Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:37

Ik start dit topic n.a.v. een topic waar ik zelf ook geschreven heb

[LZP] hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Ik was van mening dat dit niet kon maar een hele hoop mensen hadden toch echt een andere mening. Ik heb mijn mening destijds niet veranderd en kwam via de reclames op de Duitse TV laatst op deze site terecht:

http://www.elitepartner.de

Dit is zeg maar de Relatieplanet voor mensen die hoog opgeleid zijn en iemand van hun niveau zoeken...Blijkbaar ben ik dus niet de enige die er zo over denkt want deze site schijnt heel erg succesvol te zijn...!!!!

Mijn vraag: Hoe vinden jullie dit? Kan dit (groot niveauverschil binnen een relatie) of niet? En wat vinden jullie van het bestaan en het succes van een degelijke site als http://www.elitepartner.de ?

Ben benieuwd....!

Mars

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:43

Het kán werken, absoluut het ligt er een beetje aan wat beide partners te bieden hebben. Zelf zou ik ook het eerst op zoek gaan naar iemand die ook hoger opgeleid is (heb zelf VWO gedaan) omdat ik het idee heb dat je elkaar dan 'iets meer te vertellen hebt'.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het ook zou kunnen werken als ik een lieve jongen tegen kom die bijv. van het VMBO komt en waar ik ontzettend mee kan lachen :j Het is maar een beetje waar je naar zoekt, als jij ellelange diepzinnige gesprekken wilt kunnen voeren in je relatie dan zal een lager opgeleide partner voor jou niet werken. Maar vind je het oké om dergelijke gesprekken op je werk of met vrienden te voeren en wil je een partner waar je onwijs mee kan lachen en die goed voor je is dan zie ik niet in waarom dat geen lager opgeleid iemand kan zijn.

Beetje lang verhaal, ik vind het altijd een beetje moeilijk zulke dingen te verwoorden, hopelijk ben ik een beetje te volgen :)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:44

Voor mij zou een groot niveauverschil niet werken. Ik denk dat je elkaar gewoon beter begrijpt als je op een ongeveer gelijk niveau zit, en dat je toch sneller irritaties hebt omdat je een andere kijk op dingen hebt.

Toch denk ik wel dat anderen er heel gelukkig in kunnen zijn. Ligt er maar net aan wat je zoekt in een partner.

Dat er zulke sites zijn vind ik een goed idee. Het is een stuk effecienter om alleen in je eigen "doelgroep" te zoeken, dan dat je eerst tig profielen door moet om iemand te vinden die je aanspreekt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:45

tja, ik heb hier mijn twijfels over....

Ik heb ook alleen mijn MBO en mijn vriend is HBO afgestudeerd en heeft ook nog een werkervaring e.d. en ik nog helemaal niet. Verschil is bij ons dus best groot, en toch gaat het goed.
Ik zou wel mijn hbo kúnnen halen maar wíl het niet, denk dat je daar ook naa rmoet kijken, is het verschil zo groot omdat een van beiden niet "beter" kán, of omdat die persoon niet "beter" wíl?

Je moet elkaar leren elkaar in de waarde te laten. Ik kan hem dingen leren op mijn vakgebied en hij kan mij dingen leren op zijn vakgebied, zo vullen we elkaar aan....

Ik vind het goed dat deze site bestaat zodat mensen die veel waarde hechten aan het niveau van hun partner zo iemand kunnen vinden van hun niveau maar vind het ook zeer demigrerend naar minder hoog opgeleiden...

Kan me dan ook helemaal suf ergeren aan van die reklames van: Nu, bladiebla site, dé relatiesite voor hogeropgeleiden, dan denk ik echt, ach, alsof mensen met mbo minder zijn ofzo, alsof wij gehandicapt of dom zijn ofzo.....
doe normaal....

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:47

Mas schreef:
Het kán werken, absoluut het ligt er een beetje aan wat beide partners te bieden hebben. Zelf zou ik ook het eerst op zoek gaan naar iemand die ook hoger opgeleid is (heb zelf VWO gedaan) omdat ik het idee heb dat je elkaar dan 'iets meer te vertellen hebt'.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het ook zou kunnen werken als ik een lieve jongen tegen kom die bijv. van het VMBO komt en waar ik ontzettend mee kan lachen :j Het is maar een beetje waar je naar zoekt, als jij ellelange diepzinnige gesprekken wilt kunnen voeren in je relatie dan zal een lager opgeleide partner voor jou niet werken. Maar vind je het oké om dergelijke gesprekken op je werk of met vrienden te voeren en wil je een partner waar je onwijs mee kan lachen en die goed voor je is dan zie ik niet in waarom dat geen lager opgeleid iemand kan zijn.

