Waarom wil je je ouder voelen dan je bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Waarom wil je je ouder voelen dan je bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 03:42

Even een topic om te discussieren over mijn frustraties.

Ik kom heel vaak reacties tegen van pubers (even een woord voor de gemakkelijkheid, laten we zeggen 12-16 jarigen), zowel op dit forum, op andere fora of irl, waar mijn haren recht van omhoog gaan staan.
Het meest recente voorbeeld: een discussie over leeftijdsverschil in relaties (overigens niet op dit forum). Een 12-jarig meisje had verkering met een jongeman van 22, en vond dit perfect kunnen omdat dit ware liefde was. Vervolgens was ze heel erg aangedaan omdat een aantal mid-twintigers niet geloofden dat een 12-jarige weet wat echte liefde is. Hierop waren er heleboel 13-14 jarigen die erg uiteenlopend reageerden, maar een aantal was er van overtuigd, en sprak uit 'ervaring' dat het wel degelijk kon. Nu vraag ik me af wat voor levenservaring je kan hebben als je 14 bent?
Verder zijn ook heel veel mensen van die leeftijd ervan overtuigd dat ze eigenlijk voorstaan op hun leeftijdsgenoten. Voor een aantal van hen zal dit vast en zeker kloppen, maar niet voor iedereen. Waarom is het zo leuk om 'ervaring' te hebben, om zogezegd 'ouder' te zijn dan andere mensen uit je omgeving. Waarom WIL je in godsnaam ouder zijn dan je werkelijk bent; over 30 jaar denk je daar exact het omgekeerde over...

Even tussen haakjes, ik besef goed dat ik als 19-jarige net puber-af ben, en nog lang niet besef wat het echte leven me zal brengen, maar ik durf wel te stellen dat ik daar een iets beter zicht op heb dan de gemiddelde 14-jarige, en in tegenstelling tot veel andere mensen ook durf toegeven dat ik nog lang niet alles gezien heb wat er te zien valt.

De bedoeling van dit topic is niet om een discussie te openen over leeftijdsverschillen, maar wel over jullie ervaring met dit soort situaties. Hoe reageer je hier in godsnaam op zonder mensen te kwetsen?

Equidea

Re: Waarom wil je je ouder voelen dan je bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 04:12

Wilde jij toen je 16 was geen 18 zijn dan?
Om auto te kunnen rijden?

Bijna iedereen wilt tot een bepaalde leeftijd ouder zijn, en daarna willen we weer jonger zijn Clown.

Mensen met stijl haar willen krullen, en mensen met krullen willen stijl haar.
Mensen zijn graag ontevreden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 07:14

Toen ik 14 was, was iedereen die jonger was nog kind en iedereen die ouder was niet meer cool Lachen Hoort bij de leeftijd, ze gaan nog wel eens op hun bek Ja Ik ben er ondertussen 24 en voel me veel volwassener dan 2 jaar terug, maar dat zal ik over 2 jaar ook weer zeggen.
We laten kids ook zo zelfstandig zijn, ze lezen zoveel, zien zoveel...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:06

Het vervelende is dat je pas later in je leven een hoop levenservaring rijker, terugkijkend beseft dat je het als puber behoorlijk mis had Knipoog . Als je midden in je puberfase zit heb je natuurlijk altijd gelijk Haha! .

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:14

Maar ik denk ook dat de dingen die sommige pubers meemaken, je ook sneller volwassener maken/meer levenservaring geven. Hierdoor kun je niet alle pubers over 1 kam scheren.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:54

Dat vind ik dus niet. Je hoort heel veel pubers inderdaad zeggen van "ik ben misbruikt" of mishandeld, of verslaafd, of verwaarloosd, of een andere rotsituatie. Maar hoezo maakt dat je meteen volwassener? Ik heb ook in dergelijke situatie gezeten en heb juist het gevoel (20) dat ik nog heel veel moet inhalen van die leeftijd.
Voor mezelf zorgen heb ik wel geleerd in die tijd, maar maakt dat me meteen volwassener? Ik denk het juist niet.

