn adres wijzigen. Hiervoor had ik dan het huurcontract nodig van mijn man.
Dus ik denk, vooruit, ik neem het mee met paspoort afhalen, en dan wijzig ik het dan.

En NU KOMT HET!

Vandaag kom ik aan, met het originele huurcontract van mij man. Ik krijg een nummertje van de vrouw aan de eerste balie, die ook voor de zekerheid nog even vroeg of ik een huur of koop contract bij me had. (niets meer dan dat!)

Na zo'n 50 nummers was ik aan de beurt.
Ik vertel de mevrouw dat ik mijn adres wil wijzigen en overhandig haar mijn gloednieuwe paspoort en het huurcontract.
Zegt ze doodleuk: " Mevrouw, u heeft toestemming nodig van de huurder dat u bij hem in gaat wonen"
IK BEN VERDORIE MET HEM GETROUWD!!!!
Maar nee, ik moest echt een formulier door hem laten invullen met zijn handtekening en kopie ID en dan weer terug komen, met huurcontract en dat formulier, en DAN mag ik mijn adres wijzigen!

GRRRRR...

(en ik heb die wijziging nodig! want ik moet mijn adres wijzigen bij mijn postbank zakelijk omdat ik anders mijn post niet krijg, maar dat adres moet overeen komen met het adres van de KvK en het adres van de KvK kan ik pas veranderen wanneer dit bij de gemeente is gebeurt!)

Ik word er echt heeeeel moe van! ;(

Mars

Re: Ronduit belachelijk! Wat betekent trouwen nou nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:04

Pfff gemeenten.... één grote bureaucratische puinbak is het, om verdrietig van te worden. Ik kan me helemaal voorstellen dat je hier zwaar gefrustreerd van raakt, op deze manier blijf je natuurlijk in de weer.
En dan moet je nog netjes blijven ook... je vraagt je toch af wie die onzin allemaal verzint.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:06

Burocratie ten top.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:06

Ach ja, ik ken het... het kan allemaal maar je moet het wel precies in de juiste volgorde doen. ;) Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:11

Welke naam je wilt dragen (je eigen of van je man) moet je aan geven als je in ondertrouw gaat.

Dat jij zijn toestemming moet hebben is logisch (wettelijk gezien) want als jullie nu bv in scheiding lagen (officieel ben je dan nog wel getrouwd) zou je je dus bij je aanstaande exman in kunnen laten schrijven.
Ook met bankrekeningen geld dat, ik heb nog steeds 1 op mijn eigen naam staan (dus geen en/of) en daar mag mijn man geen geld vanaf halen (moeten we nog steeds veranderen, maar ja ik vergeet dat steeds).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:13

Goh, heb je de mogelijkheid om vanalles te kiezen, is het nog niet goed...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:14

Wendy schreef:

Mooi is dat, we hebben er eeuwen voor gevochten om als vrouw niet meer automatisch als verlengstuk van je man gezien te worden, maar als indiviu, met een mening enz enz enz. En dan is het zover, en dan klagen we het het huwelijk niets meer voorstelt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:16

Brainless schreef:
Welke naam je wilt dragen (je eigen of van je man) moet je aan geven als je in ondertrouw gaat.

Dat maakt niet uit, op officiele documenten blijft je eigen naam staan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:19

Ik zou het een belediging gevonden hebben als ik op mijn paspoort ineens de naam van mijn man moest zetten! Ik ben geen bezit van hem.
Ik heb dan ook bij de burgerlijke stand aangegeven dat ik mijn eigen naam blijf dragen (raar dat ze dat niet aan mijn man gevraagd hebben ook, want tegenwoordig mag je elkaars naam dragen).

Ik word er boos van als mensen mij aanspreken met de naam van mijn man.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:21

Brainless schreef:
Dat jij zijn toestemming moet hebben is logisch (wettelijk gezien) want als jullie nu bv in scheiding lagen (officieel ben je dan nog wel getrouwd) zou je je dus bij je aanstaande exman in kunnen laten schrijven.
.

Klopt helemaal. Of je moet met zijn tweeën even naar het gemeentehuis gaan, of je vult een papier in met allebei de gegevens en allebei kopie id kaart. Erg vreemd vind ik het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:23

Chubby schreef:
Brainless schreef:

Dat maakt niet uit, op officiële documenten blijft je eigen naam staan.

