op je zelf wonen, alleen en op je 20ste

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

op je zelf wonen, alleen en op je 20ste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:36

ik weet dat dit absoluut niet het moment is om een huis te kopen, maar de prijzen beginnen behoorlijk te dalen door de recessie.
maar ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn hierover.
op je zelf wonen (koophuis en alleen) op je twintigste.

ik kan het wel bulken thuis, telkens een zooitje van mn broertjes en dergelijke en ik ben er toch echt wel aan toe om op mij zelf te gaan wonen.

brand maar los

Esmeralda

Re: op je zelf wonen, alleen en op je 20ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:38

was 19 toen ik op mezelf ging wonen, had een goeie baan. Had wel een huurhuis. Als jij het finacieel rond kan breien zonder op houtjes daarvoor te bijten, waarom niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:39

Een vriendin van me heeft ook net een hui gekocht, op haar 20e. Het zal wel krap worden maar ze heeft er een goede koop aan gedaan.

Ik kan niet in jou financieen kijken, maar al het verantwoord is, is een huis verkopen natuurlijk nooit verkeerd..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:40

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Hangt er alleen een beetje vanaf hoe je financieel zit maar dat kun je alleen zelf weten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:48

Zelf zou ik niet direct kopen maar eerst huren en even lekker sparen. Maar goed is voor iedereen verschillend natuurlijk Lachen

Wel zal het lastig zijn om een hypotheek te krijgen omdat je alleen bent maar goed waar een wil is is een weg Haha!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:54

bedankt voor jullie reactie's.
kwa financien zit ik goed vandaar dat ik ook wil proberen om een koophuis te nemen dan.
maar nu met de recessie krijg je niet zo snel een lening. en de markt zakt nu dat is wel een voordeel (een beetje dan)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:08

als het haalbaar is lijkt het me wel een plan, je krijgt alleen bijna geen hypotheek in je eentje... als je iemand hebt die garant kan staan kan het natuurlijk wel.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:09

Volgens mij is het als starter in deze periode en dan ook nog alleen, ondoenbaar om een hypotheek rond te krijgen.
Als je ouders onderpand kunnen aanbieden is het wellicht mogelijk.
Maar wie niet waagt die niet wint Ja

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:12

ik was ook 19 welliswaar wel huur maar das ook niet goedkoop.
hypotheek krijgen valt nu niet mee, ook niet om te verkopen om die reden, heb een leuk huis te koop staan, en nog krijgen starters de hypotheek samen niet rond terwijl het huis in de lagere prijsklasse valt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:13

ik kocht mijn eerste huis toen ik 19 was........... woonde al een paar jaar op mezelf Lachen

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:15

Heb zelf op me 19de me eerste huis gekocht in me eentje. Als het financieel allemaal kan en je kan een hypotheek krijgen waarom niet? Je kan altijd naar een adviseur gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn. En pas geleden heeft een vriend van me als starter ook nog een hypotheek afgesloten zonder dat er iemand garant stond voor hem. Dus gewoon goed laten adviseren en succes!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:16

Thats_Me schreef:
Zelf zou ik niet direct kopen maar eerst huren en even lekker sparen. Maar goed is voor iedereen verschillend natuurlijk Lachen

Wel zal het lastig zijn om een hypotheek te krijgen omdat je alleen bent maar goed waar een wil is is een weg Haha!

Ik vind huren dan weggegooid geld. Als je het slim aanpakt, betaal je minder hypotheek dan je huur zou betalen. En een huis is een goede investering, dan heb je later ook nog wat. Voor dat huurhuis krijg je niks terug.
Nee hoor TS, als je financien het toelaten... zou ik het doen! Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:27

Dat is voor iedereen verschillend. Ik vind dat ik best veel terug krijg voor m'n huurhuisje. Tevens kan ik nu fijn sparen zodat ik straks een buffer heb voor het aanvragen van een hypotheek en daarbij groei je nu ook nog in je baan qua leeftijd en wordt je financiele situatie dus in de toekomst beter (even uitgaande dat je deze baan houd). Dus kun je over een paar jaar meer keuze hebben mbt. het kopen van een huis Lachen

Want ik ga liever niet in een flatje zitten in een achterbuurt Nagelbijten / Gniffelen wil liever gewoon gelijk een mooi huisje in een leuke wijk.