Wat ik heb overgehouden is een verkeerd zelfbeeld, een veel te lage dosis zelfvertrouwen en absoluut nog geen idee wat ik nou eigenlijk wil met m'n leven. Nee, lekker volwassen!

En al met al ben ik er niet eens zo rouwig om, het is nu eenmaal zo gelopen en heb nog helemaal geen zin om volwassen te worden. Raakte zelfs een beetje in paniek toen ik 20 werd, wilde dat nog helemaal niet.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:55

_Inga schreef:
Maar ik denk ook dat de dingen die sommige pubers meemaken, je ook sneller volwassener maken/meer levenservaring geven. Hierdoor kun je niet alle pubers over 1 kam scheren.

Ja amen
zelf ben ik 19 en wil ik ook eeuwig 19 blijven Clown wil geen 20 worden Huilen van het lachen als je oud bent is het niet meer leuk Clown

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:19

Vooral de 'liefdeservaring' bij die leeftijdsgroep is erg groot. Ik ben 22, maar als ik zie hoe snel dingen veranderen moet ik ook even 2 keer knipperen met mijn ogen. Toen ik 14 was bloosde ik als ik een mooie jongen langs zag komen, waarvan ik wist dat die nooit voor mij bestemd zou zijn. Ik kreeg op mijn 18de mijn eerste vriendje! En daar wordt tegenwoordig over gelachen. Er wordt immers haast van je gevraagd om dan al de nodige ervaring op dat gebied te hebben. De leuke, lieve, onschuldige en na schooltijd met vriendinnetjes spelende pubermeisjes lijken erg moeilijk vindbaar.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:40

toen ik 15 was was ik hopeloos verliefd op een leraar bij mij op school.
en tuurlijk kon dat best want zo veel jaar scheelde dat niet.

jong zijn =onervaren.
wijsheid komt met de jaren zeggen ze toch?

juist! Knipoog

Citaat:
Even tussen haakjes, ik besef goed dat ik als 19-jarige net puber-af ben, en nog lang niet besef wat het echte leven me zal brengen, maar ik durf wel te stellen dat ik daar een iets beter zicht op heb dan de gemiddelde 14-jarige, en in tegenstelling tot veel andere mensen ook durf toegeven dat ik nog lang niet alles gezien heb wat er te zien valt.

whaha,volgens mij voel je je ook ouder dan dat je bent.

met 19 ben je lekker nog steeds een tiener hoor Tong uitsteken

ikke niet,ik voel me juist jonger.

22 ofzo Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:59

guanacotje schreef:
Nu vraag ik me af wat voor levenservaring je kan hebben als je 14 bent?

Soms -helaas- al aardig wat.

Rytm schreef:
Dat vind ik dus niet. Je hoort heel veel pubers inderdaad zeggen van "ik ben misbruikt" of mishandeld, of verslaafd, of verwaarloosd, of een andere rotsituatie. Maar hoezo maakt dat je meteen volwassener? Ik heb ook in dergelijke situatie gezeten en heb juist het gevoel (20) dat ik nog heel veel moet inhalen van die leeftijd.

Ik denk ook dat je door alle 'opgroei'fases moet gaan, dus ook de puberteit in een zekere zin. Vaak zie je dat mensen die door wat voor omstandigheden ook nooit echt puber hebben kunnen zijn het later op een bepaalde manier inhalen.
Wel denk ik dat sommige ervaringen je in eén klap een heel andere levensvisie kunnen geven, eén waardoor je niet meer zo aansluit bij je leeftijdsgenoten. Of dat 'volwassen' en goed is is natuurlijk een tweede.

guanacotje schreef:
De bedoeling van dit topic is niet om een discussie te openen over leeftijdsverschillen, maar wel over jullie ervaring met dit soort situaties. Hoe reageer je hier in godsnaam op zonder mensen te kwetsen?