Ik bedoelde of je in het paspoort ed je mans naam erbij wilt.
Dan komt er "echtgenoot van" bij te staan.
Ook krijg je dan post (gemeente en belasting ed) met een dubbele achternaam.
Als je daar niet voor kiest komt je mans naam nergens bij te staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:23

goh nog een reden om niet te trouwen O:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:24

Tja.. volgens mij als je even vantevoren had gekeken wat je moest regelen was je hier niet tegen aan gelopen. Alle dingen die je nu op noemt komen mij bekend voor. Die had je waarschijnlijk gemakkelijk kunnen vinden op de site van de gemeente.
Ik vind het ook dat deze keuzes juist heel goed zijn. Ik hoef als ik trouw helemaal niet de naam van mijn vriend te hebben.
Niet iedereen hoeft in het standaard hokje te passen als je dit soort keuzes nog mag/kan maken. Dan kan iedereen zijn/haar huwelijk invullen naar hun eigen ideeën.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:25

Klijntjuh schreef:
Okee.. Werkelijk belachelijk.
*knip*

En NU KOMT HET!

Vandaag kom ik aan, met het originele huurcontract van mij man. Ik krijg een nummertje van de vrouw aan de eerste balie, die ook voor de zekerheid nog even vroeg of ik een huur of koop contract bij me had. (niets meer dan dat!)

Na zo'n 50 nummers was ik aan de beurt.
Ik vertel de mevrouw dat ik mijn adres wil wijzigen en overhandig haar mijn gloednieuwe paspoort en het huurcontract.
Zegt ze doodleuk: " Mevrouw, u heeft toestemming nodig van de huurder dat u bij hem in gaat wonen"
IK BEN VERDORIE MET HEM GETROUWD!!!!
Maar nee, ik moest echt een formulier door hem laten invullen met zijn handtekening en kopie ID en dan weer terug komen, met huurcontract en dat formulier, en DAN mag ik mijn adres wijzigen!

GRRRRR...

(en ik heb die wijziging nodig! want ik moet mijn adres wijzigen bij mijn postbank zakelijk omdat ik anders mijn post niet krijg, maar dat adres moet overeen komen met het adres van de KvK en het adres van de KvK kan ik pas veranderen wanneer dit bij de gemeente is gebeurt!)

Ik word er echt heeeeel moe van! ;(

Hahaha dat had ik ook, maar ik wist het gelukkig van tevoren. Ik woon samen met mijn vriend, dus nog niet getrouwd, het huis staat op onzer beide naam, maar omdat hij het eerste is overgeschreven naar dat huis, moest hij mij toestemming geven om bij hem in te komen wonen. Terwijl het huis dus ook op mijn naam staat 8)7

Tja, ambtelijke molens etc.....Gelukkig worden ze wakker en zijn ze overal in NL bezig met deregulering :D Beter laat dan nooit zeg ik dan maar....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:25

Chubby schreef:
Brainless schreef:

Dat maakt niet uit, op officiele documenten blijft je eigen naam staan.

En terecht, als je ooit gaat scheiden zijn ze anders niet meer geldig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:27

ik wordt er altijd zo moe van
kies één naam uit en noem je beide zo :P

als je je meisjes naam aan houdt en je kinderen de naam van de vader is het ook zo verwarrend
vind het ook heel lastig bij afspraken
heb je alles genoteerd onder de naam van(vrouw of man) en bellen ze ineens onder een andere naam en dan niks zeggen

ik heb gelijk de naam van mijn man aangenomen, lekker makkelijk
toen kon je nog niet kiezen maar zowel had ik dat toch gedaan

wordt ook altijd zo moe van het kerstkaarten schrijven naar mensen die dan niet familie huppepup heten maar p... en t... en kinderen

volgens mij is het wel alleen in Nederland altijd zo geweest dat je de naam aan neemt van de man
hier in Belgie vinden ze dat in ieder geval heel vreemd
je kunt aan de papieren niet eens zien dat je getrouwd bent en met wie maarja, hier scheid de helft ook weer dus dat is misschien ook onbegonnen werk

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:29

ik vind dat zo'n rare toestand: bij een man staat nooit in het paspoort: echtgenoot van...

bij een vrouw staat dan ineens: echtgenote van...

als dat nou bij allebei erin komt te staan dan vind ik het nog te overwegen.

