Salaris verlagen kan dat zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

Salaris verlagen kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:41

Hallo bokkers,

Ik heb sinds oktober een jaarcontract (0 uren contract maar wel met de teamleider mondeling afgesproken dat ik 4 uur in de week werk) bij een bejaardentehuis , en ik leg hun boterham op de tafel, en schenk kopje koffie in (2x) en praatje maken met de mensen aangezien die vaak eenzaam zijn. En nog zulk soort klusjes. (4 uur in de week 17:00-21:00)

Daar krijg ik veel geld voor 10 euro per uur voor een 17 jarige. (dus ik had niks te klagen Haha!)

Nu werd ik vandaag gebeld dat ik moet praten met het hoofd van het bejaardentehuis omdat ik te veel verdien en dat ze daar iets aan gaan doen. Het blijkt dus dat ze in Oktober een foutje hebben gemaakt met het contract en dat het daardoor komt dat ik zoveel verdien. Het contract is gewoon ondertekend natuurlijk en grondig nagekeken, dus ik vind het wel vreemd dat het niet meteen is opgevallen.
Het bejaardentehuis moet gaan bezuinigen en daarom willen ze dat ik minder ga verdienen per uur.

Mijn vraag mag dit zomaar mag er zomaar aan mijn contract gesleuteld worden?
Of zou ik zomaar ontslagen kunnen worden?

En als ze me niet zomaar kunnen ontslaan kunnen ze natuurlijk wel andere mensen in dienst nemen en mij niet meer laten werken aangezien ik een 0 uren contract heb. Maar ik heb wel mondeling afgesproken dat ik 4 uur in de week vast zou werken. Dus telt dat ook?

Ten 2e is die fout niet mijn schuld dat ik te veel verdien en hadden ze beter moeten opletten en ik hier eigenlijk niet de dupe van wil worden.

Ik heb volgende week een gesprek met het hoofd van het bejaardentehuis, dus ik ben benieuwd.
Heb ik eigenlijk een poot om op te staan?

Iemand nog argumenten die ik kan gebruiken in het gesprek om mijn salaris te beschermen?

sommige mensen zullen wel denken wat een zeikerd als ze een paar euro minder verdiend verdiend ze nog steeds veel voor haar leeftijd maar toch Knipoog en ik moet nog wel mijn vakantie kunnen betalen en dan heb ik dit geld wel hard nodig Knipoog

bromfiets

Re: Salaris verlagen kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:46

Als dat contract ook door hun is ondertekend en het uurloon staat er in genoemd, kunnen ze je niks maken totdat je contract afloopt.

Anders even vriendelijk vermelden dat je de rechtswinkel in wilt schakelen en dan denk ik dat je er niks meer over zal horen Haha! Reken er dan alleen wel dat je contract niet verlengd wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:48

Precies ja, als je uurloon in je contract staat genoemd en dit is door beide partijen ondertekend dan kunnen ze je salaris niet verlagen. Jammer voor hun dat ze een foutje hebben gemaakt, maar zij hebben dat contract ondertekend en hadden het dus al eerder kunnen zien, daar hoef jij niet het slachtoffer van te worden.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:49

volgens mij kan dat zeker niet zomaar. Hun hebben ook een krabbel gezet onder het contact. Wel erg slordig van het bedrijf. Ik zou ook ergens je contact laten na kijken en je situatie uitleggen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:51

Ze kunnen je niks maken financieel, maar ze hebben wel een 0-uren contract met je. Dus ze kunnen je minder of misschien wel niet meer inzetten als ze dat willen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:52

Als je niet akkoord gaat met de verlaging ben ik bang dat ze je niet meer in gaan plannen.. en je dus ook niets meer verdiend..

Op papier staat immers 0 uren, ze zijn jou dus niet verplicht in te roosteren.. en ik weet niet in hoeverre mondelinge overeenkomst in deze rechtsgeldig is..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:55

femmefatale1 schreef:
Op papier staat immers 0 uren, ze zijn jou dus niet verplicht in te roosteren.. en ik weet niet in hoeverre mondelinge overeenkomst in deze rechtsgeldig is..

Dan zeggen ze gewoon dat ze vanwege economische redenen moeten bezuinigen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:57

Dat vraag ik dus ook af. Diegene die dat met mij mondeling heeft afgesproken is ontslagen en dus niet meer aanwezig. (was teamleider)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:09

Je hebt maar weinig keus hoor, met zo'n 0 uren contract. Als ik jou was zou ik eens gaan horen wat ze je wel willen aanbieden. Wellicht is dat aanbod nog steeds een keurig uurloon voor jouw leeftijd. En misschien kunnen ze je een eenmalige vergoeding geven als compensatie, zodat je toch een beetje uitkomt met je vakantie.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:03

LZP -> STW

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:20

Als je de laatste 3 gewerkte maanden 4 uur per week hebt gewerkt heb je (tot het einde van het contract) gewoon recht op die 4 uur (dan maakt niet uit of je een 0 uren contract hebt, dat is verworven recht). Ook met ziekte hoor je die uitbetaald te krijgen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 00:28

Brainless schreef:
Als je de laatste 3 gewerkte maanden 4 uur per week hebt gewerkt heb je (tot het einde van het contract) gewoon recht op die 4 uur (dan maakt niet uit of je een 0 uren contract hebt, dat is verworven recht). Ook met ziekte hoor je die uitbetaald te krijgen.