Respectvol blijven. Ik -en ik ben allang geen puber meer hoor Knipoog- heb zo'n hekel aan denigrerende opmerkingen als: "ach meisje, je weet niet waar je over praat, wacht maar tot jij zo oud bent." Iedereen heeft recht op een mening en pubers verkondigen die meestal graag en misschien wat ongenuanceerd. Als je er hard tegenin gaat wek je alleen maar weerstand op, als je respectvol je mening verkondigd heb je meer kans dat er iets binnenkomt. Dat geldt trouwens in het algemeen, niet alleen bij pubers. Haha!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:41

Toen ik 14 was, schreeuwde ik ook al luidkeels dat ik o zo volwassen was voor mijn leeftijd. Nu ik er zo op terug kijk als 18-jarige, besef ik dat ik echt nog niets wist. Als ik over zoveel jaar terug kijk op mijn leven nu, vind ik mezelf ook wel weer een jong ding die net komt kijken. Maar het voelt gewoon fijn om jezelf al zo 'volwassen' te vinden. Hoort bij het puber zijn, denken dat je heel wat bent en de hele wereld is tegen je. En jaren later lach je erom.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:43

Ik ben 13 en ik had ALTIJD het gevoel dat ik 16 was fzeuw.. Nu gedraag ik me wel steeds meer als 13 ^^
En soms zeggen mensen dan : '' jezus jij bent echt een kind '' ik zo :'Nog tijd zat om volwassen te woorden'' Lekker, om in de hooibalen te klauteren en gek te doen ^^

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:43

hihihi ik wil graag jonger zijn dan ik ben ................... Haha! Haha! Haha!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:46

KiWiKo schreef:
hihihi ik wil graag jonger zijn dan ik ben ................... Haha! Haha! Haha!

Hihi, ik ook Haha! Haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:49

Ik heb altijd al gevonden dat de tijd zo hard gaat...ik verloor mijn moeder toen ik 12 was en toen besefte ik dat het voorbij kan zijn voor je het weet. Daarom moet je van elk moment genieten. Ik heb dus ook nooit 'gewenst' dat ik volwassen was, want dan mis je zo ontzettend veel.

Het ligt geheel aan de dingen die je meemaakt denk ik, hoe jij tegenover het leven staat. Ik ben nu 27 en ik vind dat de tijd veel te hard gaat. Ik wil juist niet ouder worden, ik wil nog zoveel zien en doen....maar ik probeer om van elke leeftijd wat te leren en vooral te genieten.

Ik snap de jongeren op zich wel hoor, zij kijken vaak tegen oudere mensen op en willen dan ook zo oud zijn...

Maar als ik dat hoor, dan zeg ik ze toch even hoe ik erover denk...dat ze maar beter kunnen genieten van hun jeugd...want het kan zo over zijn...

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:51

Ik ben 12, en een héle goede vriendin van is in de vijftig. Raar? Neehoor.

Ach, het kleine meisjes gedoe word je gewoon beu, das bij iedereen zo denk ik Clown

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:54

Ik heb mijzelf trouwens wel altijd ouder gevoeld, volwassener...maar dat komt door de dingen die ik heb meegemaakt...helaas word je dan 'sneller gedwongen' volwassen...

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:55

Meestal als je volwassenen wilt zijn, betekent dit nog minder dat je het al bent. de slimste zijn meestal degene die daar nooit over zeuren ...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:05

Ik ben nu 16, en ik voel me altijd ouder als me leeftijds genoten, en waarom weet ik niet. Miss wel omdat mijn ouders gingen scheiden toen ik 9e was, en dan overdag alleen thuis was en voor me zelf moest zorgen.

Maar het kan ook komen doordat ik eigelijk alleen maar vriendinnen heb die ouder zijn dan dat ik ben. Als ik kijk naar het wereldje van klas genoten en naar het wereldje van mijn vriendinnen dan voel ik me meer thuis in het wereldje van mijn vriendinnen.

