Fysiek ‘corrigerend’ gedrag door leraren.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:01

Avanti"]
[quote="_Scarlet_"][quote="Avanti schreef:
Nou gelukkig mogen ze niet slaan, want wat zou ik anders vaak geslagen zijn Scheve mond en nu nog mischien.
Ik sta nu zelf ook bij stage voor de kleuter en die zou je echt niet hoeven te slaan hoor, moet er niet aan denken die schatten. Lachen
Ik denk dat het pas lastig word in de 2e toen was ik zelf ook erg vervelend lijkt me dan echt heel moeilijk om orde te houden voor bij vmbo, havo en vwo is niet zo moeilijk die studje's luisteren wel.



dacht jij dat?
ik zit in een 5vwo-klas, en je wilt niet weten wat daar allemaal voor rottigheid uitgevreten word tijdens sommige lessen...Leraren uitlachen, breeduit eten en drinken, brutale antwoorden geven, er niet uitgaan als dat gevraagt word enz.
Zelfs in de 3e al, zijn er verschillende malen proefwerken gestolen, door mensen van het vwo, heeft iemand een lerares bedreigd...
Nee, mensen van de havo/vwo zijn ook geen lieverdjes hoor..Al moet ik zeggen dat de sfeer in de klas zelf wel redelijk goed is, alleen naar de leraren toe
[/quote]

Over het algemeen zijn de lager niveau zker wel zoveel keer zo erg hoor, ik ben eens bij een havo klas nagekomen nou wat een rust en ook nog een paar keer bij een vwo klas, nou echt super saai. Verder is dat volgens mij ook bewezen dus die klassen asocialer zijn.
De vbo klas van mijn vriedin was pas erg, die gingen echt volop schelden tegen de leraren en nog erger.
Verder gingen wij er ook nooit uit als dat moest. GA ERUIT! neuh NU hoezo? Waren nog eens leuke tijden!
[/quote]

ja, wel erger..maar het is bij ons dus ook echt zo..wij zijn stil op het moment dat er iemand binnenkomt...word wel wat gefluisterd maar verder niet...In de 2e/3e klas stond onze hele afdeling zelfs bekend als een van de lastigste (zit op een school met zowel vmbo als havo/vwo)..Maar ik ben het met je eens dat het vmbo over het algemeen erger is dan de hogere klassen..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:03

Denk dat je daar wel gelijk in hebt Avanti.
Ik heb in verschillende soorten klassen lesgegeven, van VMBO(oa lwoo) via Havo naar NT2 (voor mensen die Nederlands als 2e taal hebben) en daar zit toch een behoorlijk verschil in. Ook in mentaliteit.
Ik heb dus in vmbo-klassen stage gelopen waarvan andere leraren zeiden: 'als je deze stage goed afsluit kan je overal aan het werk'.
Waren inderdaad ook zeker geen lieverdjes, maar ik kan er over het algemeen beter mee opschieten dan Havo-klassen. Het is een heel ander type leerling. Over het algemeen meer 'grote mond klein hartje'. Maar ja, dat moet je aanspreken. Er zijn ook zat leraren die het juist niet leuk vinden op het Vmbo.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:05

In de 2e waren wij ook absoluut het ergt sommige lessen duits vergeet in echt nooit meer!
En die vrouw met een duits accent STILL STILL Haha! haha jammergenoeg kwam er later een vrouw bij zitten dus we moesten wel stil zijn. Frusty Maar dat was pas na een half jaar. Oja zij was er net voor het eerst, en ik schrijf een brief naar me vriedin dat zij zo'n poedersuiker wijf is pakt ze de brief af Scheve mond leest hem en ik ben de banketstaaf hoor Frusty

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:07

Avanti schreef:
Oja zij was er net voor het eerst, en ik schrijf een brief naar me vriedin dat zij zo'n poedersuiker wijf is pakt ze de brief af Scheve mond leest hem en ik ben de banketstaaf hoor Frusty

Dat zeg ik: grote mond klein hartje *LOL* Knipoog

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:07

Ik denk dat het belangerijk is om duidelijk over te komen en eerlijk zijn beejte streng en het boeind houden dan komt het wel goed denk ik! Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48448
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:07

om je vraag op de eerste pagina te beantwoorden:

Ik heb het gezien... de leraar van groep 8 sleepte een meisje aan haar haren de klas uit... we durfden geen van allen iets te zeggen....... ik vind dit absoluut niet kunnen!!!

