wie helpt mij? gezond 3 gangen menu!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

wie helpt mij? gezond 3 gangen menu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:30

Ik zit met een probleempje, mijn schoonzus heeft de laatste tijd weer erg hard haar best gedaan om kilo's kwijt te raken, en niet zomaar een paar kilo's, behoorlijk veel. Ik zie ook aan haar dat ze veel moeite heeft om dit zo te houden, maar het lukt haar. Maar als er eens lekker gegeten wordt bij ons in de familie zie ik haar smachten naar dat lekkers, en gaat ze toch nog eens opdienen. Daar heeft ze het achteraf wat moeilijk mee, en soms heeft ze dan geen zin meer om te komen eten, de verleiding is te groot }> Ook doet er niemand moeite om het eten geserveerd wordt te veranderen (daar moet verandering in komen), ik vind dit echt jammer want ze doet zo haar best, daarom dacht ik om de familie te vragen voor een lekker gezond diner, zodat ze zoveel kan eten zonder zich echt schuldig te voelen.

Maar nu komt het probleem, ik kook en eet eigenlijk alleen maar minder gezonde dingen, met veel room enzo... :o en ben eigenlijk totaal niet gewend aan echt gezond eten, als ik 4 keer sla eet in een jaar is het veel :o Ik was nu op zoek gegaan naar recepten, maar er zijn er zoveel, ik weet het niet meer...

Daarom vraag ik aan de gezonde eters dingen die ik kan klaar maken, die jullie echt lekker vinden, goed voor een diner maar toch gezond:

Ik dacht aan aperitiefhapjes, een voorgerechtje (soepje kan ik nog wel verzinnen, maar andere suggesties zijn welkom), hoofdgerecht en een gezond dessertje... Zijn er ook gezonde sausen eventueel die ik kan serveren?

Wie helpt mij uit de nood en helpt mijn schoonzus aan een etentje speciaal voor haar?

Lielle

Re: wie helpt mij? gezond 3 gangen menu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:14

Super actie van je :j

Aperitiefhapjes:
standaard is natuurlijk rauwkost met een yoghurtdipje, maar ook toastjes met bv filet americain, of een rolletje kipfilet met augurk, komkommer met beenham en zilveruitje, rondje roggebrood met rookvlees, meloenbolletjes met rookvlees, gegrille stukjes kip aan spiesjes

Soepje: geen gebonden soepen, maar bouillonachtige dingen
Voorgerecht: salade met kip en mango, carpaccio

Hoofdgerecht:
- aardappelblokjes lekker kruiden en onder de grill. Of gepofte aardappelen met wat mierikswortel, groene kruiden, peper en zout.
- als groente kun je van alles kiezen.
- voor vlees kun je bv een groot stuk kalfsvlees kiezen, met gewoon de jus van het vlees erbij, afgeblust met wat witte wijn. Kipfilets plat slaan, vullen met rauwe ham en salieblaadje, oprollen en rondom bruin bakken is ook erg lekker.

Dessert
fruitsla, sorbetijs

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:47

hmm, dat klinkt wel lekker. even een paar vraagjes, de aardappelblokjes voor de oven, moet ik deze op voorhand koken of kunnen die zo in de oven, als ze rauw zijn, hoe lang in de oven en hoe groot maak ik mijn blokjes

die kipfilet klinkt ook wel lekker! die ga ik wel eens op voorhand proberen, wat ik ben een kei in dingen laten mislukken de eerste keer! :+

die salade met kip en mango, zou ik daar ook een vinaigrette kunnen bijdoe, dat lust ze graag, met yoghurt of zo, iemand een receptje?

alvast heel erg bedankt! Nog ideeën zijn zeker welkom want ze mag van mij nog veel komen eten :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:08

ik doe ze altijd rauw in de combimagnetron. Tijd, temperatuur en zo hangt af van de hoeveelheid. Ik zou wsl beginnen 200 graden, minuut of 10 en 300 watt magnetron en dan eens kijken. Op het eind even onder de grill voor een knapperig korstje. Als je geen combi hebt, kun je ze het beste even bijna gaar koken en dan in blokjes snijden. Grootte is zeg maar een dobbelsteen.