Het is niet zo dat ik me persee ouder wil voelen. Ik kan er voor me zelf dan ook geen leeftijd aan plakken, Maar veel mensen zeggen wel altijd 'je komt een stuk ouder over dan dat je bent' Niet alleen in mijn woorden, maar ook in hoe ik er uit zie.

*edit* en nog een reden waarom ik wel blij zou zijn als ik eenmaal 18 ben, en dus voor de wet volwassen. Ik vind het echt vreselijk om afhankelijk te zijn van iets of iemand. Als ik ergs heen moet om iets op te halen (voer voor de ratten, bodem bedekking enz enz ) dan moet ik met de auto omdat het niet via het OV kan. Dit stoort me echt super erg. En ben blij als ik voor mijn rijbewijs kan gaan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:13

Ik ben pas 18 geworden, en ik vind het vreselijk. Clown
Wat gaat de tijd toch snel.
Ik heb ook zat meegemaakt, zelfs anderhalf jaar in crisisopvang/leefgroepen gewoont, maar mij hoor je niet zeuren over dat ik me ouder voel. Vind dat echt nergens op slaan. Was ik nog maar een kleuter, het ene moment ken je niemand, en t volgende moment speel je met de kinderen alsof je ze al jaren kent. Zonder zorgen. Heerlijk.
Geef mij die tijd maar terug. Haha!

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:15

Ik ben nu 14, en ik voel me opzich ook wel 14.
En ik denk, als ik het nu even uit mijn ogen vertel zegmaar dat meiden (&jongens) van mijn leeftijd gewoon graag ouder lijken/willen zijn omdat ze dan heel anders overkomen op oudere jongens en op kinderen van hun eigen leeftijd.

En ik ben het met Siets eens. Want de ene van deze leeftijd kijkt ook écht anders tegen situaties aan omdat die andere liefdes ervarig heeft, of met ruzies etc.
En elke jongen/meid van 12-16 is ook anders volwassen, en ook op een ander tijdstip.
Want een goed voorbeeld : ik ken jongens die op een andere school zitten en die zitten ook in de 3e.
Nou die kan ik dus écht niet vergelijken met de jongens bij mijn in de klas ,die jongens zijn zó kinderachtig.
En dat geeft wel weer aan dat hun nog niet echt aan het puberen zijn etc ( in mijn ogen dan). Die gaan door de klas rennen, etc. En die zijn nog niet echt met meisjes bezig enzo, wel dat die jongens van die andere school niet zo zijn.
En mijn ex-vriendje die vond ik toch ook best wel volwassen, ik kon érg goed met hem over dingen praten en ook op een volwassen manier, lees : met normale antwoorden, en gewoon een SIRIEUS gesprek. Want met die kinderen uit mijn klas zou ik dat gewoon niet kunnen, echt niet. Die lachen als je het woordje : sex of iets dergelijks zegt.

Dus ik denk dat meiden/jongens ouder willen lijken omdat ze dan voor hen gevoel ook wat hoger staan tegenover andere.
En dat is bij elke jongen/meisje gewoon anders, wanneer ze voor hen gevoel "volwassen" aan het worden zijn.
Je krijgt gewoon een andere kijk op dingen, en je gaat anders denken etc etc. Je denkt over andere dingen naar, dat doe ik nu ook. Ik ben ik een korte tijd best wel veel veranderd.
Ik vind het on-volwassen als je maar 1 kant van een verhaal kan zien, als je altijd maar meteen conclusies trekt etc. Maar dat vond ik een jaar geleden echt nog niet, dus het is ook met wie je om gaat en hoeveel je zelf veranderd. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:20

Ach.. per persoon verschillend.
Ik heb een klas overgeslagen en zat daarom op mn 11e al in de eerste. Tja, iedereen die je leert kennen is dan meestal wel ouder, en daar ga je je vanzelf ook naar gedragen.
Nu ben ik 16, en mijn vriendengroep is meestal ook ouder. Zo rond de 18-21. Soms zeggen ze ook "Ja, ik moet mezelf er steeds weer op wijzen dat je wat jonger bent, want anders heb je dat echt niet door."
Maar écht ouder, of volwassener dan leeftijdsgenoten ben ik niet, en zo voel ik me gelukkig ook niet haha. Ik kan heel goed praten met oudere mensen, maar ik hoop toch dat je van andere 16-jarigen ook wel mag verwachten dat ze een serieus gesprek kunnen voeren..

