Oh oh: voor de 1e keer lasagne maken.. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Oh oh: voor de 1e keer lasagne maken.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:59

Nou, aan gezien ik vrijdag moet koken voor mijn moeder + partner moeder + mezelf, wilde ik me eens gaan wagen aan lasagne. Nu heb ik dit recept gevonden: http://www.smulweb.nl/1353348/koken/rec ... le-lasagna

Waar ik het bangste voor ben is dat de bechamelsaus gaat mislukken en dat de lasagnebladen niet helemaal gaar worden (dat heeft mijn moeder nogal vaak).

Heeft iemand nog tips voor me?

Anoniem

Re: Oh oh: voor de 1e keer lasagne maken.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:01

Als je het nog nooit hebt gedaan : kun je dan niet beter kiezen voor een recept 'uit een pakje' dan gelijk de volledige saus zelf klaar te maken?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:02

Ja, dat bedacht ik me ook. In de winkel is ook wel een pakje bechamel saus te krijgen als je er huiverig voor bent dat die gaat mislukken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:04

ik ga met maya mee, de kant en klare verpakkingen zijn erg makkelijk en ook prima te eten! Ik heb altijd die van honig, smaakt erg goed hoor! Die is er ook met bechamelsaus.
Wat betreft die bladen, als je voldoende saus tussen de lagen doet en de lasagna lang genoeg in de oven komt dat wel goed. Je moet gewoon zorgen dat er overal saus tussen de bladen zit, en dat ze dus niet tegen elkaar aankomen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:05

Nou de saus zelf wil wel lukken, daar heb ik geen angst voor. Behalve dan voor de bechamelsaus. Ik heb wel gedacht aan een pakje, maar ik wil het toch zelf leren maken, dus ik dacht: waarom mezelf niet meteen in het diepe gooien. Daarbij vind ik dingen uit een pakje al snel te zout. Maar ik zal toch maar eens gaan kijken naar een pakje. :Y)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:06

Gewoon kant en klaar ;)
Als alle bladen ruim onder het saus liggen worden ze ook niet hard.
Dus iets meer melk gebruiken als het pak aangeeft helpt bij mij voor voldoende saus..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:09

Die bechamelsaus is niet zo zout hoor en van dat merk heb je ook 'rode saus' die is ook niet zo zout. Volgens mij zijn die van Grand Italia. En idd zoals hierboven ook al is gezegd; de bladen moeten goed onderstaan en de oven goed op temperatuur. Ik heb een heel krakkemikkig oventje (het is nog net geen houtkacheltje :+ )en zelfs mij lukt het om de lasagna gaar te krijgen, dus jou vast ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:10

Ik vind die van Honig (of Knorr) erg fijn en makkelijk in gebruik. Heel simpel, en kan je een beetje de hang van lasagne maken mee leren. Met het zout-gehalte vind ik het altijd wel meevallen, maar moet zeggen dat ik zelf nooit met bechamel maak. Van belang is inderdaad dat alles goed 'nat' en bedekt is. Vooral bovenop, anders wordt dat hard en knapperig. Op zich ook nog wel te eten. En verder lekker veel groente naar hartelust ertussen doen, bijvoorbeeld tomaat, levert ook nog wat extra vocht.

Verder voldoende lang in de oven.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:20

Mijn advies...koop 2 pakken van honig, 1 met die lasagne bladen en 1 met de saus mix...ook kun je nog een pakje met bechamelsaus kopen maar met geraspte kaas maak ik het ook.. toevallig vanmiddag nog lasagne gemaakt.
Wanneer je de verpakking volgt komt het helemaal goed, maar hier nog wel een paar aanpassingen/tips van mezelf om de lasagne nog lekkerder te maken
1) er staat 500 ml melk en 500 ml water op de verpakking. Ik adviseer om van beide 400 ML te nemen omdat de saus anders erg dun wordt en ook met maizena moeilijk dik te maken is, en waardoor je anders beetje een drapperige lasagne krijgt
2) doe er lekker wat groenten door, ik doe 2 paprika's een halve gourgette en champignons.
3) Strooi over het gehakt nog bv wat intaliaanse kruiden
4) Doe door de saus nog een blikje met tomatenblokjes (dit zorgt dus ook al voor iets meer vocht)
5) Doe door de saus nog een scheut ketjap voor de smaak
6) Lekker een uitje meebakken bij het gehakt

Verder dus gewoon de verpakking volgen
Oven op 200 graden, half uur in de oven en het kan niet mis gaan met de bladen
Je neemt een goede schaal waar je begint met een laag saus (de lagen niet te dik!) daarover heen een laagje lasagne bladen, dan weer saus enzovoort totdat de saus op is (je eindigt ook weer met saus) laat het dan een paar minuten staan zodat de bladen het vocht uit de saus een beetje kunnen opnemen waardoor ze ook beter gaar worden en zachter zijn
Dan dus een half uur in de oven op 200 graden
En je hebt een heeeeerlijke en toch redelijk makkelijke lasagne!