Beetje lang verhaal, ik vind het altijd een beetje moeilijk zulke dingen te verwoorden, hopelijk ben ik een beetje te volgen :)

Dát ben ik du sniet met je eens! Jij suggereer hiermee dus dat mensen die lager opgeleid zijn "dom" zijn en geen diepzinnen gesprekken kunnen voeren???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:47

danneke80 schreef:
Voor mij zou een groot niveauverschil niet werken. Ik denk dat je elkaar gewoon beter begrijpt als je op een ongeveer gelijk niveau zit, en dat je toch sneller irritaties hebt omdat je een andere kijk op dingen hebt.

Toch denk ik wel dat anderen er heel gelukkig in kunnen zijn. Ligt er maar net aan wat je zoekt in een partner.

Dat er zulke sites zijn vind ik een goed idee. Het is een stuk effecienter om alleen in je eigen "doelgroep" te zoeken, dan dat je eerst tig profielen door moet om iemand te vinden die je aanspreekt.

Dat is dus ook mijn mening. Uiteindelijk kan in principe iedereen zich aanmelden, maar het zijn voor mensen die een hoge opleiding hebben, het is volgens de site dan ook 'voor singles met niveau'

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:48

Ik ben van mening dat het zou kunnen werken als je op een ander vlak sterk met elkaar verbonden bent. Mensen zoeken vaak bewust/onbewust naar iets wat zij gemeen hebben met elkaar, of dit opleidingniveau is of een passie voor auto's/paarden/sterrenkunde e.d. En juist omdat de interessegebieden vaak verschillen bij mensen met een hoge opleiding en mensen met een minder hoge opleiding, werkt een relatie vaak niet. Maar mocht dit wel het geval zijn dan kan een relatie met een opleidingsverschil zeer waarschijnlijk wel werken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:48

Ik denk dat het ontzettend verschilt per relatie. Ik ken een stel waarin 'zij' duidelijk hoger opgeleid is dan 'hij', sterker nog, zij is universitair opgeleid en hij.. nouja.. niet. Toch gaat het ontzettend goed tussen deze twee, omdat zij het niet zo belangrijk vindt, en hij eigenlijk ook niet. Er zijn andere fronten waarop hij heel 'slim' is, en ze vullen elkaar perfect aan.

Ikzelf daarintegen zou denk ik erg veel moeite hebben met een 'minder intelligente' partner omdat ik zelf iemand ben die het liefst urenlang diepgaande gesprekken voert en filosofeert over de meest ingewikkelde dingen. Ik ben gék op ouderwetse of diepgaande literatuur en kan me daar helemaal in verliezen.. Dit zou ik gewoon graag willen delen met mijn partner, en dan geen glazige blik en een 'hm-hm' terugkrijgen. ;) Ik heb echt behoefte aan intellectuele diepgang, maar dat zal niet voor iedereen gelden. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:48

Mas schreef:

Ik snap je verhaal inderdaad heel erg goed en denk zelf ook wel dat het kan, ik weet alleen niet of het voor mij zou werken...Net als jij dus

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:51

Crista schreef:
Mas schreef:

Dát ben ik du sniet met je eens! Jij suggereer hiermee dus dat mensen die lager opgeleid zijn "dom" zijn en geen diepzinnen gesprekken kunnen voeren???

Wáár heb ik precies geschreven dat lager opgeleide mensen dom zijn :? Volgens mij nergens.
Diepzinnige gesprekken had ik misschien wat anders moeten omschrijven, maar ik denk dat de meeste wel begrijpen wat ik
daarmee bedoel. Heeft er ook voornamelijk mee te maken dat hoger opgeleide heel vaak gewoon andere interesses hebben dan
lageropgeleide mensen. Dat bedoel ik niet discriminerend, dat is gewoon wat ik zelf om me heen heb gezien en ervaren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:52

Je hebt IQ en EQ en die beiden zullen in dusdanige hoeveelheid aanwezig moeten zijn dat er een evenwicht is tussen beide partners, naar mijn mening.

