Opleiding paardenhouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijnteee

Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:03

Hallo,

Ik zit nu in me laatste jaar heb dit jaar examen, maar ben van plan om verder te leren.
Doe nu gastvrouw ( bediening ) Niveau 2, dit is echt niet wat ik me hele leven wil doen! de opleiding is me goed tegen gevallen.
Maar goed even doorzetten en me papiertje halen :+

Ik wou altijd een opleiding doen met paarden.
Maar me ouders zeiden altijd '' dat kan je beter niet doen daar is toch geen werk in te vinden bla bla bla ''
Heel wat mensen hebben dat gezegt, Nou zegt me pa misschien is de opleiding wel heel erg breed dat je alle kanten nog op kan.
Nou is mijn vraag aan de gene die de opleiding paardenhouderij doen: Bevalt de opleiding ? Wat doe je zoal ?
Hoe zit het met stage ? Wat zeiden jullie ouders er van ?

Alvast bedankt, ben erg benieuwd

Groetjes Nynke

kensha

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:47

Je moet ook goed na gaan dat het dan werk wordt. Dus je niet 123 kan rijden. Ook zullen de dagen lang zijn meestal van 10.00 tot 18.00 overig soms ook op de zaterdagen.

Volgens mij moest je ook ergens inderdaad iets van een jaar als ik het goed heb x aantal dagen stage lopen p/w.

Naast dat ligt eraan waar je woont. Zoals hier in NH is werk in de paarden onwijs moeilijk te vinden.

Dit zijn maar de weetjes.

Ik ga denk ik over jaar als ik auto heb hoefsmid opleiding volgen gewoon als leuke extratje maar niet voor baan bedoeld dat heb ik met me boekhouding.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:13

Ja zwaar werken is het zeker wel.
Je begint toch wel onder aan, dus het wordt eerst toch wel mesten. Verwacht niet dat ik allemaal paarden kan rijden!
Horeca is ook erg zwaar, werk ook 8/9 uren op een dag de uren ben ik wel gewend.
Ik woon in Friesland dat er werk in te vinden is tjsa weet eigelijk niet zo goed.
Ik zou ook niet weten wat voor een opleiding ik moet kiezen.
Hoefsmid er bij doen is ook erg leuk, doet mijn hoefsmid ook :P
bedankt voor je reactie

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:47

Ik lees even mee. Ik moet binnenkort al beslissen wat ik hierna wil gaan doen. Ik wil misschien ook iets met paarden gaan doen. Maar dat weet ik dus niet zeker.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:59

Ik heb de opleiding ook gevolgt en werk nu niet in de paarden.
Ik ga hierna waarschijnlijk een opleiding in de dieren doen met uitbreiding naar de paarden (da-assistente oid).
Werk is idd erg zwaar, je hebt mogelijkheden om een baan te krijgen maar het is niet makkelijk en je moet een echte passie hebben om te werken met paarden en niet alleen privé bezig te zijn met de dieren.
In de eerste 2 jaar van mijn opleiding is 40% van de mensen gestopt met de opleiding omdat ze het te zwaar vonden of dachten alleen bezig te zijn met rijden ed of omdat ze het alleen hobbymatig wouden gaan doen.
Hier zijn trouwens meerdere topics over geweest, daar kun je ook info uit halen.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:11

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:19

Het licht eraan wat voor opleiding met paarden je wilt doen.
Ik zou het ECHT NIET doen als ik jou was.
Ik heb ook gedaan terwijl iedereen het mij afraden. Ik heb niet naar hun geluisterd en heb er echt veel spijt van.

Je hebt niet veel aan die opleiding. Je kunt er je brood niet mee verdienen, en als je al werk vind dan is het werk wat je zonder die opleiding ook goed kunt doen (denk aan; stalruiter, stalmedewerker, groom), daar heb je echt niet persee die opleiding voor nodig. Praktijk ervaring is veel belangrijker dan theorie.