Maar zoals gezecht voor iedereen verschillend.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:32

Wat leuk dat er hier een topic voor word geopent.. Ik zit namelijk met precies hetzelfde. Heb ook al gesprekken gehad met hyptheekadviseurs en het is zeker mogelijk voor me. Dus mocht ik iets leuks tegenkomen wat financieel haalbaar is voor mij danne.. Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:21

Mocht ik (na mijn studie) stuiten op hét droomhuis van mijn leven en als het financieel haalbaar is zou ik het wel doen Ja.

Maar aangezien me dat niet heel waarschijnlijk lijkt zijn de plannen momenteel nog om eerst een jaar of twee wat te huren...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:36

Inderdaad in deze tijd zoals het nu is is het bijna (on)mogelijk een hypotheek rond te krijgen. Maar ook bij mensen die hun huis willen verkopen is inderdaad niet de beste tijd van het jaar om je huis te verkopen, heb al diverse mensen gehoord van dat ze tijdelijk hun huis nog maar van de markt af halen en over een tijdje x aantal maand nog maar eens proberen.

Ik was 22 en vriendlief 24 toen we voor het eerst kochten en dat was een mooi gelegen appartement in A.dam waar we zo ruim 2.5 jaar in gewoond hebben. We hebben gekocht via een woningcorporatie, dan moet je zelf best een hoop doen aan de winkel maar als je zelf goed en lekker kan klussen waarom niet he. En we kregen van de woningcorporatie leuk aanbod zo van als we VOOR 31 december 2005 het appartement zouden kopen, zij ons 5000euro korting erop geven...Naja zo gezegd en zo gedaan. Het appartement stond toen te koop bij de woningbouw voor 130.000euro - 5000euro = 125.000 en wij hebben toenertijd ook nog aardig wat van die 125.000euro af gekregen en kwamen we rond op een koopprijs van 117.500euro Haha!

En dat voor een mooi centraal gelegen 4-kamer appartement in A.dam. En we hebben het verkocht met €15000euro winst Haha!

We hebben vorig jaar nieuw huis gekocht allemaal net binnen de grens toen de crisis opdook, en ons appartement tsja deze was binnen een maand verkocht met goeie winst...

Dus eigenlijk met al hebben we goed aan gedaan en allemaal net op randje voor de CRISIS Haha!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:41

Ik weet niet hoe jullie er allemaal bij komen dat het bijna onmogelijk is een hypotheek te krijgen hoor...

Als je gewoon kunt laten zien dat je een goed inkomen hebt dan is er niemand die je de lening niet zal geven, de rente is alleen wat hoger dan 4 jaar terug.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:44

als je het zou trekken in je uppie zou ik het wel doen. hou er wel rekening mee of je evt nog geld over hebt voor leuke dingen. als je geen leuke dingen meer zou kunnen doen zou dat (voor mij!) een reden zijn om nog ff te wachten.
je werkt om te leven en niet leven om te werken....
vraag anders eens bij de hypotheker wat je kan lenen. die kunnen voor jou zo de beste lening eruit halen en vaak kun je daar meer lenen dan bij de bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:26

Laat je niet bangmaken door al die spookverhalen over de krisis... De één maakt het nog erger dan de ander,en JUIST dergelijke ongefundeerde angst voedt een crisis...
Ga gewoon naar een aantal hypotheekadviseurs/-verstrekkers, en laat je een aantal mogelijkheden voorrekenen. En daarna kan het grote avontuur van huizenkijken beginnen!

Veel succes en plezier!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:26

Ik lees hier even mee.