Op de HAVO heb ik het regelmatig meegemaakt dat er leraren met voorwerpen gooiden... o.a. boordenwissers... (en wij waren zo vriendelijk om die dingen aan hem te "retourneren"... Haha! )

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:07

*grinnik*

ja wij hadden ook zo'n leraar in de 2e voor Spaans..het was een echte spanjaard, meneer Diani heette 'ie..je mocht echt alles...vroegen we of we weg mochten, "ja hoor, ga maar", hij kon ook amper nederlands..kregen we het jaar daarna een vervangster...hebben we ook overspannen gemaakt, kregen we wéér een nieuwe, ook overspannen...maar goed, wat wil je ook als er een banaan langs je hoofd vliegt en op het bord terecht komt..
maar goed, onze klas was - en is - een grote etterbakken klas...

oja, gooien met dingen, hebben we ook nog gehad tijdens economie..was een jonge vent, best wel aardig, maar we zaten altijd te kloten..op een gegeven moment smeet hij pennen door de klas en liep met een ramenophaler (weet bij god niet hoe zo'n ding heet) op tafels te slaan..maar dat was eigenlijk een voorbeeld (volgens hem) van wat wij deden in een les..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48448
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:10

"ERUIT!!!!!!!!!!!!!!"
"Nee" en dan gewoon blijven zitten..... Haha!:D

"ERUIT!!!!!!" "Dat is 1... ...."
"ERUIT!!!!!!" "Dat is 2........"
"ERUIT!!!!!!" "Dat is 3........"

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:12

Maar euh...
Volgens mij ging dit topic meer over fysiek geweld van leraren Knipoog
We gaan een beetje offtopic.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:13

mja dat met er niet uit gaan gebeurt bij ons dus ook wel eens, vooral bij maatschappijleer, maar die leraar kan ook totaal geen orde houden..hij loopt ook voortdurend te schreeuwen, heeft totaal geen respect van de klas...en hij word voortdurend uitgelachen omdat z'n stem steeds overslaat, de arme man...

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:13

ja nogal..maar fysiek geweld heb ik bij ons op school eigenlijk nog niet meegemaakt, voor zover ik me dat kan herinneren...misschien van de conciërges om een vechtpartij (een van de weinige) op te breken, maar verder niet...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:14

Cody"]
[quote="Avanti schreef:
Oja zij was er net voor het eerst, en ik schrijf een brief naar me vriedin dat zij zo'n poedersuiker wijf is pakt ze de brief af Scheve mond leest hem en ik ben de banketstaaf hoor Frusty

Dat zeg ik: grote mond klein hartje *LOL* Knipoog
[/quote]

Nou zij is echt zo'n duitse (uhm ander woord voor alleen heerser?) Haha! dus die liet het er niet bij zitten, heb een weekmet de prullebak langs de aula doorgegaan Haha! Ach ik wost wel gelijk dat ik geen concierge wil worden.
Ik mocht bij sommige ook eerder weg ja, bij een man bij handenarbeit mocht ik altijd als enige weg en dan moest dan heel sniepy die vent was echt super tof! Cool
Ik heb trouwens ook een halfjaar naast de tafel van de lerares frans gezeten *LOL* best handig bij proefwerken.

Ow hahaaah ik herriner me nu iets!!!!!

