Hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveJussie

Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:01

Ik ben 17 jaar word over een week 18 en door het toedoen van mijn ouders uitwonend, zij betalen mij 150 euro per maand aan kostgeld voor degene bij wie ik inwoon,wat dus ook rechtstreeks naar hun gaat. en dus zelf niks overhoud, aangezien mijn werkgeld zometeen naar het ziekenfonds en de benzine voor mijn scooter gaat ,zou ik graag willen weten wat mijn rechten zijn, en wat zijn de verplichtingen van mijn ouders?
Ik heb hier echt hulp bij nodig.
In Maart ga ik beginnen met een nieuwe opleiding waar ook nog eens de nodige kosten aan verbonden zijn, zou ook graag willen weten hoe het daar mee zit.

Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken?

LoveJussie

Re: Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:10

Ik weet dat dit nogal een heel moeilijk iets is, maar elke informatie is welkom.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:12

Volgens mij zou je via studiefinanciering een uitwonende beurs kunnen krijgen..
zou je eens op de site van de IB-groep moeten rondneuzen en eventueel morgen eens daarheen bellen *ben dr zelf ook niet zo'n held in*

LoveJussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:19

ik ga het eens proberen bedankt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:21

neverstop schreef:
zou je eens op de site van de IB-groep moeten rondneuzen en eventueel morgen eens daarheen bellen *ben dr zelf ook niet zo'n held in*

Ik ben er niet zeker van hoor, maar volgens mij mag je geen uitwonende beurs krijgen als je bij iemand in woont .. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:23

je krijgt een uitwonende beurs als je NIET bij je ouders/ verzorgers woont anders wel bij wie je dan ook inwoont

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:23

Ga langs het juridisch loket. Zij kunnen je alles vertellen over de financiële verantwoordelijkheid van je ouders. Daarnaast kun je nog contact opnemen met de IB Groep.
Het Juridisch Loket is trouwens gratis.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:24

M_EL_ISSA schreef:
neverstop schreef:

Ik ben er niet zeker van hoor, maar volgens mij mag je geen uitwonende beurs krijgen als je bij iemand in woont .. :)

Daarom dat ik zei dat ze eventueel op de site van de IB-groep kon rondneuzen en eventueel bellen ;)

LoveJussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:27

Ja hier in huis hebben ze t over de wetswinkel, omdat mijn ouders eigenlijk tot mijn 23e verantwoordelijk zijn, en ze zich nu erg makkelijk af doen mijn moeder betaalt die 150 euro en mijn vader helemaal niks, en het lijkt mij inderdaad niet dat ze mij zomaar aan mijn lot kunnen overlaten, maar dat via de ib groep maak ik denk ik geen aanspraak op omdat ik een werken/leren opleiding ga volgen

LoveJussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:35

En ik ben ook een jaar soort van vermist geweest door allerlei omstandigheden, en gedurende dit hele jaar heeft mijn moeder de kinderbijslag wel ontvangen, maar ook hier heb ik niks van gezien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:37

LoveJussie schreef:
Ja hier in huis hebben ze t over de wetswinkel, omdat mijn ouders eigenlijk tot mijn 23e verantwoordelijk zijn, en ze zich nu erg makkelijk af doen mijn moeder betaalt die 150 euro en mijn vader helemaal niks, en het lijkt mij inderdaad niet dat ze mij zomaar aan mijn lot kunnen overlaten, maar dat via de ib groep maak ik denk ik geen aanspraak op omdat ik een werken/leren opleiding ga volgen

LoveJussie schreef:
En ik ben ook een jaar soort van vermist geweest door allerlei omstandigheden, en gedurende dit hele jaar heeft mijn moeder de kinderbijslag wel ontvangen, maar ook hier heb ik niks van gezien.

Deze dingen staan los van elkaar. Laat je niet van alles aanpraten. Wat ik uit deze 2 quotes begrijp is dat dat nu wél gebeurd, want wat je zegt klopt niet. Wetswinkel = Juridisch Loket

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:38

Ik heb een aantal maanden bij mijn oom en tante gewoond en daar kreeg ik net zo veel stufi (255 ongeveer) als ik krijg nu ik op mezelf woon. Je moet dan wel op dat adres ingeschreven staan.
Ben je momenteel bezig met een (voltijd) opleiding waarvoor je al geld krijgt van de IBG? Bovenop je stufi kun je een lening aanvragen bij de IBG en in bijzondere gevallen kun je recht hebben op allerlei toevoegingen bovenop je stufi + lening. Gewoon even bellen met de IBG, daar kunnen ze het je allemaal haarfijn uitleggen. Gewoon doorvragen als je het niet snapt want ze horen het zichzelf honderd keer per dag zeggen, maar als je je er nog nooit in verdiept hebt is het best een hoop informatie vond ik :D
De IBG kan je trouwens ook een hoop vertellen over wat de (financiële) plichten van je ouders zijn.

*edit* Ik zie dat er intussen al vanalles gepost is. Ik laat het verhaal maar staan, wellicht heb je er toch nog iets aan...

LoveJussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:41

Hartstikke bedankt.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:36

Ben je inmiddels al meer te weten gekomen?