ik hoop dat ie hier goed staat, ik heb even de hulp nodig van de statistische mensen hier. Ik zoek het verschil tussen significant vs relevant, ik heb alleen slides (en morgen examen, ik weet het, het is op het randje )
wie kan mij dit duidelijk uitleggen aub? Er staat ook iets van underpowered, overpowered, ik versta er niks van! Er staan 2 slides, 1 met een voorbeeld, de ander een tabel en verder geen uitleg. Wie helpt deze statistische kluns?
Marieke_K
Geplaatst: 15-01-09 12:15
Ik kan je wel vertellen wat statistisch significant is. Als de waarde tussen de 0 en 5% ligt van een uitkomst, dan is deze statistisch significant. De uitkomst ligt dan aan de buitenste kanten van de normaal verdeling en je kan dan dus de conclusie trekken dat er een relatie is, en dat het op gaat voor het gehele onderzoek (x leidt tot y).
Of het relevant is, is afhankelijk van het onderzoek wat je gedaan hebt. Er kan statistische significantie zijn zoals hierboven beschreven, maar dat het niet relevant is omdat het zo klein is, vaak het geval bij klinische onderzoeken. Het verband is te zwak. Of de steekproef populatie was te klein waardoor je geen uitspraak kan doen voor de hele populatie.
Met underpowered en overpowered kan ik je niet helpen..
marieke84
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-09 12:49
alvast bedankt voor je antwoord, ik ben wat aan het rondzoeken op internet maar geraak er niet echt wijs uit het zal nooit iets voor mij zijn vrees ik, laat ons hopen dat ik er geen vraag over krijg!
steeffie
Geplaatst: 15-01-09 17:48
Zoals marieke zegt, significantie heeft te maken met de kans dat een gegeven waarde mogelijk is onder je nul-hypothese. Als de kans op deze waarde onder de null-verdeling kleiner dan 5% (bij alpha = .05) is zeggen we dat deze waarde significant is (en verwerpen we de null-hypothese).
relevant heeft denk ik idd te maken met je effect size, maar ik ben dat begrip nooit binnen de statistiek tegen gekomen dus ik kan je niet echt helpen
Overpowered en underpowered ken ik ook niet, wel gewoon de power. De power is de kans dat je een effect vind gegeven dat deze in werkelijkheid bestaat.
Nog een aanvulling: de nulhypothese gaat er altijd van uit dat er GEEN relatie is. De alternatieve hypothese gaat er altijd van uit dat er WEL een relatie is.
marieke84
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-09 17:58
dank jullie voor de hulp, ik heb hier iets aan gehad want je kan nooit raden welke vraag ik gekregen had jawel, en hiermee heb ik er toch nog iets van gemaakt, verder is het examen goed gegaan, dus bedankt voor de hulp