Ik had m.o voor frans en zei leest alles op en ik moest het op het bord schrijven, zij zit met haar rug naar mij toe.
Dus zei leest het op en ik kijk elke keer gewoon over haar schouder in het boek mee *LOL*
haha de hele klas lachen joh, dat was echt heel leuk. Had trouwens nog een voldoende ook!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:15

Ja eerst ook

Ik: Ja
Hij: ja wat?
Ik: nou gewoon ja
Hij: wat???????
IK: nou nee dan
Hij dr uit!!!!!!!! Haha!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:17

Ow sorry idd weer ontopic! Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:39

Cody schreef:
.... Ik vind dat je je in het lokaal (dus tijdens het lesgeven) nooit zo moet laten opfokken dat je fysiek geweld gaat gebruiken, het is nog altijd jouw lokaal en als het uit de hand dreigt te lopen gaan ze maar ergens anders spelen. Dan moet je de eer aan jezelf houden omdat je dan zit in de verhouding leraar-leerling....


Niets meer aan toe te voegen Knipoog , daar ben ik het geheel mee eens Lachen !!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:34

Toen ik klein was, eh in groep 2 was het geloof ik waren we aan het spelen op het schoolplein. Toen was er echt een vervelend kind en die had ik toen zachtjes gebeten. Gaat dat kind naar de juffrouw toe en verteld dat ik haar heel hard had gebeten, wat niet waar was .
Toen riep je juffrouw mij, pakte ze me hand, en beet ze echt heel hard! Boos! poedersuiker, gelukkig is ze nu met pensioen, maar ik zat er toch al een aantal jaartjes niet meer op school.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:51

Percy schreef:
Nooit is een beetje veel gezegd maar ik ben inderdaad geen voorstander van slaan. Maar heel af en toe een tik op een bil overkomt mij ook wel eens. Liever ontzeg ik ze iets wat ze graag willen of zet ik ze apart. Dat heeft veel meer impact.


Dat ben ik dus niet met je eens. Ik ben in mijn jeugd 1 x geslagen door mijn vader toen ik 5 jaar was en dat weet ik nog tot op de dag van vandaag. Het was echt een gemene mep om mijn oren maar ik had hem op dat moment ook wel verdiend!
(wie kent die klik-klak balletjes nog aan een touwtje, daar moest ik mee stoppen maar toch stug doorgaan totdat balletjes en al dwars door de glazen salontafel heen gingen. Schijnheilig )

On-topic: ik heb op scholen nooit meegemaakt dat er leerlingen geslagen werden. We hadden wel een 'sluipleraar' die ineens keihard met zijn lineaal op je tafel kon slaan, zodat je je ook de tandjes schrok. Maar fysiek geweld, nee, is niet aan de orde geweest.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:13

En waarom weet je dat nu nog zo goed? Juist, omdat het maar een keer gebeurd is. Als je kinderen vaak slaat krijg je dat effect niet en ze zullen zelf ook eerder problemen met slaan proberen op te lossen.

Die klikklakballetjes ken ik nog wel. Toevallig had een kind er vorige week op school een mee en heb ik het weer even geprobeerd maar ik kon er niets meer van Haha!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:17

Avanti schreef:
Nou gelukkig mogen ze niet slaan, want wat zou ik anders vaak geslagen zijn Scheve mond en nu nog mischien.
Ik sta nu zelf ook bij stage voor de kleuter en die zou je echt niet hoeven te slaan hoor, moet er niet aan denken die schatten. Lachen
Ik denk dat het pas lastig word in de 2e toen was ik zelf ook erg vervelend lijkt me dan echt heel moeilijk om orde te houden voor bij vmbo, havo en vwo is niet zo moeilijk die studje's luisteren wel.