Salade: gemengde salade idd aanmaken met een mooie vinaigrette. Ik neem altijd een zachte olijfolie, evt nog een andere olie erbij, mooie azijn (balsamico, sherry), peper, zout en mosterd. Een lepel yoghurt erdoor maakt het wat zachter. Salade op een bord leggen. Dan gewoon dunne plakjes kipfilet (zelf gebakken of gewoon kant-en-klaar van de slager) en wat schijfjes mango mooi erom/erop en zo serveren.

Ik zal nog eens door wat boeken snuffelen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:24

heel erg bedankt voor de moeite, die salade klinkt wel erg lekker, ga ik zeker proberen met de vinaigrette.

Wie weet ga ik door al dat lekker ook wel gezonder gaan eten :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:39

Wat goed van je!
Ik vind het erg attent van je dat je zo meedenkt :)
Ik probeer zelf ook wat kilo's kwijt te raken en weet helaas uit ervaring hoe lastig het is om geen keuze te hebben.

Als voorgerecht kun je zoals Lielle al zegt een ongebonden soep of carpaccio (zonder al te veel kaas) nemen.
Je kunt ook iets met vis doen. Bijv. een garnalencocktail (met een magere dressing, of met weinig dressing, dat kan ook). Meloen met een paar plakjes niet te vette ham kan ook. In meloen zit wel wat suiker en in ham zit wel wat vet, maar het is te overzien.
Je kunt ook iets klaarmaken met gerookte (magere) vissoorten. Sushi is ook lekker :)

Als hoofdgerecht kun je mager vlees of vis nemen. Kalkoen en kip (zonder vel) zijn ook prima). Als je het vlees/vis/kip grillt dan heb je veel minder vet nodig.
Biefstuk, varkenshaas, kipfilet, kalkoenfilet, garnalen (met knoflook), kabeljauwfilet met kruiden; dat kan allemaal in de grillpan en het bevat van zichzelf weinig calorieen :)
Voor sausjes kun je er grofweg vanuit gaan dat rode sauzen minder calorieen bevatten dan witte/bruine sauzen, daarin is meestal veel room verwerkt.
Bijv. een zigeunersaus (niet te verwarren met de vette stroganoffsaus ;)) is hartstikke lekker en relatief gezond.
Je kunt natuurlijk ook de sausjes apart opdienen en voor meerdere varianten kiezen. Zo heeft je schoonzusje in elk geval de keuze.

Aardappels kun je prima in de oven bakken / grillen. Als je de kant en klare aardappelblokjes of krieltjes neemt dan doe je ze in een grote ovenschaal met een paar eetlepels olie of vloeibare boter, dan een kwartiertje op ca. 250 graden laten garen, en dan nog even afgrillen zodat ze een mooi kleurtje krijgen.
Aardappelpuree kun je ook vrij caloriearm klaarmaken, gepofte aardappels ook. Zilvervliesrijst is ook nog een optie.

Groenten zijn eigenlijk altijd goed en relatief caloriearm (behalve witte bonen ed.).

Als toetje is fruit lekker, dat heeft Lielle ook al genoemd :)
Als je schoonzus graag een ijsje eet dan kun je sorbetijs nemen. Dat is een stuk minder zoet/vet dan roomijs. Wat vruchtjes erbij enzo, dan heb je toch een leuk toetje. Ook lekker is een appel uit de oven met kaneel :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:31

die garnalencocktail lijkt me ook wel wat, ik ga eens uitproberen welke dressing daar goed bij gaat!
over die gerookte magere vis, valt zalm daaronder of tonijn, want daar is ook wel wat mee te doen....

ik zit eventueel te denken aan een ovenschotel, valt daar iets mee te doen? met vis of zo?
hoe kan je aardappelpuree caloriearm maken?

is het misschien ook een idee om tarwekorrels te nemen, ipv rijst? Dan kan ik daar misschien iets lekkers mee doen met groeten.

over het dessert ben ik nog aan het denken, daar het heel moeilijk is om hier lekker en rijp fruit te vinden...

bedankt voor de tips!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:28

aardappelpuree maken met halfvolle melk, dan is het niet calorierijker dan gekookte aardappels. Ik zal ook nog eens over een toetje denken.
zalm en tonijn zijn niet echt magere vissen, dan moet je meer aan witvissen denken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:01

Klopt :j
Zalm en tonijn zijn wel gezond (ze bevatten de goede vetten) maar wel een stuk vetter dan witvis. Bij witvis moet je denken aan kabeljauw, tilapia, koolvis etc.