Echt? dat zou wel heel mooi zijn!, heb je iets op internet wat daar over gaat zodat ik me daar meer in kan verdiepen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:31

Overgens, wat wel zo is, is als je meer dan 3 maanden een vaste tijd of een bepaald aantal uren per week werkt je een vast contract kan eissen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:33

Ik ga morgenochtend even voor je kijken (ga nu slapen), maar ik heb op personeelszaken gewerkt en heb vorig jaar mijn zusje geholpen die een 0 uren contract had.

Dit heb ik al gevonden:
Citaat:
Nul uren contract

De nulurenovereenkomst is een oproepovereenkomst, waarbij de oproepkracht in beginsel verplicht is aan de oproep van de werkgever gehoor te geven, zonder dat het aantal te werken uren vaststaat. Op deze manier is maximale flexibiliteit voor de werkgever gegarandeerd. De nulurenovereenkomst kent heel wat juridische haken en ogen. Zo dient ervoor gewaakt te worden dat het arbeidspatroon van de oproepkracht regelmatig wordt. In dat geval neemt de rechter als snel aan dat de werknemer recht heeft op het loon over het gemiddelde aantal uren, waarop hij in de afgelopen drie maanden arbeid heeft verricht. Deze loondoorbetalingspicht geldt ongeacht of de oproepkracht wordt opgeroepen.

Citaat:
Vermoeden van het bestaan van...
Al na drie maanden geldt een rechtelijk 'vermoeden van het bestaan van een arbeidscontract'. Dit betekent dat de werknemer juridisch gezien in de vierde maand recht heeft op een loon dat het gemiddelde is van het aantal uren dat hij over de voorliggende periode heeft gewerkt.

edit: kijk ook even in je CAO, misschien staat daarin ook wat vermeld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:13

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo moeilijk moet doen. Het kan natuurlijk nooit dat je voor 4 uurtjes per week koffie inschenken en over koetjes en kalfjes 40 euro krijgt, en zeker niet op jouw leeftijd. Eerlijk gezegd vind ik dat je niet zo op geld belust moet zijn, je "werkt" (ik vind dat geen "baan") in een bejaardentehuis, niet in een winstgevend bedrijf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:14

GamblersCup schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo moeilijk moet doen. Het kan natuurlijk nooit dat je voor 4 uurtjes per week koffie inschenken en over koetjes en kalfjes 40 euro krijgt, en zeker niet op jouw leeftijd. Eerlijk gezegd vind ik dat je niet zo op geld belust moet zijn, je "werkt" (ik vind dat geen "baan") in een bejaardentehuis, niet in een winstgevend bedrijf.

Ja nou ja, als dat in haar contract staat. Bedoel, jij kunt het niets vinden, zij was blij dat ze het gevonden had.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:15

wat maakt dat nou weer uit. Het is gewoon niet normaal(ongeacht wat voor werk je doet of wat je verdient) dat ze zomaar je salaris verlagen. Het mag volgens de wet niet eens.
Ik denk niet dat jij zo blij zou zijn als ze ineens je salaris verlagen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:21

Nee, maar bij mij hebben ze dan ook geen fout gemaakt. Wat overduidelijk een fout is en wat helemaal niet kan eigenlijk. Wat ze dus zelf heel goed weet.
En als je dan ook nog eens voor zoiets als een bejaardentehuis werkt waar ze op de centen moeten letten, ipv een miljoenenbedrijf zoals ik, dan denk ik dat je niet moeilijk moet doen. Des te langer kun je daar werken, des te langer hebben die oudjes het naar hun zin (en daarvoor werk je er toch?)

Edit: ik denk zelfs, dat als er duidelijk bewezen kan worden dat er een fikse fout is gemaakt, ze het terug kunnen vorderen. Al zou zo'n instelling dat denk ik niet doen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:26

nou ik vind het anders een hele slordige fout in hun nadeel. Ik neem aan dat ze zelf het contrakt opstellen en goed doorlezen. Ik vind ook niet dat ze moeilijk doet ze vraagt gewoon of dat het kan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:49

En die slordige fout in hun nadeel gaan ze recht zetten. Groot gelijk ook vanuit de instelling gezien eigenlijk. Jammer voor jou.

Wacht eerst even af, wat voor nieuw loon ze mee gaan komen (zeg dus ook niets toe, neem het op zijn minst even een dag in overweging en laat weten dat je er later op terug komt).