SUcces!!
Laatst bijgewerkt door Phylos op 13-01-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:21

dorientjuh schreef:
Nou de saus zelf wil wel lukken, daar heb ik geen angst voor. Behalve dan voor de bechamelsaus. Ik heb wel gedacht aan een pakje, maar ik wil het toch zelf leren maken, dus ik dacht: waarom mezelf niet meteen in het diepe gooien. Daarbij vind ik dingen uit een pakje al snel te zout. Maar ik zal toch maar eens gaan kijken naar een pakje. :Y)

de pakjes zijn absoluut niet zout hoor!...Mijn opa en oma die letten daar altijd erg op maar die vinden onze lasagne heeeeerlijk :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:55

Oke, dan wordt het toch maar een pakje. :P
Iedereen, maar met name Phylos: bedankt! :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:30

graag gedaan ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:40

wij maken de lasagne meestal ook erg simpel uit een pakje, soms met zelfgemaakte bechamel erbij.
altijd erg lekker en erg simpel..
heb eigenlijk gelijk zin om het te maken haha

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:45

Gewoon rustig de tijd nemen. En wat betreft de lasagne bladen raad ik je verse pasta aan. Die kan je ook in de koeling in de supermarkt kopen. Maar zelf maken is ook niet veel werk hoor!
En Bechamel saus heb ik 3x geprobeerd te maken maar dat mislukt steeds nu koop ik kant en klare van grand-italia en die is erg fijn mislukt nooit en nog belangrijker hij is lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:34

Wil je het echt proberen zelf te maken neem dan een pakje om op terug te vallen. De rode saus vind ik lekkerder om zelf te maken en kan ook prima op basis van bijv. tomatenblokjes uit blik of pakje. Groente er door, vlees er door en je hebt de rode saus.
Zolang de lasganebladen onder de saus staan worden ze gaar, maar je kan ook voor een variant kiezen die je even moet voor koken.
Wat betreft de bechamel saus, gewoon proberen, net zo vaak als je de tijd hebt en anders lekker uit een pakje maken. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:34

kom ik weer ff moeilijk doen, pakjes zijn wel zout, en alles van knorr heeft sowieso een soort standaard-knorr smaakje ;)

Bechamelsaus maak ik door melk aan de kook te brengen, en ik gebruik geen boter ivm het vet. Verder is het een kwestie van heel! langzaam bloem ragfijn toevoegen terwijl je heel goed blijft roeren (klontjes is het grootste gevaar.) Beetje nootmuskaat en peper en ik smelt er vaak geraspte kaas in, wordt het een lekker krokant goudbruin laagje!

De rode saus: gezeefde tomaten (heinz is het lekkerst), rode wijn, oregano, peper, zout, laurier geeft al een goede basis. Langzaam laten sudderen, niet te hard en niet te lang (wordt het bitter). ALs je hier een nog sterkere bolognese smaak aan wilt geven, bak je even spekjes op en een worteltje. (Aanvullen met) verse tomaten kan heel prima, maar houd rekening met onze hollandse bittere en waterige tomaat en voeg een beetje suiker toe (gezeefde tomaten zijn erg rijpe tomaten voor gebruikt, uiterlijk maakt hier namelijk niet uit en is ook minder waterig en dus ideaal.)

Verder alles wat je erin had willen stoppen, gehakt, paprika, ui, champignons, aubergine, courgette... whatever.

Lasagnebladen is ook geen probleem; koop de versie die niet voorgekookt hoeven te worden. Deze kun je evt nog even laten wellen voor je ze gebruikt, dan gaat het zeker weten niet mis. Maar als het goed is is je saus dusdanig vochtig dat het in de oven helemaal goedkomt :)

Succes!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:41

Ook hier iemand die Bechamelsaus het liefst vers heeft! :j
Vind het trouwens niet zo moeilijk om te maken, en ik doe het op krak dezelfde manier als Elan. Ik ben ook niet zo weg van poedertjes en zakjes ;)
Ik doe er overigens wel nog een blokje bouillon bij!

Verse lasagne moet gemiddeld zo'n 30 minuten in de oven, zorg ervoor dat de pasta goed onder de saus zit, en dan komt het wel goed!

Tip; beetje chapelure en geraspte kaas op de bovenste laag doen, heerlijk knapperig!
Wel opletten met de chapelure, want als je er te veel op doet heb je een zwarte korst ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:42

wat is chapelpuree? Iets van paneermeel?
Ben je een vlaamse ;)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:52

Broodkruimels, en idd, ik ben van Vlaanderen, Gent om precies te zijn ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:19

Nou we hebben zojuist mijn lasagne verorberd, hij zag er zo uit:

Afbeelding
Ene helft mozzarella met een beetje geraspte kaas, andere helft alleen geraspte kaas.

Het enige pakje wat ik heb gebruikt is voor de lasagnebladen en de bechamelsaus. Hij is zeer goed bevallen hier. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:22

Dat ziet er goed geslaagd uit dorientjuh!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:23

Idd, ziet er uit om op te vreten :D

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:23

Looking good, looking good! +:)+

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:46

ziet er echt super lekker uit :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:03

Dank u, dank u! Hij was inderdaad lekker. :j