Het kan ook andersom voorkomen dat ze er perse wel de naam van je man bij willen zetten: Toen ik mijn auto kocht was die man er ook niet van te overtuigen dat ik mijn eigen naam had ondanks dat ik getrouwd ben... ongelooflijk eigenwijs, gewoon op alle brieven mijn naam plus daarachter 'echtgenote van...' geschreven. Toen mijn man en ik daar tegen protesteerden: 'ja maar u bent getrouwd dus dat hoort zo'.... grrr....NEE Dat hoort dus niet zo. Ik ben gewoon van mezelf en mijn man is van zichzelf.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:30

Ik ken het, ookal zijn mijn vriend en ik nog niet getrouwd. Wel hebbenwij een woning gekocht. Ik verhuis binnen de gemeente en mijn vriend verhuist naar een andere gemeente. Maar ook hij moest toestemming geven aan mij om bij hem te mogen wonen. grrrrr. Ook ging dan 3 x niet goed en hebben wij het dus 3 keer overnieuw moeten doen. Gelukkig is het nu, volgens mij, voor elkaar. En het leuke is ook nog dat mijn vriend een baan heeft waarbij hij heel veel weg is en nog steeds moet hij mij toestemming geven om er te wonen, terwijl hij er zeker 8 maanden per jaar niet is. Echt snap ook niks van de gemeente.

Zeker als je getrouwd bent vind ik het belachelijk!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:31

hier in Belgie staat het volgens mij ook bij de man
getrouwd en dan de vraag met wie :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:32

quadripes schreef:
Ik zou het een belediging gevonden hebben als ik op mijn paspoort ineens de naam van mijn man moest zetten! Ik ben geen bezit van hem.
Ik heb dan ook bij de burgerlijke stand aangegeven dat ik mijn eigen naam blijf dragen (raar dat ze dat niet aan mijn man gevraagd hebben ook, want tegenwoordig mag je elkaars naam dragen).

Ik word er boos van als mensen mij aanspreken met de naam van mijn man.

helemaal en volkomen mee eens! Ik draag deze achternaam al 37 jaar en ik ben absoluut niet van plan om die te veranderen.

quadripes, je kunt dat als man tegenwoordig ook in je paspoort laten zetten. Maar dat wordt afgeraden omdat buitenlandse landen dan kunnen aannemen dat het om een homoseksuele relatie gaat :x

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:33

Onlangs heb ik erbij mijn paspoort verlenging voor gekozen om de naam van mijn man er ook op te laten zetten. Altijd handig ivm onze zoon.
Onze zoon kreeg een eigen paspoort. Heeft mijn man schriftelijk toestemming voor gegeven. En met die toestemming + zijn paspoort kon ik een paspoort voor zoon aanvragen.
Dit allemaal om te voorkomen dat iedereen jouw kind kan bijschrijven/eigen paspoort voor kan aanvragen.

Logisch dat je man toestemming moet geven dat jij bij hem komt wonen. Anders kan iedereen zich wel inschrijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:34

Vjestagirl schreef:
Wendy schreef:

Mooi is dat, we hebben er eeuwen voor gevochten om als vrouw niet meer automatisch als verlengstuk van je man gezien te worden, maar als indiviu, met een mening enz enz enz. En dan is het zover, en dan klagen we het het huwelijk niets meer voorstelt

Dabedoelik :j

Ik kon er ook voor kiezen om met het geregisteerd partnerschap de naam van mijn vriend over te nemen, maar dat heb ik niet gedaan. Ben blij dat er niet ineens automatisch op mijn paspoort zijn naam erbij staat.

Ook trouwen veel mensen niet in gemeenschap van goederen. Dus het kan maarzo zijn dat het het huis van de man is, en dan is het toch logisch dat hij toestemming moet geven?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:35

Hihi, wat een reacties!!
Ik had er trouwens voor gekozen mijn mans naam aan te nemen.
Maar ondertussen zie ik daar nog niks van! (en ga ik dus ook niet zien)
Het is misschien wel handig met kinderen later, maar anders als ik dit wist had ik het niet gedaan!

Enneehh.. ik heb dat formulier uit haar handen gegrist en ben boos weggestamd! Ze was nog wat aan het vertellen.. mensen keken wel raar op geloof ik! ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:36

Wendy schreef:
Ook trouwen veel mensen niet in gemeenschap van goederen. Dus het kan maarzo zijn dat het het huis van de man is, en dan is het toch logisch dat hij toestemming moet geven?

We zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd wegens allebei ondernemen. Maar het is een huurhuis, dus nieteens een eigendom van mijn man, en zo word het ook niet gezien ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:38

Klijntjuh schreef:
Wendy schreef:

We zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd wegens allebei ondernemen. Maar het is een huurhuis, dus nieteens een eigendom van mijn man, en zo word het ook niet gezien ;)

Het is zijn huurcontract... en aangezien jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is het niet meer dan logisch dat hij toestemming moet geven. Dat is jullie eigen keuze geweest!