Je kunt altijd nog besluiten of het reden voor je is om het onderste uit de kan te willen halen en er volop tegenin te gaan. Proberen kan geen kwaad, maar dan zul je inderdaad tzt als je contract afloopt niet moeten verwachten dat ze je aanhouden of je nog regelmatig op zullen roepen. Zullen ze liever iemand nieuw aannemen op den duur.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:18

ninja2 schreef:
wat maakt dat nou weer uit. Het is gewoon niet normaal(ongeacht wat voor werk je doet of wat je verdient) dat ze zomaar je salaris verlagen. Het mag volgens de wet niet eens.
Ik denk niet dat jij zo blij zou zijn als ze ineens je salaris verlagen

Het mag volgens de wet dus wel.

Niet zomaar omdat je het leuk vind, maar er is al gezegd dat het bedrijf moet gaan bezuiningen. Dat heet en bedrijfseconomische redenen, en aangezien het aanbod waarschijnlijk redelijk is voor haar leeftijd en werkervaring zouden ze het haar wel lastig kunnen maken al ze weigerd. Wel moet er dan een redelijke afbouwregeling voorgesteld worden. Dus niet ineens van de 10 euro per uur naar de 7 ofzo, maar iedere maand één euro per uur eraf.

Daarnaast zit je helaas ook nog niet aan de 3 maanden, dus ze kunnen nu je aantal uren nog naar beneden schroeven, dus als ik jou was dan zou ik maar kijken hoe redelijk het aanbod is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:20

GamblersCup schreef:
Nee, maar bij mij hebben ze dan ook geen fout gemaakt. Wat overduidelijk een fout is en wat helemaal niet kan eigenlijk. Wat ze dus zelf heel goed weet.
En als je dan ook nog eens voor zoiets als een bejaardentehuis werkt waar ze op de centen moeten letten, ipv een miljoenenbedrijf zoals ik, dan denk ik dat je niet moeilijk moet doen. Des te langer kun je daar werken, des te langer hebben die oudjes het naar hun zin (en daarvoor werk je er toch?)

Edit: ik denk zelfs, dat als er duidelijk bewezen kan worden dat er een fikse fout is gemaakt, ze het terug kunnen vorderen. Al zou zo'n instelling dat denk ik niet doen.

Een bejaardentehuis is ook gewoon een bedrijf hoor, hoe vervelend sommigen dat ook vinden. Als jij in een supermarkt zou gaan werken waar ze je veel te veel betalen zou je het er ook niet mee eens zijn dat ze het terug vorderen.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:58

Vjestagirl schreef:
Een bejaardentehuis is ook gewoon een bedrijf hoor, hoe vervelend sommigen dat ook vinden. Als jij in een supermarkt zou gaan werken waar ze je veel te veel betalen zou je het er ook niet mee eens zijn dat ze het terug vorderen.

Maar er staat toch helemaal nergens dat ze het terug gaan vorderen. TS moet alleen op gesprek komen waarbij ze waarschijnlijk voor gaan stellen dat ze haar salaris verlagen.. Of heb ik iets gemist TS?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:24

Inguhh schreef:
Het mag volgens de wet dus wel.

Niet zomaar omdat je het leuk vind, maar er is al gezegd dat het bedrijf moet gaan bezuiningen. Dat heet en bedrijfseconomische redenen, en aangezien het aanbod waarschijnlijk redelijk is voor haar leeftijd en werkervaring zouden ze het haar wel lastig kunnen maken al ze weigerd. Wel moet er dan een redelijke afbouwregeling voorgesteld worden. Dus niet ineens van de 10 euro per uur naar de 7 ofzo, maar iedere maand één euro per uur eraf.

Daarnaast zit je helaas ook nog niet aan de 3 maanden, dus ze kunnen nu je aantal uren nog naar beneden schroeven, dus als ik jou was dan zou ik maar kijken hoe redelijk het aanbod is.

Dat mag, mits dit aannemelijk gemaakt kan worden bij een rechter.

Ze zit wel aan de drie maanden. 1 oktober start, 1 november 1 maand, 1 december 2 maanden, 1 januari 3 maanden.

Ik weet niet in hoeverre je moet samenwerken met de personen die hierover beslissen? Afhankelijk daarvan en hoe leuk je het werk vindt en of je makkelijk een net zo goed betalende (en leuke) bijbaan kan vinden zou ik het aanbod in overweging nemen.
Maar als je er een case van maakt, dan sta je behoorlijk in je recht.

Bejaardentehuis is niet in alle gevallen een non-profit organisatie.
Daarnaast is algemeen bekend (althans dat was ook zo toen ik op de middelbare school zat) dat dergelijke organisaties meer betalen dan de bakker aan een 17-jarige.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:14

Tja, als het van 10 euro naar 8 euro per uur gaat vind ik niet dag je moet klagen, zolang je je verdiende geld niet moet teruggeven.

Ik zou gewoon eerst op gesprek gaan en kijken wat ze bieden, er valt altijd wat te onderhandelen!