Als je echt goed kunt rijden, en dan bedoel ik ECHT. Dan ga je het zonder die opleiding ook wel maken in de paardensport. Het je die kwaliteiten niet, dan kom je er met dat diploma ook niet. Je hebt er wel iets aan als je echt een eigen stal/bedrijf op wilt zetten, maar dit is echt niet voor iedereen weggelegt. Daar komt gewoon meer bij kijken dan men van te voren denkt. (ik spreek uit ervaring)

Het is hard en veel werken en weinig verdienen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:44

Ik wilde/wil het ook doen.. ik weet het nog steeds niet. Nou ja ik ben er wel over uit dat het geen paardenhouderij word, maar dan dierverzorging, maar ook dat valt heel erg tegen. Ik ben gister naar een voorlichtingsavond geweest, en daar zeiden ze;

Paardenhouderij;

2 keuzes, 1: houderij, is op een manege werken. Zorgen dat anderen kunnen rijden. 2: Sport, dan moet je een eigen paard hebben, en dan kan je zelf rijden. Dat is dus voor lang niet iedereen weggelegt.

Dan de dierverzorging;
Die man vertelde met dierverzorging kun je dit doen;

APK; in een Asiel, Pension of Kennel werken. Dus drollenscheppen en af en toe met een hond wandelen en knuffelen.

Dierenarts assistente; Ik zie dat als de rommel opruimen van de dierenarts, dat heb ik van véél mensen gehoord. Slecht betaald, Geen CAO, en je hebt veel geluk als je een baan vind.

Hondentrimmer; Daarvan zijn er al zo veel, hier in ons kleine plaatsje al 3. Ook moeilijk werk vinden..

Ik ben er zelf dus eigenlijk vanaf gestapt. Je kan ook best stallen uitmesten zonder diploma, dan heb je dus 4 jaar lang voor niets op school gezeten. Ik vind het ook erg moeilijk, ik ben gek op dieren.. Weet echt niet wat ik moet doen. Zit nu aan lerares te denken.. Maar t is heel moeilijk, echt waar. Hier op bokt vind je veel info. Bijna iedereeen raad je een dierenopleiding af, en dat is denk ik niet voor niets.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:08

Bedankt voor de reactie's

Ik heb ook een paar vriendinnen die de opleiding ook doen.
De ene vind het wel leuk en gaat zelf nog een stapje hoger.
De ander heeft er een spierziekte van over gehouden, dus die heeft de opleiding voor niks gedaan.
Ze kan nu niet eens meer normaal rijden!!

Ik weet echt niet wat voor opleiding ik moet doen.
Tsja.. dieren daar verdien het blijkbaar niet mee.
Moet nog maar eens goed nadenken wat ik nou wil.
En de paarden als hobby houden.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:28

kensha schreef:
Je moet ook goed na gaan dat het dan werk wordt. Dus je niet 123 kan rijden. Ook zullen de dagen lang zijn meestal van 10.00 tot 18.00 overig soms ook op de zaterdagen.

Nou voor die tijden teken ik. Ik werk met mijn paardenhouderij papiertje bij de albert heijn, vaak van 7 tot 17.00
En op paarden bedrijven zul je vergelijkbaren tijden hebben

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:33

Naar wat ik had begrepen van de mensen die de opleiding deden en in de paarden zit, het is zwaar en het verdiend weinig, tenzij je echt een natuurtalent bent en echt goed kan rijden, dan kom je er, maar als je gewoon rijdt en de opleiding doet, dan wordt het heel zwaar.

Ik zou het niet doen, wel gewoon een opleiding doen, die je leuk lijkt en dan na de opleiding en diploma gaan werken, dan kan je altijd lekker rijden, met je eigen paard in je eigen tijd.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:44

De omschrijving iets met paarden is een beetje vaag. Weet je al wat je graag zou willen doen. Op een manege of fokkerij of misschien groom. Als je dat weet dan weet je ook een beetje wat voor opleiding je moet kiezen. Misschien dat je op een paar stallen kan meekijken om er achter te komen wat je echt wilt. Het verdient niet veel in de paarden en het is hard werken maar het is wel het mooiste vak. En er is werk zat als je maar wil.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:16