Ik moet binnekort ook op zoek naar een huis (appartementje denk ik) en ik ben 19.
Het enige probleem is dat ik studeer, en dus niet fulltime kan werken om het te betalen.
Wel blijf ik in Helmond, das niet zo'n grote stad, dus niet zo duur. Ik wil wel gaan huren.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:37

Wat hierboven al gezegt wordt ga ik in mee: als je de financiele middelen hebt dan zou ik het gewoon doen! Kopen is een veel betere investering dan huren, voor een huurhuis krijg je tenslotte niks terug terwijl je er wel geld in steekt.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:54

bedankt voor jullie reactie's.
ik werk fulltime en heb een royaal inkomen, vandaar dat ik wil kopen als ik het doe ipv huren omdat je daar niks voor terug krijgt en meestal ook duurder uit bent in de maand (als ik dit goed zeg hoor)
ook wil ik in het dorp blijven puur vanwege mijn werk, en hier zijn de huizen niet zo heel duur vergeleken met de stad.

maar ik heb echt geen idee hoe ik dit ga aanpakken..
als de markt een beetje gaat zakken ga ik maar eens bij een paar huizen kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:05

De markt gaat niet zo veel zakken hoor, er zijn al weer een stuk meer huizen verkocht de afgelopen maanden. Het gaat stilzwijgend. Mensen kopen ook niet meer zo makkelijk eerst een ander huis en daarna verkopen. Die hebben het zwaar gehad en die hebben moeten inleveren.

De markt zit nu op zijn dieptepunt en verwacht wordt dat medio 2009 er weer een stijging komt. Ik zou mij eerst eens laten voorlichten bij verschillende hypotheekadviseurs met mogelijkheden.
Aflossingsvrij is nog altijd het goedkoopst, je kan ook deels aflossingsvrij en deels aflossen kiezen. Wat je nu koopt wordt nooit minder waard, maar de waardestijging moet je wel reëel blijven zien, dat wordt niet meer zoals het ooit was.

Als je huren gaat vergelijken met aflossingsvrij, zit je vaak aflossingsvrij nog goedkoper. Dan kun je nog elk jaar een boetevrij bedrag aflossen, dus je kunt je schuld ietsjes verlichten, maar dat zou ik niet doen, van dat geld wat je kunt sparen zou ik leuke dingen doen, je bent immers jong.

Als je denkt dat je je baan zult blijven houden en dat er in de omgeving mogelijkheid is voor ander werk als je hier ooit zou stoppen, want reizen en reiskosten is vaak de reden dat mensen gaan verkopen, dan zou ik er zeker voor gaan.

Ik zou niet voor een eenpersoonshuishouden-woninkje gaan kijken, dat is vaak te klein als je wilt gaan samenwonen en die liggen niet makkelijk in de verkoop, koop wellicht wel, maar als je wilt gaan verkopen, brengt het niet veel op.

Succes. Bekijk Funda eens en ook kun je het kadaster raadplegen om te zien wat woningen de afgelopen jaren hebben opgebracht, dan heb je een idee wat de waardes van huizen doen in de buurten waar je wilt gaan kopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:16

Dit is JUIST het moment om een huis te kopen als je zelf geen huis te verkopen hebt.

Kijk heb je nu een huis die door de recessie minder waard is geworden, dan is het nu niet verstandig. Je levert dan waarde in van je oude huis...

Echter jij hebt geen huis om te verkopen, en nu in deze "goedkope" tijd is het juist erg verstandig je eerste huisje te kopen zou ik zeggen. De prijzen gaan vanzelf wel weer stijgen en dan heb je uiteindelijk een huis die straks meer waard is...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:21

Ik was ook 20 dat ik een huis kocht samen met mijn partner..

Als je het lukt zou ik het doen..
alleen de meeste jongeren denken tonnen te kunnen lenen op hun salaris en dan gaan ze naar de bank en dan blijkt dit zwaar tegen te vallen.. wij konden 6 jaar terug net aan een huis samen kopen.. Moet wel zeggen dat wij onze hypotheel volledig op save hebben en dat je daar ook extra voor betaald..

Als het je lukt zal ik er voor gaan maar het zal je vies tegen vallen wat je kan lenen denk ik.. maar hangt er ook vanaf waar je je hypotheek neemt en wat voor een hypotheek

succes er mee