Zeur ik nou of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Zeur ik nou of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:44

Goedemorgen!

Ik had gister een discussie met mijn vriend waar we niet helemaal uit kwamen/komen. Er zit ruim 130 km tussen ons dus het gesprek ging via de telefoon en dat is op zich al wat minder.

Maar goed, mijn vriend heeft (zoals sommige hier wel weten) een grote boerderij met vee en akkerbouw. Ondanks dat het nu winter en realtief rustig is met het werk op de boerderij is hij al een tijd erg moe. Hij moet er elke morgen om 5:00 uit om de 160 koeien te melken, te voeren, stal op orde te brengen en het jongvee te verzorgen. Dankzij de roterende melkstal kan hij 20 koeien tegelijk melken dus dat schiet lekker op en rond 08:00 is hij meestal binnen voor ontbijt. Dan zijn er daarna de dagelijks klusjes die hij moet doen en het landwerk is nu dus rustig maar denk maar niet dat hij een middag binnen wil/kan zitten lezen ofzo.
Na het middageten gaat hij wel vaak een uurtje plat maar niet langer dan dat en gaat daarna weer door. Rond 04:45 gaat hij dan weer melken en is dan rond 19:30 binnen, eten, tv kijken of naar vergadering en hij gaat vrijwel altijd rond 21:30 naar bed. Dit doet hij al jaren zo en als hij zich daar goed bij voelt moet hij dat dan maar blijven doen.

Toch geeft hij zelf aan dat hij de laatste weken zo snel en heel erg moe is. Hij moet er soms 's nachts ook wel eens uit voor een vaars die moet kalveren maar daar komt het niet door zegt hij want dat is lang niet elke nacht.
Hij ziet er ook slecht uit, hij ziet wat grauw en heeft enorme wallen, dit zeiden/zagen zijn ouders en zussen ook met nieuwjaarsdag. Hij heeft de laatste paar dagen nog rustiger aan gedaan maar hij blijft naar eigen zeggen moe, hij heeft ook snel wat. Zo heeft hij in 6 weken tijd een flinke griep gehad en is nu strontverkouden terwijl hij dat al 3 jaar niet heeft gehad.
Ik heb voorgesteld dat hij een pfeiffer test laat doen bij de dokter maar dit vind hij onzin.

Nu komt pfeiffer natuurlijk nooit uit maar ik zit in een super drukke periode van studie en als ik nu ook pfeiffer zou krijgen, heb ik gewoon een een heel groot probleem.
Ik heb dus gevraagd aan hem of hij dan voor mij die test wil doen, hij denkt zeker te weten dat hij het niet heeft maar ik wil daar toch graag een (medische) bevestiging van. Ik snap ook wel dat áls hij wel pfeiffer heeft, hij mij allang besmet zou kunnen hebben maar ik zou het toch wel erg graag willen weten.

Ik heb ook gezegd dat hij dat hij misschien wel iets anders onder de leden heeft zoals bloedarmoede en dat de arts hem iets zou kunnen geven zodat hij zich weer wat beter en energieker gaat voelen maar hij blijft het onzin vinden om naar de huisarts te gaan.
Kijk en dát vind ik irritant, een huisarts is daar toch juist voor? Maar hij vind dus dat ik zeur en dat het vanzelf wel weer overgaat. Zucht.... mannen

Maar goed, vinden jullie dat ik zeur en dat ik mijn vriend lekker zelf moet laten weten wat hij doet of zouden jullie net als mij reageren?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:47

Laat het even bezinken bij je vriend. Dit soort dingen willen ze liever zelf oplossen of bedenken, meer dan hem tippen kun je toch niet doen.

Janine1990

Re: Zeur ik nou of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:52

Ik vind absoluut niet dat je zeurt.
Je vriend is blijkbaar toch een stugge boer (niets mis mee opzich), en heeft denk ik zoiets van; Zolang ik niet weet of er wat mis met me is, hoef ik ook geen rust of wat dan ook.

Zolang de dokter hem niets verteld, zal hij niet rustiger aan doen, omdat hij zich dan kan inbeelden dat er niets mis met hem is.