Bij ons op school dacht een leraar er ook zo over. Hij ga altijd aan het vmbo les. En hij dacht toen hij ons kreeg echt van o die luisteren wel das mooi makkelijk. Nou dat heeft ie gemerkt. Hij dacht ook dat wij niet schelden enzo (zit op het gymnasium). Nou mooi wel dus. Bij ons zijn de gymnasium en atheneum klassen drukker dan het VMBO!!!!!!!!!!!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 14:27

en the story continues.... Haha!

zoals ik al eerder vermeld had heb ik een brief geschreven naar de school waar ik op heb gezeten en waar de leraren met ferme hand optraden om leerlingen te 'corrigeren'. Maandag kreeg ik bericht. Het duurde al met al 3 weken voor ik enig antwoord kreeg btw en dan blijkt het antwoord nog niet eens te kloppen. Volgens mij hebben ze namelijk mijn 1e mail nooit ontvangen en reageerden ze op mijn tweede mail waarin ik vroeg of ze mijn 1e mail hadden ontvangen. In deze 2e mail had ik een toelichting gegeven waar de 1e mail over ging en daar kreeg ik antwoord op dus ik heb maandag de 1e mail maar doorgestuurd naar de directeur van één van de lokaties in de hoop dat hij het uit zou zoeken.

Vervolgens kreeg ik vandaag een email van het secretariaat van de andere lokatie (snappen jullie het nog? Haha! ) waarin ze vertelden dat het ging om een kind wat zich op de andere lokatie bevond. Halloooooooo Frusty het ging niet om een kind wat nog op school zat, maar het ging om mijn persoontje Haha! hieruit bleek maar weer dat ze nooit mijn 1e mail hebben gelezen waarin ik uitlegde wat er allemaal gebeurd was in mijn schooljaren aldaar...

to be continued *LOL*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 12:47

Jajajaja Haha! Ik weet dat ik op moet letten dat dit topic al meer dan twee weken oud is Tong uitsteken

Misschien dat jullie je dit topic nog kunnen herinneren. Het heeft even geduurd, maar eindelijk, na bijna 9 maanden heb ik een reactie kunnen lospeuteren van de school over het corrigeren van leerlingen. Ik heb er echter zelf achteraan moeten bellen. Ik kreeg vrijwel meteen de directeur aan de telefoon en die vroeg me wat ik nu eigenlijk met die brief wilde bereiken Verward “Een stuk genoegdoening en een excuus” zei ik tegen hem. Hij zelf werkte pas twee jaar bij die instelling en verzekerde mij dat dergelijke praktijken van correctie niet meer plaatsvonden en bood namens de instelling zijn excuses aan voor het verleden. Goed, dank u hartelijk en ik hoop dat het ze aan het denken zet dat ze niet iedereen op dezelfde wijze aan dienen te pakken.

Het voelde echt goed om die telefoon te pakken en voor je mening uit te komen en iemand bij de lurven te pakken Haha!

Nu zullen jullie misschien denken “haal geen oude koeien uit de sloot” en “laat het verleden rusten” maar mijn mening is dat mensen door andere mensen best wel op hun fouten gewezen mogen worden. Hoe moeilijk het ook is om de confrontatie aan te gaan Lachen

Maar goed… nu hou ik erover op Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:00

Ook in het lerarenvak geldt (net als bij paarden) denk ik: Gezag straal je uit. Straal je het niet uit, dan heb je een probleem en kun je beter een baan gaan zoeken die wel bij je past. Of in ieder geval lesgeven aan mensen die je als kennisdoorgever zien en niet als boeman. Dat is het echte probleem met het onderwijs denk ik, het gebrek aan gezaguitstralende leraren.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:13

Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat een docent fysiek aggresief werd tegen mij en me sloeg ofzo... mijn ouders ook niet trouwens...

Ik ben leiding op scouting van 60 kinderen tussen de 7 en 11 en geloof me daar zitten wel een paar raddraaiers tussen.. Slaan doe we echt nooit, het meest verregaande wat ik zelf heb gedaan is een jochie dat een meisje dat bovenop zo'n paaltje stond op de stoep (je weet wel tegen auto's) ervan trapte zodanig dat ze viel en bijna met der hoofd op dat paaltje kwam... mijn collega leiding nam dat meisje onder der hoede ik pakte zijn arm en sleurde dat jochie achter me aan (en godv**** NU meekomen) Hem in de slaapzaal op zijn bed gezet (nog steeds op zeer boze toon: En je blijft hier zitten tot ik je weer op kom halen, denk ondertussen maar na wat je gedaan hebt en wat er had kunnen gebeuren!!)