Het verschil tussen MBO en HBO is zo groot niet hoor. Maar een relatie tussen een Einstein met een doos van de hoek lijkt me niet gelijkwaardig. Daar is toch ook eens een programma over gemaakt? Dat er 'stelletjes' gevormd werden tussen ultieme blondjes en biggest nerds. Hilarisch is het wel en liefde overwint veel, maar toch..

Verschillende nivo's op het gebied van levenservaring kunnen m.i. makkelijker een struikelblok vormen in een relatie. Daarom denk ik dat een relatie tussen mensen met een groot leeftijdsverschil moeilijk is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:52

Nee, ik denk dat niveau bij echte liefde niets uit maakt. Bij echte liefde pas je jezelf aan aan elkaar afgezien van het niveau... Je deelt toch iets wat je samen hebt op dat moment....

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:54

Chubby schreef:
Je hebt IQ en EQ en die beiden zullen in dusdanige hoeveelheid aanwezig moeten zijn dat er een evenwicht is tussen beide partners, naar mijn mening.

Het verschil tussen MBO en HBO is zo groot niet hoor. Maar een relatie tussen een Einstein met een doos van de hoek lijkt me niet gelijkwaardig. Daar is toch ook eens een programma over gemaakt? Dat er 'stelletjes' gevormd werden tussen ultieme blondjes en biggest nerds. Hilarisch is het wel en liefde overwint veel, maar toch..

Verschillende nivo's op het gebied van levenservaring kunnen m.i. makkelijker een struikelblok vormen in een relatie. Daarom denk ik dat een relatie tussen mensen met een groot leeftijdsverschil moeilijk is.

ben ik mee eens !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:55

Scholing heeft niets te maken met EQ of IQ, ik ben HBO geschoold, mijn vriend enkel LO. Hij werkt graag met zijn handen, heeft dyslectie en is daardoor ook niet doorgegaan met leren. Dom is hij echter absoluut niet, hij is voor mij een volwaardig gesprekspartner. Hij is wel degene die mij met 2 benen op de grond zet als ik weer eens dreig weg te fladderen!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:57

Caira, ik wilde net iets dergelijks gaan zeggen. :j Sommige mensen zijn ontzettend intelligent / hoogbegaafd maar hebben om wat voor reden dan ook niet gestudeerd.. Dus je kunt het niet altijd meteen beoordelen op 'opleidingsniveau'. Ik ken genoeg mensen die heel netjes een HBO of universitaire studie hebben afgerond waarvan ik denk; ik zou het qua diepgang geen week met jou uithouden!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:58

Ik vind het jammer dat hier zo gegeneraliseerd word. Niet iedereen heeft een lager opleidingsniveau omdat ze dom zijn hoor. Er kunnen nog tig andere redenen aan de basis liggen...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:02

Caira schreef:
Scholing heeft niets te maken met EQ of IQ, ik ben HBO geschoold, mijn vriend enkel LO. Hij werkt graag met zijn handen, heeft dyslectie en is daardoor ook niet doorgegaan met leren. Dom is hij echter absoluut niet, hij is voor mij een volwaardig gesprekspartner. Hij is wel degene die mij met 2 benen op de grond zet als ik weer eens dreig weg te fladderen!

Precies!

Ik denk dat het prima kan werken maar er wel eerder irritaties zijn, dan vooral als één slimmer is dan de ander, ipv hoger opgeleid.
Persoonlijk vind ik levenservaring veel belangrijker. Ik zou geen relatie kunnen met iemand die niks gezien en meegemaakt heeft behalve zijn studie...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:05

Ik heb nu 2 jaar en 3 maanden een relatie, hij doet universiteit en ik mbo. t gaat tot nog toe prima, en ik hoop dat t nog heel lang goed gaat. :D Het komt trouwens denk ik ook omdat ik graag wil leren en het dus niet erg vind als hij over stof van de uni begint.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:08

Ik denk dat je op verschillende manieren al dan niet "intelligent" kunt zijn.
Ook in onze relatie zit wel een groot verschil qua opleidingsniveau (dat is dus wat anders dan "niveauverschillen" in de titel van dit topic ;) ). Verder zien wij elkaar als meer dan de som van de opleidingen die afgesloten zijn.