Ik zou er even niet meer over beginnen, wachten tot hij er weer mee aan komt zetten, het nog een keer voorstellen. Vertel hem ook dat als hij Pfeiffer heeft beter meteen rust kan nemen, dan door te zetten, want daar maakt hij het alleen maar erger mee.
En wil je het echt weten, neem dan een pfeiffertest mee van de drogisterij. Wel niet zo betrouwbaar, maar allicht de moeite waard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:53

Ik zou het ook maar even laten bezinken bij hem.
Misschien dat zijn ouders en zussen hem ook eens een tip kunnen geven om naar de dokter te gaan. Als meer mensen het zeggen, is de kans misschien groter dat hij toch eens een bezoekje gaat brengen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:14

Idd, aan zijn ouders ook zeggen dat hij zich moet laten onderzoeken. Dan zijn er meer mensen die het zeggen en wellicht wil hij wel naar zijn ouders luisteren?
Nu heb ik zelf een aantal jaren geleden een flinke Pfeiffer gehad en ik ben dus een half jaar uit de running geweest omdat ik te laat naar de HA ging. Niet leuk dus.

Ook stugge boer'n kunnen een keertje ziek worden en HA's zijn er niet voor niets. Of is jouw boer bang voor een naald?

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:53

opzich maakt het niet heel veel uit of je vriend wel of geen pfeiffer heeft. de ziekte is alleen besmettelijk in de week nadat hij zelf ook is besmet.. pas een tijd daarna krijgt hij de verschijnselen. als hij nu test en er komt uit dat hij pfeiffer heeft is het waarschijnlijk al niet eens meer besmettelijk.
toch zou ik hem wel een test laten doen want het is natuurlijk fijn om te weten wat er met je gezondheid allemaal aan de hand is.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:57

Laatst stond er in de Boerderij nog een artikel dat boeren niet snel naar de dokter gaan. In dat opzicht wijkt jouw boer daar niets vanaf. ;)
Verder zou ik niet teveel pushen, wordt het echt te gek dan zal hij wel vanzelf gaan. Hem goed in de gaten houden is natuurlijk niets mis mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:04

Als ik het zo lees heeft hij weinig kans gehad om besmet te worden
Door het weer de laatste tijd is iedereen snel moe en als je ook nog eens de inspanning levert die hij doet, vind ik het vrij normaal dat hij vreselijk moe is..
Besmetting kun je altijd oplopen....

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:07

Oh jeetje ja heel herkenbaar en boer eigen.

Als hij nu al zo moe is wat gaat hij dan doen als het maart is?
Dan moet er toch weer het eea gedaan worden op het land etc.
En welk voordeel heeft de boerderij erbij als hij niet helemaal erbij kan zijn van de vermoeidheid.
Slordigheidsfoutjes zijn dan zo gemaakt.

Misschien als je hem daarop wijst dat je hem dan over kunt halen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:43

Of je nu zeurt ga ik niet over oordelen, maar waak er wel voor dat het niet over gaat komen als zeuren.

Je weet hoe hij erover denkt, hij weet hoe jij erover denkt. Laat dat even bezinken, wie weet als het aanhoudt dat íe zich alsnog bedenkt. Heeft soms even tijd nodig. En anders komt het vast wel weer een keer ter sprake en dan kun je hem alsnog weer eens helpen herinneren. Maar dat zou ik sowieso niet telefonisch doen.

En verder zou ik voorlopig een instelling hebben: Je wil je niet laten onderzoeken, dus dan wil ik er verder ook niets over horen. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:09

Even laten bezinken en dan later misschien iets zeggen als dat je bezorgd bent en dat het je rust zou geven als hij zich in ieder geval eens zou laten onderzoeken.?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:15

heel herkenbaar dat boeren niet snel naar de dokter gaan maar denk dat het nu wel verstandig is..

zou niet gelijk aan pfeiffer denken maar het onderzoeken is altijd goed...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:27

Heel makkelijk ben ik dr in eigenlijk...
Zieken je weet niet wat het is ga naar de dokter wil je niet dan wilik ook niks meer horen.
Klinkt heel raar maar alsiemand er contstant ovr loopt te zeiken is dat ook vervelend voor jou...

