Waar heb ik recht op? Arbowet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

Waar heb ik recht op? Arbowet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:03

Hallo allemaal,

Het word veel gezegd en omdat ik het idee heb dat de supermarkt waar ik werk het af en toe niet al te nauw neemt met de Arbowet, ben ik nu benieuwd wáár ik nu precies recht op heb. Ik heb nu op de website van zowel de overheid als de Arbo gekeken maar kan er niet echt veel wijs uit worden, dus vandaar de vraag of hier iemand er verstand van heeft.
Ik ben 16 jaar (volgende maand 17), werk nu 9 maanden bij een supermarkt - ben al uit mijn proeftijd dus - met een loon van 3,39 per uur. Ik heb een 0-12 uren contract.

Het belangrijkste voor mij zijn de pauzes, ik zou graag willen weten waar ik recht op heb met betrekking tot de pauzes (hoelang, hoevaak, eten & en het betalen van eten, buitendeurs eten etc). Ook klopt er imo niet veel van de uren, het grootste deel van de werknemers heeft namelijk een 0-12 uren contract en ik maak soms op de zaterdag al dagen van meer dan 10 uur, ik werk 4-5 dagen per week (vaak 2 avonden van 5 tot kwart over 9, de zaterdag van 12 uur tot -officieel- 9 uur en de zondag van 4 tot 8, welke ik 200% uitbetaald krijg).

Wie o wie kan mij helpen? ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:50

Prrrr

Re: Waar heb ik recht op? Arbowet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:51

De arbowet is de arbeidsomstandighedenwet; wat jij weten wil staat in de ATW: de arbeidstijdenwet.
Even opnieuw zoeken. En de vakbond doet ook nog wel eens wat aan voorlichting.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:59

en de cao eens nalezen, daar staat ook alles in, kan je ook op het werk vragen, zijn ze verplicht om te hebben

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:00

Je hebt dus een min max contract, het wil niet zeggen dat je niet over je max. heen mag hoor! Kijk even wat er in arbeidsovereenkomst staat! Ik werk zelf ook nog bij een supermarkt (als bijbaan) ik heb ook een min max contract van min 2 en max 12! ik maak in de vakanties ook meer uren! Wat pauzes betreft, als ik van 8 tot 5 werk heb ik pauze om half 10 een kwartier, tussen de middag een uur en om half 3 nog een keer een kwartier! Waarschijnlijk kun je dit allemaal terug vinden in de cao of in je arbeidsovereenkomst! Ohja als wij s avonds eten op het werk, dat wil zeggen als je werkt van 1 tot 8 of van 1 tot 9, dus iig aaneengesloten dan betalen wij zelf ons eten waarvan wij bij ons loon hiervoor een extra vergoeding krijgen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:07

etensvergoeding kan bij loon uitbetaald worden, maar kan ook zo zijn dat er gewoon eten gehaald word en meteen bonnetjes verrekend worden
is een maximum van 6.20
dit word gegeven als je voor 13.00 begint en tot of later dan 20.00 moet werken

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:58

Vooral het eten was ik benieuwd naar ja. Wij moeten namelijk al ons eten zelf betalen en we mogen niet van de werkvloer af (dus bijvoorbeeld naar het cafetaria - al worden we dan af en toe wel gematst), ik maak soms wel dagen vanaf bijvoorbeeld 12 uur tot eind (wat meestal uitloopt tot half 11, maar officieel kwart over 9) en heb dan als etenspauze een halfuur maar ik krijg geen extra vergoeding in mijn loon en er word ook niks verrekend.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:35

Je mag zoiezo niet meer dan 9 uur per dag werken, dus daar zitten ze al fout.

Dit geld voor de detailhandel, staat in het CAO als het goed is:

1. recht op maaltijdvergoeding heeft de werknemer die: begint te werken op of vóór 13.30 uur en op dezelfde dag tot na 11 18.30 uur moet doorwerken. De maaltijdvergoeding bedraagt maximaal € 6,80 netto.

2. geen recht op een maaltijdvergoeding heeft de werknemer die:
a. op verzoek van de werkgever geen behoorlijk betalingsbewijs van de maaltijd kan laten zien;
b. in of buiten het bedrijf voor rekening van de werkgever een maaltijd
krijgt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:42

Ik werk ook 10,5 uur ;)
Heb geen eens pauze's, want die neem ik de hele dag door!