En idd zoals hierboven al gezegd ken ik persoonlijk zowel mensen die extreem hoog of extreem laag geschoold zijn, waar juist wel of juist geen zinnig gesprek mee te voeren is, in mijn ogen ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:11

Om mezelf maar even als voorbeeld te geven: mijn vent is lager opgeleid, waarom? Hij heeft ADHD, en daar is nooit niks mee gedaan. Hij werkt heeel graag met zijn handen. Enja, toen hij dertien was mocht hij kiezen welke opleiding te doen en toen is ie voor het gemakkelijkste gegaan (ergens logisch op je dertiende?). Fluitend zijn opleiding doorlopen, heeft nooit echt een inspanning moeten doen. Achteraf gezien kon hij zeker een niveau hoger aan maargoed, achteraf kan je veel zeggen.

Inmiddels haalt ie niet genoeg de voldoening uit zijn werk, en morgen doet ie het laatste ingangsexamen voor een 'hogere' job. Officieel zijn wij dus een koppel die met een serieus niveauverscil zit, maar voor ons gevoel is er helemaal geen verschil...

Edit: er zijn (uiteraard) wel verschillen tussen ons. Hij weet bevoorbeeld wat minder over geografie enzo, ergens logisch ook, hij heeft er nooit les van gehad. Maar als ik vertel over iets dat hij niet kent is is hij altijd bereid te leren, en dat maakt imo ook veel uit :).
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 13-01-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:19

Crista schreef:
tja, ik heb hier mijn twijfels over....

Ik heb ook alleen mijn MBO en mijn vriend is HBO afgestudeerd en heeft ook nog een werkervaring e.d. en ik nog helemaal niet. Verschil is bij ons dus best groot, en toch gaat het goed.
Ik zou wel mijn hbo kúnnen halen maar wíl het niet, denk dat je daar ook naa rmoet kijken, is het verschil zo groot omdat een van beiden niet "beter" kán, of omdat die persoon niet "beter" wíl?Je moet elkaar leren elkaar in de waarde te laten. Ik kan hem dingen leren op mijn vakgebied en hij kan mij dingen leren op zijn vakgebied, zo vullen we elkaar aan....

Ik vind het goed dat deze site bestaat zodat mensen die veel waarde hechten aan het niveau van hun partner zo iemand kunnen vinden van hun niveau maar vind het ook zeer demigrerend naar minder hoog opgeleiden...

Kan me dan ook helemaal suf ergeren aan van die reklames van: Nu, bladiebla site, dé relatiesite voor hogeropgeleiden, dan denk ik echt, ach, alsof mensen met mbo minder zijn ofzo, alsof wij gehandicapt of dom zijn ofzo.....
doe normaal....

En denk dat dat dus vooral heeeel belangrijk is!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:22

Kan werken

Bij mij werkt het wel en niet :D

Ik ben altijd lager opgeleid dan mijn partners of ex-partners dit geeft echter nooit problemen.

Maar ik kan dus geen relatie hebben met iemand die lager opleiding heeft genoten.
Altijd liep het spaak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:27

Bij mij zou het niet werken. Ik zit ingewikkeld in elkaar, heb hier en daar een stoornis en een fobie, en ik heb iemand nodig die het echt begrijpt, en niet alleen maar lief doet en zegt 'ahw, schatje toch'. Dat werkt niet.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:28

BraveSpots schreef:
Ik vind het jammer dat hier zo gegeneraliseerd word. Niet iedereen heeft een lager opleidingsniveau omdat ze dom zijn hoor. Er kunnen nog tig andere redenen aan de basis liggen...

Precies.... Ik ben het helemaal met je eens want dit is ook in mijn relatie zo.
Door dyslectie heeft mijn vriend nooit talen gekund. Heel jammer want hij heeft echt een wiskundeknobbel waar je u tegen zegt en hij is zeker qua algemene kennis heel goed onderlegd maar hij heeft wel een MBO-diploma. Dat wil dus niet zeggen dat hij een lager IQ heeft dan een hoogopgeleide.
Dus idd jammer dat er in dit topic door sommige mensen zo gegeneraliseerd wordt...

p.s. de titel klopt niet... het moet zijn "grote niveauverschillen" ipv "hoge niveauverschillen" :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:29

Dat heeft toch niet met opleidins-niveau te maken.

Ik kan gewoon niet praten met iemand die zich niet intresseert voor de wereld-politiek, milieu, ed

Tuurlijk kan ik wel gek doen en niet altijd serieus maar met mijn partner wil ik echte gesprekken hebben over zin van het leven zeg maar en niet als ik een foto van de Tja Mahal laat zien dat iemand roept wat een mooie moskee :D