Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Het is maar een beetje waar je naar zoekt, als jij ellelange diepzinnige gesprekken wilt kunnen voeren in je relatie dan zal een lager opgeleide partner voor jou niet werken. Maar vind je het oké om dergelijke gesprekken op je werk of met vrienden te voeren en wil je een partner waar je onwijs mee kan lachen en die goed voor je is dan zie ik niet in waarom dat geen lager opgeleid iemand kan zijn.
Mas schreef:Het kán werken, absoluut het ligt er een beetje aan wat beide partners te bieden hebben. Zelf zou ik ook het eerst op zoek gaan naar iemand die ook hoger opgeleid is (heb zelf VWO gedaan) omdat ik het idee heb dat je elkaar dan 'iets meer te vertellen hebt'.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het ook zou kunnen werken als ik een lieve jongen tegen kom die bijv. van het VMBO komt en waar ik ontzettend mee kan lachenHet is maar een beetje waar je naar zoekt, als jij ellelange diepzinnige gesprekken wilt kunnen voeren in je relatie dan zal een lager opgeleide partner voor jou niet werken. Maar vind je het oké om dergelijke gesprekken op je werk of met vrienden te voeren en wil je een partner waar je onwijs mee kan lachen en die goed voor je is dan zie ik niet in waarom dat geen lager opgeleid iemand kan zijn.
Beetje lang verhaal, ik vind het altijd een beetje moeilijk zulke dingen te verwoorden, hopelijk ben ik een beetje te volgen
danneke80 schreef:Voor mij zou een groot niveauverschil niet werken. Ik denk dat je elkaar gewoon beter begrijpt als je op een ongeveer gelijk niveau zit, en dat je toch sneller irritaties hebt omdat je een andere kijk op dingen hebt.
Toch denk ik wel dat anderen er heel gelukkig in kunnen zijn. Ligt er maar net aan wat je zoekt in een partner.
Dat er zulke sites zijn vind ik een goed idee. Het is een stuk effecienter om alleen in je eigen "doelgroep" te zoeken, dan dat je eerst tig profielen door moet om iemand te vinden die je aanspreekt.
Ik heb echt behoefte aan intellectuele diepgang, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Mas schreef:Het kán werken, absoluut het ligt er een beetje aan wat beide partners te bieden hebben. Zelf zou ik ook het eerst op zoek gaan naar iemand die ook hoger opgeleid is (heb zelf VWO gedaan) omdat ik het idee heb dat je elkaar dan 'iets meer te vertellen hebt'.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het ook zou kunnen werken als ik een lieve jongen tegen kom die bijv. van het VMBO komt en waar ik ontzettend mee kan lachenHet is maar een beetje waar je naar zoekt, als jij ellelange diepzinnige gesprekken wilt kunnen voeren in je relatie dan zal een lager opgeleide partner voor jou niet werken. Maar vind je het oké om dergelijke gesprekken op je werk of met vrienden te voeren en wil je een partner waar je onwijs mee kan lachen en die goed voor je is dan zie ik niet in waarom dat geen lager opgeleid iemand kan zijn.
Beetje lang verhaal, ik vind het altijd een beetje moeilijk zulke dingen te verwoorden, hopelijk ben ik een beetje te volgen
Crista schreef:Mas schreef:Het kán werken, absoluut het ligt er een beetje aan wat beide partners te bieden hebben. Zelf zou ik ook het eerst op zoek gaan naar iemand die ook hoger opgeleid is (heb zelf VWO gedaan) omdat ik het idee heb dat je elkaar dan 'iets meer te vertellen hebt'.
Dát ben ik du sniet met je eens! Jij suggereer hiermee dus dat mensen die lager opgeleid zijn "dom" zijn en geen diepzinnen gesprekken kunnen voeren???
Volgens mij nergens.Chubby schreef:Je hebt IQ en EQ en die beiden zullen in dusdanige hoeveelheid aanwezig moeten zijn dat er een evenwicht is tussen beide partners, naar mijn mening.
Het verschil tussen MBO en HBO is zo groot niet hoor. Maar een relatie tussen een Einstein met een doos van de hoek lijkt me niet gelijkwaardig. Daar is toch ook eens een programma over gemaakt? Dat er 'stelletjes' gevormd werden tussen ultieme blondjes en biggest nerds. Hilarisch is het wel en liefde overwint veel, maar toch..
Verschillende nivo's op het gebied van levenservaring kunnen m.i. makkelijker een struikelblok vormen in een relatie. Daarom denk ik dat een relatie tussen mensen met een groot leeftijdsverschil moeilijk is.
Sommige mensen zijn ontzettend intelligent / hoogbegaafd maar hebben om wat voor reden dan ook niet gestudeerd.. Dus je kunt het niet altijd meteen beoordelen op 'opleidingsniveau'. Ik ken genoeg mensen die heel netjes een HBO of universitaire studie hebben afgerond waarvan ik denk; ik zou het qua diepgang geen week met jou uithouden! Caira schreef:Scholing heeft niets te maken met EQ of IQ, ik ben HBO geschoold, mijn vriend enkel LO. Hij werkt graag met zijn handen, heeft dyslectie en is daardoor ook niet doorgegaan met leren. Dom is hij echter absoluut niet, hij is voor mij een volwaardig gesprekspartner. Hij is wel degene die mij met 2 benen op de grond zet als ik weer eens dreig weg te fladderen!
). Verder zien wij elkaar als meer dan de som van de opleidingen die afgesloten zijn.
. Crista schreef:tja, ik heb hier mijn twijfels over....
Ik heb ook alleen mijn MBO en mijn vriend is HBO afgestudeerd en heeft ook nog een werkervaring e.d. en ik nog helemaal niet. Verschil is bij ons dus best groot, en toch gaat het goed.
Ik zou wel mijn hbo kúnnen halen maar wíl het niet, denk dat je daar ook naa rmoet kijken, is het verschil zo groot omdat een van beiden niet "beter" kán, of omdat die persoon niet "beter" wíl?Je moet elkaar leren elkaar in de waarde te laten. Ik kan hem dingen leren op mijn vakgebied en hij kan mij dingen leren op zijn vakgebied, zo vullen we elkaar aan....
Ik vind het goed dat deze site bestaat zodat mensen die veel waarde hechten aan het niveau van hun partner zo iemand kunnen vinden van hun niveau maar vind het ook zeer demigrerend naar minder hoog opgeleiden...
Kan me dan ook helemaal suf ergeren aan van die reklames van: Nu, bladiebla site, dé relatiesite voor hogeropgeleiden, dan denk ik echt, ach, alsof mensen met mbo minder zijn ofzo, alsof wij gehandicapt of dom zijn ofzo.....
doe normaal....

BraveSpots schreef:Ik vind het jammer dat hier zo gegeneraliseerd word. Niet iedereen heeft een lager opleidingsniveau omdat ze dom zijn hoor. Er kunnen nog tig andere redenen aan de basis liggen...