Dus nee ik vind niet dat je zeurt....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:28

je hebt 2 opties

of je belt zijn moeder, legt uit wat je bedoelt en laat haar een afspraak maken voor hem

of je belt zelf de huisarts en maakt een afspraak voor hem

dit soort mannen moeten eerst half dood neervallen voordat ze maar overwegen naar een dokter te gaan en dan nog kijken ze de partner aan of jij niet even wil bellen voor die afspraak
ik heb er hier ook zo'n eentje
een week doorlopen met een gebroken voet omdat het vast wel meevalt en zolang hij zijn schoen maar aanhoudt hij nergens last van heeft(tot zijn tenen zo zwart werden) 8)7
het moet echt verschrikkelijk bloeden(hij had laatst bijna zijn vingertopje eraf gesneden met kapmes)voordat hij naar de arts gaat

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:33

Typisch mannen inderdaad, wel altijd klagen maar "er is niks aan de hand".

Misschien kun je een tijdslimiet met hem afspreken? Als het een simpel verkoudheidje is, of iets wat vanzelf over zou gaan, dan moet hij zich met een week een stuk beter voelen. Zo niet, is het iets waar een dokter bij nodig is. Zo heeft hij tijd om zich erop voor te bereiden en jij krijgt hem naar de dokter.

Succes!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:38

Ik vind niet dat je zeurt maar denk dat je hem nog even in zijn sopje gaar moet laten koken, als het echt niet meer wil en hij ziet dat ZELF in gaat hij wel naar de dokter en dan vooral liefdevol en begripvol meegaan/reageren en niet 'dat zei ik toen al' zeggen want daarmee bereik je denk ik het tegenovergestelde...

Wel tegen hem zeggen dat het erg verstandig is om naar de dokter tegaan, vooral voor zijn EIGEN bestwil... niet teveel pushen want daar ontstaat onnodig ruzie uit. Hij is toch wel oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat hij met z'n lichaam wil, moeilijk maar moet je je misschien toch een klein stukje bij neerleggen.

Desondanks vind ik níet dat je zeurt en lijkt het me niet onverstandig dat hij naar de dokter gaat.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:39

Ik vind niet dat je zeurt, mijn vriend is ook zo eigenwijs met ziek zijn..
Wil absoluut niet naar de dokter, wil niet uitzieken enz.

Ik zou er over een poosje als hij nogsteeds zo moe is er weer over beginnen, naar de dokter kan nooit geen kwaad, allicht heeft de dokter nog andere tips. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:55

Van de ene kant vind ik niet dat je zeurt, als mijn vriend iets heeft gekneusd oid wil ik ook altijd dat ie rustig aan doet, wat ie nooit doet maar gewoon vrolijk weer 4 voetbalwedstrijden in de week gaat spelen, ondanks de pijn.

Maar van de andere kant ben ik net zo eigenwijs.
Ik weiger doorgaans ook echt om naar een dokter te gaan.
Ben ook een periode erg moe geweest en had ook de instelling 't gaat wel weer over'.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw vriend niet naar een dokter gaat om te zeggen "dokter, ik ben zo moe".

dusja, ik snap jouw kant, maar ik snap ook zijn kant ^^

@ spatter:
als iemand voor mij een afspraak zou maken om naar de dokter te gaan omdat ik na het paardrijden zoveel pijn in mn heup heb dat ik niet of nauwelijks meer kan lopen (heb ik al jaren) dan zeg ik : daaaaag ga lekker zelf naar die dokter!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:05

zwitsal maar jij bent een vrouw(neem ik aan), groot verschil

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:09

haha ja klopt :P..
zou dat zo'n groot verschil zijn ? (mannen zijn af en toe maar rare wezens :P).