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:10

Gewoon een antwoord op je titel: Om serieus genomen te worden.
Dat is mijn probleem. Mensen schatten me vaak ouder en dan voel ik me heel wat. Ik ben 14 en als 14-jarige nemen mensen je niet echt vaak serieus. Nu verwacht ik al van die reacties: Helemaal niet waar.. blablabla. Dit is voor iedereen anders.

Aan de ene kant ben ik een onzeker meisje dat graag eens gek doet en zich veel jonger gedraagt dan dat ze is. Maar anders wil ik "ouder" zijn. Ik merk van mezelf dat ik aardig kan volgen in de gesprekken die volwassenen voeren, maar als je dan je mond eens opentrekt: Het kleine grut wil zich weer ouder voelen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:17

Ik ben dan pas 19 maar gedraag me vaak als een 16 jarige.. HAHA Bloos
toen ik 14 was was ik opzich best wel volwassen is het woord niet, maar verder als mijn leeftijd genoten, vreemd genoeg hield ik me helemaal niet bezig met uitgaan ofz maar meer met de toekomst een vriendje ofz eigen beesten waar ik dan voor kon zorgen..
En ik heb al vanaf heel jongs afaan enorm veel verstand van dieren hoe ik eraan kom soms weet ik niet maar volgens mijn moeder zat ik altijd met me neus in allerlei dieren boeken.. en nu nog steeds..

En ik denk dat een kind van 14 of misschien 15 best veel volwassener kan zijn dan zijn leeftijd genoten.. Dit ligt er geheel aan wat er in de thuis situatie word besproken of hoe er met elkaar word omgegaan.. word bij alles de kids betrokken of mogen die nergens over mee beslisssen !
En ook een evt scheiding of een ruzie in het gezin werkt daar ontzettend aan mee !

Mij ouders zijn altijd nog bij elkaar, ze betrekken mij en mijn broer altijd bij alle beslissingen.. vakanties en dingen die in het huis werden gedaan !
en dat gebeurd nu nog steeds..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:18

Volgens zo goed als iedereen die ik ken ben ik volwassen voor mijn leeftijd(word morgen 18). Ik ben er juist niet blij mee... Ik wou dat ik eens gek kon doen netzoals de rest van mijn leeftijd en niet zoveel gezeik aan mijn kop heb(en had). Ik vond toen ik op de middelbare kwam zo goed als iedereen al verschrikkelijk kinderachtig, ik ben nooit een uitgaanstypje geweest, heb nooit heel veel vrienden gehad omdat ik mijn leeftijdsgenoten als snel kinderachtig vond. En nu wil ik eens iets leuks gaan doen, maar ik heb geen vrienden, ik ben dan wel zo gek om in me eentje de stad in te gaan enz, maar toch blijf ik wat missen Lachen Ik heb ook voor een groot gedeelte mijn "jeugd" gemist. Niet dat ik traumatische ervaringen heb gehad ofzo hoor, maar bij mij zijn het andere dingen geweest, waardoor ik nooit echt heb kunnen genieten ervan... Dus ik wou juist dat ik me ipv ouder voelen me jonger voelde, maarjah dat is nou eenmaal niet zo. Ik zit ergens tussen behoefte aan huisje boompje beestje(eigenlijk erg op mijn leeftijd maarjah Clown ) en lekker mijn eigen laten gaan en leuke dingen doen in.