Zou een toetje met magere kwark iets zijn?
Ik lust dat spul zelf eigenlijk niet dus ik heb weinig inspiratie, maar wellicht zijn er andere bokkers (lees: Lielle :D) die er iets mee kan brouwen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:02

perzik uit blik vullen met wat amandelspijs die je fijnmaakt met een scheutje alcohol :)) Even onde de grill en serveren met losgeklopte kwark met wat suiker en nog wat alcohol.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:42

Perzik uit blik, amandelspijs, alcohol, suiker en nog wat alcohol....... lekker verantwoord ook ;) :D
Volgens mij ben je alleen de slagroom nog vergeten :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:43

kleine hoeveelheden, alleen voor het idee ;) Perzik niet op zware siroop doen, dan valt het echt nog wel mee :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:50

Dat dacht ik ook, totdat ik concludeerde dat ik bijna door m'n hoeven zakte :D

Marieke, je zou ook nog eens op www.valtaf.nl kunnen kijken. Daar staat een heel handige calorietabel op, ook van allerlei bijzondere dingen. Als je iets gedachten hebt dan kun je daar even checken of het echt zo gezond is als je zou denken :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:20

als nagerecht zou je ook een kwarktaart met vers fruit kunnen maken. Wanneer je in plaats van rommboter halvarine of magarine gebruikt. En de 0% vets yoghur neemt heb je een heerlijk low-fat toetje.

Voor hoofdgerechten heb je nu op zich wel leuke ideeen dach ik zo, maar voor een voorgerecht is dit http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/b ... erdeeg.htm wellicht ook een goede aanrader ;) is erg lekker kan ik melden.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:55

bedankt voor de link: daar ga ik eens in neuzen, want ik ken er niet zoveel van

De kwarktaart als dessert lijkt me ook wel wat :) , het perzik dessert lijkt ook lekker, maar iets minder gezond, dat ga ik eens voor mezelf klaarmaken, want het hoort lekker, welke alcohol zou je erbij doen, wat amaretto?

ik begin zo waar een idee te krijgen voor mijn eerste menu, daar al jullie ideeën kom ik wel aan iets

ik dacht als voorgerecht: een stukje zalm en kabeljauw met jullienne groentjes in de papilliot (of hoe schrijf je dat) met een klein scheutje witte wijn en kruiden. Ik denk wel dat het redelijk gezond blijft

als hoofdgerecht: de gevulde kipfilet, daar heb ik nog een paar vraagjes over, neem ik best gerookte ham, en hoeveel salieblaadjes mogen erin? Bak ik ze bruin en dan laten garen in de oven? Daarbij een mediterrane groentenschotel met blokjes aardappel, ui, courgette, aubergine, wortel, paprika, (ik kom nog wel op een aantal dingen), eventueel afgewerkt met een rode saus, hoewel ik denk dat het vlees op zich wel lekker is zo...

als nagerecht: misschien de kwarktaart of een variant erop, ik zoek nog even verder hier

voor volgende gerechten gebruik ik de garnalencocktail en de mango kip salade die lijken me ook erg lekker...

verdere ideeën zijn altijd welkom +:)+

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:57

inge81 schreef:
als nagerecht zou je ook een kwarktaart met vers fruit kunnen maken. Wanneer je in plaats van rommboter halvarine of magarine gebruikt. En de 0% vets yoghur neemt heb je een heerlijk low-fat toetje.