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:10

Lastig, maar ik zou hem zeker niet gaan opdringen.. Daardoor wordt het ''probleem'' alleen nog maar erger.
Praat er eens over onder 4 ogen, dus niet over de telefoon..
En wil hij het er niet over hebben, dan komt hij zichzelf wel eens tegen..
Hierboven is ook al gezegd, ga eens met zijn ouders praten, misschien hebben die wel meer ''invloed''..
Succes in ieder geval! En hopen dat ie zich eens laat onderzoeken..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:50

Nou, met zijn ouders praten vind ik wat raar eigenlijk. Zij schatten van mensen hoor, daar niet van. Maar zij zijn 62 en 58, mijn vriend is bijna 28 en woont al jaren zelfstandig dus dat is geen optie.

Bedankt voor jullie tips.
Het is ook niet zo dat mijn vriend bij alles kreunt en steunt of ropet dat hij zo moe is maar je ziet het aan hem. Daarbij in zijn "puf" er uit, als we naar een verjaardag van iemand uit vriendenkring gaan, dan gingen we daarna vaak nog mee uit, zorgde dat we rond 04:30 thuis/op de boerderij waren en gingen dan melken en daarna pas slapen.
Nu heeft hij geen "puf" voor de verjaardag maar wil altijd wel even, als de rest dan uitgaat, wil hij liever naar huis en naar bed. Op zondag doen/deden we vaak wat leuks, naar vrienden/famile op bezoek, lange dag sauna of een stuk wandelen. Als ik wedstrijd met het paard heb komt/kwam hij altijd kijken. Nu zijn we al een paar zondagen thuis gebleven, met een stapel dvd's op de bank met thee. Het was afgelopen weken ook verrekte koud dus dat vond ik niet zo heel erg. Hij geeft zelf aan dat hij dit een paar keer wel leuk vind maar dat hij dit niet altijd wil en weer leuke/fanatieke dingen wil gaan doen op zondag als hij minder moe is.

Maar goed, ik hou mijn mond voorlopig over de dokter/een test en zie het nog wel even aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:57

Andere kant is weer dat áls het pfeiffer is dat je nu nog maatregelen kan nemen.
Nu kan hij nog mensen inwerken op het bedrijf terwijl als de pfeiffer echt toeslaat hij misschien er geen puf meer voor heeft.
Daarnaast maak je dit soort dingen alleen maar erger door stug door te werken.
Jij zit nu ook met je knie dus jij kan ook niet helpen op het bedrijf.

Eigenlijk een beetje onverstandig denk ik, hij heeft wel de zorg te dragen over al die beesten.
Daar hoort dan imo ook bij zorgen voor jezelf. En zorgen voor áls het plotseling moet er vervanging is om voor de koeien te zorgen.
Waar tover je 1-2-3 een boer vandaan als het haast heeft als je hem nodig hebt?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:05

Nou, hij via Agrarische Bedrijfsverzorging (Noord. )Tenminste, hij heeft daar een regeling/contract lopen dat als bijv hij zijn been breekt of om andere medische redenen langdurig niet meer (volledig) op het bedrijf kan werken, zij personeel regelen.
Hij betaald daar een behoorlijk bedrag per maand voor, dus neem aan dat dat dan wel goed geregeld is.

Ik kan heb voordat ik aan deze studie/baan (politie) begon zowel de MAS als de HAS gedaan. }:0 Dus inprinciepe kán ik de boerderij wel overnemen maar door de afstand tussen ons (130km) en mijn studie is dat dan weer onmogelijk en idd, door mijn knie kan ik helaas ook niet alles doen.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 15-01-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:08

Ik zou het even laten rusten en het er dan rustig weer over gaan hebben.
Ook zeggen dat jij ze zorgen maakt voor jouw gezondheid als het pfeiffer blijkt te zijn. En zo'n gesprek is denk ik toch beter als het mogelijk is als je bij elkaar bent en niet over de telefoon.
Hij heeft idd ook voor die dieren te zorgen en zeker ook voor zichzelf en een test is zo gedaan. Is hij misschien bang dat hij dat wel heeft en dat iemand anders dan voor de dieren moet zorgen?