Mijn boosheid was deels gespeeld, maar voor een deel ook wel echt gemeend... (het had wel effect, de rest van het kamp gedroeg die zich een stuk beter, hij was dan ook best geschrokken van wat ie had gedaan en onze reactie daarop..)

Ik zit nu zo'n zeven jaar bij de leiding van die groep, vaak is het nu voldoende om als je bijvoorbeeld binnenkomt ergens waar ze zitten te klooien om ze even streng aan te kijken (hoofd beetje buigen en fronsen) dat ze dondersgoed weten dat ze iets verkeerd doen en er mee ophouden...

Goed trouwens Maarten dat je die school hebt geschreven en gebeld... fijn om te weten dat die praktijken tegenwoordig niet meer voorkomen!

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:55

ik sta al 25 jaar voor de klas, eersdt op een LTS, toen een MOB en nu een ROC en heb al heel wat meegemaakt.

Eén van de weinige redenen waarom een docent ontslagen kan worden, is fysiek geweld naar een leerling toe. Je mag een leerling zelfs niet aanraken (behalve bij Sportlessen).

Ik heb wel eens meegemaakt dat een collega van me door een leerling aan haar haren de klas uit werd getrokken, de collega is jaren overspannen geweest, de leerling kon, na overleg met de inspectie met excuses en een bosje bloemen voor de docente haar opleiding vervolgen op dezelfde school.

Een collega van me is bedreigd met een pistool vorig jaar, bij hem thuis. Er werd aangebeld, hij doet open (dom, moet je als leraar zijnde nooit doen) en keek in de loopt van een pistool, als hij *** niet een 10 op zijn rapport gaf, was hij er geweest. Die collega heb ik tot op heden ook niet meer op school gezien.

Vanmorgen kwam er nog een leerling 5 minuten voor het eind van de les bij mij binnen, ging zitten zonder iets te zeggen dus ik vroeg of ze even bij me kon komen, ze blijft gewoon zitten, toen vroeg ik of ze de data van de toetsen die op het bord stonden even in haar agenda wilde zeggen en wat was het antwoord: Steek die maar in je reet!

Als leraar is klantvriendelijkheid erg belangrijk, dus ik ben vriendelijk blijven glimlachen en heb later bij een collgea mijn gal gespuwd over deze brutaliteit. Je moet meteen over tot de orde van de dag, de bel gaat en de volgende 30 leerlingen komen binnen.

Had ik maar een vak geleerd.....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:01

Agressieve leraren heb ik niet meegemaakt, maar wel veel naar de leraren toe, dat de lerlingen agresief deden.
Ik zat op een school waar naast die school een kamp voor moeilijk opvoedbare kindertjes zat (nu nog wel), en die mochten dan als ze een bepaald aantal punten hadden gehaald naar de "grote"school..
En ja hoor ze kwamen gezellig bij ons in de klas, er is regelmatig met stoelen gegooit, tafels omvergeschopt, tafel doormidden geslagen, deuk in kluisjes getrapt omdat er iemand zijn fiets gestolen was..

daarbij was het onder sommige leerlingen ook haat en nijd en kwamen ze soms met knuppels met spijkers erin op school aan..
Maar met een heleboel van die jongens kon ik wel erg goed opschieten en geweldig mee lachen, er was er ook 1 die zat continu zo stoned als een garnaal in de klas, en was vreselijk droog in zijn humor, maar is later wel van school getrapt omdat ie ook wat had uitgevreten..
Zo kan ik nog megaveel verhalen vertellen, maar de leraren waren eigenlijk nooit agressief, hadden meestal wel een goede dosis humor, wat ook wel nodig was om sommige weer tot rust te krijgen, en dat werd altijd super gewaardeerd..