Voor hoofdgerechten heb je nu op zich wel leuke ideeen dach ik zo, maar voor een voorgerecht is dit http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/b ... erdeeg.htm wellicht ook een goede aanrader ;) is erg lekker kan ik melden.

zie dat ik heb geschreven 0% yoghurt, maar dat moest kwark zijn uiteraard :o

reageren op bokt en je boodschappenlijstje maken is niet handig tegelijkertijd. Manlief kwam met een pot kwark terug waarvan ik me afvroeg hoe die op mn lijstje is terecht gekomen. Maar het lampje ging branden dus had al zo'n vermoeden dat hier yoghurt was komen te staan.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:00

_O- zoiets zou ik zeker ook tegenkomen :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:03

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:16

oei die lijkt mij ook super oscar :D durf alleen na al 3x een soufle in elkaar te hebben laten zakken eigenlijk niet meer zo goed :o

Enne ja he, voordeel van ziek zijn, manlief doet alles in huishouden :D helaas is boodschappenlijstjes maken niet één van mijn sterkste punten :Y) zeker niet tijdens t bokken *D

Maar ik heb er ook 1 gevonden in een kookboek :D slank en gezond :P wist niet eens dat ik t had
Een super gezond bijgerecht of volledig hoofdgerecht: gegrilde groenten uit de grilpan. Groenten als paprika, courgette, aubergine enzovoorts. Dit recept is per persoon.

Benodigdheden

1/2 Rode paprika (in grote plakken)
1/2 Groene paprika (in grote plakken)
1/2 Venkel (in grote plakken)
1/2 Courgette (schuin gesneden, zo dun mogelijk)
1/2 Aubergine (schuin gesneden, zo dun mogelijk)
Evt: Ui
Bak de groenten (zonder olijfolie) in de grillpan totdat ze een mooi ’streepje’ krijgen van de grillpan. Serveer deze dan allemaal op een bord met een beetje olijfolie eroverheen gesprekeld en afgegarneerd met peterselie.

Als vlees kan je er dan een lekkere entrecote of biefstuk uit de grillpan bijdoen, mjammie

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:28

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:30

Edit: wat ik hier had gedaan is dus overbodig geworden, zie twee berichten hieronder
Laatst bijgewerkt door inge81 op 16-01-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

Dit is echt flauw zeg krijg het gewoon niet geopend. :\
Wat is het dan ga ik zelf zoeken.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:39

Speciaal voor iemand die de link niet open kan krijgen ;)
Enne niet op de opmaak letten, daarvoor zoekt u zelf maar ;)
Citaat:
Kaneel-appelsoufflé

Bron AllerHande oktober 2000
Keuken Wereldkeuken
Type budget, slank, culinair, gebak, vegetarisch, Feestelijk, Hobbykoken,
Kooktechniek oven
Bevat Energie 145 kCal- Eiwit 6 g- Vet 8 g- Koolhydraten 13 g (per eenpersoonsportie)

nagerecht bereiden 55 min 6 personen
Afbeelding
Ingrediënten
4 eieren 25 g boter of margarine 25 g bloem 2 dl melk 2 eetlepels suiker 1 zakje vanillesuiker 1 dl appelmoes 2 eetlepels citroensap 1 theelepel kaneelpoeder boter of margarine om in te vetten

Materialen
souffléschaal inhoud ca. 2 liter

Bereiden
Oven voorverwarmen op 175 °C of gasovenstand 3. Schaal invetten. Eieren splitsen. In pan boter verwarmen. Bloem erdoor roeren. Melk scheutje voor scheutje erdoor roeren tot gladde saus ontstaat. Suiker en vanillesuiker erdoor roeren. Door saus, appelmoes, citroensap en kaneel roeren. In schone vetvrije kom eiwitten stijfkloppen. Saus luchtig door eiwitten spatelen. Soufflémengsel in schaal scheppen in midden van oven ca. 20 à 25 minuten gaar bakken. Ovendeur op kiertje zetten en soufflé in nog ca. 10 minuten goudbruin bakken. Direct serveren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:40

_O- _O- Die ken ik!!
Is echt een aanrader, heel erg lekker en super makkelijk te maken.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:42

ikke zit alleen te bedenken hoe ik die deur op een kier moet zetten, heb een combi-oven en die doet t alleen met de deur dicht (maar daar verzinnen we wel wat op) dit word een uitprobeersel volgend weekend :D
beetje zielig om hubby morgen weer op boodschapjes uit te sturen namelijk :o